En vecka med er hund?
Hej jag undrar hur en vanlig dag samt en vanlig helg ser ut för er?
Alltså från morgon till kväll.
När brukar ni ge mat?
När och hur långa promenader?
Vad/var gör/är hunden när ni jobbar?
Och vad aktivierar ni den med när ni är med den?
På helgen antar jag att det blir mer aktivitet för många, vad gör ni då?
Kan låta jobbigt men tänkte att för oss som funderar på ras och hund kan det vara kul och lärorikt att se hur era hundar stimmuleras.
Lägger in en liten påminnelse här så jag kan skriva upp sedan när jag har tid.
**När brukar ni ge mat?
**på morgonen, mellan 6-10 beroende på när vi går upp
**När och hur långa promenader?
**går några gånger i veckan långpromenader, mellan 2 och 3 timmar, annars runt en halv timme, ibland bara in och sen ut om man har bråttom till något annat
**Vad/var gör/är hunden när ni jobbar?
**går i skolan, och då är mamma hemma med hundarna
**Och vad aktivierar ni den med när ni är med den?
**lydnad, rallylydnad och spårning mest
**På helgen antar jag att det blir mer aktivitet för många, vad gör ni då?
**ännu längre långpromenader och ofta uställningar =)

Hur en dag ser ut beror ju lite grann på vad man har för ras och hur gammal hunden är, men ska jag utgå ifrån mig själv och hur en dag ser ut för mig och min hund, så kommer det här:
Oftast vaknar jag vid åtta tiden, äter frukost och går på promenad, ca. 20-30 min. (beror även på väder och vind, ibland länge och ibland kortare).
Väl hemma igen får hunden mat och sen lite vila.
Vi busar/ lite (lekar med en boll, gömmer godis, övar på trick) eller myser på soffan.
Sedan går vi ut och oftast blir det lite lydnadsträning, kasta boll/pinne och/eller söka godis. Är det fint väder kan vi vara ute en timme eller två.
När vi kommer hem igen är vi ofast trötta båda två så då ligger vi på soffan och bara har det skönt. Ibland leker hon för sig själv med en boll eller så.
Vid 16-tiden får hon mat och efter maten blir det en stunds avkoppling, sen lite lek och kel.
På kvällskvisten blir det promis och sen sover vi.
Kan hända att jag glömt någon detalj nu, är lite trött så hjärnan är lagom seg.
Okej, jag kan skriva lite.
(Skriver bara om min tik, då min hane är ute på låns hos min mamma)
Lite förord - Jag jobbar aldrig på en vardag, utan bara på helger, så jag är hemma i regel mån-fre hela dagarna.
Veckodagarna brukar se ut så att jag, och min tik går upp vid 6, går ut med sambon och lämnar av honom vid tåget. Går en liten sväng, beroende på väder. Men säg som normalt tar mellan 50min - 1h.
Sen går vi hem, hon får mat, ett ben och sen går jag och lägger mig igen
(trött av mig, hehe).
Jag vaknar runt 11 igen och vå går ut på en "pinkrunda" på ca 20-30 minuter.
När vi kommer in kan det vara lite hjärngympa i form av problemlösning.
Normalt vid 16-tiden går vi och möter husse vid tåget, och går tillbaka. Tar ca 30-40 minuter. När vi kommer hem är det vila för hunden och mat för oss.
Mellan 21-22-tiden är det sista rastningen - Sen är det andra utfodringen för henne innan vi alla går och lägger oss för dagen.
Helgen kan se ut så att vi på fredagen gått ut lite fler promenader och gått ut senare på natten än normalt. Så på helgen kan första promenaden vara runt 07:30-8:00. Vi brukar komma hem runt 11-tiden - Då har vi hunnit med två längre promenader och en fika hos svärmor. Sen är det väldigt olika hur resten av dagen ser ut.. Men säg att vi som nu kommer hem vid 11. Gåt ut på en pinkis igen vid 14-tiden. En lite längre runt 18-19-tiden och sen kanske en minipromenad runt 21-22-tiden för att sedan gå ut igen mellan 00-01-tiden för sista pinken.
Ibland på dagarna i veckorna går jag med svärmor och hennes två hundar. Ibland blir vi 4 hundar då hon har en daghund hos sig ibland. Då kan vi gå allt mellan en timme till 2 timmar, beroende på väder och runda.
