Allergivänliga hundar + kostnad?
Hej!
Jag älskar djur väldigt mycket men min pappa är tyvärr allergisk. Vet att det finns bättre raser för allergiker tex lagotto, bichon havanais/frise och många mer.
Är du eller någon i din familj allergisk? vad har du för ras?
Berätta gärna mer och hur allergisk h*n är.
Vill också veta kostnader för att ha hund ungefär, vill mest veta ca foderkostnad och självklart är jag hundvan och brukar ta hand om hundar när jag är hos mina släktingar då det funkar med hund.
På påsken brukar jag ta hand om en Golden på 11 år i stugan som är utomhus för det mesta men är också i en annan liten stuga när vi sover eller vilar. ( är alltså i en vecka endast) han följer med på våra utflykter och liknande och min pappa har nu i påsk visat sig "älskat" hundar och börjat kela väldigt mycket med honom och han har inte reagerat någon även fast han är väldigt allergisk. De har somsagt inte bott i samma hus men min pappa har ju suttit och gosat med honom utan att känna av något.
Min moster han även en havanais som han heller inte kännt av.
Skulle man kunna låna hem en allergivänlig ras och testa i en vecka?
Ett problem de tagit upp är att det kostat mycket och att vart den ska vara under dagen… Måste hunden vara på dagis?Kan man inte ha hunden i hundgård under dagen? jag är i skolan 8-15 ungefär.
Vill ha mycket info om allergisvänligare hundarna och hur det går för er samt kostnader m.m
Vill alltså få reda på mer info om detta, lägg gärna in bilder =)
Tacksam för svar.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Ja, min mamma är allergisk, men lever med min hane som hon har hos sig på foder…
Han är en mix av labrador, golden retrivier och flatcoated retrivier..
Foderkostnad beror ju på hund och foder..
Min hane går på ca 500/månaden (19 kilo) på mat, och min tik har jag ingen riktig aning, då hennes mat räcker mycket längre..
Hennes mat kostar ca 550 kronor, men vet som sagt inte hur länge det brukar räcka..
Annars är det ju försäkringar som är på ca.. 5000/ år för båda om jag inte minns helt fel - tiken går iaf på ca 2000/ år..
Vaccination är 350x2/ år.
Det är väl den fasta kostnaden..
Sen är det ju annat som godis, vet.besök, koppel, halsband, leksaker, kurser, m.m.
Lägger in en bild på min hane, Akilles

Okej det var ett bra svar =)
var är de under dagarna?
Rest in peace Valkyrie!
#2 Vart är vilka?
Hundarna?
Ja, Akilles bor ju hos mamma (sjukskriven på lång sikt).. Så han är ju där, tiken är ju hemma med mig, eller med mig på jobbet. 
Trimmraser eller nakna raser brukar fler allergiker tåla än raser med annan päls. Exempelvis Pudel, många strävhåriga raser, lagotto, bichonraserna (frise, havanais, malteser, löwchen, bolognese), portugisisk vattenhund, chinese crested, shih-tzu, lhasa apso.
Men det är så individuellt med allergi! En del tål vissa raser och andra tål andra raser. Man kan till och med klara en individ av en ras men inte andra av samma ras. Det bästa är att se ut raser som passar ens önskemål och sedan besöka uppfödare för att testa hur den som är allergisk klarar de olika hundarna hos uppfödarna.
Jag är allergisk mot pälsdjur, men har inte gjort något pricktest sedan jag var typ 7-8 år. Allergin har försvunnit mer och mer med åren och idag har jag hund (japansk spets) och katt (huskatter) utan problem. Min pappa är också allergisk och han tål min hund bra jämfört med andra djur.
Jag vet inte hur uppfödare ställer sig till att låna ut hundar för att testa några dagar, men det är kanske möjligt om man fått en närmare kontakt med någon uppfödare. Annars kan man testa att till exempel lämna ett örngott till uppfödaren som hundarna får vara på och sen ta hem det och låta den som är allergisk sova med det.
Det finns en artikel om kostnader för hund här.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag har hittat en underbar chines crested som är 2 år, tror säkert de kan tänka sig låna ut.
Men hur gör man på dagarna och räcker det med en lunch promenad om man är borta 8-14/15 och ibland kan tänka sig åka hem på rast?
hur mycket kostar allt som allt för er med hund i månaden?
Rest in peace Valkyrie!
Om det är en vuxen hund kan jag tycka att det är ok att lämna den 8-15 om den får gå ut en gång mitt på dagen kanske runt 12. OM det passar den hunden. Vissa hundar blir stressade av att någon kommer hem och går ut med den och sen lämnar den igen. Annars får man annonsera om dagmatte. Har du en liten hund kan du leta trevliga pensionärer :-)
En liten hund skulle jag tro kan kosta mellan 300-600:-/månaden men det beror ju lite på om man har ett väldigt dyrt foder, dyr försäkring (tar du en vuxen hund ska du behålla den försäkringen den förra ägaren har!) Om du behöver ha dagmatte eller bygga hundgård kostar ju det lite också. Hundgård passar inte alla raser och dom mindre sällskapshundarna brukar inte trivas i hundgård. Sen kan man behöva en vettig bur till bilen som kan kosta allt mellan 800-3000:- beroende på om man köper nytt eller begagnat. Koppel och halsband behöver man bara köpa en gång i hundens liv om man köper ett bra! Och om man nöjjer sig med det vill säga :-) Jag köper gärna nya halsband men det är ju upp till var och en om man vill, det kostar ju. Sen är det försäkringen. Den kanske ligger på mellan 150-250:-/månaden. Tuggben och godis 30:- ca…/mån.
Vissa är engångs kostnader som bur osv. Medans andra är löpande utgifter som dagmatte, foder, försäkring osv. Det kan bli dyrare vissa månader om man ex behöver köpa nytt foder som räcker i ett par månader osv. Veterinär kan bli riktigt dyrt. Så lite sparade pengar måste man ha! Men brukar säga att en VALP kostar runt 20 000:- första året. Men då räknar man med inköpspris och att man köper allt nytt som ex koppel, leksaker osc.
Jag har Pudel och en Whippet. Är själv inte allergisk, men lillebror är det och han har inte reagerat på någon av hundarna. Han är äv uppväxt med en Wheatern som han tålde ganska bra. Men ska man ha den typen av hund så tillkommer det kostnader för pälsvård. Vill man spara lite pengar så klipper man själv. Då kanske man får lägga ut en engång summa på 2500-3000:- för klippmaskin och sax. Annars får man lämna in hunden och det kostar runt 400:-/gång.

