Knöl på magen? Orolig!
Upptäckte just att min tjej har en knöl på magen.. ett par cm stor. Den är ganska hård och går inte att trycka in.. Hon är inte öm eller verkar må dåligt på något sätt.
Fanns inte veterinärtid förrän på tisdag, och man vill ju inte vara orolig hela påskhelgen 
Har ni någon aning om vad det kan vara? Hur brukar en fettknöl kännas t ex?
Förstår att du är orolig. Det första man tänker när man upptäcker en knöl är cancer. Det finns ingen annan vet.station ni kan åka till?
Hur sitter knölen? I huden?

Har ringt till de två kliniker som finns i närheten, och de båda stänger nu 15.30 och öppnar inte förrän tisdag, och ingen av dem tyckte det var något akut…
Vet inte riktigt hur den sitter exakt.. om det är precis under eller i huden..
Typiskt att man inte ska kunna få hjälp på en gång.. känns som en evighet till tisdag när man är orolig!
Upptäckte en knöl på mina hanes mage och vart helt hysteriskt. Men den var mjuk och placerad vid naveln så jag kunde lugna mig själv med att det förmodligen var ett bråck. Vet bekräftade det…
Förstår oron du känner, man blir så hjälplös!
Sitter knölar endast i huden brukar det inte vara cancer. Ofta är det talkörtlar som täppts igen och de kan även bli inflammerade. (info från nätet)
Jag kan inget om knölar alls men jag förstår din oro. Jobbigt när man upptäcker det inpå en långhelg, man vill ju veta direkt…
Fettknölar brukar vara rörliga och mjukare. Det kan vara många andra mer eller mindre ofarliga saker så tro inte det värsta nu i förskott! Försök att inte tänka så mycket på det och tänk att det är dumt att gå och oroa sig innan man vet. Även om det inte alltid är det lättaste.
Det är ju oftast så att har man inte ett akut ärende så får man vänta några dagar innan man får komma till veterinären. Även om man själv såklart är bekymrad och vill ha svar så fort som möjligt.
Jag hittade en hård, fast knöl på min hund förut. Det visade sig vara ärrvävnad från en gammal skada och det försvann efter ett tag. Så knölar kan vara mycket!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Håller med #4. En knöl kan vara så mycket annat så ta inte ut det värsta i förskott. Men jag vet hur lätt det är att "måla fan på väggen".
#5 Ja, det är lätt att säga det till någon annan men betydligt svårare när man själv är i den sitsen!
#6 Precis

Tack för era svar.. Den är ju inte stenhård, och man kan liksom "rucka" på den lite, men inte så mjuk så man kan trycka in den.. Svårt att beskriva..
Hon är inte ens 1,5 år och vi har bara haft henne ett par veckor (omplacering)..
Veterinären sa att så länge hon äter, dricker och inte verkar må dåligt så är det inget som blir värre av att vi väntar till tisdag.
Ska verkligen försöka att inte tro det värsta nu, det kan nog vara lite vad som helst, och förhoppningsvis något helt ofarligt..

Exakt VAR sitter den? Placeringen säger ofta mer än storlek och "koncistens".
Även bråck och fettknölar kan vara hårda. Det kan som sagt vara en knöl efter någon skada, eller en inflammerad talgkörtel, kanske en reaktion efter en fästing (även om såna knölar inte brukar bli så stora så skulle det kunna hända, och vakna är de små kräken). Eller så kan det vara en juvertumör.
Eftersom hon inte är så gammal så är det troligtvis inte en juvertumör, men även om det skulle vara det så är det ingen fara att vänta till tisdag!! Ta de här dagarna och se om den verkar växa, det kommer veterinären att fråga om. Kanske kan du fråga de tidigare ägarna om de har lagt märke till knölen?
Är du nervös och tittar var 5:e minut så kommer du inte se även om den skulle växa så ta det lite lugnt och titta inte för ofta
Skulle det visa sig vara "något allvarligare" så är den ännu så liten att den borde vara lätt att operera bort. Operation är ju inte det man drömmer om och jag hoppas ni slipper det, men en liten operation är ju bättre än en stor!

#9 Den sitter ca 1 dm nedanför slutet av revbenen, lite mer åt vänster sida (hennes vänstra när hon ligger på rygg).
Jag försöker att inte vara alltför orolig, även om det inte är helt lätt. Det är bara att hoppas på det bästa helt enkelt, finns ju inget annat att göra nu ändå.. :/

Sitter den lite "på sidan" borde det inte vara ett navelbråck iaf. Det kan ju vara ett bråck ändå, men i så fall efter en skada. Det verkar mindre troligt eftersom det krävs ganska mycket våld för att ha sönder bukhinnan (iaf utan att ha sönder huden med något vasst först). Hade hunden råkat ut för något i den omfattningen hoppas jag att du som köpare fått veta det!
Sitter den i linje med spenarna (?) så talar det tyvärr för någon sorts juvertumör (men hennes ålder talar fortfarande emot att det skulle vara det). Skulle det vara det så är det mycket bra att du upptäckt den så att den kan tas bort! Man brukar få tid för operation inom ett par veckor, lite olika beroende på hur mycket tider som finns och hur fort den växer. (Mer akut än så är det inte så du kan fortfarande ta det lugnt tills på tisdag
)
Innan operation brukar man oftast även ta röngenbilder på bröstkorgen och leta efter metastaser (som oftast hamnar i lungorna). Det är även bra om veterinären skickar knölen på analys efter operationen så att man får veta exakt vad det är, inför framtiden.
Menar absolut inte att skrämma upp dig! Det kan ju fortfarande vara något av allt annat du fått förslag på så jag hoppas ännu på något helt ofarligt! Det är helt hopplöst att veta vad det är utan att se det men ju mer information man har om "värsta tänkbara" desto mindre skrämmande brukar det vara
Kom just att tänka på besiktning. Var hon veterinärbesiktad innan ni tog över henne? Står det något i intyget? Är det något som kommit och blivit ett par cm på bara ett par veckor tror jag mer på att det är en skada/infektion/inflammation av något slag.
Hur ser huden ut vid knölen? Någon tillstymmelse till sår? Rött? Varmt? Sitter knölen i huden? (I så fall "följer den med" om du lyfter huden lite försiktigt.)

Tack för ditt svar!
Vi var med när hon besiktigades, men inget sas om detta..
Svårt att veta om den precis har kommit för den känns olika mycket beroende på hur hon ligger.. kan ju varit så att den funnits där men att jag missat det när jag kliat henne på magen för att hon legat i annan ställning..
Huden på knölen ser inte annorlunda ut, varken varmt, sårigt eller rött.
Knölen följer inte med när jag lyfter på huden..
Ju mer jag skriver desto oroligare blir jag 

Okej, då ska jag inte oroa dig mer!
Nu är det ju inte så långt till tisdag, iaf inte för mig som ska jobba söndag och måndag, känns nog lite längre för dig. Men njut du av det som är kvar av helgen och av tiden att lära känna din nya voffa lite mer.
Håller tummarna för er på tisdag och hoppas på goda besked!

Det var navelbråck!!
Så inget farligt alls.
Uppenbarligen hade jag missbedömt var den satt, för när hon låg platt på rygg satt den ju precis i mitten, men när hon legat halv på sidan som hon gjort när jag kollat har den känts mer åt sidan.. Iallafall är jag vääldigt lättad..!!

Toppen!!!
Förstår att du är lättad!
#14 Vad skönt!