De dagarna blir det ca 6 promenader istället för 4, då jag ofta följer med svärmor hem ett tag och sen går vi hem.. Det är en bit att gå.
Vi har ina bestämda träningsscheman, vår hund är rent sällskap, och verkar trivas med lite då och då, närsom på dagen. Men givetvis är det regelbundet, men inte säg kl 13 varje dag.
När hanen är här hemma blir det mycket mer träning för hans del, och längre och mer krävande promenader då han kräver mycket mer än tiken gör.
Något vi gör gemensamt med hundarna är cyklar och simmar med.
Alltså vi simmar inte med hundarna, utan det är något de båda gör.
Något som hanen bara gör t.ex. är sök. Tiken har inte riktigt fattat, men hon kör "amatörappotering" Alltså inget riktigt, utan bara hämtar saker man kastar.. Kort och gott..
Oj, vart långt. Hoppas det dög?
Kanske ska flika in att jag gör absolut inget med mina hundar..
Tävlar, kör någon sport eller så. Utan jag har en mindre, och en mer aktiv sällskaphund som jag aktiverar så att de mår bra, utan något egentligen mål. De är BARA sällskap.

När brukar ni ge mat?
Heheh, när jag kommer ihåg.
Dom får käk 1-2 gånger/dag, beroende på hur planerna för dagen ser ut.
Men dom får faktiskt mat när jag kommer ihåg, vilket brukar bli någon gång på em.
Brukar ibland slänga in en-två nävar till frukost.
Det beror på om min daghund är här eller ej.
Är daghunden här så går vi ut på en snabbis på morgonen mellan 8-9. Sedan vid lunch så går vi ut på en långpromenad som är ungefär 1-2 timmar. Då får dom både fysisk och mental aktivering, hur mkt är olika.
Sen går vi på en "halvlång"prommis innan daghunden blir hämtad, vilket är olika men mellan 16-17.30 typ.
Brukar sedan bli en eller två snabbisar på kvällen/innan vi lägger oss.
Är inte daghunden här så brukar vi lägga oss senare - efter midnatt och då får dom sig antigen en snabbis eller en kortare promenad innan vi lägger oss.
Sedan går vi upp mellan 10-11 och går då ut på en lång promenad direkt.
Sedan så går vi ut i regel var 4-5 timme, olika länge.
Jobbar inte. 
Den dagen jag börjar jobba så blir det deltid.
Jag tränar flera gånger i veckan. Endera på hemmaplan eller så åker vi till klubben.
Då är vi där i flera timmar och brukar oftast klämma in både lydnad och någon specialre. Beroende på vilken årstid det är.
Helgerna brukar i regel bestå av träning, träning och åter massa träning. Då åker vi oftast iväg och träffar träningskompisarna och är då borta hela dagen iprincip.
Vinterhalvåret så blir det däremot inte så mkt av detta, dels pga vädret - Jag vet, hemska mig som inte ids pulsa fram i snön, haha. Men också för att det blir välförtjänad vila och samling av nya krafter för det kommande året.
Givetvis så är vi ute mkt och fystränar och kanske kör lite mentalträning när det faller in.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
När brukar ni ge mat?
Hon får mat första gången mellan 9-11 beroende på när jag går upp. Och ett sista mål vid 19-20tiden på kvällen.
Första promenaden är någongång mellan 9-12, beroende på när jag går upp och då är den mellan 50-70min lång, med minst 15min lösspringade.
Andra promenaden är vid 15-16tiden och är då ungefär 30-40min
Tredje direkt efter maten och då oftast bara 15-20min lång.
Och sen en sista precis innan läggdags som kan vara mellan 23-03 och då är det bara in och ut, låta henne göra vad hon ska.
Jag är arbetslös, så är hemma, men skulle jag åka i väg på något möte eller likande så är hon hemma och oftast så sover hon, leker med aktivetsbollen eller tuggar ben. Vet jag att jag ska vara borta mer än 5timmar så fixas det hundvakt
Just nu har vi legat på latsidan när det gäller psykisk aktivering, men ska troligtvis börja en sökkurs till våren. Sen över vi inkallning.
Och kollar på olika trick man kan träna in, till våren/sommaren blir det även "hemmaagility", bygga upp en egen liten bana som hon får springa runt på.
