Nova Scotia Duck Tolling Retriever
I flera dagar har jag och min man nu disskuterat ras och med er hjälp har vi nu avstått från Border Collie då jag inte vill sättas i samma situation igen av att äga en hund som skall jaga allt då den inte får utlopp för vallning. Jag har er att tack för, ni banka vätt i mig.
Lätt att bli vovveblind.
Hur som helst, så har vi nu med möda och näpe bestämt oss för att köra på Nova Scotia Duck Tolling Retriever, en hundras pckså mina svärföräldrar äger så det är en ras min man är bekant med och helt såld på. Jag vet att Tollare har jaktinstinkter men eftersom jag är intresserad av jakt och tidigare tränar jakt med en Flat så skall en Tollare inte bli några problem. Sen ingår även jakt i mina drömmars studier den dagen jag tar tag i det.
Tollare har alla egenskaper jag söker hos en jycke och den perfekta mentala kapaciteten jag vill ha hos en hund. Det är en krävande ras för en krävande ägare vilket passar mig perfekt.
Min fråga är nu ifall någon vänlig själ här inne vet om några seriösa uppfödare?
Krav jag har på en uppfödare:
Alla valpar samt avelspar en uppfödare har skall vara reggade i SKK, valpen skall kosta runt 10 000kr eller över, uppfödaren skall kosta på sig vetbes, avmask, vaccinerad och id-märkning och föräldrarna får gärna ha jakt, utställnings eller tävlingsbakgrund. Ett plus är ifall uppfödaren även är medlem i Svenska Nova Scotia Duck Tolling Retriever Klubben och att den har som krav att varje valp skall genomgå MH-Test efter en viss tid med sin ägare.
Jag vill också att hundarna är avlade efter SKKs och TollarKlubbens riktlinjer och gärna ha de proportioner SKK kräver vid utställning (vet att det kan variera beroende på hur de genetiska leden ser ut).
Kanske låter jag hårt men jag är extremt noggrann och har höga krav när det kommer till valet av hundar. Hade höga krav när jag sökte efter min första hund och hamnade på Ludde vars ägare följde de kraven, även om han är blandras var jag noggrann där att han skulle vara vetbes, vaccinerad, reggad, märkt och ha genomgått någon form av kurs osv.
Tollaren är en underbar ras. Jag var också helt såld på den - gick på träffar m.m. Men jag har mer & mer gått över till Allround Aussien…
Hursomhelst; de flesta kennlar säljer Tollare runt 9.00 kr. Tycker inte du bara bör kolla på priset, utan mer på kenneln. Res runt och kolla (te x på kennlar), ställ frågor, prata med andra tollarägare. Gå på träffar!

#1 antar du menar 9 000:- inte 900? 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jo, jag menar 9000 :-, ahahah så går det när man är trött 
#1 Jag vill hitta någon i Umeå med omnejd till och börja med som kan hjälpa mig få en klar uppfattning kring tollare mer än det jag har. Någon gång skall jag försöka besöka SKKs hundutställning och prata med lite ägare där. Det kommer ta sin lilla tid men jag vill gärna ha en uppfattning kring några seriösa uppfödare i Sverige eller Norge, det spelar ingen roll.
Vet inte om SKK har ett uppfödarregister?
Svenska Tollarklubben ska ha ett uppfödar register själva. Gå in på "avel & hälsa" så står det "uppfödare", klicka där, så kommer det fram en karta över Sverige om alla uppfödare. Bara att välja och vraka! ;)

Tips var noga när vi väljer valp för det finns MÅNGA tollare med mycket rädslor, alltså svaga mentalt. Jag ville ha tollare tidigare men hade problem att hitta trygga och stabila hundar…
#6 Jo jag vet. Svärföräldrarnas tollare har rädslor så jag kommer kolla efter en hund som är framåt.
#8 Töre ligger nästan vid Happaranda, jag säger bara lite väl långt ca 40 mil. Tar gärna någon närmare om det finns.

