Jack Russel Gone Wild..
Svärmor, och ibland jag är dagmatte åt en ung JRT.
Igår attackerade han sin första hund (tror inte det blir den sista), och han rider även konstant på svärmors hund.
Ägarna tjatar om utställning, men har ännu inte vart på någon.
Är kastrering ens att tänka på med en sådan hund.
Det borde ju kunna ta bort ridandet, och vi vet också att det vi gör med honom för att få honom bättre inte kommer hjälpa sålänge ägarna inte inser att det är en terrier de har och inte en hamster!!
Jag behöver lite vägledningar, tips om hur man når fram till ägarna på bästa sätt. Att de måste förstå att om de inte är villiga att sköta honom som sig bör, är det dags att se över sitt hundköp och kanske omplacera honom.
Blir så ARG på folk som tar hem hundar de inte klarar av!
Jag älskar den hunden, jag och ägarna är nog de enda.
Vill verkligen inte att han ska bli ännu mer intersiv, och t.o.m. farlig för sin omgivning..
Tjata, tjata, tjata!
Lägg fram fakta om rasen, vad han behöver! Lägg fram fakta över vad som kan hände, och hur han KAN bli! Ge gärna ett exempel till dem.
(Förstår inte varför i hela fridens namn en människa tar sig an en JRT. Har de inte läst på om rasen? Den ÄR rätt krävande,och det är en terrier!! Och vad är de här för uppfödare som också säljer till dessa människor?)
#1 Tydligen ska uppfödaren inte vara en bra representat för rasen heller. Enligt dem ska man akta sig för att aktivera en JRT. Ska man inte jaga med den ska man bara ta den på promenader, och helst inga långa..
Men nu är hunden ett år, och vi har gång på gång förstökt få fram vad en JRT är för något.
De förslag som vi kommer med verkar bra första gången, sen ger de upp!! Argh!
Var ute med honom för en liten stund sen, och han är hemsk!
Stackars jycke..
Svärmor hade någon bok hon skulle tipsa om till dem, sen ska vi puscha på att gå en lydnadskrus, vilket de inte gjort..
Men herregud. Vadå små promenader?!
En jack russell SKA aktiveras.
Riktigt korkade uppfödare det där. Och det är synd för en sådan fin ras!
Många människor ser ju bara en "söt och liten hund". Jag skulle inte säga att en JRT är en sällskapsras alls.
Vilka jobbiga ägare du har stött på, hörru…
Prövar de ens? Eller är de för lata?
Är du så engagerad så att du skulle kunna tänka dig att ta med ägarna någonstans, peppa dem lite och träna tillsammans (med dig som typ coach)?
#2 Blir så ledsen över att höra sånt.
Den absolut mest krävande hund jag någonsin haft med att göra har just varit min JRT, aktivera hundkraken med något vad som helst.
Hur gammal är han? valpar/unghundar kan lätt slå över till att rida när dom går upp i varv (vilket inte är särskilt svårt för en JRT)
≧◔◡◔≦
Nja att han rider har inget med kastrering o göra enligt mig iaf att inte de andra hundarna säger ifrån är lite synd. Min tik sa ifrån att rida på henne gör man inte o hennes kompis (kastrat) fatta vinken. Tycker det låter som denna hund har ganska trist liv akterverar dom den? Det är ju en grythund men man kan aktervera dom på många vis. In på jackrussel.ifokus o hör vad dom säger ang denna vilde :) Tyvärr är det någ många hundägare som drömmer i det blå att deras hund är så fin låt dom sälla ut lär väl bli utkastade om han är agrisiv mot hundar.
Du kan nog inte göra mer en att pusha å tipsa om aktiviteter som passar hunden. Få dem att inse vilket åt helvete rent ut sagt problem dem kommer få tillslut…
Om du har orken å tiden själv kan du juh erbjuda dig att visa hur man tex lägger spår och tränar sök…många ägare ändrar sin uppfattning när de ser med egna ögon att hunden blir nöjd.
Svårt att säga vad du ska göra om dem bara ger upp utan att ge de en chans. Fattar inte vad de är för idioter till "uppfödare"….ush för såna.
Glömde skriva att varför skaffa dom en jackrussel får den uppfödaren o vet dom något allt om raser? jag gillar jackrussel om de akterveras rätt o får en aktiv ägare för det krävs. En sprallig o energisk ras :)
#3 De prövar en gång. Funkar det inte så är det inget för dom säger de.. Efter en gång! Javisst, svärmor är med dem ibland, och de gör ju sakerna.. då.
Jag hjälper också gärna till.
#4 Han är ett år, så det kan mycket väl vara så. Han slappnar ALDRIG av!
#5 Mjo, men någon utställning lär det inte bli.. Han är ett år, och varken tränat för utställning eller vart på någon. Så de planerna är nog mest i huvudet..
#6 Jo, det får bli så. Har lite saker för spår hemma som man kan börja träna med.. Hoppas bara de inte är för lata för att testa själva någon gång.

Be dem kika på berikning, det är ju inget som är jobbigt för dem. De erbjuder hunden något, inte mycket jobbigare att berika matskålen, servera middagen i en kong eller utspridd på golvet/gräsmattan.
En stor låda med tidningspapper och filtar att gräva i borde uppskattas, och hunden kan pyssla med det när han vill. En Boomerball eller liten jutesäck med stoppning att kampa och döda kanske kan vara något?
Sen behöver han självklart långa promenader och träning oxå. Fast då måste ju husse och matte orka engagera sig med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#9 Tack, det ska jag tipsa om! Det var jättebra!
10, trist när man skaffar så aktiv ras o är latmask som ägare bara förstör hunden. Sen vill man inte träna andras hundar alla gånger för träningen kommer inte underhållas av ägaren. Hoppas att de tar sig i kragen iaf för hundensskull o du har väl plats annars för en till 
#11 Ja men absolut. Vart med om det många gånger, och det slutar sällan bra för hunden.
Haha nej nej, hit kommer ingen JRT, ja förutom som daghund då, inte alls min ras..