Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 10887 ggr
Zynell
1

Kiss & bajslåda inomhus.

Jag tittade på youtube idag för att lära mig hur man lär hundar lite olika trick bland annat. Jag har ingen hund för närvarande men kommer inom kort skaffa en yorkie.

På youttube upptäckte jag små yorkisar som springer på toaletten inomhus, i typ sandlådor som katter har, fast dessa verkade vara aningen större. Först blev jag lite fundersam och undrar varför man inte bara går ut med hunden? Men sedan började jag tycka att det kanske är en bra sak för hunden att kunna. Till exempel om man blir väldigt sjuk och kan inte ta sig ut eller om det är snöstorm ute eller liknande. Vad anser ni? Jag är inte den typ av person som skulle skaffa mig en sådan låda för bekvämlighetens skull utan just pga det jag bland annat nämnde högre upp därför att jag inte alltid kommer att ha folk som kan hjälpa till i oväntade situationer. Har någon av er sådana lådor?

Tizzla
0

Illa är vad jag tycker! Hundar ska ut oavsett väder, vind, ägarens humör och hälsa! Det är inte bara att kissa/bajsa de har behov av; nosa, se saker, uppleva saker och att röra på sig är minst lika viktigt. 

Själv är jag ensamstående och har tre hundar, när jag bröt foten för några år sen så var det bara att pallra sig ut ändå! Tid tog det, besvärligt var det och ont utav helv..e gjorde det, men det fanns inte i min värld att låta bli. Det blev lite lättare när jag hade varit på akuten och fått stödskena, kryckor och smärtlindring och ännu bättre när jag började kunna köra bil och kunde komma till skogen och släppa dem lösa…men som sagt, har man tagit på sig ansvaret att ha hund så får man pallra sig ut.

Känner man sig osäker på hälsan så finns det en försäkring hos Agria där de ersätter hundvakt/hundpensionat om ägaren blir sjuk (fanns i alla fall sist jag kollade). Tycker det är ett mycket bättre alternativ än en låda!

Sen är det klart att en låda är bättre än att de måste "hålla sig" för länge…men kan man inte sköta rastningen tycker jag att man inte borde skaffa hund eller omplacera om man redan har.

poppysmarsvin
0

Var youtube-klippet från USA möjligen? Jag har en känsla av att där är det inte ovanligt alls att småhunder i princip aldrig kommer ut om man bor i lägenhet. Ungefär som att ha innekatt…

En mycket märklig tanke!!!

Zynell
0

Ingen aning var de var ifrån, tänkte inte på det. :)

Jag har en neutral inställning till detta, dvs varken bu eller bä. Tycker nog att en sådan låda kan komma till nytta vid till ex sjukdom eller annat otrevligt. Men om man orkar gå ut med hunden som Tizzla gjorde, trots brutet ben så är de ett val man gör. Men det finns nog många som inte klarar av det, precis som det finns lika många som klarar av det.

Så länge hunden får sina dagliga promenader med motion och aktivtet osv ser jag ingen större fara att använda sig någon gång då och då av denna hundlåda. Hellre det än nedkissade mattor och förstörda golv bara för att hunden kanske vägrar gå ut i snöstormen för att kissa.

Har läst runt på andra forum och förvånas över hur negativa folk är till detta. Tonen är ofta aggressiv och otrevlig mot dem som ser detta som en bra komplettering och folk kallas djurplågare. Hm …

Zynell
0

Ska nog också påpeka att jag tycker inte att lådan ska ersätta promenader helt. Det tycker inte jag är okej.  Den ska bara vara en komplettering.

Tizzla
0

Möjligtvis, möjligtvis, möjligtvis okej om hunden är sjuk och inte kan/orkar gå ut…fast å andra sidan har jag en fördomSkäms som säger att det nästan bara är småhundsägare som skulle komma på tanken med låda inne, och en liten hund kan man bära ut!!

Vet inte om det är sant…men har även hört talas om att det används blöjor till hundar…ännu värre!

Tycker inte det är ett val att gå ut med hunden eller inte! Det som är ett val är att skaffa hund eller inte. Skaffar man hund så får man se till att den blir rastad när den behöver, sen om man går ut själv eller om någon annan tar ut hunden spelar mindre roll, men ut ska den. Enligt djurskyddslagen skall hundar rastas var sjätte timme. Enligt mig så innebär rastning inte bara kissa och bajsa.

[Hilo]
0

Hmm, då ska man vara så ensam eller olyckligt lottad att man inte kan be en granne, vän eller släkting att ta ut hunden åt en om man är sjuk. Är man sjuk en längre period - Hunddagis eller pensionat!

möjligen, i värsta fall om huden är sjuk som någon sa, men beroende på, hunden kanske mår bäst av att avlivas om det går så långt.

Nej, finner inte ursäkt till att detta skulle vara okej.

/Småhundsägare.

Alex
0

Som Tizzla skrev i inlägg #1 så är det väldigt mycket mer en hund behöver ut för än att göra sina behov. Så man får nog lösa det på annat sätt ändå, om man själv inte kan ta sig ut med hunden.

Den enda anledning jag kan se, skulle vara om man har en gammal hund som inte kan hålla sig längre stunder, som kanske behöver kissa flera gånger under nätterna och så. Men då är det väl främst för hundens skull, för att slippa hålla sig eller råka kissa inne om den inte lyckas väcka matte/husse. Alternativt om den är ensam och behöver kissa. Men annars kan jag inte se någon anledning till en sån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zynell
0

#5 Nja, jag har svårt att se att en hundlåda skulle passa stora hundar. De skulle nog sikta och kissa utanför. :P Lådan måste nog vara väldigt stor då.

Tizzla
1

# 6 Skrattande Menade inte alla småhundsägare! Men…

# 6 & 8 …en låda till en stor hund skulle förmodligen behöva vara större än ett badkar, inte lika praktiskt längre!Skrattande

Bunn
0

#5 Jag trodde jag skulle smälla av när jag hörde talas om "hundblöjor", men lugnade faktiskt ner mig en aning då jag kom fram till att detta måste vara en myt. Tyvärr hade jag fel, blöjor för hundar finns på riktigt!

Senaste nytt inom "mode-världen" för hundägare är: Hundvagn - en barnvagn gjord för hundar… fy f**n.
Tyvärr ingen myt, det heller.. såg en annons på blocket här om dagen.

Tizzla
0

#10 Attans…jag som fortfarande hoppades GråterSkrikandes Hur fick du veta?

Ja det är skrämmande med alla nya hundtillbehör som tar ifrån hunden allt som är naturligt…och gör dem till "bebisar". Kan inte dessa människor skaffa sig en docka i plast istället??

Kan snart inte skriva mer här, blir bara mer och mer upprörd!SkrikandesSkrikandesSkrikandes

Zynell
0

#10 Blöja och vagn är verkligen steget för långt. En hund måste få vara hund. En hundlåda dock ser jag fortfarande som en possitiv låda OM något inte är som det ska vara. Till exempel de orsaker som nämns här i tråden. Stort gjort av dig Tizzla att du klarade av att ta dig ut med hundarna trots brutet ben. Jag hade nog inte kunnat göra det om jag måste gå på kryckor och inte har ngn som kan gå ut med vovven. Då hade jag nog tagit till med lådan.

[Hilo]
0

#9 Hehe nej, var mer ett litet utrpo då jag äger en småhund (och en stor) och går ut med lilla tiken i alla väder och vind.. läs släpar ut lilla tiken Flört.

Sen sa jag väl inget om stora hundar och lådor..?
Eller menar du om hunden var sjuk o.s.v.
-Glömde nog tänka efter haha!

Tizzla
0

#12 Stort och stort…nödvändigt eftersom jag inte ville lämna bort dem! Men det blev lite "trassligt" med tre koppel, en valp som inte lärt sig gå i koppel ännu, en unghund som var tokglad, en gammal hund som gick i sicksack och spårade, två kryckor, riktigt kallt, massor med snö, hundar som skulle upp i snödrivorna för att bajsa, glashala, utslitna, gympaskor det enda som gick på över skenan, skorna fulla med snö när jag kravlade mig upp för att plocka upp efter hundarna. Kan erkänna att det inte blev några långa promenader den första veckan, men de tog desto längre tid!Skrattande Ganska kul minne så här några år senare…

Skriver igen: djurskyddslagen säger rastning var sjätte timme! Nu har jag funderat lite mer och djurskyddslagen säger även att hundar som hålls i rastgård skall rastas utanför denna minst en gång om dagen. Då kan ju inte "rastning" betyda "kissa och bajsa" för det ska den väl inte bara få göra en gång om dagen!? Rastning måste då innebära promenad alt spring och lek…alltså måste det vara ett brott mot djurskyddslagen att inte gå ut med sin hund var sjätte timme?!

Emelie-tex
1

Jag tycker det är helt okey. Smidigt som tusan för hundarna, de kan göra sina behov när de vill osv.

Sen att man givetvis promenerar hunden utöver det, de går ju inte bara ut för att kissa/bajsa.

Zynell
0

#14 Som sagt … jag är imponerad. :) Jag tyckte det var jobbigt nog att försöka ta sig från tredje våningen med en nyfödd till tvättstugan i andra huset med en enorm korg full med tvätt. Det var en utmaning, tyckte jag. :) Att dessutom ha brutet ben i den situationen hade nog varit droppen. Tungan ute

Tolkning av lagar lämnar jag åt andra. En förstående person går ut med hunden ett antal ggr/dag för hundens bästa. Att gå var sjätte timme tycker jag faktiskt låter väldigt sällan.

När jag läste runt i andra forum om hundlådan var det många som jämförde den med just bakgården, dvs att släppa ut hunden på morgonen på tomten för att kissa. Men det är ändå ingen som ser fel på det. Det är också en tankeställare. Visst vissa har gårdar stora som typ 3000 kvm, men andra har bara några kvm. Min granne har hund och de släpper ut hunden på gårdens framsida varje morgon och den framsidan är inte större än kanske 10 kvm.

Alex
0

#15 Men vad har då hundarna för behov av en sån om man ändå tar ut dem såpass ofta att de kan göra sina behov ute?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tizzla
0

#16 Men du fixade det trots att det var besvärligt, för att du var tvungen (för något så "banalt" som tvätt). Jag hoppas att du ser en levande individ som viktigare än tvätten och i så fall hade du nog fixat en bruten fot också om du var tvungenFlört

Jag hade gärna haft ett förtydligande från jordbruksverket ang ordet rastning, det hade underlättat.

Kan inte se likheten mellan en liten tomt och en låda inne. En tomt, hur liten den än är, är utomhus; med en annan miljö, andra dofter, andra intryck än vad det är inne. Sen ser jag en tomt ungefär som en rastgård, hunden ska ut på en ordentlig promenad minst en gång om dagen även om man har tomt. Gissar att det är många hundar som inte får det…för det är lätt att "bli lite lat" när man har trädgård som hunden får vara i… Men vad händer om man har en låda inne och börjar bli lite lat?? Snöstorm, regn, mörkt, huvudvärk, förkyld, trött osv, det finns många ursäkter att komma med, ingen av dem funkar för mig!

Zynell
0

#17 Ja till ex om hunden vägrar gå ut pga oväder, kyla eller vad de nu än kan få för sig. :)

Tizzla
0

#19 Så om det är snöstorm i ett dygn eller två? Eller regnar i en vecka? Eller du är sjuk i en månad…ska din hund inte få komma ut då? För att det är smidigt att ha en låda så man slipper ordna hundvakt när det händer något?

Om hunden vägrar gå ut när du säger att den ska gå ut så är du inte någon bra ledare för din hund.

Zynell
1

#20 Det har jag inte sagt. Jag förstår att du är upprörd över att vissa gör dockor av hundar och inte respekterar deras natur, bland annat att de måste ut ett antal ggr/dag. Men jag räknas definitivt inte dit. Jag har bara en annan åsikt om hundlådan än du och det gör mig absolut inte till en dålig hundägare på något sätt. Alla har rätt till sina åsikter och självklart måste hunden ut trots dåligt väder. Och är jag sjuk i en månad går jag också ut. Klarar jag av att vara på skolan med hög feber flera dagar i rad så klarar jag av en promenad med en hund. 

Vad jag bara säger är att lådan kan vara en bra komplettering för just sådana situationer och inte att hunden ska sitta inne en hel månad vid sjukdom eller flera dagar inne pga snöstorm. Sluta övertolka det jag skriver genom att komma med överdrifter.

Btw, jag hade nog kommit på ngt sätt att få hjälp med tvätten om benet varit av.  Flört

Tizzla
0

#21 Du skrev i #19 att lådan var bra att ha om hunden vägrar gå ut pga oväder eller kyla…då tycker inte jag att det är överdrift att fråga vad du gör om det är snöstorm i ett dygn eller två osv. Om hunden vägrar gå ut för att det är snöstorm (och du tillåter detta) så lär den ju fortsätta vägra gå ut även om snöstormen så fortsätter i en vecka, speciellt om den är tillåten att kissa och bajsa inne (oavsett låda eller inte).

Jag har aldrig påstått att du är en dålig hundägare, det vet jag inget om, och jag tror faktiskt inte det trots att vi har olika åsikter om låda. (Vem är det som övertolkar?) Däremot håller jag fast vid att man är en dålig ledare för sin hund om hunden får bestämma om den vill gå ut eller inte.

Skulle du kunna ordna hjälp med tvätten så skulle du garanterat kunna ordna hjälp med hunden om det behövdes. Då drar jag slutsatsen att du egentligen inte behöver en låda…men det är en intressant diskussion!