På Tollarklubbens hemsida så finns det en lista över uppfödare där man kan välja vilket län man vill se uppfödare från.
Har för mig att det finns någon på Retriever iFokus som har tollare, kanske de kan rekomendera en bra uppfödare.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
den tollare som vann på stora stockholm nu senast kommer från allydor, och en av mina bästa vänner har haft en tollar-grabb därifrån, och han var helt underbar.
seawild's är en annan framgångsrik och seriös uppfödare - om jag bestämmer mig för att skaffa en " lillasyster" till min underbara ettåriga tollar-prinsessa, så skulle jag vilja att hon kommer därifrån, men hon kommer förmodligen att komma ifrån en brittisk kennel istället, *om* hon kommer…
Vilken typ av jakt tänker du dig? Det är ju en apportör så du har lättare att hitta apportmeriter(även om tollarna tyvärr inte syns så väl i de sammanhangen heller, men det går!). Tror inte att någon annan typ av jakt är speciellt vanlig med tollare…?
En fin blandning av arbete och utställning lär du vara ute efter, jag skulle fokusera på att hitta bra hundar med arbetande meriter av valfritt slag och se över eventuella MH för både avelsdjuern och tidigare avkommor. Sedan se utställningsmeriter som plus i kanten, just tollaren är ju inte så delad så det är fullt möjligt att lyckas kombinera dessa två!
Tollarkennlarna är dessutom inte sååå många i antalet, så det grävande arbetet bör inte vara alltför svårt. Och absolut värt det! :)
#12 Vattenapportering främst. Älskar att träna med apporteringspåsar i vatten och på fält.
Har hittat flertalet Tollar uppfödare i Sverige.
#13 apporteringspåsar, aldrig hört ordet förr…. du menar dummys?
Är det något du verkligen vill ha och har krav på eller något du kan tänka dig att göra bara på skoj så att säga? Beroende på vad du är ute efter, leta efter mer eller mindre jaktinriktade kennlar(även om jag personligen anser att alla retrievers ska jaktavlas, precis som bc ska valla osv… ). Utseendemässigt är det ingen större delning i tollaren.
Det finns ett par stycken kennlar men det är inte helt omöjligt att ta sig igenom, jag skulle råda dig att gå igenom dem en och en. Finns listor. Stryk det som känns helt fel (avstånd om det är viktigt, ingen vikt på arbete, mkt sjukdomar, fel hundtänk eller annat som är viktigt för dig) och gå sedan igenom dem igen. Gå igenom röntgenresultat och tävlingsresultat på hunddata/rasdata, se över meriter på kennelns kullar och MH:n! Sök på kennelnamnet och se om du kan få fram skriverier om hundarna, bloggar och forumsinlägg osv. Besök de kennlar som finns nära. Ta reda på om hundar från kenneln ska delta på någon tävling i närheten av dig eller kanske bor nära….
Jag har gjort det här arbetet själv ett par gånger, det är mycket mer givande än att gå på folks råd! :) Är ju inte alltid man tänker på samma sätt ;)
#14 Ja det var sådana jag menade, hittade inte ordet men du förstod vad jag mena.
Tack för tipset.
Jo, utseendemässigt är de ganska olika. Förutom färgen då. Tollaren är en rätt splittrad ras, av egna erfarenheter och vad jag har hört av andra. De kan ha olika ansikten, olika kraftigt byggda, olika längd osv. Jag har träffat en Tollare som jag tyckt varit jäkligt liten, men hon var fullvuxen. Vissa har också mer bredare/kraftigt huvud än andra.
Fantastiskt ras med rätt förare. Mardröm med fel förare! :)
#16 Tänkte mer utseendemässigt jämfört med schäferns eller labbens uppdelningar - jämfört med dem så är tollarens skillnader ingenting!
Aaa, nu förstår jag.
Ja, okej. Jo, Schäferns uppdelningar slår ju tollarens med hästlängder.
Tollaren kan vara hesmkt ojämn. Den jag hade i min närhet var rädd för vatten, agressiv mot andra hundar occh fick sedan 2 olika cancer sjukdomar. Tyvärr ras bundet.