Tidigare så träffade vi alltid en annan kompis och hans hund på helgerna, så då fick de leka i flera timmar, men nu blir det mest att vi åker hem till någon av mina föräldrar och då springer hon fritt i trädgården, pappa leker med henne och skämmer bort henne med massa godis och lite hjärngympa.
Men eftersom jag är arbetslös så är helgerna ganska lika vardagarna, enda skillnaden är väl att man sover lite längre, vilket hon inte klagar på, speciellt inte på söndagarna då även hon får sova i sängen på morgonen.
Tack för alla svar. Är alla alltid hemma? är det då så att den ena jobbar och den andra är hemma eller hur lyckas ni ekonomiskt?
#7 Jag är hemma i veckorna, sambon är hemma på helgen.
Kah betalar bara djuren, och sambon tar hand om räkningar, mat och sånt.
Självklart hjälper jag till när jag kan, men vi klarar oss bra som det är, även om jag satsar på att få jobba mer än vad jag gör nu, vilket ibland kan vara så lite som en helg/månaden.
Okej ja då är det ju en som har jobb, tänkte just det att det skulle ju inte gå med ett bra liv för djuret utan att någon part har bra inkomst.
#9 Ja men precis, man måste ju ha råd att ge ett liv till dem också.. Inte bara skaffa och hoppas på det bästa.
Om du söker runt lite ska det finnas några trådar där olika medlemmar med olika hundar räknat ut månadskostnad för just sin hund.. Kanske också kan vara något att läsa om?
#10 Ja du det var ett bra tipps det sak jag kolla =)
#11 Självklart kan det ju bli olika, speciellt vet.kostnad och försäkring..
Men man får i alla fall en liten inblick i hur mycket en hund "normalt" kan kosta 
När brukar ni ge mat?
Fyller på Trojas matskål när maten är slut. Hon småäter lite under dagarna och brukar äta upp resten till natten. Det skulle vara krångligt att behöva kliva upp på natten och utfodra så maten får stå framme hela dan så hon får äta när hon känner för det.
På morgonen blir det en kiss och bajsrunda. Under vardagarna brukar vi gå ut ganska tidigt och på helgerna blir det lite senare, kanske vid 10. Sen så går vi ut på förmiddan och då brukar det oftast bara bli en kissrunda. På eftermiddan så går vi en långpromenad, det är olika hur länge. Vi brukar träna drag nångång i veckan och då tränar vi i ca 30min. Annars kanske det blir en timme. Beror på vädret osv. Sen så brukar vi oftast bara gå en kort runda på kvällen. Det kan ju bli fler gånger men oftast så ser det ut så här :)
Hon är hemma. Jag kommer alltid hem på lunchen och rastar henne. Hon behöver oftast bara vara ensam 4-5 timmar.
Drag och spår, men även tricks, problemlösning, vardagslydnad och såna grejer :)
Oftast åker vi till byn och då är vi ute ganska mycket. Under helgerna blir det mer träning än på vardagarna också.
Ja och här får man en inblick i hur det ka nse ut i vardagen med en hund. FÖr det är svårt att tänka sig utan att få höra andra berätta.

Jag glömde skriva att vi(jag och djuren) lever på min sambos inkomst.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Bra information. Funkar det bra med en inkomskälla för er?

När brukar ni ge mat?
Hon får mat när jag går upp, någon gång mellan 6-11 på morgonen. Sen får hon mat på kvällen mellan 16-19. Beroende på vad jag ska göra sen.
En morgon promenad ca 10-15min efter hennes frukost (innan min).
En eftermiddags eller lunch promenad, beror helt på schemat, antingen 1-1.5h eller 10- 15 min. Har jag varit ledig hela dagen eller börjar inte förräns på eftermiddagen tar jag oftast långpromenaden mellan 12-14. Slutar jag och kommer hem mellan 14-15 så får hon en rastningspromenad på 10-15 min.
Kvällspromenad, har jag haft jobb eller skola (är student) under dagen så blir det i regel långpromenaden här istället, i regel efter klockan19. Har vi varit lediga så blir det en rastningspromenad vid 8 någon gång.
Vad/var gör/är hunden när ni jobbar/studerar?
Är hemma själv i mitt rum i korridoren och snarkar i min säng…den lyckosten
Oj beror helt på vad vi har tid och ork för under promenaderna, trickträning som övergår i lydnadsmoment, kanske spår om vi hittar ett lämpligt sådant under promenaden (alltså viltspår utan blod), eller sök övningar med hennes middag. Cykelträning, joggning och skidåkning (väldigt sällan matte är ointresserad) ingår också. Ibland följer hon med ut till stallet, 2.5km promenad ut och 2.5k promenad hem.
