Foderhundar - En vandringspokal?
Är det bara jag som märkt att många foderhundar får vandra en hel del i sina liv?
Borde inte hårdare regler vara på sin plats?
Det är alldeles för lätt att skaffa sig, och göra sig av med en sådan hund.
Sett så många hundar "gå in i väggen" p.g.a. av allt omkringhoppande.
Nog för att man kanske inte har en foderhund för livet, men i alla fall en långvarig trygg plats, om uppfödaren senare tar tillbaka hunden.
Nej, något borde göras tycker jag..

-Är medveten att inte gäller bara foderhundar dock..
Jag fattar inte. "Nog för att man kanske inte har en foderhund för livet" skriver du. Vet du vad du pratar om?
En foder hund är ju som vilken annan hund som helst. När uppfödaren fått sin/sina kullar/parningar så ägar fodervärden hunden eller efter max 5år. Varför skulle en foderhund vara lättare att göra sig av med än en hund man äger/köper från den är valp? Och lättare att skaffa sig är det väl verkligen inte. En valp kan du köpa hur som helst på Blocket. En foder hund brukar uppfödare vara ganska noga med vem den hamnar hos med tanke på att det är en hund som ev ska meriteras och avlas på.
Hårdare regler? Eh, vad skulle det vara?

Tangotime
För att jag vet många som "lånar" en foderhund, sen ger tillbaka den efter en tid. Tar en ny foderhund o.s.v.
Men får förklara mer sen.. Har lite bråttom
Då måste jag nog ifråga sätta vad du umgås med för folk. Låter väldigt oseriöst! Men handlar det om blandraser så är ju inte skk inblandade med avtal osv…då kanske man kan göra lite som man vill.
Vad menar du med att du "sett många gå in i väggen pga allt omkringhoppande" ?
Jag säjer som tangotime.. en person som blir fodervärd kollas mycket mer än en valpköpare…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Foderhund??
Låter som att du menar omplaceringshund, ingen uppfödare lämnar väl en hund på foder utan gedigen kontroll av "fodervärden"?
Jag ser att vissa letar ny fodervärd, men hoppas att det inte är så många. Sen får man väl se det lite som så att hade nu man sålt hunden till den personen så hade det blivit en omplacering kanske utan änds vetenskap. Man har väl mera koll på hur hunden har det och är välskött o mår fint.
Tror också att det här handlar om dessa "foderhundar" som ploppat upp mycket på senare, där privatpersoner TROR att de kan sätta ut sin hund, som de av någon anledning inte kan ha kvar, "på foder" med egetskrivet avtal (muntligt eller skriftligt) och sedan tro att de har all rätt att få tillbaka hunden senare… tyvärr är det ju inte riktigt så det fungerar, alltför få inser att de kan bli av med hunden för all framtid…
Men nu var det ju andra sidan det handlade om, och den är inte bättte den heller… varför vet inte folk att foderhundar handlar om avelsdjur? Tar man en hund "på foder" vet man ju själv inte vad man gör, och riskerar att få sig en helt instabil jycke som ägaren inte vill ha tillbaka, eller som redan rest runt mycket då det ju alltid går att lämna tillbaka hunden till ägaren…
Näe, det är synd och skam att "foder" har blivit så över- och felanvänt på blocket osv, det är så otroligt riskabelt för alla parter att skriva avtal om hunden som troligen inte kommer gälla även om parterna tror så.
Så ja, stor risk att "foder"hundarna blir vandringspokal, om de inte redan är det. Tyvärr. Riktiga foderhundar däremot stannar med en och samma ägare om allt blir som det ska!