Sen är det nog så att dessa lådor lär komma mer och mer (oavsett vad jag tycker) och vilka kommer vara piggast på att skaffa en? Inte i första hand de ansvarsfulla hundägarna som går ut med hunden oavsett väder och bara vill ha en låda för nödsituationer i alla fall!

ingann
0

Ser inget fel i en låda om den inte används i annat än absoluta nödfall.. Det kan faktiskt hända att man är så sjuk så man inte tar sig upp ur sängen en dag eller 2 och grannarna jobbar hela dagen…

Det har faktiskt hänt mig men då fick min ena son skolka en lektion för att komma hem och rasta hunden så han klarade sig till grannen kom hem… Då hade en låda varit perfekt när det gällde en rastning…

Byxa/blöja ser jag heller inget fel i om det används i specifika situationer.. Min har byxa på sig när vi ska hem till någon han inte varit hos tidigare eftersom han markerar på nya ställen… Har han bara varit där innan så behövs inte byxan för då känner han igen sig…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Zynell
0

#22. Helt klart en intressant diskussion. Flört Och jag håller nog med om att lådorna kommer att dyka upp mer och mer och tyvärr användas på sätt av vissa som gör det bekvämt för människan istället för att tänka på vovvens behov. Det kommer också att finnas människor som använder lådan i nödfall och de som kommer att förpesta den totalt. Tungan ute Så som det brukar vara med dem flesta nya modernigheter.

#23 Jag funderade på vad som var poängen med en hundblöja och såg den inte förrän du nämnde varför du använder det till din hund. Och jag tycker att det är en helt acceptabel anledning. Hellre en blöja på hunden än portad för livet av den man besökt. Skrattande Däremot att hunden hela tiden har blöja är inte ok.

oh-la
1

håller med #15 lite… faktum är ju att det där med att kissa och bajsa är ju ett behov som vi inte kan bestämma över. vi kan väl skilja på kissa och bajsa och gå ut och rasta hunden, för ut måste den oavsett. men däremot tar vi ju ifrån hunden ett viktigt "görande", att få göra sina behov när den måste. alla som har sett en rumsren hund kissa på sig vet hur mycket den skämms! och hundar som t.ex bara rastas en stund på lunchen och är utan tillsyn resten av tiden och är så illa tvungen att knipa igen hur kissnödig den än skulle bli. finns ju hundar som är så kissnödiga när husse och matte kommer att de slänger sig ut och kissar nästan på ytterdörren. är det mer rätt att ta ifrån hunden att få göra sina behov när den måste istället för när vi kan?

om man ser det som ett hjälpmedel för hunden, istället för människan kan lådan ha bra egenskaper som gör hundens liv bättre. eller?

Zynell
1

#25 Jag håller med dig på den punkten. Det är inte alltid man kan ordna så att hunden kommer ut i tid. Helst ska man ju försöka undvika sådana situationer där hunden måste hålla sig för det är verkligen obehagligt, men OM man nu måste utsätta hunden för en sådan situation då hade jag faktiskt ställt fram en låda. Om hunden däremot utsätts för sådana situationer ofta borde man nog överväga hunddagis eller hitta någon som kan gå ut oftare med hunden.

oh-la
0

#26, absolut, men å andar sidan, ibland vet man ju inte hur länge hunden har hållit sig :P kan ju räcka att du är mitt uppe i middagen och inte hinner reflektera riktigt över hundens kroppsspråk. jag menar, om hunden ska vara helt beroende av dig för at få göra sina behov, och som du säger, det är fruktansvärt obehagligt att behöba hålla sig och absolut inte kunna göra något åt saken, så måste ju människan vara uppmärksam på hunden mer eller mindte hela tiden. och ofta kan vi inte vara det. för hundens skull, att få göra sina behov när den behöver, och inte när husse och matte kan, tycker jag att det är en bra grej. kombinerat med lika många promenader ute tycker jag det är kanon :P

Zynell
0

#27 Helt klart. Lådan är bra som komplettering, tycker jag, men då ska den bara ses som just komplettering inte ersättare. Flört

Jag lärde mig att om man har svårt att tolka hundens signaler när den vill ut kan man lära den att pingla i en pingla. Fäst en pingla vid ytterdörren och rubba hundens nos mot den just innan man går ut så kommer den till slut koppla att den ska pingla i den när den vill ut. Det är något jag definitivt kommer att lära min hund när den kommer till oss. På det sättet kommer jag ha lättare att tolka vad den vill än att den kanske bara sitter och tittar på en. Skrattande

Karizma
0

Ne jag tycker att ha en hund som springer på en låda är rena latheten på ägaren faktis. Se till att ta ut hunden och gå så blir den rastad en liten hund klarar sig lika bra som en stor hund. Förvånad

Bunn
0

#11 Jag gjorde ett arbete om hundsmuggling, samt vad jag tycker, tänker och känner om dagens småhundsägare och dess "accessoarer", i skolan för några sedan, så jag kommer tyvärr inte ihåg.

Vill också förtydliga att jag inte menar att ALLA som äger småhundar använder hunden som asseccoar. Jag har själv två småhundar.

Zynell
0

#30 Jag tycker det är hemskt av oss människor att sätta folk i fack, överhuvudtaget. Det är väldigt nedvärderande och det är bara förutfattade meningar, oftast stämmer de inte heller. Bara för att en liten hund har en rosett i pannan behöver inte betyda att vovven besöker frisören varannan månad och får naglarna målade. Det kan vara en så enkel sak som att ägaren bara vill att hunden ska se bättre utan att behöva ta bort luggen allt för mycket, vem vet. Skrattande Och bara för att man har små hundar betyder det ju inte att man har de till prydnadssaker, vilket du också säger, Bunn.

jag själv föredrar småhundar men jag har inte något emot stora hundar. Har vuxit med rottisar bland annat. Anledningen till att jag föredrar småhundar är just pga att de passar min livsstil bättre och inget annat.

Tizzla
0

Kul att det har kommit in fler i diskussionen! Glad

Jag tycker fortfarande att det är som #29 skriver, ren lathet! Och det kommer att missbrukas för att möjligheten finns.

När det gäller blöja så är det inte skvättskydden jag menar. Skvättskydd som används korta stunder för att kunna ha med hunden hem till bekanta eller liknande är lite mer okej. Tycker dock att det är väldigt mycket bättre att uppfostra hunden, skvätter gör den för att den är flockledare, inte för att den är kissnödig!

Det jag har hört talas om (men inte vet om det är sant) är att folk använder bebisblöjor och låter hundarna gå med det…

Zynell
0

#32 Tyvärr är det stora problemet, att folk kommer antagligen missbruka lådan. Där håller jag med dig. Vi vänjer oss så fort vid bekvämligheter vi människor, bara vi blir erbjudna dem.

När jag var tonåring bygde mina föräldrar ett nytt hus. Tyvärr blev vi tvungna att flytta in i den innan saker var färdiga, dvs inga toaletter, golv (bara beetong) ingen värme eller varmvatten. Dessutom var det mitt i vintern. Den första tiden var hemsk, men efter ett tag vande man sig och efter ytterligare ett tag gick vi omkring i t-shirts med kanske bara 10 grader plus inomhus. Kan lugnt säga att när det blev vår ute och 15 plusgrader var det på gränsen till olidigt! Haha! Vi svettades som grisar. Skrattande

Detta är ju också en sak som vi lätt vänjer oss vid eftersom vi är anpassliga. Oftast föredrar vi dock de enklare lösningar för oss själva.

Babyblöja på hund? Aldrig hört det och jag får hoppas att det inte stämmer …

Tizzla
0

#33 SkrattandeSkrattande Ja människan är anpassningsbar! Och ganska lat av naturen.

Hoppas också på att det inte är sant med blöjanvändandet…men ryktet finnsObestämd

Bunn
0

#31 Som tidigare nämnt, jag är själv småhundsägare och i likhet med dig så har jag valt den typen av hund för att jag anser att småhundar passar mig och min livsstil bättre än stora hundar. Jag har inget emot stora hundar eller storhundsägare.

Jag är/var inte ute efter att sätta folk i fack. Eftersom jag  själv ogillar att bli placerad, så känns det fel att jag ska göra det samma.
För övrigt förstod jag inte riktigt hur du menade med att sätta folk i fack..
Är det något du tyckter att jag gör?

#32 När jag skrev om blöjor så menade jag helt enkelt hundblöjor, dvs. specaildesignade blöjor "med gulligt tryck" gjorda för att passa hundar.
Fråga mig inte när, var eller hur, en jag har sett bilder på dessa blöjor!

Zynell
0

#35 Nej, nej! :) Jag tycker inte att du sätter folk i fack i ditt inlägg! :) Det var bara något jag reflekterade över eftersom du nämnde att du gjort ett arbete i skolan.

Bunn
0

#36 Jag förstår inte sambandet, kan du förklara? Skäms

Ixectrona
0

Ja, det kan säkert vara bra så länge det inte går ut över hundens dagliga motion och utevistelse.

En gång när jag låg sjuk och sängbunden kom inte min hund ut förrän vid fyratiden på eftermiddagen, då min mamma kom hem. Obestämd Då hade det varit bra för hunden att kunna gå på låda.

Karizma
0

Jag har haft feber släpat mig ut på våran gård för kissa promenad har sonen och min käraste tagit.

Emelie-tex
1

men om jag är ute med mina hundar 4 timmar så de blir aktiverade, sen sover jag 12 timmar. Då kanske de vill kissa när jag sover?

Bara för att man aktiverar hunden betyder ju inte det att man är ute var annan timme med hunden.

Jag tror att det skulle vara en stor frihet för många hundar. Hundar som får så ont i tassarna när det är -30 att de skriker, eller när man sover, eller varför inte göra det imellan rastningarna.

Jag skulle inte ha en hemma, det räcker med kattlåda och göra rent. Men det säger ju inte att det inte är en bra grej för hundarnas skull, så länge de får aktivering då.

Alex
0

#40 De flesta hundar behöver inte kissa varannan timme heller… Och vanligtvis sover väl de på nätterna också. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Hilo]
0

#40 Jag kan då inte för mitt liv komma på en enda anledning till varför jag skulle skaffa en sådan.

imsuchadiva
1

Jag har inte läst hela tråden, men jag tycker faktiskt att det är bra om hunden kan gå på låda.
Du åker iväg en sväng och lämnar hunden hemma, färdig rastad och allt. Men sen får hunden akut ont i magen eller blir kissnödig. Då är det ju toppen om den kan gå på lådan där den FÅR göra sina behov, iställer för att göra behoven där den inte får det.

Men lådan ska bara finnas där för att hunden ska kunna göra akuta behov när du inte är hemma.
Annars så ska den ju självklart rastas som man ska göra med en hund.

[Hilo]
0

#43 Men undrar fortfarande hur stora hundar ska göra det..?

Vågar sätta en peng på att min hane inte skulle kunna pricka den där grejen..

Sen får göra - Olyckor händer, oavsett om de händer på lämplig eller olämplig plats.

imsuchadiva
0

Tikar lär ju inte ha det så svårt att träffa rätt.
Ställ en stolpe i mitten så lär han ju pricka någorlunda rätt iaf. Det kommer iaf vara på en plats där han får göra behoven.

[Hilo]
0

#45 Men nu pratade vi väl inte om kisseriet, utan ont i magen = bajsandet?

Om han skulle behöva kissa inomhus har jag gjort en dålig rastning och får stå mitt kast..

Sen vill jag inte lära min hund att göra sin behov inomhus..
Nejtack.

imsuchadiva
0

Jag pratar om alla akuta behov.
Har du aldrig gått på toa och sen en stund senare blivit akut kissnödig?

[Hilo]
0

#47 Nej, faktiskt inte.

Alex
0

#47 Hundar brukar väl inte ha några större problem med att kissa flera gånger under en promenad, så risken att de blir akut kissnödiga när de kommer in är nog ganska liten.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Karizma
0

Inte en ända dag sover jag 12 timar en halv dag till o sova Obestämd En hund klarar från 11 på kvällen till 8 på morgonen iaf våran nu går jag oftast ut senare pga nattuggla och ute vid 7.30. Men jag tycker att detta var en ren lathetsgrejj o änds tänka på det är otrligt.

Och köper man en valp vill man väl ha den rumsren inte sant? då ser man till o lägger ner det arbetet o få den det inte att få den gå på låda herre gösses är väl inte nån innehund man skaffar.

Rafflan
1

Jag skulle kunna tycka att den är okey, vissa hundar har svårt att hålla sig, speciellt när dem blir äldre har vissa svårt att hålla tätt.

Och tänkte även, varför ska vi lära våra djur att hålla sig tills vi kommer hem? Vargen kan ju bajsa å kissa när dem känner för det, de är ju inte naturligt att inte kunna göra det. Så jag gillar låda, dock är promenader såklart ett måste då hunden fortfarande måste ha motionen, dock finns det risk att vissa struntar i motionen, men när folk skaffa tik skydd och skvättskydd där finns ju också risk att folk kunde ha använt dem istället för att rasta, men det hände ju inte ;)

Katten har ju låda som den kan gå på när ägaren inte är hemma å kan släppa ut den (om man inte har kattlucka) och det funkar ju finnemang :)
Dock e nog lådan mest tänkt till innekatter, men det hör inte hitt ;P

Alex
0

#51 Ett tikskydd används väl främst för att slippa få blod på möbler och så, en låda skaffar du av den enda anledningen att hunden ska kunna kissa inne. En hund som får den dos promenader den behöver på en dag har inget som helst behov av att kissa inomhus mellan promenaderna. Om du tvingar din hund att hålla sig tills du kommer hem har du antingen inte rastat ordentligt innan du lämnade hemmet, eller varit borta för länge (det finns en lag som säger hur länge en hund får vara ensam nu mer).