Nja jag är student jag har alltså dagar som är som helgen mitt i veckan, så snarare att vi kanske lägger in sånt som bad, kloklippning och klippning under helgen.. eller att vi åker hem och fikar hos någon vän eller hon rent utav får följa med på en hemmafest/filmkväll/spelkväll..Kanske att jag ska tävla nere på ridklubben då kan hon få följa med ner och sitta i dommartornet och vara medhjälpare. Hon får följa med mycket på helgen det får hon men vi gör nästan mindre övningar och tar rejäla sovmorgnar!
När brukar ni ge mat?
På förmiddagen och på kvällen. (Inga exakta klockslag, beror lite på hur dagen ser ut)
En morgon promenad på 20-30 min(Olika tider då jag går upp olika tider)
Lunch promenad(Pendlar i tider beroende på när jag går upp.) Här brukar vi alltid vara ute som längst då jag passar på att träna vid den här tiden speciellt nu under vintern. Så ofta 2-3 timmar.
Beroende på hur länge vi var borta på promenaden innan brukar denna prommis variera på klockslag ganska mycket. Men runt 18.00/19.00 kan vi säga blir de en 20 min kiss runda.
Sen blir de en kvällsrunda på 30 min.
(Kan tillägga att min 6 månaders valp inte är med på låånga och jobbiga turer.)
Vad/var gör/är hunden när ni jobbar/studerar?
När jag jobbade senast på vårat familjeföretag hade jag möjlighet att ha min hund på jobbet. Kortare pass(4 timmar, vilket innebär att jag var borta ca 5 timmar med bilresan inräknad) var han hemma själv. Skaffade min andra hund, en valp och har inte jobbat nu under hans första 4 månader här men han kommer lixom min vuxna hund få vara hemma när jag jobbar kortare pass. Sen har jag tur, när jag jobbar så jobbar jag dag och min sambo jobbar nästan bara kväll så ofta kommer de bara bli högst runt 3 timmar själva när jag sätter igång och jobbar igen.
Och vad aktiverar ni den med när ni är med den?
Vi tränar främst spår(både viltspår och personspår), sök och upplet. Min äldre hund har mycket jakt i sig och det har han fått prova på en del tidigare och detta år har jag beslutat att han troligtvis kommer få utöva de mer än förr efterssom de inte finns nått som mättar han på de sättet som praktiskt jakt gör. Agility och freestyle är något vi sysslar med när vi känner för de. Min valp har jag massor av planer med(det brukar man väl ha innan man vet vad som är värt att sattsa på) tanken är att jag ska tävla med honom i dem grenar vi finner oss bäst i tillsammans.
På helgen antar jag att det är mer aktivitet för många, vad gör ni då?
Efterssom de flesta man tränar med jobbar i veckorna så träffas man och tränar tillsammans oftast på helgerna.
Jag bryter tråden lite (förlåt!) för att berätta och fråga. Det är så att min sambo och jag har planen på att skaffa hund till nästa sommar
(staffordshire). Då skulle våra tider/aktiviteker se ut ungefär såhär:
Jag är morgonmänniska och går alltid upp mellan 7-halv 8, unnar jag min en sovmorgon blir det absolut aldrig längre än halv 9-9 (detta endast på helger). När jag är hundvakt åt min mors hund så blir det en kortis direkt när jag gått upp och innan jag -och hunden får frukost. Så troligen med vår egna hund, eller hur många tar först ut sina hundar på första rastning efter dom själva ätit frukost? Förhoppningsvis så kommer jag in på den utbildningen jag vill nästa vår och går då i skolan 9-15 ca någon/vissa dagar i veckan och läser resten hemifrån. De stunder jag är i skolan och min sambo inte är hemma så kommer hunden få vara hos dagmatte (redan ordnat). Då blir det promenad 15-20min till dagmatte och samma hem. Läser jag hemma så kommer det ju givetvis bli någon kissepaus emellanåt. Jag har även hästar så aktivering/motion kommer ske ordentligt (4-3h) ett par eftermiddagar/v, min sambo brukar springa en runda på ca 5-7km ett par dagar i veckan och skulle mer än gärna vilja att hunden var med, samt dagliga promenader. Som det ser ut nu är vi inte intresserade av utställnig, spår, agility osv. Men det kan ju självklart växa fram med tiden. Vi brukar knyta oss runt 22, senare på helger och sista rastningen kan även bli senare vissa dagar då min sambo ibland jobbar till 24.