Så, hemma igen!
Ser att första inläggt var lite luddigt , I'm sorry.
Förklarar lite närmare…
Umgås med, och vänner är knappast samma sak, rör mig mycket ute på klubbar och andra hundställen. Pratar med folk, hör och häpna.
Jag har hört "många" säga att "det är ju bara att ge tillbaka hunden till uppfödaren om man tröttnar, mycket smidigare än att skaffa en egen hund och hålla på med en massa annonser och sånt"
_
("Många" inget överdrivet tal, men för mig är det många)_
Med gått in i väggen menar jag foderhundar (Ej omplaceringshundar) som får flytta från he, till hem, till hem tills de blivit förstörda.
Senast idag fick jag höra om ett sådant fall.
Är mycket väl insatt i vad en foderhund är för något…
Nåja - Två av morfars foderhundar har kommit tillbaka efter 8 år (längesedan) p.g.a. ett dödsfall, samt utlandsflytt. = inte hela hundens liv..
Saker KAN hända..
Nåja, har det blivit lite tydligare om vad jag menar?
Självklart kan det vara en erfarenhetsfråga, men då får det kanske stå för mig.
Sen kan jag inte säga ifall det är fodervärdarna som lyckas ljuga ihop en bra historia eller om det är uppfödarna som inte orkar/vill ha bra koll om vart de parkerar valpen..
#10 .. jag undrar fortfarande kring "gått i väggen" Hur yttrar sig det?
#11 Tror hon menar instabila, osäkra jyckar p.g.a. kringhopp mellan olika hem.
"12 Jag tycker att det är intressant, därav att jag frågade. Jag skulle föredra om hon svarade själv.

Maja2
Förstår varför du frågade, så du behöver inte påpeka det, men Hilo har rätt.
Och hur det yttrar sig, ja det finns ju en del varianter…
Men de är du kanske bekant med?
#14 Jotack, träffat ett par ostabila. Haft en själv.. Ja, inte helt lätt..

Hilo
Okej, då kanske du vet vad jag snackar om?
#14, jo, men själv har jag då träffat på instabila och osäkra hundar som haft samma hem hela livet, samt träffat ett par hundar som haft många hem, som är lugna, trygga, stabila. Så det är nog inte själva foderhemsplaceringen som är bekymret kan jag tycka.

