ni som kan epilepsi. (lite långt)
Hej hej.
Jo jag funderar lite på vad det finns för andra symptom förutom krampanfall vid epilepsi hos hund?
Anledningen till att jag undrar är att för några dagar sedan så trodde jag att min 14 v valp satt i halsen då det lät som att hon försökte hosta upp något detta höll på intensivt en stund men sen avtog det och hon hostade bara till ibland, så efter konsultation med veterinär så konstaterade vi att det isf släppt.
Idag satt jag och pratade med en vännina som berättade om en hund som hennes bekant har som slagit i huvudet och efter det utvecklat epilepsi. då började det ringa varningsklockor.
dagen innan min valp "satt i halsen" så slog hon i huvudet i ett element, efter hon gjort det så gnydde hon till lite men visade inga reaktioner när jag kännde igenom henne efter smärta så jag drog slutsatsen att det hade gjort ont men att hon kanske mest blivit rädd och lite vimmelkantig.
jag har för mig om att jag läst någonstans att ett mindre ep anfall kan yttra sig genom att det verkar som om hunden fått något i halsen men jag kan inte hitta det igen.
någon som kan bekräfta eller dementera detta? bör jag söka veterinär eller avvakta?
tack på förhand!
Vad jag vet så brukar ett EP anfall hos hund börja med att hunden backar och sedan liggar och skakar intensivt på golvet men alla anfall ser ju inte likadana ut.
Min pojk kan dock göra det du säger men det är när han nyss ha spytt, ätit för fort eller lyckats svälja luft.
Min rekommendation är att avvakta för att se om det händer igen för vid EP undersökning skall det gärna ha skett flera anfall. Det kan ju bara ha varit så att hon kanske hittat något smått hon åt upp eller gjort som min gör, svalt luft.

Hej tack för svar.
Okej ja det kan ju som sagt vara så att hon fått i sig något.
När det här hände så hade hon inte ätit mat på några timmar, men hon kan ju smaskat i sig något annat.
jo det här med att de skakar på golvet ska ju vara det vanligaste, börjar fundera på om jag har drömt att jag läst det andra, man vet ju aldrig.
då tar jag ditt råd och avvaktar, hon är en riktig liten klantfia den här damen och slår i huvudet (inte hårt) lite titt som tätt i bord och liknande. funderar på om man kunde uppfinna en vovvehjälm =)
som sagt tack för svar och råd
#2 Låter som min stora klumpeduns här hemma. Han är en enorm hund och slår skallen överallt inklusive väggarna och trappen kanar han lätt nerför.
Det var så lite så.
Min storpudel hade EP och hans anfall var helt annorlunda än mot dom flesta. Så det kan nog yttra sig lite hur som helst verkar det som. Det är ju en störning i hjärnan som har med impulser att göra och kan sitta var som helst i hjärnan, det är nog därför anfallen kan vara så olika. Min hund hade nog den störningen i balans centrum för han blev alldeles vinglig och föll om kull första gången och där efter slutade han att andas. Otäckt! Hoppas verkligen att du slipper EP på din hund, det är ingen trevlig sjukdom!

#4 åh fy! det måste ha varit fruktansvärt.
höll på att sätta hjärtat i halsgropen när jag trodde att min lilla satt i halsen så jag kan tänka mig hur otäckt det måste ha varit.
Vi ska hålla ordentlig koll på henne nu och om det händer något mer konstigt så blir det veterinären.
tack för att du delade med dig!
#5 Det VAR fruktansvärt! Det värsta jag varit med om vad gäller hundarna. Han började vingla och jag lyfte ner honom på gräsmattan från altanen. När jag skulle sätta ner honom vek sig benen under honom och han föll omkull och la sig på sidan. Stel som en pinne var han och känndes helt död. Jag blev så panikslagen att jag började massera hans bröstkorg och efter ett par lååånga sekunder så drog han efter andan och började se sig omkring. Men det är enda gången han slutat andas. Efter det så var anfallen lugnare. Han var kontaktbar så jag kunde kalla in honom om han fick ett anfall när han var lös. Men det blev ju långa omvägar efter som han var så vinglig. Veterinären skrev ut Stesolid som jag kunde gehonom vid anfallen. EN gång fick han två anfall direkt efter varandra och det var otäckt, för då trodde jag nog att det var kört. Att han skulle få anfall efter anfall som inte gick att hejda. Det händer ju ibland att EP hundar får avlivas ex efter operation för att dom krampar vid uppvaket och inte slutar osv. Mycket tankar var det runt det…
Men veterinären tyckte trotts detta inte att han skulle ha någon medicin för han hade för få anfall och det var för mycket negativa biverkningar på medicinen. Han fick ett anfall med ca 6-8mån mellan.

#6 men herregud va hemskt!! tack snälla för att du delar med dig. när man läser om EP så är det ju i huvudsak bara krampanfallen man kan hitta information om.
hur gammal var han när anfallen började komma?
#7 Hm, jag är inte säker på det. Men han var vuxen, runt 4år tror jag.
När han fick EP diagnosen så letade jag info överallt! Jag hade kontakt med olika dietister som gav mig rådet att testa extra kalk. Och jag pratade med folk som forskar i EP på människor osv. Det finns en diet som kallas nåt speciellt, som man har testat på barn på nåt sjukhus i sverige som verkar ha fungerat på EP. Men nu kommer jag inte ihåg vad det hette. Jag provade den ett tag, men det är jobbigt att laga egen mat till stor hund när man jobbar 10-12 timmar/dag så jag höll bara på 6-7månader och han hade under den tiden inget anfall, men dom kom ju med ca 6månaders mellan rum också. Så jag vet inte om det berodde på maten eller inte.