Jämförelsen med en katt förstår jag inte, för en utekatt kan vara ute flera dagar i sträck och sen komma in och sova flera dagar i sträck, inte värst många hundar som fungerar så…

Det enda jag kan gå med på, som jag redan sagt, är exempelvis gamla hundar som inte kan hålla tätt. Då som ren säkerhet på nätter och när hunden är ensam, men absolut aldrig istället för att kissa ute!

Och varför ska man ha en låda till sin hund, om hunden kan hålla tätt utan problem, om man inte ska ha den istället för att hunden får kissa ute…?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zynell
1

#51 Det tycker jag är lite smålustigt, dvs att vi har lådor för katter och att ingen ser några som helst problem med det. Men när det handlar om hundar så får man höra både det ena och andra. Undrar varför det är så? Både katter och hundar är utomhusdjur. Alla katter jag har haft genom livet har vantrivits inomhus. En av dem blev så kraftigt deprimerad när vi sålde villan och flyttade till lägenhet att vi tvingades avliva honom. Vi försökte ge bort honom till andra som kunde ta hand om honom, men skadan var redan gjord. Han klarade helt enkelt inte av det, vilket ingen hade kunnat förutse.

Kattlådan var med andra ord till för akuta situationer, annars använde katterna den nästan aldrig eftersom de alltid var ute och kom in endast för natten, oftast. Precis samma sätt skulle det vara för hunden dvs en "backup".

Så vad är skillnaden? Jo, skillnaden är att vi är vana att katter går på låda och hundar går ute. Och så fort något nytt dyker upp som strider mot ens egna normer så kommer man självklart ha en negativ syn på det såvida man inte är öppen för förslaget. Titta bara på vår historia. :) Nya modernigheter kommer alltid ha de som är emot dem och de som är för de.

Alex
0

#53 Jag vet en himla massa katter som bor inne och mår alldeles utmärkt, bara de får tillräcklig stimulans av ägaren så är det inga som helst problem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Hilo]
0

#53 _Mina utekatter har aldrig haft låda - Så du behöver inte dra den liknelsen.

Innekatter - Ja, dett nödvändigt ont.
Synd att dina katter inte klarade att byta livsstil, men själv har jag aldrig lidigt av de problemen..

Inte haft en enda katt som vantrivts som innekatt.
Har nu en 10-åring som levt som utekatt hela livet, när mamma flyttade till lägenhet valde kissen själv att bli inne katt - Hur vet i det?
-Jo, hon får gå ut och har alla möjligheter till det, men väljer att vara inne och inte vart ute på ca 2 år._ OT - men ville svara ändå.

Rafflan
1

#52 ja men om du går en lång promenad och sen när du gått dricker hunden massa vatten å ska vara ensam i 7 timmar(om jag inte minns fel så är det så länge det får gå mellan rasningarna? Vår e dock hemma ensama max 3 timmar)

Klart att lådan aldrig ska användas istället för att kissa och bajsa ute.

Sen är felet hos oss anser jag fortfarande, förr hade man hunden med sig när man jobbade på gården hela dagen eller ute i en hundgård, så hunden var ute nästan hela dagarna, det har vi tagit bort idag och då även tagit bort det naturliga att kunna kissa och bajsa när dem vill, vi har ändrat om och lär hunden att den inte får kissa och bajsa när den vill utan den ska göra det när den går ut och går. Det blir ju som sagt onaturligt för hunden. Dock har vi kommit så långt i aveln att jag tror det är sällsynt att hunden ska ha problem med det ;)

Varför vi ska ha den? För det är naturligt för dem att kissa och bajsa när dem vill, eller ja det var naturligt för dem.

#53 säger till dig som jag sa till #52, det naturliga för vargen är att kissa och bajsa när den vill, det var en gång naturligt även för hunden, men det förstörde vi när vi stängde in hunden i husen och lärde den vänta mellan promenaderna ;)

Ja, varför ska inte hunden kunna kissa och bajsa när den vill som katten? Det är väl inge negativt i det så länge den fortfarande får fler långa pormenader/dag med jämna mellanrum :)

Och jag föredrar också att ha katten ute och ta en ute katt och stänga in skapar ofta problem för katten + att inomhus kan man inte ge det naturlige beteendet som att jaga fåglar och möss, ha revir att vakta och allt annat dem gör ute. Sen får dom inte samma rörelse frihet inomhus, det går sällan att släppa lös en katt och sen kalla in den igen som man gör med en hund ;)

Dock bor man så katten inte kan vara ute pga kanske mycket trafik eller annan fara, ja då mår ju katten bäst av att bo inne. Kattens bästa måste ju gå först ;)

#55 vi hade låda till våran ute katt, och hon använde den ibland, sällan, men det hände. Dock kanske du har katt lucka eller har dem ute när ingen är hemma på en längre stund?

Zynell
0

#54 o 55. Det finns undantag för allt, även hundar och katter. Bara för att dina utomhuskatter Hilo klarade sig utan låda betyder inte det att andra gör det. Häng inte upp er på jämförelserna utan försök se vad jag säger med mitt inlägg.

[Hilo]
0

#57 Drog jag alla över en kam? Svarade bara på liknelsen, som lät som att alla var likadana, vilket uppenbarligen är fel..

Alex
0

#56 Nej, det får max gå 6 timmar mellan rastningarna. Och 6 timmar tycker jag personligen är lite länge, framför allt att lämna hunden ensam.

Om du ska envisas med att jämföra med vad som är naturligt för vargar så kan vi ju lika gärna säga att det är naturligt för dem att göra sina behov utomhus, inte på låda. Det är inte heller naturligt för dem att bo inomhus, utan utomhus hela tiden, med någon liten lya att gå in i. Så är det så du ser på det bör du lösa det hela med att låta hunden bo i rastgård utomhus istället för inne med låda. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Hilo]
0

#56 Nope, ingen kattlucka. Sen var vi aldrig borta en längre stund, med undantag för missade tåg och annat, men då bad vi grannen släppa ut katten, samma sak om vi kom för sent hem, så bad vi grannen gå ut med hunden.

Vi var lyckliga att ha det så, med hjälpfulla grannar och vänner som ställde upp de få gångerna de "sket sig" så att säga.

Kanske ska tillägga att vi hade låda ett år, men den användes aldrig, inte ens då vi bar borta och katterna var ute. Så vi proövade och se om katterna var nöjda utan lådan också, och ja, uppenbarligenGlad

[Hilo]
0

#56 Glömde svara - Nej det är 6 timmar sjuka hundar och valpar ska ha tillsyn oftare.. Men sen är jag en av dem som tyuärr(?) anser att har man, och resten av familjen heltidsjobb så har man inte hund. Visst kan det funka, men jag anser att lämna hunden ensam hela dagarna för att ta en snabbis på lunchen inte riktigt är min kopp te..

Rafflan
0

#59 & #61 ja jag tycker iaf det är helt sjukt länge, man får ju använda lite eget vett ;)

Ja, det beror på, om hunden är ensam 3 timmar på f.m, sen är man hemma minst 1 timme med hunden och sen är den ensam 3 timmar på e.m, men då hamnar ju all träning å sällskap på sen e.m/kväll å då gäller det att man gör det också. Men är hunden ensam tränad så tror jag den kan ha det så och må bra :)

Vi har dock alltid haft tur så vår hundar har bara behövt vart hemma max 3 timmar, sen har någon kommit hem från skolan/jobbet ;)

#59 ja, jag har ju både reptiler, fiskar och gnagare, och där gäller det ju att göra deras "bur" så naturligt som möjligt och så dem kan utföra sina naturliga beteenden och liksom mycket tänka på hur dem har det i det vilda, hur deras miljö ser ut då, och vill gärna tänka så när det gäller katt å hund också. Dock går det ju inte att få det naturligt med nåt av djuren, men så naturligt som möjligt. Men dagens hund är nog så hårt avlad att det är stor skillnad mellan dem å vargen + att dem är så lärda att vara rumsrena att att lära dem gå på låda skulle nog dom tycka var jätte konstigt :P

Alex
0

#62 Och tre timmar klarar en frisk hund sig utan problem utan att kissa om den rastats ordentligt innan…

På vilket sätt gör en låda att det blir mer naturligt för en hund än att rasta och aktivera den ordentligt utomhus?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#63 vad har aktivering med lådan att göra? :P

Som sagt hunden kan välja själv när den vill göra sina behov, mitt i natten, näe ägaren äe på jobbet osv, och är hunden som dom tjafsa om ovanför dålig i magen kanske så är ju låda bra :)

Varför anser du att man inte ska ha låda? Den för ju inget negatvit med sig :) (så länge ägaren har en hjärna)

Alex
0

#64 Det har jag skrivit i mina tidigare inlägg. Rastar man hunden så mycket den behöver så finns det ingen som helst anledning till att ha låda, om hunden är frisk. Vi människor är lata av naturen, så jag tror att det är stor risk att även en vettig ägare efter ett tag kan skippa någon kissrunda för att hunden lika gärna kan gå inne. Då de flesta hundägare går kortare kissrundor just för att hunden ska få göra sina behov, utöver aktiveringstillfällen och långpromenader, men som jag anser är viktiga för att hunden ska få komma ut. Men varför ska man gå såna om hunden har en låda att gå på?

Tänk dig själv att du har en låda inne åt hunden. Du har bråttom nånstans och är stressad, det är regnigt och lerigt ute så du behöver dra på en massa kläder för att gå ut med hunden och undvika att bli blöt och lerig själv. Hunden behöver dessutom torkas av när den kommer in. Aktivering har hunden fått så den klarar sig under dagen, men den skulle behöva ut och kissa innan du drar iväg. Vore det inte himla enkelt att låta bli, för att hunden ändå kan göra sina behov inne, så du hinner iväg i tid?

Jag vet i alla fall att jag hade sett det som en enkel lösning i ett sånt fall, och jag tror knappast jag är ensam. Och jag skulle nog påstå att jag är en rätt vettig hundägare, med hjärna. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#65 haha ja du e säkert vettig men jag skulle inte gjort så, jag har en snabb runda som tar 10-15 min som jag tar i sånt läge om det var länge sen dom var ute eller om jag ska vara borta länge, annars ska jag bara bort 1 timme och dom var ute för inte allt för länge sen kan jag bara släppa ut dem på gården (bor man i lägenhet bara gå en bit utanför huset) å låta dem kissa sen gå in igen. Jag skulle aldrig se lådan som ett undantag, dock kanske jag är lite ensam då på den punkten då ;)

Nej ser inget negativt i lådan, bara negativt i ägaren ;)

Alex
0

Även om man bara går en bit bort från huset måste man klä på sig massa kläder, stövla runt i lera och torka av blöt hund och leriga tassar efteråt… Och sånt tar tid, speciellt om man har väldigt bråttom.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zynell
0

#66 sade: Nej ser inget negativt i lådan, bara negativt i ägaren ;)

Det där säger precis allt om lådan, tycker jag. :)

Rafflan
0

#67 valfritt, jag skulle ha skitigt i tassarna å torkat golvet istället när jag kom hem.

Och lera? Bor man med gård kan man ju kanske bara släppa ut den, bor man i stan e det väl lite dåligt med lera.

Har man sååå bråttom skulle man tänkt på att hunden måste ut tidigare, det e ju ägarens ansvar att se till hunden och planera så att man hinner med hunden i allt ;)

#68 enligt mig e det sant, jag skulle lätt kunna skaffa en sån låda om jag hade en anledning.

Dock kanske jag gör det då våra maine coon behöver en större låda haha XD

Kan du kanske länka till youtube filmen eller skicka länken i ett PM? :)

LinnSam
0

Nu har jag iofs hundlucka, och vi har alltid haft det till våra hundar.
Dock måste jag hålla med några om att det är en helt onödig uppfinning.

Mina erfarenheter säger i alla fall att lådan kommer inte funka 100% vid dåliga magar, då jag själv några gånger fått torka upp avföring från riktigt lösa magar inomhus och som sagt här ovan har jag hundlucka, och har alltid haft hundlucka.

Sen så hela grejen att lära hunden gå på lådan.
Lära hunden skilja på akutfall och inte, vilket jag ser som lite överarbete..(?)
Menar med att "Kissa/bajsa här, men bara när du verkligen måste!"
Personligen finner jag det lite onödigt, i alla fall med mina erfarenheter.

Men som alltid finns det undantag, dock ser jag inga som rättfärdigar en hundlåda.

Zynell
0

#69 Samma här. Jag skulle antagligen skaffa en sådan låda för att ha utifall att.

Menar du länken till filmen jag såg? hm, ska försöka hitta den igen. :)

Rafflan
0

#71 ja jag behöver ju ingen utifall att, men tex när hunden blev gammal om han fick det jobbigt ;)

Zynell
0
Alex
0

#69 Det finns mellanting mellan landet och stan, och även gräsmattor i städer kan bli leriga vid kraftigt regn.

Men dåså, om man är så noga med planering och alltid ser till att hunden får komma ut när den behöver osv, varför ska man då ha en låda? Då kan den väl knappast behövas?