Maja2
Klart finns det undantag.
men när en lugn, stabil och trygg hund blir omkringflyttad till olika hem, inte nödvändigtvis dåliga så. Och utgången blir en otrygg, osäker nervös hund.. Så vill jag i alla fall se det som en orsak, kanske inte den enda, men ofta en stor.
Tror allt handlar om erfarenhet..
Det är i alla fall vad jag hört genom åren, och blir lika ledsen varje gång..
Givetvis gäller det alla hundar som viftas runt bland olika hem hela livet..
#18 Det intressanta är väl VAD det är som gör hunden otrygg, osäker, nervös. Om jag refererar till ditt första inlägg, så är det fodervärdssystemet som är fel och borde ändras på nåt sätt. Själv tror jag inte att det är bekymret.
10, jag tror det är mycket sånt att man skaffar en foder hund som "prova på att äga hund" sen tröttnar man så lämnar man tillbaka den. Det är ju helt galet fel man hyr inte en hund man skaffar en foder eller köp samma sak. Det som jag anser är bra med foderhund för en uppfödare är att dom har koll på hunden hur den utecklas och får det, är det inget att avla på ja då får men behålla hunden/köpa loss den. Jag har vart inne på ta foderhund då pga bra uppfödare i grannstaden och har en ras jag gillar. Vi har väl sagt att vi finns 1 år framöver om hon får en kull där av en hon gillar mer, så finns vi. Och efter 1 år (om det inte blivit fodervärd) så köper vi en valp av henne.
Men en foderhund med skk´s avtal har samma regler som om uppfödaren säljer hunden bed bibehållen avelsrätt. Endel verkar tro att en foderhund är en "låne" hund tills den efter avtalets slut över går till fodervärdens ägo. Grejjen är ju att om man tar en foderhund med seriöst avtal så är hunden fodervärdens "resten av livet" MEN uppfödaren äger hunden på pappret tills hon/han fått sina pullar/parningar eller det gått max 5år. Uppfödaren kan inte bara ta tillbaka en foderhund och fodervärden har ingen rätt att bara lämna tillbaka foderhunden om dom vill det.
#21 skrev: foderväfodervärden har ingen rätt att bara lämna tillbaka foderhunden om dom vill det.
Jo fodervärden har alltid rätt att lämna tillbaks hunden, läs under rättigheter och skyldigheter för hanhund punkt 10 och för tik punkt 11.
Om fodervärden inte kan ha hunden/tiken kvar är överlåtaren skyldig att återta hunden/tiken. Ingendera av parterna skall därvid utge ersättning till den andra parten.
#16 Jo, det gör jag..
#22 Också sett, men var osäker på vad som stod exakt.
Tackar 
#22 Detta ska ju inte missbrukas. Man kan inte ta en foderhund för att "prova på hur det är att ha egen hund" och sen lämna tillbaka den. Man kan ju alltid hamna i situationer där man inte KAN behålla hunden. Men som sagt, man kan inte ta en foderhund för att sen bara lämna tillbaka den. Men det är väl upptil en seriös uppfödare att hitta bra fodervärdar som tänkt ta hand om hunden resten av livet.
#25 Idioter finns det tyvärr överallt, och självklart kan uppfödare bli lurade på en bra familj, både när det kommer till valpköpare och födervärdar. Bara lite erfarenhet från min sida..
Sen är ju kanske inte alla uppfödare med foderdjur alltid heller så seriösa alla gånger..
Min collie tik jag hade några år sedan var foderhund, hon parades vid 3 års åldern men gick tom, det skedde heller ingen omparning och vid 5 års åldern var hon enligt kontraktet min hund. Hon gick aldrig "in i väggen" och jag har då aldrig stött på en foderhund som har gjort det heller. Däremot har jag stött på många hundar som inte är foderhundar som varit labila.
Hur en hund blir i huvudet har inget med ifall den är foderhund eller ej utan mer hur dess tillvaro/familj ser ut. Tex hundar som bor i en stökig familj som skriker, gapar, rycker i koppel osv blir ostadiga i sig själva.
#27 Tror inte det var foderhundar över lag, utan de som får hoppa runt mellan olika hem hela livet. Vissa kan räkna uppemåt 10 hem under en livstid.
#28 Ja men det måste ju ske ytterst sällan. Det är väll en brokdel utav foderhundar som får byta hem hela tiden. Själv har jag då aldrig stött på någon.
Men om det nu är så att en person tar en hund, lämnar tillbaka den till uppfödaren som i sin tur skickar vidare den till annan ägare som i sin tur skickar tillbaka den till uppfödaren osv borde ändå uppfödaren om den är något seriös reagera och kanske behålla hunden själv, ge till släkting som garanterat håller kvar den eller alternativt ta bort hunden.
Ja nu lär man väll få skäll och skam för att ha skrivit ta bort hunden men jag ser då hellre att hunden tas bort än att uppfödaren skickar den hejvilt till nästa person som sedan skickar tillbaka den.
Jag håller med #29 och det var lite dit jag ville komma.
Att hävda att många hundar går i väggen pga fodervärdssystemet, måste vara en feluppfattning.
Att det finns osäkra och labila hundar som byter ägare - ja, men det var ju inte DET tråden handlade om.
Det gäller att hålla isär saker och ting, annars blir det så väldigt fel.
#29 Som tidigare sagts så är det väl en erfarenhersfråga egentligen.
Jag vet en del hundar som gått i foder..
Vissa uppfödare har då fått kastrera, eller tagit bort hundarna p.g.a. psyket som blivit.. De förlorar alltså kanske en kanonhund p.g.a. att vissa ska "låna" en hund..
Och ja, uppfödaren kan ju också sluta slussa ut hunden, men då kanske enda alternativet är just avlivning..
Alla hundar blir ju inte dåliga av flyttarna, men jag vill i alla fall tro att en plats i livet är lagom.. Visst kan saker hända, men under just sådana skitomständigheter.
och detta gäller inte bara foderhundar, utan alla hundar som får hoppa runt.
#31 Absolut skall man försöka hitta ett stabilt hem före alternativet avlivning och kastrering skulle ju vara ett bra alternativ istället för att hunden skickas vidare. Visst de kanske förlorar en kanonhund men det är hundens bästa man skall tänka på före eventuella parningsmöjligheter.
#32 Håller delvis med. Tycker att det är synd att få miste om en kanonhund, som är en riktig pärla inom rasen bara för att några inte skulle haft hund från början. Det är ett högt pris för en sådan grej..
Men i övrigt håller jag med.
Alternativet kastrering är helt klart en bra lösning om nu hunden inte är allt för "skadad".
Och ja, man ska alltid se till hundens bästa..
Men vi kan väl ändå vara överens om att "fodervärds systemet" fungerar bra i sin helhet? Jag har heller aldrig hört talas om en hund som hoppat mellan olika fodervärdar. Det känns oseriöst både från uppfödarens sida och "fodervärdens". Det är ju meningen att en hund som sätts ut på foder ska avlas på och sen ägas av fodervärden. Man tar en foderhund för att få en riktigt bra hund som man själv kanske kan avla på sen. Innom vissa raser/linjer kan man bli mer eller mindre tvungen att ta en foderhund för att få en bra hund för uppfödarna håller så hårt i dom. Dessa hundar hoppar definitivt inte runt! Känns som om det hela handlat om omplaceringshundar och inte foderhundar.
#34 Fast tydligen inte… Det stod ju klart och tydligt att det var foderhundarna, och inte omplaceringshundarna..
#35 Men hur många har samma erfarenhet som #0? Att foderhundar byter hem ofta och "går in i väggen"??
#36 Jag är i alla fall en till som hört en del..
Men det var väl lite det inlägget handlade om, eller har jag missuppfattat det?
Att se hur många som har upplevt samma sak, och så..
Jag kan inte tala för alla foderhundar men de uppfödare jag kommit i kontakt med/känner (och de är många skall tilläggas) har aldrig haft problem med foderhundar. Visst finns det oseriösa uppfödare liksom oseriösa hundägare men det är långt ifrån alla. Om man sätter alla foderhundar på en skala från 1 till 10 så hamnar antalet som får hoppa från hem till hem på 1 för så himla vanligt är det faktiskt inte.
#38 Kan inte säga något, då jag inte pratat med ALLA uppfödare i landet. Och det tror jag ingen har.
Huruvida det är vanligt elelr ej, är väl lite vart man lyssnar och tittar kanske..
#39 Jo absolut och ofta är det ju så att det dåliga går in föra det bra om du förstår hur jag menar ;).
Men jag tycker också att det redan vid första köpet av en foderhund är uppfödarens ansvar att hitta ett lämpligt hem som garanterat vet vad dem ger sig in i. Liksom kenneln jag köpte min collie från gjorde, de förklarade vad foderhund innebär mycket noggrannt, hur parningen skulle gå till, hur länge hon bär på valpar osv. Uppfödaren höll också ständig kontakt och ett år innan parning fick jag träffa utvald hane och säga vad jag tyckte om han, se ifall de gick ihop, titta på hans meritpapper osv. Det är ju inte bara köparen det hänger på utan också uppfödaren.