okej, om man kanske hittar en pensionär som kan ta hand och så, måste man vaccinera/försäkra?
Rest in peace Valkyrie!
#7 En hund ska ALLTID vaccineras och försäkras. Spelar ingen roll om den är hos pensionär/hunddagis eller hemma.

jaha okej :) tänkte överhucudtaget inte för att den var hos dagmatte.
Rest in peace Valkyrie!

hur ofta måste hunden rastas om den är hemma ensam? ungefär, såklart vet jag att den måste rastas flera gånger per dag men hur länge klarar den sig igentligen men ändå inte vänta för länge på rastning?
kan någon skriva upp alla kostnader för hund och hur ni gör under dagarna?
Rest in peace Valkyrie!
#10 Ja, enligt djurskyddslagen ska hunden ut var sjätte timme, dagtid..
Men jag går ut ca var fjärde timme ibland oftare.
Jag får ihop ca 4-5 promenader mellan klockan 06.00 - ca 21.00.
Sen klarar sig ju en valp mindre, och en äldre hund kan också behöva komma ut oftare.
Hur länge en "normal" hund klarar sig är ju olika.
Den måste ju vara ordentligt rumsren..
Ja, mina fasta kostnader har du ju fått, i det första inlägget..
Sen är det ju väldigt olika vad jag lägger ut i månaden på godis, ben, leksaker och annat, så det är omöjligt att svara på.

det jag tänker som fasta är :
mat
vaccinationer
försäkring
rastning(?)
Rest in peace Valkyrie!
#12 Yes, och det står i alla fall för mig i första inlägget.
Rastning?
Rastningen kostar inget.. Mer än tid och energi.. 

13# jag menar då dagis/dagmatte :)
Rest in peace Valkyrie!
#14 Aha, ja, det är ju olika.. De brukar ju inte ta betalt per rastning, utan tiden hunden är där, och där kan det variera väldigt från dagis till dagis, och person till person..

Ja såklart jag vet =)
Rest in peace Valkyrie!
När jag hade min storpudel på dagis en period när jag pluggade så betalade jag 1700:-/månad. När han var hos dagmatte betalade jag 50:-/dag men då lämnade jag båda hundarna (en st Pudel och en toy.) Nu är jag dagmatte åt en hund någon dag i veckan och jag får 140:-/dag. Men då är det en valp som inte är 100% rumsren. När hon blir äldre går vi ner till 100:-/dag. Det är ju så olika. Vissa vill ju faktiskt inte ha några pengar. Hittar man en pensionär så kanske dom vill ha hunden enbart som sällskap och vill inte ha pengarna. Så det är svårt att säga så här innan du har hittat någon.
När jag annonserade om dagmatte ringde det folk som villa ha 10 000:- /månad för att ta hand om mina hundar på dagarna! Så vissa är inte kloka!
Och som sagt. Mat och försäkring går knappt att räkna ut innan du vet vad det är för ras du kommer skaffa. Vaccinationer är olika hos olika veterinärer. Jag betalar 270:- till den lokala veterinären. Men djurjukhuset tar närmare 400:- för samma spruta.
Om det är så att pengarna och ekonomin spelar en SÅ stor roll att man måste veta på kronan vad en hund kostar så har man nog inte råd. Man måste vara beredd på att det kan sticka iväg en hel del om hunden skulle skada sig eller bli sjuk. Har man otur kanske hunden måste ha special foder som kan vara skit dyrt osv.
Hittade det här Vaccinera bort allergi.

