Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1758 ggr
[Underground]
0

Hjälp mig och min valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en vecka sedan hämtade jag hem min underbara valp.
Hon är 12 veckor gammal och helt fantastiskt duktig på mycket, men det är något vi inte gillar.

Hon springer nämligen iväg FÖR snabbt och FÖR långt bort när hon ska göra sitt "behov nr2" och även i andra fall också.
Fick rådet att göra min inkallning roligare, men hur tusan ska man göra? Om jag ger henne köttbullar kommer hon bara för att hon kände lukten sen innan, jag försöker att inte visa när jag har/har inte godis.

Vi bor i ett bostadsområde nära till vägen och det är RIKTIGT obehagligt när hon får sina "ryck", helt okontaktbar och springer hur snabbt som helst åt motsatt håll … Vill att hon ska kunna springa löst.
Hon smiter också in på grannarnas gård och jag tog i nackskinnet direkt när hon var på väg men det hjälpte bara i en dag.

Hon är en väldigt envis chinese crested powder puff.
Hon skäller även på varje hund/människa hon SER. Kan inte gå på stan med henne eller så och det vill jag träna bort … hjälp mig med dessa två saker, snälla! Annars är hon världens underbaraste hund.

Zabina
0

Att träna inkallning med lina eller på en inhängnad är bra! Tycker inte att hundar ska vara lösa om man inte är 99% säker på att dom kommer. Det kan hända så mycket hemsk…alltifrån att hunden springer fram till någon som är hundrädd till att den blir påkörd.

Men som sagt, mycket träning på platser som är säkra! Är själv i liknande sits, har en hund som jag mer än gärna vill ha lös men känner mig inte säkert riktigt ännu, i alla fall inte där det finns andra hundar.  Det är bara att kämpa på å vara så rolig man bara kan, då brukar det gå bra Glad

Lycka till!

Maja2
0

Håller med #1 Träna inkallning. Börja inomhus. Säg hundens namn och ge belöning. Det kan du göra medans hunden finns framför dig. Direkt den tittar på dig, ge belöning. Fortsätt sedan med att hunden finns i ett annat rum. Ropa på den, ge belöning när den kommer. Gör samma sak ute, säg valpens namn, direkt den tittar på dig, belöna.

Träna, träna, träna. Läs böcker om valpuppfostran, lär dig om hur hundar fungerar. Det är nog det bästa tipset.

Lycka till :)

pippa__
0

Håller me om att träna i lina! Sen tycker jag ni ska skippa stadspromenaderna tills hunden känner sej tryggare me dej.

Zabina
0

Kom på en annan sak som har funkat jättebra för mig. Att säga hundens namn eller "kom" (eller annat ord man vill ha som inkallning) när det vankas något roligt eller gott är mycket effektivt! Tex. när hon ska få mat eller när det är dags för lek eller promenad! Då kommer hon att associera ordet med något mycket positivt och att komma till dig blir roligare än mycket annat!