I alla fall jag som hundägare är uppmärksam på om hunden vill ut. Då går jag ut med den. Svårare än så är det inte… Och jag tror inte så många hundar har behov av att gå ut på nätterna, om de inte är dåliga i magen eller så. Vet själv när min hund var valp, då väckte han mig på nätterna när han behövde ut. När han blev äldre hände aldrig det, han sov på nätterna och hade bara behov av att gå ut före och efter (när det gäller natten alltså). Och var det för att jag lärde honom? Nä, för jag gick ju ut med honom när han behövde det som valp, så jag sa ju aldrig något om att det var fel. Och det är det väl knappast så många som gör? Nä, hundarna brukar själva välja att sova på nätterna…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#73 hm ja den där i buren kändes ju absolut inte bra å kändes ju som om den användes istället för promenader :/

Dock som sagt, stämmer det jag sa = "negativ ägare"

#74 Min yngsta hund är/va jätte dålig på den punkten, han sa inte till utan bara resta sig, gick iväg (som vanlig, som om han skulle dricka vatten typ) och sen satte sig någonstans där vi inte såg å kissa. Detta trots att vi kanske nyss vart ute med honom. Men han är bättre nu, säger inte till men han kissar inte inne utan väntar tills vi går ut ;)

kerstinjo
0

Kiss- och bajslåda till hund????Förvånad

Bland det dummaste jag har hört!

Kerstin 

Emelie-tex
1

# 76 fast varför?

Givetvis aktiverar man hunden på samma sätt. Men den kan ändå "gå på toa" när inte vi kan ta ut hunden. Man ligger ju i badet, jobbar, sover osv…

För min del är det inte möjligt, men skulle det gå är det ju smidigt för hundens skull :-)

kerstinjo
0

#77  Jag tror inte att någon badar så länge utan att hunden klarar sig.

Sover du, så brukar också hunden ta sin nattsömn och skulle hunden bli akut bajsenödig (vid en diarre t.ex.) så brukar de flesta hundar försöka väcka matte/husse och då är det bara att ta på sig och gå ut.

Jobbar? Tja, det gör de flesta och har man en lång arbetsdag, så är det bara att gå hem på middagsrasten och gå ut med hunden eller om man löser det på annat sätt.

Smidigt för hundens skull? Jag tror att de flesta hundar skulle avsky att sätta sig i en låda. Den enda det då skulle vara smidigt för är matte/husse och då vet i 17 om man ska ha hund.

Sjuka kan vi alla bli och vilken sjuk hundägare har inte släpat sig ut bara för att hunden måste ut?

Gäller det allvarligare sjukdomar, så får man hitta en annan lösning. Hundpensionat finns alltid.

Så bajslåda - Nej tack! Har man inte det ansvaret för sin hunds välbefinnande, så kanske det är läge att skaffa katt i stället.

Kerstin 

ingann
1

#78 så om man haft en hund i flera år och sen råkar bli allvarligt sjuk under en kortare period ska man alltså göra si av med hunden? Alla har liksom inte råd med pensionat och om man nu har det men är riktigt illa däran några dagar, hur ska man då få dit hunden?

Jag vet personligen hur svårt det kan vara att få ihop det om man blir riktigt sjuk.. När jag låg i svininfluensan kunde jag knappt ta ett steg utan att kollapsa och var nära att bli inlagd på sjukhus…  Min granne skulle rasta hunden på dagarna när barnen var i skolan men ena dagen var hon tvungen att jobba för att inte bli avstängd från a-kassan så min ena son fick skolka en timme för att rasta hunden…

Men hur ska de göra som inte har barn som kan hjälpa till?

Så att säja att man inte tar ansvar för sin hunds välbefinnande om man har en bajslåda för akutsituationer var det dummaste jag hört!

/Ingalill

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det må hända att det är det dummaste du har hört.

Visst händer det ibland att man kan bli allvarligt sjuk, men det är något man får ta med i beräkningen när man skaffar hund och samtidigt se till att man har  någon "backup". Likväl som man har en försäkring "i fall om att.."

Tänk om du/ni hamnade på sjukhus och inte har något slags "backup" och inga pengar till ett pensionat osv. Hur skulle du/ni göra då?

Så; nej tack till bajslåda för hund.

Blä, för det sa Marodören.

Kerstin 

[Hilo]
0

#80 Kan bara hålla med.. Man försöker väl i alla fall skaffa en backup till backupen..(?)
Jag har i alla fall 4 pers bara här i byn, + tre på längre håll som kan ta hand om min tik om något skulle hända.

Skulle alla de 7 pers nu inte kunna, ja då ska jag ha en sjuhjäkla otur!

ingann
0

Jag kan ha 100 backuper när jag köper min hund men vad säjer att de finns kvar efter flera år?

Och att lämna till främmande människor där jag inte vet hur mitt djur kommer ha det? (kolla bara hur seriösa djurens vänner i borås var..)

Då anser jag att jag tar mer ansvar för min hund genom att ha den hemma och den får göra på en låda en enstaka gång…

/Ingalill

[Hilo]
0

#82 Främmande?
Självklart har jag kollat upp hundhotellet där jag skulle lämna min tik om det knep..

Och skulle någon back upp dra sig ur, så får man väl fixa nytt under tiden?

Jag hade 2 backuper när jag skaffade min tik, nu har jag 7..

Problem finns det en hel massa av, men lösningarna är det dåligt med.. hmm-

Emelie-tex
0

Fast alla ni som är så emot det tror jag har missuppfattat.

Lådan är inte för att man ska slippa ut med hunden. Utan för att OM hunden blir nödig, om man inte är hemma, sover, ligger i badet. Så behöver den inte vänta, även om den kan göra det.

Det är alltså INTE (från min synvinklel) något man utnyttjar (om man skulle ha) för att slippa gå ut med hunden å så vidare. Utan endast för att hunden inte ska behöva hålla sig. Det ska finnas ett allternativ lixom.

[Hilo]
0

#84 Hmm, ser det fortfarande som att man kan gå ut med hunden tillräckligt mycket för att den inte ska behöva göra sin behov inne.

Skulle den bli plötsligt dålig i magen, så gör det mig ingen skillnad om att moppa golvet, eller fixa rent den där lådan. -Mer än att jag slipper träna den att den ska gå på lådan om det kniper, vilket inte är 100% i alla fall, som LinnSam skrev..

Sen skulle jag vilja se den som ligger i badet så pass länge att hunden måste kisse inne.. Då ska man enligt mig inte ha hund, om en sådan sak går före att rasta hunden.
Har man en hund som inte kan hålla sig, så går man väl ut precis innan, lägger sig i badet, går upp och går ut med hunden..

Rafflan
1

#85 jo men tror som flesta syftar på att hunden kan göra sin behov precis när dem villl. Känner dem sig lite kissnödiga nu, ja då kan dem gå att kissa, en hund säger ju oftast till om det är akut, tex som när min hund hade diarre, då kom han å väckte mig mitt i natten för han visst att nu va det bråttom. Men ingen hund går ju å stör ägaren så fort dem e lite kiss nödiga.

Det e ju lika jobbigt att städa lådan som golvet typ så ja, men lådan är ju inte för att det ska bli bekvämare för oss. När min hund hade diarre och sket inne skämdes han så otroligt mycket, han fick ju inte skäll såklart, men ändå skämdes han som tusan, tyckte så synd om honom, om han då haft en låda där han visste att det var okey hade han ju sluppit skämmas.
Och lådan kan ju även användas om dom vill spy, för min hund skäms även när han spyr inne.

(kan ju till lägga att i vanliga fall säger han till om han e dålig men o just dess 2 lägen var vi i skolan/jobbet)

[Hilo]
0

#86 Finns tidningar att lägga på vilket, eller en plastmatta om det skulle vara så att man måste ha en låda.
Svårare än så är det inte.

Ja men precis när den vill..
Förstår inte riktigt varför, när hunden klarar sig sååå bra, och har gjort såhär långt med de promenader jag går.

De hundar jag har haft - Inte sätter de ner rumpan de första de gör och kissar (alt. lyfter på benet) när de går utanför dörren - Så ja tolkar det som att det inte är något akut när de kommer ut.. Eller misstolkar jag hundarna då?

Nej, kalla mig "bekväm" men jag går hellre ut med mina hundar de promenader och skiter i att träna dem att göra sin behov inomhus.

Sen har jag aldrig haft hundar som säger till när de vill gå ut om det då inte är akut dåliga magar vill säga.. De har aldrig behövt säga till när de är kissnödiga. De får komma ut, utan att be om det.

kanske bara är mina hundar, men det funkar för mig, och då är jag nöjd så.

Rafflan
0

#87 funkar för mig med utan, men funkar inte för alla så varför är denna låda så "farlig"?

[Hilo]
0

#88 Men då kanske man ska ställa sig frågan "Varför funkar det inte" - istället för "Vart kan man köpa en låda så hunden KAN pissa inne?"

Och varför just en låda.. köp en plastmatta eller lägg ut lite tidningar..

Visst finns det hundar som inte kan hålla tätt, men då pissar de ju på sig, och då förlorar ju lådan sin funktion i alla fall..

kerstinjo
0

#86 Jösses, ska hunden ha en spylåda nu också??

*funderar* Jag får nog skaffa en låda till Marodören, där han får skaka av sig alla hårstrå, när han fäller som mest.

Kanske en gruslåda också, där han kan skaka av sig allt grus, när det är som lerigast ute.

Äsch, det är lika bra att jag packar ner honom i en bananlåda direkt.

Kerstin 

Rafflan
0

#90 ja men om han kunde spy utan att gå och skämmas i några timmar efteråt vore inte det bra? Eller han kanske tycker det är kul att gå runt å skämmas?

Nej, i det fallet hade jag nog valt ett ställe där han kunde göra sån å vet att det var okey och han inte skulle behöva må dåligt pga det, men det e ju bara jag, jag kanske är en korkad ägare som vill att min hund ska må bra även om han är lite sjuk…?

Men men, ingen aning hur jag ens skulle kunna lära in nåt sånt så å han är så gammal nu så ;P

Zynell
0

#90Man behöver inte göra en ide till ett åtlöje. Du får gärna ogilla den för min del, men att överdriva så där är att gå lite för långt.

Det är intressant att se vilken debatt min fråga kunde väcka. Flört Men jag tvivlar att den har ett bra slut. Det är bara att acceptera att vissa kommer avsky den medan andra inte. Jag själv kommer absolut ha en sådan låda hemma. Observera  att den kommer att vara till för situationer där jag inte kan se en annan lösning än att ta till med lådan. De som vill använda lådan för att slippa gå ut med hunden bör nog kanske inte ha hund.

Rafflan
0

#92 Skaffar du en sån måste du ju uppdatera hur den funkar, om den funkar, vad hunden tycker å liknanade ;)

Ska vi avsluta diskussionen kan jag säga att jag inte kommer skaffa en sån. Jag tror det kommer bli för svårt att få hunden att förstå, gammel hunden lär vi ju inte ha kvar så länge till å yngsta hunden skäms inte lika mycket om det råkar hända en olycka så jag klarar mig utan ;)

Zynell
0

Ahum, inlägget vad ämnat åt Kerstinjo, inte dig Rafflan. Tungan ute Jag ändrade numret efter # när jag upptäckte felet, men du hann atagligen se det innan. Skäms Man ska absolut inte syssla med siffror innan läggdags.

För närvarande har jag ingen hund, men vi ska åka och titta på valpar nu på söndag. Inte för att köpa, utan bara titta. Och eftersom vi så småningom kommer just ha en valp så hoppas jag kunna lära den använda den. Men jag ska informera hur det har gått när den dagen väl kommer. :)

Zynell
0

Ahum, inlägget vad ämnat åt Kerstinjo, inte dig Rafflan. Tungan ute Jag ändrade numret efter # när jag upptäckte felet, men du hann atagligen se det innan. Skäms Man ska absolut inte syssla med siffror innan läggdags.

För närvarande har jag ingen hund, men vi ska åka och titta på valpar nu på söndag. Inte för att köpa, utan bara titta. Och eftersom vi så småningom kommer just ha en valp så hoppas jag kunna lära den använda den. Men jag ska informera hur det har gått när den dagen väl kommer. :)

Rafflan
0

#94 okey, jag tog bort det nu ;)

Gud vad kul, vad är det för nåt ni ska kolla på? :D

Zynell
0

#96 Vi ska titta på en yorkshireterrier! :) En liten hane. Jag har länge sökt efter en kennel som har yorkisar och som ligger i närheten. Alla jag hittade ligger ca 1-2 timmar bort, men så snubblade jag häromdagen på en hemsida med yorkisar. Kenneln visade sig ligga bara 7-8 minuter bort med bil! Förvånad Snacka om chock! Här söker man igenom halva sverige och hittar en på bakgården istället. Skrattande

Rafflan
0

#97 OT men lite som hos oss, vi letade uppfödare som planerade kull som skulle vara leverans klara till sommaren, och där var den, vår dröm valp som hade allt vi letade efter, problemet var bara att han redan var född, men men, vi tingade honom, och skaffade hund 6 månader tidigare än vi tänk, men det löste sig fin fint ;)

Zynell
0

#98 ungefär så tänker jag också. Vill helst ha hund till sommar då jag är hemma i ca 3 månader och kan ta hand om en liten valp så den inte behövs lämnas hemma ensam efter bara några dagar. Men det blir som det blir. Kanske nästa kull som väntas födas nu i februari och färdig att flytta strax innan sommaren.

