När hunden gör "the big no, no"
Hur gör ni för att avvärja hunden ifrån det? Med "the big no, no" menar jag alltså sådant som hunden absolut inte får göra.
Här hemma har det uppstått ett problem med pinnar nämligen när vi är ute. Han gör verkligen allt för att få bära på en pinne, och ju större desto bättre. Och sedan vägrar han släppa den, och vi vill inte ha in pinnar i lägenheten som ni kanske förstår. Den senaste veckan har jag försökt lära honom gå fot och ge honom godis när han har uppmärksamheten riktad mot mig, samt även ta med en leksak som han fått bära på istället och berömt honom jättemycket för det. Men båda dessa grejer har bara fungerat typ 200 meter. Varje gång han har släppt en pinne för egen maskin, tex för att kissa, bajsa, nosa runt, så har jag också berömt honom. Men när han väl har en pinne går det inte att göra godis eller leksak mer intressant. Tips?
/Christine
åh putt!
/Christine
Hur aktiverar du honom i övrigt? Har han tråkigt och därför skaffar sig egna uppgifter? Vad är det för hund och hur gammal är han?
Det är en schäfer på 5,5 månad. Han aktiveras bra både mentalt och fysiskt, ute och inne, träffar mycket andra människor och hundar. Vi går på valpkurs en gång/vecka och får alltid höra hur bra hund han är.
/Christine
Lär honom att idka byteshandel. Börja inomhus med grejer. Lär honom loss, låt honom inte bära pinnar tills han kan det.
Träna loss är något vi verkligen ska göra! :) Dock svårt att få honom att absolut inte ta pinnar här då vi bor precis bredvid en skog, men vi försöker :)
/Christine