17# såklart det är skillnad på 500 kr i månaden och 5000 och det är ju ungefärt svar man vill ha. Innan man köper något vill man ju veta ungefär hur mycket det kostar och man frågar ju inte för att det inte får vara för dyrt för ekonomin…
Rest in peace Valkyrie!
#19 Fast vktigt är ju att vara förberedd på oväntade utgifter..
Så i snitt kanske man får betala en summa, men kan du ta en oväntad vet.räkning om hunden blir sjuk t.ex?

20# ja men jag tänkte ju ungefär hur mycket det kostar för mat & försäkring, allt annat vet jag. :)
det jag vill veta nu är hur mycket betalar ni per månad? hur fungerar eran allergi?
Rest in peace Valkyrie!
Har en lagotto då jag inte fick skaffa någon hund som fällde då gamlingen fäller nog så mycket :P
Foder 300:-/månad
Försäkring 250:-/månad
Vaccination och avmaskning kostar lite olika beroende på var man bor tror jag. Men gissar på ca 1000:-/år för det.
Sen är det saker som halsband, koppel, leksaker, filtar, tuggen osv ;)
Jag vet inte hur det går med att låna, lättast att hälsa på en uppfödare som har många hundar av den ras man är intresserad av, bra om hon har valpar också då vissa kan reagera olika på vuxna hundar och valpar ;)
En valp kan du inte ha i en hundgård, utan du måste först ensam träna den vilket tar lång tid. Men ja en vuxen hund kan du ha i hundgård dock saknar lagotton (och dem andra icke fällande raserna?) underull, vilket gör att dem är känsligare för kyla och värme, så den måste ha ett varmt ställa att gå in i och en skuggig plats, annars kommer du hitta en skakande stackare där ute :(
har en kille som är allergisk, dock reagerar han bara på mina hundar om han gosar med dem ;)
Ang rastningen, rasta den innan du går till skolan, sen hem på lunchen och rasta, och sen rasta när du kommer hem från skolan så klara sig en vuxen hund ;)

rafflan# otroligt bra svar, exakt det jag ville ha svarat (y) :) Jag kanske skulle kunna åka hem på lunch ibland men det tar 20 min resan och allting tar väl då 1 timme :/
Rest in peace Valkyrie!
#24 ta med nåt att äta som lunch på resan?

Jag kan absolut inte skippa skolans lunch i skolan varje dag, det skulle absolut inte fungera. Visst skulle jag kunna åka ibland hem. Kanske skulle min pappa kunna ta med hunden till jobbet någon dag i veckan också. annars skulle det bli dagmatte.
Rest in peace Valkyrie!
#26 okey, ja då måste du lösa det först.
Antingen som du sa att din pappa kan ta med honom eller dagmatte ;)

såklart, detta är ju absolut inte säkert men hoppas :)
Rest in peace Valkyrie!
Jag har inte läst hela inlägget
Men både jag, min pappa och lillebror är allergiska. Dock har vi en Bichon Frise som nu är 11 år gammal. Jag har aldrig känt av allergin under tiden vi haft Sacha. Min pappa klarar dock inte av hennes saliv. Om han ens närmar sig ögonen efter att hon pussat honom på händerna blir han helt röd i ögonen och det kliar. Lillebrorsan har heller aldrig känt av någon allergi.
Så det där är så olika. Det är ju hemskt om man ska behöva lämna tillbaka hunden om det visar sig att din pappa reagerar på hunden. Vi hade turen att köpa Sacha av mammas arbetskompis och kunde därför hälsa på från att hon var 4 timmar gammal tills dagen vi skulle hämta hem henne och säkert 4 gånger däremellan.
Se till att dra med din farsgubben din till uppfödare och låt honom känna sig för. (Kom dock ihåg att valpars saliv och kiss är oerhört mycket starkare än en vuxen hunds, alltså kan han reagera på valpar men inte på vuxna hundar till ex.)
Lycka till!