Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 9505 ggr
[jakke94]
0

Perro Dogo Mallorquin (Ca de Bou) ?

någon som har någon erfarenhet eller info om denna ovanliga ras ?

Vad jag har läst mig till så verkar det vara den perfekta hunden för mig :)

Dels vill jag i framtiden ha en "muskelhund" (moloss, forntida kamphundar o liknande) vilket denna är.

Men verkar inte ha så mycket sjukdomar som dem flesta andra liknande hundar har tex hudproblem och hd-fel, kanske för denna är något mindre eller för att det är en ganska ny ras, som ingen har hunnit förstöra ännu, jag vet inte.

Och sen när det gäller mentalitetet så ska den vara lungn och sansad, och det verkar inte finnas spec. mycket agressivitet i den.

Så.. någon som vet hur denna rasen är ? :)

Mischa
0

Det finns väl enbart en uppfödare med rasen.

Hur vidare hälsan ser bra ut eller om hur mentaliteten är vet jag inte men jag skulle inte räkna med något av det med tanke på hur liten och ganska "orörd" rasen är, samt att man inte allt för ofta har hälsoprogram för många nyare/ovanligare raser.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

Aldrig hört om rasen innan, men himmel vad vackra hundar!!

[jakke94]
1

#1 aa tror att det bara finns en uppfödare, fast man kan ju importera annars :)

#2 eller hur! :)

Ixectrona
0

Jag kan en del om rasen, och ska faktiskt iväg och titta på valpar snart. Glad
Maximilian Fox (som Mischa länkade till) är en av två-tre uppfödare av rasen i Sverige. De två andra är Red Basta, och Snapphaneklanens (som även har bulldoggar och Dogue de Bordeaux), fast den senare deläger flera hundar med Maximilian Fox.

Jag har pratat lite med de som har Red Basta, och enligt dem så är rasen inte direkt friskare än andra raser av liknande typ/storlek (till skillnad från vad många andra uppfödare och ägare av rasen påstår, de som har Red Basta anser snarare att det är okunskap om rasens sjukdomsbild), men de tror inte heller att Ca de Bou är sjukare än andra raser.
Fast det finns tydligen några individer med hudproblem och HD (dock kan man inte förvänta sig att någon moloss/mastiffras ska vara helt frisk).
Blir det en Ca de Bou för mig så tänker jag definitivt HD/AD-röntga, för att hjälpa till att få en bild över hälsan i rasen.

Jag hade egentligen tänkt skaffa en American Akita men började tvivla för bara några veckor sedan (jag har dock varit intresserad av och läst om Ca de Bou i två år) pga. hundaggressiviteten och det speciella temperamentet (arrogansen och så), jag vill inte ta mig vatten över huvudet.

Ca de Bou är väl inte var mans hund heller, det är ju en vaktmastiff som använts till tjurhetsning och andra sådana "sporter" förr i tiden, men den känns inte lika "krånglig" som en Akita. Och det är ju ingen Fila Brasileiro direkt (ang. vakten). Flört

Något jag märker i rasen är att en de uppfödare, främst i Polen men även andra länder i närheten, fått för sig att Ca de Bou ska se ut som en bulldogg. Men så är det inte alls, och det gillas inte av den Spanska rasklubben.

Huvudet på en riktigt snygg (enligt mig ;) Ca de Bou, Absalon, som kommer från Danmark.
Och huvudet på en polsk Ca de Bou.
Personligen tycker jag att majoriteten av de polska ser ut som engelsk bulldogg/griskorsningar. Tyst Bara googla så ser man den enorma skillnad som finns mellan olika linjer inom rasen.
De finns i allafall inte i USA än (enligt en holländare med rasen), så de är inte amerikaniserade… än.

En Polsk uppfödare, som i allafall har en del info på sidan: Ideal Dogs - Ca de Bou
(Men som på många andra sidor känner jag att det är lite förskönande, när det sägs att det inte finns några nackdelar med rasen - ALLA raser har baksidor, beroende på vem man frågar förstås.)

[jakke94]
0

Tack för all info! :) känns som detta kan vara en hund för mig faktiskt :) eftersom jag är mycket intresserad av molosserna och de forntida kamphundarna.

Håller helt och hållet med dej med det dära om huvudena.. "bulldog huvudet" var verkligen inte snyggt :P

Noa-Nisse
0

den danska varianten var ju faktiskt sjukt mycket finare enligt mig också. den polska varianten såg ut som en förstorad mops ^^ men det kanske är för den hade liknade färg på pälsen ;)

älskar också molosser!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[jakke94]
0

#4 är rasen vanligare i danmark, vet du det ? :)
har den isåfall en rasklubb i danmark, har inte lyckats hitta en svensk rasklubb.

Ixectrona
0

De finns i Norge, Finland, Danmark, Polen, Spanien, Frankrike (?), Ryssland (såg just att den där sidan jag skickade förut är rysk, det har jag missat helt ;) och några andra länder, men som sagt inte USA. Vet inte om de finns i UK.
De är dock inte särskilt vanliga någonstans, såsom jag förstått det är det som mest några få uppfödare i varje land.

Här är en polsk kennel med lite snyggare hundar. (Inte kortnosade grisar Oskyldig)
I allafall en svensk import (mamman till en av de nuvarande valpkullarna) kommer därifrån.

Här har vi mer "typiskt polska" Ca de Bou (alla Ca de Bou av den typen jag sett har varit från polen).

Och här har vi Almallutx, ett namn man ser i många stamtavlor.

Du kan ju alltid klicka omkring på länkar och söka på kennelnamn. Glad

aabsolut
0

Älskar rasen verkligen mycket! :-)

Har träffat på många individer, och är helt sålt på denne rasen, eftersom de verkar vara den perfekta hunden(har läst på, plus att jag pratat med de som äger hundarna, har också pratat med en som skapat en sida om just cadebou[polsk]). Så därför kommer det vara en mallorca mastiff för mig senare, när det blir dags för egen hund ;-)

Ixectrona
0

Yay, nu har vi kollat på valpar, och jag tror jag har bestämt mig för en nu också. Så går det bara som det ska så blir det en Ca de Bou här hemma i början/mitten av juli. Skrattande

Mischa
0

#10 spännande.

≧◔◡◔≦

[jakke94]
0

#10 åh va kul! :) vilken färg e det på valpen ? :P

Ixectrona
0

Svart, som pappan (den danska jag visade förut). Glad