Jag måste lösa det ekonomiska problemet också. De vill ha 14000 för en valp. Måste spara pengar. Tungan ute

Rafflan
0

#99 tänk bara på att inköps priset är det billigaste, veterinär, försäkring, foder och allt vad det kostar, det bli många tusen i slutet ;P

Men du kanske bor hemme och har så föräldrarna kan ställa ut i akuta fall, som veterinär? :)

Zynell
0

#100 Jo jag vet. Fast det är kostnader som är lite mer utspridda, oftast. Tungan ute

Bor hemma? ha ha! Jag fyller 30 i år och har egen familj med sambo och barn. Skrattande

Rafflan
0

#101 aha, hahaha ja jag kollade aldrig din sida, ja då lär du ju vara beredd på ev akuta utgifter å liknanade ;)

Zynell
0

#102 Så kan det vara. Flört Jag antog att du tolkade mig som tonåring eller så när jag skrev skola. Borde kanske skrivit universitet, hehe. Skrattande

Rafflan
0

#103 tonåring å tonåring, typ 25år trodde jag ;P

Zynell
0

#104. Jaså, 25 och fortfarande bo hemma? he he … Tja, vissa gör det utan problem. Själv hade jag blivit tokig. Flört

Btw … såg på din sida att du läst på kvinnerstaskolan. Det har min sambo också. 2004 gick han ut, tror jag. Han läste inom trädgård, kommer inte ihåg vad linjen hette. Tungan ute

ingann
1

Vad är det för skillnad på att lägga ut tidningspapper om det skulle bli nödvändigt eller ha en låda? Den största skillnaden jag ser är att lådan med innehåll kostar… Och med tanke på att de som är mest negativa till lådan verkar ha gott om just pengar så förstår jag inte varför de hellre lägger ut skräp på golvet åt sina dyrgripar än investerar i en låda…

Nu baserar jag mitt antagande om "gott om pengar" på att det inte är några problem med vare sig pensionat, som är svindyra, eller back-uper, back-uper åt back-uperna osv…

Tur att vissa är så lyckligt lottadeFlört

/Ingalill

[Hilo]
0

#106 Exakt! Totalt onödig uppfinning när lösningen kommer i brevlådan!

Själv så väljer jag bort både papper och låda, för mina hundar klarar sig fint utan det, tycker nog bara synd om de hundar som inte gör det..

[Hilo]
0

#106 - Pensionaten behöver inte vara svindyra.. Det stället jag skulle lämna mina hundar till är för en överkomlig summa. Back-uperna kostar mig inte ett enda öre, möjligen till kaffet att bjuda på..

Så gott om pengar har jag inte, men jag klarar av mina djur i alla fall.

[Hilo]
0

#90 Hahah! Skulle det finnas en hårlåda! I'm there!! (haha!)

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#106 Om du nu mot all förmodan hade oturen att hamna på sjukhus, hur hade du då tänkt dig att lösa hundsituationen.

Och hur i hela friden skulle det fungera att lära en hanhund att kissa i en låda? En jättestor låda med pinne i?

Marodören skulle säkert tro att jag hade fått fnatt och skulle genast gå till ytterdörren för att få komma ut och kissa.

*funderar* Hur bär man sig åt för att få hunden att spy i en låda? Skulle han/hon "skämmas" mindre för det.

Nä, jag håller med Marodören, bananlådor kan man på sin höjd ligga i, för att senare förvandla den till småbitar. Förståndig kille.

Kerstin 

Rafflan
0

#110 ja, när vi är hemma säger han till å vi släpper ut honom spyr han ute och kommer sen lungt å glatt in igen. Han vill helt enkelt inte göra nåt inne för han vet att han inte får och mår dåligt om han råkar göra nåt inne.

Dock e det ju ovanligt att han spyr, så det e sällan han har skämmts ;)

Men hade han haft så han kunnat göra det där han vet att får hade han ju inte behövt må dåligt ;)

Alex
0

#111 Har du någonsin sagt ifrån när han kissat, bajsat eller spytt inne?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Hilo]
0

#112 Bra fråga!

Nu har jag bara en gång under mina 21 år haft en hund som fått dålig mage inne, men några uppkastningar har ju hänt. De har inte skämts, men så har jag inte fått panik och sånt heller..

kerstinjo
0

Jag tror att alla mina hundar någon gång har spytt inomhus, däremot så tror jag aldrig att de har skämts.

Jag har bara torkat upp utan att kommentera det, så varför skämmas?

Kerstin 

Rafflan
0

#112 när han var valp bar vi ut han när han kissade/bajsade inne å så lärde han sig göra det ut, samma när vi märkte att han började spy, snabbt till dörren, å han lärde sig snabbt, inge sånt inne :)

Vi har aldrig vart hårda, skällt eller liknanade på honom, då det är de du troligen undrar ;)

#113 ja, denna kille e dock lite hopplös, han äter och allt gärna gräs och har känslig mage, speciellt emot foder, som blev värre när han blev äldre, så vi har genom åren fått provat oss fram tills vi hittat ett foder som funka, och nu har vi ett som funkar super bra och han älskar det :)

Kan även till lägga att vi vart in till veterinären när han vart dålig för att få hjälp att hitta bra foder ;)

Panik, e väl ingen mening, märker man att dem börjar, snabbt till dörren och släppa ut dem på gården, hänt inne, ja bara att torka upp, inget mer med det :) Stressa och få panik hjälper ju inte, då fattar inte hunden, lungt men bestämt så förstår han ;)

Alex
0

#115 Om ni aldrig sagt ifrån, hur skulle då hunden veta att det är fel att kissa, bajsa och spy inne? Det är inte själva skämmandet jag reagerar på, för hade själv en hund som skämdes när han gjorde sånt inne. Men jag tror knappast det är pga att de vet att det är fel (om man inte blivit arg på dem i såna lägen). En hund lär sig att saker är fel pga att man säger till dem. Och i alla fall av min erfarenhet så skäms en hund inför människan om den gör något den vet är fel och blir påkommen.

När min hund spydde eller bajsa inne när han var dålig i magen så skämdes han, ja. Men inte inför mig. Han kom aldrig och skämdes till mig, för jag hade aldrig sagt till honom att det var fel. Han skämdes för högen han lagt, och platsen den legat på ett tag efter det var upptorkat.

Jag tror snarare att det handlar om att de föredrar att göra såna saker ute än att de vet att det är fel att göra det inne. För jag står fast vid min åsikt att för att en hund ska veta att något är fel krävs det att den fått en tillsägelse i någon form vid ett sånt tillfälle.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Rafflan
0

#116 ja men säga nej eller fya på honom fattar han ju inte då han inte kan det låta arg eller liknanade, förstår han inte heller varför, utan så fort man såg att han var på väg att sätta sig eller letade plats, ta ut honom på gården. Och beröm när han gör det ute.

Hur lär du din hund att den inte får najs och kissa inne? Att säga fy åt en 8 veckors valp, ja det fattar den ju inte :/

Vår skämms när vi ser det å börjar plocka upp, då skämms han ett tag efteråt.

Du lär din hund att bajsa ut, att bajsa inne på den mjuka matten eller ute i det gröna gräset gör ju ingen skillnad för hunden, dock om hunden e begränsad till ett rum kommer den ju inte undan från bajset å då e det kanske inte samma sak att göra det inne, dock finns det ju massa kul saker ute som bilar, hundar, människor och katter, så det är ju säkert roligare att vara ute å gå och leka och busan än ligga inomhus å vila ;P

Alex
0

#117 Tror att du har missförstått mig lite. Jag har aldrig fyat åt min hund när han gjort något inne. Därför har jag inte heller lärt honom att det är fel. Jag har bara gått ut med honom, och eftersom han alltid då valt att hellre göra sina behov ute, så borde de ju helt enkelt föredra det framför att göra det inne.

Att din hund skäms först när ni torkar upp det men inte innan, efter han har gjort det tycker jag låter konstigt. Och då vet jag inte varför det skulle underlätta med låda, för då lär han ju skämmas när ni gör rent den också. Om det nu inte är så att ni fyat eller på annat sätt visat att det är fel att göra det inne.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

kerstinjo
0

#118 Ett litet kort på gosegrisen vore inte helt fel!Glad

Kerstin 

Zynell
0

Jag googlade lite för att se hur en hundlåda egentligen ser ut. Jag kunde inte hitta några svenska affärer som säljer, var också, för skojs skull, inne i djuraffären här hemma och kollade. Men de har ingenting. Vet ni någon djuraffär som säljer hundlådor? På nätet eller i er närhet? Här i Sverige dvs.

Jag hittade dock denna hemsida från USA: POTTYPARK.

Den ser inte alls ut som en kattlåda utan har låtsasgräs som man kan spreja med något som gör att hunden väljer att gå där. Låtsasgräset är nog till för att inte förvirra hunden så att den känner igen sig även ute. Tungan ute

Nackdelen är att lådan kostar en förmögenhet. Ca 1000 svenska kr. Ta er en titt och säg vad ni tycker. :)

[Hilo]
0

#120 Haha, berättarrösten! Cool

Tallullah
0

Jag har bara goda ärfarenhet med innomhus kiss och bajslåda…jag bodde i 2etage i butikk affärsområde…det var ett torg med lekapparater på utsidan och ingen plads å rasta hunden..jag drev med uppfødning av en liten ras och det var det ända sättet før mig,var att ha en låda innomhus…jättebra och funkade under alla år jag bodde där..jag hadde en stor låda med tidningspapper…

Gronstedt
1

Är det verkligen så hemskt? Jag tänker mig följande situation:

En äldre person, som har svårt att röra sig, lever ensam med en liten hund. Det är en hundvan person leker med och aktiverar hunden till kropp och sinne inomhus. Hunden har en låda att gå på. Varje dag kommer en yngre släkting eller bekant till personen och tar med sig hunden ut på en rejälpromenad. Om vädret och hälsan tillåter följer hundägaren med och sitter på sin rollator medan släktingen och hunden rör sig omkring dem.

Hundägaren får glädjen av umgänget med hunden och med släktingen/bekanten, hunden får aktivering och vänskap med minst två personer och dessutom om frisk luft, motion och spännande dofter.

För en mogen hund och mogna människor ser jag ingenting att fördöma i det.

Karizma
0

Menar vissa att man ska lära sina hundar kissa på lådan så de lärt sig detta om man hamnar på sjukan Förvånad Lite mer backup får man allt tänka när man skaffar sig ett djur… Jag har min familj grannar och bekanta de ställer upp hela högen om det är så.

Tallullah
0

Klart hunden skal ha sina promenader värje dag,men man slipper gå ut med hundarna ett otall gonger pr dag..har man uppfødning,så är ju detta suverent å lära valpar å gå på toan…valpar kissar ju ändå på tidningspapper oftast el hur?

Mymlan
0

Hundar ska gå ut o göra behoven oavsett väder. Vill man inte gå ut i snöoväder, regnoväder så då kanske en hund inte passar en.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

LinnSam
0

Ser inte hund som en rättighet - Är man inte kapabel att själv ge hunden det den behöver..
_
= dagliga promenader utan behovet av att kissa inne_

Så kanske man ska skaffa sig en katt, eller en hamster?

Låter hårt, men så ser jag på det.

Zebben
1

Har inte läst hela tråden då den var väldigt lång. Men jag kan absolut acceptera om man som småhundsägare vill ha en låda som komplettering till promenader. Självklart ska en hund få promenader och rastningar med några timmars mellanrum som vanligt. Men varför skulle man inte kunna ha en låda "i fall att"?

Det är väl lika illa i såfall med husägare som släpper ut sin hund på tomten för att göra ifrån sig.

Så länge en individ får den aktivering, berikning och motion som den behöver så ser jag absolut inga problem med att det står en låda som hunden kan nyttja om den känner extra behov.

Nikkis
1

Har inte orkat läsa tråden, alldeles för lång.

Men kiss och bajslåda kan i många fall vara OK tycker jag.

T ex när man har valpar, sjuka/äldre hundar som har svårt att hålla tätt, icke rumsrena hundar tex.

ingann
0

#128, 129 äntligen några som kan se det positiva i den som ett komplement eller som nödlösning Glad

/Ingalill

Zynell
0

Den här tråden har varit död ett tag och så fort jag satte in en kommentar om en hundlåda (se inlägg 120) så började det diskuteras (igen) om att vissa tycker om idén med en låda, andra inte. :) Jag tror att vi kan konstantera att det kommer alltid finnas de som är för och de som är emot.

Det jag undrade lite med mitt inlägg om hundlådan jag hittade är vad ni tror om den? Den ser ju inte alls ut som en kattlåda på något sätt. Har ni själva sett hundlådor här i sverige? Det har inte jag i varje fall, men de verkar vanliga i USA.

ingann
0

#131 nej, jag har inte sett några i Sverige och skulle nog inte kunna ha nån heller även om de kom eftersom jag har en hane som bara kissar mot något uppåtstående Flört men hade jag haft en tik, så varför inte? som en absolut nödlösning…

/Ingalill

Xondah
0

#128 Fast varför är det mer acceptabelt för dig om man är småhundsägare att använda sådan? Obestämd

Om en ägare till en stor hund ger hunden den aktivering den behöver måste de väl vara lika aceptabelt att ha en sådan låda som en ägare till en liten hund som ger sin hund den aktivering hunden behöver? Eller? Det är ju samma sak.

jossehhh
1

Jag hade en Chihuahua som vaknade i princip varje natt och ville gå ut vid fyra, spelade ingen roll om man tog en runda vid tolv eller så, han vaknade alltid i mitten och ville ut, och gick man inte upp direkt och var ute innom 2-4 minuter blev det en pöl. Vi försökte få bort detta i runt ett halvår men det gick inte. Han kanske led av extremt liten blåsa, vad vet jag, men en hundlåda hade ju vart perfekt, så hade han sluppit hålla sig och må dåligt när han inte orka…

Bara för att man har lådan slutar man inte gå ut med vovven, man ger den bara möjlighet att "tömma" sig när den behöver istället för att gå och hålla sig..

