Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 623 ggr
Zebben
0

Vad är målet med Er hundägeri?

Vore intressant att veta vad Ni hade för mål med Ert hundägarskap innan Ni fick hem hunden? Det kan vara allt från att Ni ville ha en hund som uppför sig väl och kan gå lös eller till Elit i någon tävlingsgren.

Hur har det gått med detta mål, är Ni på god väg eller har Ni nått det?

Själv kan jag berätta om min första tik. Målet var att klättra i lydnadsklasserna och att även få en trevlig familjehund. Familjehunden blev trevlig och hon har en extremt bra vardagslydnad, men tävlingsplanerna grusades lite på vägen. Vi har tävlat i lydnad, men hon tycker det är måttligt roligt. Så vi får hålla oss i lite lägre klasser i lydnad och spår.

Pga att tiken ovan inte hade samma tävlingsintresse som mig så blev det ytterligare en hund. Henne har jag haft i lite över ½ år och träningen går mycket bra. Hon är tävlingsklar för lydnads 1:an och appellen i spår. Men då tiken är en fodertik, så väntar en kull först innan vi debuterar på plan. Just ja… målet med denna tik som familjehund var inte lika hög. Hon är supersnäll och duktig, går att ha lös och hon lyssnar, men istället för att ta livet med lugn så går allt i orkanfart. :-D

Alex
0

Mexx var väl tänkt som både "kompis" (eller trevlig familjehund) ;) och som tränings och även tävlingspartner.. Jag ville i alla fall komma ut och tävla. Men det blev inte så, och inte pga att han inte tycker det är kul, han älskar att jobba och lyssnar jättebra, så det hade inte vart några problem egentligen. Men tyvärr så dök det ju upp lite andra oväntade beteenden på vägen, så det blev lagt på is.. Så fick han bli familjehund och träningspartner istället. :) Men man vet ju aldrig, han är ju bara två år än så länge så det skulle ju kunna bli någon tävling längre fram..

Men jag måste ju säga att jag är sugen på en till hund som jag riktigt kan koncentrera mig mer på tränings/tävlingsbiten från början. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Malin-A
0

innan vi skaffade våran Lucifer så ville vi ha en hund som är bra till sällskap och vakt och det föll på schäfer, sen ville jag även gå lydnad och olika kurser, det har det tuvärr inte blivit pga, olika saker, men vi "tränar själva", varje dag är vi ute och går härliga långpromenader och 4-5 ggr i veckan så tränar vi lite vardgaslydnad, sitt,ligg,kom,stanna m.m och så lägger jag ut spår som han  får söka, och det är något som är himla kul.. och mitt mål är att han ska lyda på mina kommandon och att vi ska ha ett lugnt, långt och härligt liv tillsamans, han är precis som jag vill att han ska vara i denna åldern bara 1 år och 5 månader, han är redan nu väldigt duktig på att lyda men ibland vill han inte lyssna utan då är det bara lek som gäller och jag vill inte begära för mycket när han inte är så gammal än, vi har mycket kvar att lära men vi är på god väg att lyckas..känns det som iaf… =)

SaraC
0

Jag hade inga som helst mål utstakade innan jag skaffade min hund. Jag har alltid haft hundar runt mig i min uppväxt, men hade inte direkt funderat på att skaffa hund överhuvudtaget. Jag har alltid älskar djur, men har aldrig tidigare varit särskilt inne på hundar.

När jag och min dåvarande sambo, som är hundintresserad, blev erbjudna Eros, så kom vi överens om att ta honom. Jag tänkte mest att det skulle bli trevligt med sällskap.

Det slutade med att jag blev hundtokig och att jag blev den som tog huvudansvaret och hade mest intresse för Eros. Nu har vi flyttat isär och Eros bor med mig. Jag har haft både roligt och jobbigt med min och Eros träning. Han var väldigt osäker på andra hundar, och kunde bli väldigt sur på vissa hundar vi mötte. Det har vi helt kommit över nu.

Genom mitt hundägarskap har fått ett helt nytt intresse och en vän för livet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ingrid
0

Min gamla tik var målet att ha som sällskap och agility(sista valpen dessutom efter min tik innan det), numer är hon pensionerad från agilityn och är bara sällskap. Kör lite lydnad och apportering för hennes mentala hälsa bara.

Min nya kommer inte att uppfylla de mål jag hade när jag skaffade henne, avel, utställning,lydnad och spår. mamma och pappa kommer därför ta över henne så fort jag får nya valpen till sommaren. Har kvar henne så länge så hon får göra mh-testet med mig. Skall även fortsätta träna henne så han kan gå ut och få  arbetsmeriter genom BSL. Hon kommer dock att bli en kanonhund hemma på gården för mamma och pappa då hon bara faller på sin päls för mig.