Vågar man säga då något om min hund som haft 4 olika hem innan mig men är helt sund i huvudet, det enda man märkte av under de första månaderna var att hon var väldigt försiktig och osäker…inte helt oväntat… men för övrigt är hon helt otrolig. Glad, trygg (numera) i ALLA situationer till 99%… så även hundar med flera hem kan vara bra individer..
#41 Ja, det har väl ingen sagt emot. 
#41 Men är detta en foderhund?
Jag måste fråga. Om man lämnar ut en hund på fodr och tar en kull sen lämnar fodervärden tillbaka hunden. Då kan väl uppfödaren sätta ut hunden till ny fodervärd med NYTT avtal om två kullar innom 5år. Alltså skulle man ju kunna säga att uppfödaren tjänar på att hunden kommer tillbaka. Oseriöst JA, men rent teoretiskt så är det väl ok med skk?
Jag har kontakt med många olika uppfödare innom många olika raser och har faktiskt aldrig hört någon säga att det skulle vara vanligt att foderhundar byter hem. Strul med fodervärdar har det absolut varit ett par gånger. Men aldrig att hundar lämnas tillbaka för att sättas ut på foder igen osv.

Ja hon var foderhund fram till det att jag köpte henne, hon hade precis det livet, familj, parning gick tom, återvände hem, sen ut igen till ny familj, parning gick tom hem igen.. ja så när jag köpte henne var hon 4 och fodervärdsavtal var nog inte på tanken längre.

Menar du att hon fick byta hem efter varje parning..??
Så är inte avtalen skrivna från SKK.
#44 Det kan inte ha varit varken seriösa fodervärdar eller uppfödare. Vet du varför fodervärdarna inte ville ha kvar tiken?
#45 Nej, så är inte avtalen från skk. Men jag tror att det här handlar om personer som velat ha ut något av avtalet. Uppfödaren har ingen rätt att ta tillbaka en foderhund. Och om man lämnar tillbaka en foderhund "bara för att" den gick tom verkar man ju inte riktig i huvudet…

Fodervärdarna var lovade en valp efter henne och av blandade orsaker så behölls inte tiken.. uppfödaren är seriös annat kan jag inte säga men fodervärdarna kan jag inte uttala mig om..