Stor hund behöver stor låda, för stor och har för mycket att tömma sig på, det skulle inte vara mödan värt att ha en låda till dom.

wildamatte
0

Jag tycker att det är helt fel, hundar behöver sin promenad! Jag skulle aldrig komma på idén att lära min hund gå på lådan, men ibland hade det varit skönt! ;)

Man kan lära kaniner att gå på lådan! ;)

LinnSam
0

jossehhh

Vet många chihuahuaor som har det problemet - en avelsdefekt?

jossehhh
1

Klart alla hundar behöver promenader, men på natten vill jag sova :P Skulle ju vart perfekt om vovven kunde kissa dom dära två matskedarna i en låda då ju!

Tallullah
0

Hundarna ska givitvis ha sin promenad VÄRJE dag…men en låda kan vel funka for det? Man går en god promenad med sin humd en el två gonger om dagen..men låter hunden gøra på lådan utanom det…kan inte forstå att det kan vara fel…det funkade som nämt jättebra før mig och vill funka før andra med, när dom provar…men det är klart hundan ska ha sina promenader och stimulans från värden utanfør hemmets fyra vägger…

Mexxie
0

men…. om de bajsar på den då? Obestämd

Zynell
0

#139 Då är det bara att plocka upp det på samma sätt som om du vore ute, antar jag. Flört

Mexxie
0

#140 Vad äckligt! Det blir ju spår då.

Sen har man den inne, tycker det är lite halväckligt bara det :/

Tallullah
0

Mina hundars låda stod i boden…med tidningar..när dom bajsade slängde jag tidningarna och la inn nya…ingen lukt…inte värre enn at katten har kattlåda…

Zynell
0

#141 på vilket sätt är det äckligare än att plocka upp efter sin hund utomhus? Bajs är bajs, spelar ingen roll om det är ute eller inomhus.

Rafflan
1

#135 så du tycker att skaffar man en låda är det bara för att slippa gå ut å gå?

Varför drar så många denna slutsatsning, låda=inga promenader?

Dem behöver ju lite mycket motion oavsett om dem kan gå på låda eller ej ;)

Zebben
0

#133 Helt enkelt av den anledningen att en hundtoalettlåda för schäfer som jag har, skulle innebära att jag någonstans i mitt hem skulle ha en låda på 1½ x1½ m med sand i. Lite lättare med en liten hund då det räcker med en låda för katter.

Xondah
0

Fast nu skriver du vad du själv anser om du skulle ha en sådan, alla andra stora hundsägare kanske inte ser samma besvär som du med att ha en sådan låda.

Jag tyckte att det verkade som att du menade att dem som har små hund är det acceptabelt att ha sådan men om man har stor hund är det inte acceptabelt.

Jag kanske missuppfatta, sorry isåfall. :)

Zebben
0

#146 Nej, självklart får storhundsägare också ha en låda om de känner för det.

ingann
0

#141 det är väl ingen skillnad mot en kattlåda?  Det måste väl vara mycket bättre om hunden gör sina behov på en låda istället för på golvet om den skulle bli nödig när du inte är hemma?

/Ingalill

Katti
0

Tallullah skrev (#125):

"Klart hunden skal ha sina promenader värje dag,men man slipper gå ut med hundarna ett otall gonger pr dag.."

Känner man så ska man inte ha hund, definitivt inte!

Ett tankeexperiment: Hur många här har bil? Hur många här som har bil går till affären om det är, säg, 2 km dit (och då menar jag inte har gjort det två gånger, utan gör det regelbundet)? Jag hävdar att de allra flesta av oss är bekväma och väljer den enklaste vägen när vi har chansen! Jag ska ärligt erkänna att två av tre hundpromenader går jag för att hundarna behöver komma ut, d v s kan förväntas vara kiss- och/eller bajsnödiga. Hade jag haft en låda (vilket aldrig kommer hända!) så hade jag inte varit ute med mina hundar lika mycket.

När det gäller alla tänk om som har redovisats ovan så finns det ett litet tillägg till din hundförsäkring hos Agria som heter Agria Trygghet.

Den subventionerar hundens vistelse på pensionat eller liknande om du blir sjuk alternativt betalar ut pengar till privatperson som då rastar din hund. Denna försäkring kostar max 300 kronor om året, vilket blir 25:- i månaden. Det har alla råd med som har hund.

Tallullah
0

Ja,jag håller med dig…alla hundar behøver komma ut…och SKA ut värje dag…men nu måste jag få lägga till at det nu är skillnad på dom olika raserna…har du stått i 15minus i snøføyk och provat få en chinese crested dog gøra sitt fornødna? INTE? Men det har jag…många gånger…och hundlådan var et resultat efter många promenader ut med nakenhundar som vägrade kissa och bajsa ute før att dom frøs…det är kanske lite annorlunda å ta med en pälsat hund ut i snøn…men dom nakna fryser även om man klär på dom..

Kiss och bajslåda fungerar utmärkt till små frusna hundar…man slipper gå ut i all sorters väder…med GIVETVIS går man promenader med alla hunda värje dag…men kanske inte i 20minus om man har en hund ras som jag…

Zynell
1

#150 Jag håller absolut med dig.

Lådan ska inte ersätta promenaderna. Den ska finnas till för hunden som reserv. Den passar nog också bäst små hundar för stora hundar lär ställa sig på lådan … och kissa utanför. Tungan ute

Jag tycker det är tusen gånger värre att tvinga hunden till att hålla sig bara för att den inte får kissa när den vill, än att låta den gå på en låda. Hur många av er har behövs hålla sig pga brist på toaletter? Jag tror vi alla (varje fall de flesta av oss) vet hur psykiskt påfrestande sådant kan vara.

Katti
0

Diskussionen om det etiska i att avla fram djur utan päls och skaffa dem för att ha i ett klimat som vårt hör inte hemma i den här tråden. Så den skippar vi.

Tallullah
0

Ja,det tycker jag med…och det etiska med å avla alla dom andra hundraserna som har så jättestora problem pga människors syn på hur dom ska se ut…hundar som inte kan gå..hundar som inte kan føda normalt..hundar som måaste ha operasjoner før å kunda fungera normalt etc etc…det låter vi ligga…

Kinesen är en sund och frisk hund stort sett…och har inte många av dom problem som drabbar många andre raser…

Tizzla
0

#153 Håller med! Skulle kineserna inte ha anlag för nakenhet skulle de vara hyfsat sundaCool Mentaliteten är en tredje diskussionSkrattande 

Har haft en (naken) kines och han hade absolut inga problem med att gå med på promenader i många, många minusgrader, kissa och bajsa kunde han självklart göra fast det var kallt…och jag var inte den som använde en massa kläder när det inte var absolut nödvändigt.

#149 Skriver som jag har gjort tidigare i denna tråd! Om det är 20 minus i en vecka, eller två, eller en månad hur löser du då: "…med GIVETVIS går man promenader med alla hunda värje dag…men kanske inte i 20minus om man har en hund ras som jag…"???

Anledningen till att många gillar idén med låda är nog snarare det du skriver straxt innan: "…man slipper gå ut i all sorters väder…" alltså är det inte för hundarnas skull utan för ägarnas!Skrikandes

#149 "Jag hävdar att de allra flesta av oss är bekväma och väljer den enklaste vägen när vi har chansen!" Håller fullkomligt med och har skrivit det också tidigare i denna tråd.

Hur man än vrider och vänder på det så kommer lådan alltid att vara en enkel utväg för ägaren som gör att hunden inte får de promenader den enligt djurskyddslagen skall ha!

Rafflan
0

#149 tyvärr håller jag inte med dig, jag gillar att gå, och gärna långa promenader. Så även om jag hade låda kommer han ju få sina promenader, regn= regn jacka, blåst= vindtäta kläder, snö= varma kläder, osv. Som hund ägare måste man ju vara rustad för alla väder, det e bara att klä på sig å traska ut, vädret är ingen undanflykt ;)

Tallullah
0

Jag håller inte med dig när du skriver det är før ägarns bekvämlighet att man har en kiss och bajslåda till frusna raser…

Jag har haft uppfødning av kines i många år,och dom flästa tycker inte om kallt väder…men några minus är en sak,men blåst och sno med kalda minusgrader är en annan sak…jag har haft andra raser med mycket pels och har aldrig vurderat kiss och bajslåda till dom…så kan man fråga sig om det är bättre och mer humant å tvinga hundarna till å gå ut i all sorters väder när dom så tydeligen hatar det,eller låta dom slippa och att ha en kiss och bajs låda innomhus…mitt val var enkelt…

Rafflan
0

#156 intressant tanke, dock e nog många här för fixerade vid att hunden MÅSTE gå och verkar inte kunna tänka om ;)

Man lagotto älskar att gå ut å gå, så han går jag med alltid, men amstaffen i stallet hatar kyla, hon går ut kissar och bajsar, sen sitter hon på trappen och skakar med så många tassar hon kan i luften och bara väntar på att bli insläppt. Hon går ju bara ut å gör sina behov, sen när hon väljer att hon vill gå in får hon gå in.

Så olika från individ till individ, och ras till ras ;)

Men förstår dig i din tanke, ser folk packa på sina nakenfisar så mycket kläder och ändå står endel där å skackar, klart hunden ska ut, men måste man gå 30min-1h? kan man inte bara gå så dem får göra sin behov när dem ändå fryser så?

Tizzla
0

#156 Fick inte svar på min fråga till dig i mitt inlägg #154. Hur löser du de dagliga promenaderna om det är 20 minus under lång tid?? Det är ju inte helt otroligt, har upplevts flera gånger denna vinter och du skriver att hundarna givetvis ska få sina dagliga promenader… Jag kan inte få ihop det! Sen innebär djurskyddslagen att hundar ska rastas (utomhus) var sjätte timme och följer man lagen behövs inte en låda (om inte hunden är sjuk).

Tror inte att det är "mer humant" att tvinga ut hunden, däremot får man anstränga sig lite mer för att göra promenaderna roliga! En hund som har roligt, springer och busar fryser inte lika mycket och framförallt så känner den inte att den fryser.

Sen kan man som sagt diskutera om det är humant att över huvud taget ha nakna hundar i det här klimatet.

Tallullah
0

Jag trodde jag hadde svarat på din fråga…tror inte en ända kines tycker det är roligt med tjuge minus och blåsigt…hur du än gør før å gøra det mer kul før hunden…dom fryser helt änkelt…forsøk å gå ut naken el med en trøja på och gør ditt fornødna själva i sånt väder så kanske du fattar hur dom känner det…och ja…mina hundar får sina promenader värje dag..såfrämt det inte är snøstorm…men lite skillnad är det vel å gå ut med dom en el två gånger under dagen, och fyra,fem kanske sex gånger….eller?

Och när det står i djurskyddslagen, rasta,så är det nog før att hundan ska få gøra sina naturliga behov…jag kommer inte ihåg at det står utomhus…..? En hund med innomhus kiss och bajs låda,gør sitt fornødne NÄR dom behøver helt enkelt…och DET måste vel vara det besta….? Eller?

Och om det är humant….? den frågan är for dum å svara på…

[Hilo]
0

#159 Tror det är underförstått att det är UTOMHUS då vi lever i ett samhälle där vi har ALLA möjligheter att ta UT hunden..
Sen om den fryser och man ska skylla på det, ja men låt den gå ut och kissa sen in.. tar 5 minuter..

Jag har en hund som fryser tassarna av sig om det är FÖR kallt, inte tvingar jag henne att vara ute, men ut går vi.
Hon vänder och går hem när det är dags för henne att gå in igen..
Då har hon kissat och bajsat..

jossehhh
0

Haha, när det var kallt ute eller regnade satte sig min vovve ner, vägra röra sig =D När man bärde ut honom så sprang han tillbaka till dörren, och höll sig ända tills vi kom hem, då gick han in under sängen och gjorde det han behövde!

Denna diskussionen kanske är lite onödig? Eftersom vissa verkar helt bestämda att hundar inte under några omständigheter kan må bra av låda. Alla tycker olika. Skaffar jag Chihuahua igen kommer h*n få en låda i alla fall!

Tallullah
0

Ja håller absolut med dom som säger denna diskussjonene är onødigKyssJag tycker vär och en får bestämma vad som är det besta før sin hund, utan att blive uthängda av den grunn…min låda har funkat i många år med mina hundar…andra får tycka och mena vad dom vill…så denna diskussjonen är øver før min del…

Rafflan
0

Så länge man håller sig till lagen (promenad var 7 timme va det va?) och hunden mår bra och får stimulans och motion så spelar väl inte resten så stor roll? ;)

ingann
0

#149 Alla har inte Agria och kan inte få tilläggsförsäkringen som nämndes men du kanske kan fixa så även andra bolags kunder kan få endast det tillägget?

#154 Bor man där det normalt är mer än -20 längre perioder kanske man kan ha kläder till sin nakenhund eller välja en ras som tål kyla?

#159 självklart menas det rastning utomhus i djurskyddslagen… likväl som det står att hundgårdshundar ska rastas dagligen på annan plats…

#163 var 6e timme…

Jag tycker låda är helt okej, som nödlösning vid oförutsedda tillfällen, inte för att ersätta daglig rastning utomhus…

/Ingalill

Katti
0

Japp, det går alldeles utmärkt att bara teckna Trygghetsförsäkringen i Agria! Däremot skiljer sig priset tydligen mellan raserna. Tror att 500:- om året är maxpris.

ingann
0

#165 Men man får inte bli akut sjuk under det första året med den försäkringen…  Om man inte råkar ut för en olycka då, vilket är i princip det enda de godkänner de första 12 månaderna…

Läser man om deras försäkringar så står det: Agria Trygghet är en djurförsäkring för människor. Agria Trygghet ersätter bland annat inackorderingskostnader för din valp om du blir sjuk.

