Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 4988 ggr
RADiOACTiV
0

Hjälp! Rumsrenhet Chihuahua

Nu är min Chihuahua hane snart 1 år, och han är fortfarande inte rumsren. Vad ska jag göra? Några bra tips? : ( Det är verkligen ett jättestort problem. Jag har bara lyckats få honom att inte kissa lika mycket inne som förut, men han bajsar nästan bara inomhus, nästan aldrig ute hur länge jag än är ute och går eller står och väntar ut honom. Någon gång ser det ut som om han ska bajsa, han börjar sniffa runt mycket och ställer sig men så hör han minsta lilla ljud och slutar. Han verkar bara bajsa när han är inne och trygg och ostörd liksom.. Hur ska jag tackla det? Och kissar gör han hela tiden ute, fattar inte hur han ens kan ha något kvar när vi kommer in igen men så vips är där en pöl i något hörn så fort jag inte tittar! : (

[Mova]
0

En stund efter han har fått mat så gå ut och GÅ med honom, och gå inte in förens han har bajsat. För promenaden får igång "bajjandet" och han kan väl inte hålla sig hur länge som helst? :)

RADiOACTiV
0

det gör ja.. ._. efter mat, sova, efter lek.

Bijish
0

beröm jättemycket när han kissar/bajsar ute. Som 1 säger, var ute tills han bajsat.

Inomhus, var väldigt noga med att använda rengöringsmedel så att ALL hans lukt går bort, när du städar upp hans "rester".

Jag har också hört att man kan reglera mängden vatten de dricker. Deras blåsor är väldigt små. Nu vet jag ju inte mycket vatten din hund dricker under dagen. Detta är jag såklart inte så insatt i, har aldrig haft en så liten hund och vill aldrig ha, men har hört det av folk som har chihuahuas. Tycker dock att det med vattnet låter lite skumt, men vad vet jag.

Min hunsd var rumsren när han knappt blivit 10 veckor, och jag berömde väldigt mycket när han gick utomhus.

Bijish
0

ups dubbelpost

Bokskogens
0

När jag fick hem min lille vavva kille för 2 år sedan så gjordes ett schema på rastning. Vi gick ut varannan timme och även när man såg på honom att det var på väg att hända en olycka.
Just med bajsandet var svårast men han hittade trygga platser som jag lät honom gå länge å sniffa på.
Kanske spara en av hans bajsar inne för att lägga ut den på ett tryggt ställe? Då luktar det redan han där och han bli intresserad att fortsätta bajsa där. Vet inte om det funkar men bara en idé.
Har han börjat att lyfta på benet? När min hane gjorde det slutade han kissa inne då han ville "spara" kisset för att markera ute istället. *ler*

seba
0

#1 Det är inte alltid så lätt. Min lilla tjej är väl så nära rumsren hon kan bli nu, utan att vara det fullt ut. Men för bara några månader sen kunde jag vara ute och gå med henne i evigheter utan att hon bajsade.

Det tar längre tid för vissa än för andra, helt enkelt.

RADiOACTiV
0

Max är lite bättre nu, dock markerar han en del hos några av mian vänner som har djur så då har jag ett stänkskydd eför hanhundar (eller vad det heter) och hemma har han blivit hyffsat duktig. har berömt honom som en galning när han bajsat ute (undrar hur andra uppfattat detta? haha) samt ven hittat hans "trygga" platser. är det just för att vavvor är så engsliga/lättskrämda som dem går inne för att dem så lätt blir störda ute? eller varför verkar just vavvor ha problem med att bli rumsrena? var ju inte direkt som jag hade problem med labradoren liksom: o

tack för alla svar föressten!