Eftersom försäkringen bara gäller vid olycksfall de första 12 månaderna så är det ju ingen valp längre när man kan utnyttja den…

Lite dåligt formulerat av dem kanske…. Borde ha stått hund…

/Ingalill

Katti
0

Var har du läst det? Det kan aldrig stämma då försäkringen har en karenstid på 20 dagar! Här är gällande villkor (sidan 20).

ingann
0

Det gäller inte alla sjukdomsfall iofs men många (läste lite för snabbt förra gången)… Står uppräknat precis under karenstiden… Den som har tex fibromyalgi kan må jättebra men sen drabbas av akut förvärring under nån enstaka dag och då gäller inte försäkringen första året… eller om man får ryggskott och inte tar sig ur sängen osv…

7.2 Allmänna begränsningar
Om du inom 12 månader från ikraftträdande av försäkringarna är i behov av undersökning,
vård, kontroll eller behandling för någon av nedanstående orsaker, föreligger inte rätt till
ersättning:
• Rygg-, led- eller muskelbesvär som inte kan påvisas vara orsakad av olycksfallsskada.
• Fibromyalgi eller kroniskt smärttillstånd.
• Besvär av psykisk art (till exempel depressiva besvär, utmattningssyndrom, etc).
Du kan inte få ersättning för kostnader till följd av sådan försämring av ditt hälsotillstånd som
enligt medicinsk erfarenhet beror på missbruk av alkohol, narkotiska medel, andra
berusningsmedel, sömnmedel eller andra läkemedel.
Det är medicinsk erfarenhet som ska ligga till grund för bedömningen av när en sjukdom eller
skada ska anses ha påbörjats. Friskrivningen gäller fastän skadehändelsen är känd av bolaget
och detta oberoende om avtalet påförts någon särskild begränsning (reservation).

/Ingalill

Alex
0

#168 Fast det där är ju inga "akuta" eller tillfälliga problem, utan det är ju kroniska besvär. Så det förstår i alla fall jag helt, de kan ju inte ge ersättning för någon som inte klarar av att gå ut med hunden två dagar i veckan pga en kronisk sjukdom. För ja, även om det finns de som bara skulle använda det i nödfall finns det garanterat de som inte skulle göra det också…

Nä, min åsikt är faktiskt att om man har en sån sjukdom så bör man vara medveten om sina problem och se till att kunna få hjälp på annat håll såna dagar det behövs, när det verkligen är extremt. Annars bör man kanske fundera på om hund är det rätta djuret för en.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

ingann
0

#169 så ett ryggskott tex är inget akut? det är inget olycksfall men kan hindra dig från att göra någonting öht… och blir du utarbetad (går in i väggen), alltså ett utmattningssyndrom, så får du ingen ersättning…

dessutom ersätts kostnaderna from dag 3 och inte dag 1…

det som diskuterats här i tråden är ju låda i nödfall om man blir sjuk en dag eller 2, så då gäller inte denna försäkring iaf…

/Ingalill

Mexxie
0

#143 Du får väl ändå ta och tänka närmare.

Det är ju skillnad att plocka upp utomhus, där det kan bli lite bruna spår kvar på marken.

Gör man det inomhus, och får lite bruna spår kvar så är det ju faktiskt vidrigt att komma hem till någon som har en liten låda med konstgräs som har bruna fläckar på.

Zynell
0

#171 Och problemet med bruna spår är vad närmare exakt? Det är inte så svårt att lyfta upp "gräset" och tvätta det.

Mexxie
0

#172 Kan man det?

jaså okej.

Men ändå, så tycker jag det är lite äckligt.

Katti
0

Det stora problemet, eller problem och problem, det som gör mig ytterst tveksam till nyttan vid ryggskott och liknande, är att ska det fungera med låda så måste den faktiskt användas kontinuerligt. För det är förenat med obehag för vuxna hundar att förorena där de bor. De vill helt enkelt inte göra det! Så det är inte bara att plocka fram lådan när man väl har fått ryggskottet (hur gör man förresten det?). Och kom inte och säg att den kan ju stå där för jämnan, för den kommer ändå inte användas om inte hundarna rastas för sällan. Och det skulle de ju aboslut inte lovar alla förespråkare av lådor!

# 168 & 170 ingann, dessa begränsningar är ju en form av karens eftersom problemen med stor sannolikhet har funnits när försäkringen tecknades. Sådant täcker ingen försäkring (oftast inte efter ett år heller). Här gäller det ju faktiskt bara ett år, av hundens förväntade livslängd på kanske 10 år eller mer.

Jag tror inte det finns en enda försäkring som täcker allt, från första till sista kronan.

ingann
0

#174 jag väljer återigen utmattningssyndrom som exempel… har du någonsin hört någon ha det mer än 1 år innan det slår till fullt ut? det kallas "gå in i väggen" av en orsak, dvs att man snabbt blir utarbetad och inte klarar av något längre…

Du kanske inte sett sånt på nära håll men det har jag… en granne där jag bodde innan åkte till jobbet på morgonen precis som vanligt, strax efter lunch kom hans chef hem med honom för han inte "var sig själv". väl hemma så kände han inte ens igen eller visste namnen på sin -ganska nyblivna- fru eller de 2 barnen… han han klarade inte ens att lyfta upp locket på toastolen…  efter några veckor på psyket började han bli sig själv igen och fick diagnosen utmattningssyndrom…

Så hade han varit ensam och haft en hund så hade försäkringen inte täckt det… Inte ens efter ett år om man läser villkoren…

Du måste bli sjukskriven på grund av en ofrivillig fysisk åkomma av en läkare. Att du har blivit oförmögen att ta hand om hunden/katten ska styrkas genom ett läkarintyg.

Och varför skulle lådan inte kunna stå framme för jämnan om man har plats för det? Det troligaste är väl att de som skaffar lådan har den i badrummet eller liknande, inte i vardagsrummet precis… Kattlådor har ju de flesta även om de har en utekatt som går på lådan bara några gånger om året… Att man har en låda till katten betyder väl inte att man låter bli att släppa ut den?

/Ingalill

Katti
0

Min blir inte snabbt utarbetad. Dock kommer symptomen snabbt, vilket är en helt annan sak. En vän till mig som har bröstcancer fick denna diagnosticerad vid en rutin-mammografi i december. I november hade hon också cancer, även om hon då inte visste om det.

Jag släpper härmed helt diskussionen om Agria Trygghet. Ville bara peka på att den finns, och att möjligheten att teckna den finns även för den som inte har hunden försäkrad i Agria, inget annat.

Visst kan man ha lådan framme för jämnan, men hunden kommer inte använda den om den inte rastas för sällan. Det var vad jag skrev även förra gången om du kollar igen.

Hur katter kom in i denna diskussion har jag ingen aning om. För katter är det fullkomligt naturligt att uträtta sina behov i sand så att de kan gräva ner avföringen. De söker sig därför till en låda med sand (eller sågspån eller vad de kan hitta). För hunden blir en låda som inte används bara ytterligare en möbel. Valpar som har lärt sig gå på tidning gör ju inte det som vuxna, även om det skulle ligga en tidning på golvet, eller hur!

Alex
0

#175 När det handlar om psykiska sjukdomar så är det ju faktiskt extremt svårt att bekräfta helt och hållet, sånt går ju faktiskt att fejka (även om väldigt få antagligen ens skulle komma på tanken), så jag förstår att de inte vill ersätta sånt.

Sen funderar jag på hur det är bättre med låda, om man får spendera flera veckor på psyket. Ska hunden då sitta hemma ensam i flera veckor och gå på en låda? Nu var det ju faktiskt lådan det handlar om, och tycker man en sån försäkring är dålig så antar jag att man har andra lösningar om det händer något, för en låda räddar knappast en hund som blir ensam flera dagar…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

ingann
0

#176 Försäkringen är nog jättebra, men inte som komplement till det vi diskuterat här (iaf den diskussion jag varit inblandad i) vilket var om det gällde nån enstaka rastning Flört

#177 Om du kan läsa så har jag skrivit överallt att jag ser lådan som ett bra komplement för dem som vill ha den när det gäller nödlösningar som en rastning od…  Inlägget om veckor på psyket handlade om försäkringens villkor och inte om nån låda.. Vid en sån sjukdom är alltså försäkringen värdelös.  Skulle vara tacksam om du inte lägger ihop mina inlägg!

/Ingalill

[Hilo]
0

#175 _Ang. katter.

Jo, jag har låda till mina katter just för att jag vägrar släppa ut dem.
De katter som jag haft som utekatter har inte haft låda - alls.._

Rafflan
0

#176 men för hundar är det naturligt att uträtta sina behov precis när dem vill.

#179 vi har 1 inne katt här hemma och 1 ute katt hos pappa, och utekatten har kattlucka + låda, och hon använder lådan ibland, speciellt vid regn.

Och har haft massor med utekatter genom åren, och haft lådor till allihopa och dem har använt dem mer eller mindre ;)

ingann
0

#179 Jag skrev inte alla.. vad jag kan se så skrev jag de flesta…

/Ingalill

[Hilo]
0

#180 Ja, jag vet att vissa utekatter använder låda ändå.. Vi hade ju låda i början, men efter ca 6 månader av INGET i lådan så tog vi bort dem, utan protester Glad

#181 Ja? Jag svarade bara kort och gott för mig själv.. Glad

Rafflan
0

En tanke, när man är jätte sjuk så man knappt kan ta sig ur sängen hur gör man då? För tänk om man nyss flyttat till ny stad utan att man känner någon eller så, inte vill man lämna sin hund då till någon ofrämmande (=nåt hund pensionat som kan komma å hämta hunden), om man hade gård kan man ju enkelt släppa ut den på gården så den för göra sina behov, men i lägenhet kanske en låda på balkongen vora nåt?

OBS: Nu är tanken att man är rejält sjuk i några dagar.

Zynell
0

#183 Jag tycker inte att man ska behöva vara ordentligt sjuk för att man ska ha nytta av en hundlåda. Men om jag knappt kunnat ta mig ur sängen hade jag verkligen varit glad över att ha en sådan låda.

Men ett annat exempel är SJ´s bökande på sistone. Jag råkade ut för en rejäl försening en dag. På väg till universitet blev jag hela tre timmar försenad. Tåget skulle ha varit inne ca 09.00 men var inne ca 12.00.  På vägen hem var det inte så mycket bättre. Vad om jag i denna situation haft en ensam liten vovve hemma som bara väntar på att få gå ut? Jag hade nog kommit hem till en våt fläck någonstans.

Zynell
0

För er som är intresserade av en hundlåda så hittade jag lite info på internet. Hundlådor verkar inte finnas här i sverige ännu.

Jag hittade två olika företag. Tror att  den ena är från USA och den andra från Australien.

The Pet Loo.

The potty park.

Jag lär nog köpa The Pet Loo, mest pga att jag hittar mer info om den på nätet. Lådorna kostar däremot en hel del och man borde vara beredd på att lägga ut ca 2000 kr för att få hem en. Mest pga att det kostar ca 400 kr i frakt också. Men jag kan tänka mig att det definitivt är värt det.

Här är också några you tube videon.

1. Intro till The Pet Loo.

2. Hur Pet Loo fungerar.

Jag hoppas att dessa lådor finns här i sverige om ca 2 år då jag kommer att skaffa en liten yorkie. Om inte kommer jag definitivt köpa en från utlandet.

ingann
0

#185 Lät ganska dyrt tyckte jag..  Då blir det betydligt billigare att köpa en låg förvaringslåda i plast (finns bla på ÖB och Jysk) och sedan fixa ett galler eller liknande där man kan lägga en bit konstgräs på…  Man får iofs inte den lilla tömningslådan då men eftersom man ändå måste spola av gräset så kan man ju lika gärna spola ur hela lådan…

/Ingalill

Zynell
0

Det har varit en diskussion om dessa lådor är till för stora eller små hundar. De flesta här inne har trott mest till små, men videon nedan motbevisar detta då en great dane valp gör sina vardagliga behov på en pet loo.

Antar att det är tänkt att hunden ska använda lådan som vuxen också.

Filmen.

[nataschaj]
0

har inte läs nån av era inlägg…

men att skaffa låda till hund oavsett storlek å oavsett om man sj inte kan ta ut hunden är enligt mig djurplågeri…

hur roligt är det för hunden att bajsa å kissa inomhus å inte få komma ut å göra de???

Nej e man lat så skaffar man sig inte en låda till sin hund å lat e man om man skaffar en låda för man inte vill ta ut hunden oavsett hur sjuk man e, är man så himla sjuk skaffa nån som kan ta ut hunden elr sälj den… hur snällt e de att låta hunden göra sina behov inomhus???

Tänk på de sj….

Zynell
0

#188 Hela tråden handlar i stort sätt om det du nämner dvs de som är för och de som är emot och jag tycker faktiskt att vi är ganska avklarade med det. Det finns de som tycker om idén och de som inte gör det. Svårare än så är det inte. jag rekommenderar dig att läsa tråden för att se vad folk har sagt om saken, istället för att nämna allt en gång till.

[nataschaj]
0

189 nej jag tänker inte läsa denna tråden för jag anser inte att man ska skaffa en låda till hund.

Katt en en annan sak men inte till en hund….

Så nej jag ändrar inte min åsikt, å tänker inte ge mig Alla tycker olika så e de bara…

Zynell
0

#190 Jag säger inte att du ska ändra dig, du har rätt till din åsikt. Jag säger bara att det känns lite onödigt att dra upp allt igen. De flesta som är emot påstår just det du skriver medan de som gillar iden tycker att den är väldigt bra vid sjukdom/olyckor osv.

[nataschaj]
0

191 de spelar fortfarande ingen roll om man är sjuk elr skadat sig, de e ingen rätt att låta sin hund gå på en sån, å de kvittar om ni redan ahr diskuterat de, jag har då inte diskuterat de. är man sann djurvän så fixar man så att hunden kommer ut på ett elra annat sett, så e de bara.. elr så säljer man hunden!..  

Om de stör dej låt bli att svara då…

Zynell
0

#192 Du upprepar bara sådant som redan skrivits. Jag kan förstå din frustration eftersom idén inte tilltalar dig men det känns som sagt onödigt att diskutera lådan en tredje gång.

Om du vill diskutera det borde du välja att läsa tråden först för att se om du har något nytt att komma med.

SaraC
0

Alla har rätt att ge sin kommentar på ett inlägg, och det är inget tvång på att man måste läsa hela tråden först.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[nataschaj]
0

193 Nej som sakt tänker inte läsa alla inlägg här. Utan ja kommer med mitt å jag stuntar i om folk innan redan har sakt de ja har skrivit.

Så e de! vill man hundens bästa så går man ut med den, elr fixar så den kommer ut å jag upprepar mig gäääääärna…

Zynell
0

#194 Det är inget tvång, det var en rekommendation.

#195 Varför inte läsa? Jag är inte ute efter att göra dig arg på något sätt jag undrar bara varför man inte sätter sig in i en tråd om man är nyfiken på den. Eller åtminstone snegla igenom tråden.

[nataschaj]
0

196 har redan snegat å de kvittar ändå om folk har redan skrivit de ja har skrivit…  man ska ändå inmte skaffa en låda oavsett de e ba djurplågeri.. de kvittar va du skriver jag ger mig inte

SaraC
0

#196 Jag bara klargör. Uppmanar man i flera inlägg att läsa igenom hela tråden innan man svarar, tolkas det lätt som att man "ska" läsa innan man yttrar sig, så tolkade även jag det - även om det inte var din mening.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Zynell
0

#197 Glad Jag tycker nog att det är mer djurplåger att tvinga hunden hålla sig i flera timmar bara för att man kanske är försenad eller sitter fast i trafiken eller vad det nu än kan vara. PS: Du behöver inte ge dig hehe.

#198 Ja, alla kan vi uppfatta saker olika. Skrattande

Katti
0

Jag tycker att berättarrösten i slutet på ett ärligt sätt talar om vad det handlar om.

En snabb summering som inte gör anspråk på att vara helt korrekt översatt. Andemeningen är dock densamma.

Det är fantastiskt för människor att få ha djur. Människor i alla åldrar och olika livssituationer vinner på att få umgås med djur. Det är bevisat att människor som umgås med djur får bättre fysiskt och psykiskt hälsa. Tidigare har många människor av olika anledningar inte kunnat ha husdjur. Nu är det möjligt för många fler (människor)!

Vem vinner på en låda inomhus?

Liiniz
0

Ja vad ska man säga om de nya påfunden av hundtillbehör, väldigt löjliga är de flesta enligt mig då de verkligen har en förmåga att förvandla hundarna till människor. En hundlåda, visst har inget emot att andra använder. Men man får ju ta de konsekvenser som kommer i längden om man väljer att ersätta promenader med en "bajslåda". Man lär ju helt klart få en extremt rastlös hund, olycklig hund, ingen ordentlig muskelbyggnad, skulle även tro att det förkortar hundars livslängd. Som med alla djur får man ju tänka på hur de lever "i det vilda", vad är det de gör? Springer en massa eller ligger still och bara äter?

Ni vet säkert allt detta, man jag blev en hundägare för att faktiskt vara en hundägare, inte för att förvandla en hund till bebis. Motion är en oerhört viktig del av en hunds vardag, inte mindre än att den även måste få ut och lukta, som hundar ska göra. Som hundägare får man ju anpassa sin vardag till hundens vardag och behov, annars borde man inte skaffa hund förän man är villig och kan göra det.

Säkert har folk fragit upp samma sak som mig innan i tidigare inlägg, ber då om ursäkt för upprepningen, orkade inte mer än att skumläsa genom denna långa tråd =P

Men det är upp till var och en som hundägare att välja vilka förutsättningar man vill ge sin hund/ar, jag vill ge mina vovvar de bästa förutsättningar som jag kan. För mig blir det då: hundlåda, blöja, hundvagn = BIG NO NO, långa promenader och många promenader framförallt = JAAAAASkrattande Har jag klarat av att göra min valp rumsren så kan jag klara av att gå ut flera gånger om dagen, flera gånger om nätterna med min äldre herre om han kommer till det stadie då han inte kan hålla sig särskilt länge. Kvittar om jag sj ska må så dåligt att jag måste krypa ut med honom (lär nog inte behöva det då man alltid kan be andra att hjälpa en att gå ut med honom om jag skulle vara sängbunden), jag gör allt för mina vovvar, kanske lite för mkt (äsch vem försöker jag lura, man kan aldrig göra för mkt för sina älsklingar =P )

Tänk på att jag skrev inte detta med dålig ton eller för att kränka andra, gjorde det för att jag ville skriva lite av vad jag tycker och tänker och tror inte att det var så fel ;)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Zynell
0

#201 Meningen med lådan är inte för att ersätta de dagliga promenaderna, enligt de flesta här i tråden, även mig. Lådan är till för i nödfall. Det finns de som gärna går ut med hunden trots att man har 41 graders feber. Klarar man av det så tummen upp för dig, men det finns de som inte gör det. Därför är lådan bra som komplement - INTE ersättare. Den som skaffar lådan för att ersätta promenader helt borde nog tänk om.

Liiniz
0

Jag skrev ju faktiskt OM man väljer att ersätta det helt med promenader xD Jag har inget emot att andra använder låda, jag skulle aldrig göra det, men det är ju mitt val precis som vad ni väljer är ert val. Jag menar inte att man illa tvunget ska behöva gå ut med sin hund men 41 graders feber, det brukar ju oftast finnas folk omkring en som kan hjälpa till, antingen med att gå ut med hunden om dagarna eller att passa hunden i några dagar. Vill du använda en låda som nödfall när du inte klarar av att gå ut med hunden så fine, det är vad du väljer som lösning. Dock var mitt förra inlägg mest inriktat på om man ersätter promenader med låda, är det det man vill göra så borde man tänka om precis som du säger. Sorry om du tog illa upp, var inte min mening.

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Kalli
0

Läser man vad Katti översatt "Tidigare har många människor av olika anledningar inte kunnat ha husdjur. Nu är det möjligt för många fler (människor)" eller lyssnar på introduceringen så står det dock klart att syftet med produkten inte främst gäller nödfall.

Sen när det gäller just nödfall, hur ofta planerar man att man kommer råka ut för nödfall egentligen. För ni menar ärligt talat inte att ni tror att någon har en låda stående 365 dagar om året för att man kanske blir försenad med tåget någon enstaka gång per år?

Så det skulle väl vara sjukdom då. Men om man är så sjuk att man inte ens orkar gå utanför dörren borde man kanske hitta någon som hjälper till? Jag tror inämligen nte det finns någon hund som skulle må bra av att vara instängd (låda till trots) medan matte ligger till sängs i en vecka.

ingann
0

Samma negativa inställning var det till alla slags hundklädsel förr med…  Nu använder en stor del av hundägarna olika klädslar till sina hundar.  Som tex täcke till hunden på vintern..  Inte använder man det alla dagar på året bara för att man har det?  Jag tror faktiskt att svenska hundägare generellt är så pass smarta att de vet att en hund behöver dagliga promenader och bara använder hjälpmedel när det absolut behövs.

#204 Om jag skulle ha låda (vilket jag inte planerar eftersom jag är hemma hela dagarna) så skulle jag, om jag hade plats, ha den stå brevid kattlådan jämt.. 365 dagar om året… Det kan faktiskt hända att hunden blir akut kissnödig när du inte är hemma, även om det bara gått en timme sen den var ute…  Har du själv provat att hålla dig typ 4-5 timmar med proppfull blåsa? Eftersom det är lag på att hundar alltid ska ha tillgång till friskt vatten så kan det faktiskt hända att de blir nödiga mellan rastningarna…

Och vad gäller avslutningen på reklamen så är det bara säljsnack… ungefär som att  via gör reklam för att det tar bort alla fläckar och håller kläderna fräscha längre… Folk i allmänhet har faktiskt ganska mycket sunt förnuft.

jag tror inte att folk kommer köpa lådan för att aldrig behöva gå ut…  inte i Sverige iaf där vi har en lag om hundhållning…

/Ingalill

Gronstedt
0

Katter har minst lika stort behov som hundar av att vara ute för att träna sinnen, hjärna och muskler. En utekatt har bättre kondition, är starkare och stabilare och har kapacitet att hantera fler situationer än en innekatt, men katter har en naturlig vana som gör att det inte blir äckligt inne om man låter dem gå på låda. Därför håller man innekatter och gör sitt bästa för att aktivera dem inomhus med lekar, leksaker, klätterträd och annat.

Men bara för att det handlar om hundar blir det omöjligt! En yorkie (till exempel) är så liten att den skulle kunna få hela sitt rörelsebehov inne i en lägenhet, i synnerhet om hundägaren gör som en ansvarskännande kattägare och bygger hyllor, ramper med mera, så djuret inte måste hålla sig på golvet, och nätar in balkong/uteplats så djuret får sol och frisk luft utan risk att ramla ned, och leker både aktiveringslekar och hjärngympa-lekar med djuret. Det samma gäller förstås för stora hundar, men det blir svårare att realisera eftersom de behöver mer plats.

Att katter lika gärna kan vara inne medan hundar måste gå ut är en myt som uppstått ur deras toalettvanor. Båda arterna har stor glädje och nytta av få komma ut, båda arterna kan erbjudas ett hyfsat alternativ inne om det är en individ vars kynne passar för för det.

Detta är naturligtvis min personliga åsikt, som möjligen kommer att väcka en del ont blod.

Katti
0

Japp, ont blod väckt! Du glömmer att hundarnas viktigaste sinne är luktsinnet. De måste helt enkelt få använda sin näsa till att lukta av miljön. På så vis kan de på morgonpromenaden få reda på vad som har hänt under natten och säkert mycket mer som vi inte ens kan föreställa oss. Att låta en hund leva sitt liv inomhus vill jag jämföra med att beröva en människa både syn och hörsel. Denna människa kan ha allt den behöver; bra bostad, mat, dryck och sysselsättning. Men är det ett fullgott liv?

poppysmarsvin
0

Går det att "hoppa av" en tråd? Den här har jag verkligen inge lust att fortsätta få upp hela tiden. Kan ni som hittar nya infallsvinklar hela tiden och önskar övertyga "den andre" i detta skapa en ny tråd? Snälla?

Alex
0

#208 Med iFokus Plus får du ett kryss intill varje trådlänk, och kan enkelt bara klicka bort de trådar du inte vill läsa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Hilo]
0

**Dra inte igång en diskussion om innekatter/utekatter.

Inget är rätt eller fel.**

Tallullah
1

Nu hadde jag bestämd å inte komentera vidare på denna tråden…men känner att detta spårar helt ur…varfør i himmlens namn går det inte å ha en låda innomhus och ÄNDÅ gå promenader med hunden? Mina hundar fick långa promenader VÄRJE dag(när det inte var snøstorm och 20minus)

#207Man låter inte sin hund leva innomhus..var har du det från? Hundarna ska givetvis vara med…ha sina promenader…å leka och busa utomhus…men därfør går det vel å ha en innomhus låda? Hunden blir inte berøvat nåt,men får en møjlighet å kissa och bajsa när den känner før det..när hunden behøver komma ut kan ju ägaren vara på jobb…kan sova…vara i butiken…kom inte fortell mig at inte dina hundar ibland måste hålla sig før att du ine är der och kan slippa ut dom…

Katti
0

#211 Ursäkta att jag inte gjorde tillräckligt tydligt klart vilket inlägg jag svarade på. Det var inlägget ovanför mitt där

Gronstedt skriver:

"Katter har minst lika stort behov som hundar av att vara ute för att träna sinnen, hjärna och muskler. En utekatt har bättre kondition, är starkare och stabilare och har kapacitet att hantera fler situationer än en innekatt, men katter har en naturlig vana som gör att det inte blir äckligt inne om man låter dem gå på låda. Därför håller man innekatter och gör sitt bästa för att aktivera dem inomhus med lekar, leksaker, klätterträd och annat.

Men bara för att det handlar om hundar blir det omöjligt! En yorkie (till exempel) är så liten att den skulle kunna få hela sitt rörelsebehov inne i en lägenhet, i synnerhet om hundägaren gör som en ansvarskännande kattägare och bygger hyllor, ramper med mera, så djuret inte måste hålla sig på golvet, och nätar in balkong/uteplats så djuret får sol och frisk luft utan risk att ramla ned, och leker både aktiveringslekar och hjärngympa-lekar med djuret. Det samma gäller förstås för stora hundar, men det blir svårare att realisera eftersom de behöver mer plats.

Att katter lika gärna kan vara inne medan hundar måste gå ut är en myt som uppstått ur deras toalettvanor. Båda arterna har stor glädje och nytta av få komma ut, båda arterna kan erbjudas ett hyfsat alternativ inne om det är en individ vars kynne passar för för det.

Detta är naturligtvis min personliga åsikt, som möjligen kommer att väcka en del ont blod."

ingann
0

#206 En hund ska ha dagliga promenader oavsett storlek..  Det finns det en lag på så hur många lådor man än skaffar så måste hunden ut!

En låda ska isf vara ett komplement till promenaderna, inte en ersättning…

/Ingalill

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.