Ni har tagit upp frågan om mat och det har kommit olika svar, min fråga är mår inte hunden, precis som människan, bäst av regelbundna tider? Givetvis med vissa undantag.
Motionsmässigt tror jag absolut att vi skulle klara vilken hundras som helst, men vad jag har hört så ju mer man motionerar ju mer metalträning kräver hunden, stämmer det?
/SG

Jag kan ibland äta frukost Innan jag gått ut med hundarna, men då är klockan visserligen inte mycket och hundarna ligger fortfarande och sover.
Mina har oregelbundna tider för mat.
Lillatiken har fri tillgång, så hon äter när det behagar, gamlinger har själv väldigt rubbade tider, äter oftast på natten eller ibland när han direkt får maten - olika.
Slyngeln däremot, han äter såfort det hamnar en smula i hans skål.
Nej, jag har aldrig uppfattat att en hund kräver mer bara för att den "får" mer motion. Självklart ska detta dock underhållas.
**När brukar ni ge mat?
*En gång på morgonen och en gång på kvällen, lite varierande tider beroende på när vi vaknar, om jag ska iväg eller vara hemma. På kvällen blir det antingen tidigare eller senare om vi ska iväg och träna (vill inte träna med mätt hund). Säkert mår hunden bäst av att äta på regelbundna tider här, men tyvärr funkar det inte riktigt för mig iaf och hundarna har iaf inte visat några tecken på att må dåligt av det…***
När och hur långa promenader? Just nu blir det inte jättelånga promenader eftersom Robin bara är 7 månader (och inte kan vara ensam hemma helt själv ännu), men mellan kanske 20-60 min 3-4 ggr /dag - så Felix (snart 5 år) får nöja sig med det just nu men det är inga problem för han får göra annat skoj. När snön försvinner ska jag dock dra igång löpningen igen (och Felix ÄLSKAR att hänga med och springa!) så ska höra om jag har nån snäll granne som vill passa Robin under tiden, tills han blir tillräckligt gammal för att hänga med.
Vad/var gör/är hunden när ni jobbar? Jag pluggar på heltid och mitt schema är extremt olika från vecka till vecka. Ibland är jag nästan helt ledig och ibland går jag ganska långa dagar. Ensamhetsträningen med Robin (tillsammans båda hundarna) går bra nu så de dagarna jag bara går ett par timmar klarar de att vara ensamma hemma. De dagar som blir för långa är de hos hundvakt, dvs bekanta som är snälla och hjälper mig. Jobbar vissa helger och då brukar hundarna få vara hos någon av mina föräldrar som jobbar heltid och alltså är lediga på helgerna.
Och vad aktiverar ni den med när ni är med den? Nu under "lågsäsong" gör vi faktiskt inte så jättemycket, men vi försöker komma iväg och träna lydnad med träningsgänget minst en gång i veckan (två gånger när jag inte jobbar helg) och tränar agility i ridhus på söndagkvällar. Går även kurs en gång i veckan med Robin just nu. Hemma försöker jag aktivera dem genom att aktivt träna "vardagslydnad" på promenaderna och klickerträna inomhus (men det har jag varit dålig på den senaste månaden). Längtar tills snön försvinner så kan jag utnyttja trädgården bättre och träna mer hemma - är så trångt inne!
I vår lär det bli full rulle här, kommer nog snarast ha problem med att veckans sju dagar inte räcker till allt man vill göra. Kommer försöka hinna med (vilket inte kommer gå eftersom flera träningar lär hamna på samma dag så jag får välja) kurs med Robin 1-2 gånger/vecka, agilityträning 2 ggr/vecka, lydnadsträning 2 ggr/vecka och så nån tävling på helgen och utöver det vill jag hinna träna viltspår också. Hade tänkt hålla kurs också men insåg att det får nog vänta… 
Men det är väldigt olika, vissa veckor gör vi inte många knop alls eftersom jag i perioder har jättemycket plugg eller är allmänt trött, så det blir ganska olika. Mina hundar går dock inte i taket om de får ta det lugnt nån vecka vilket är väldigt skönt!
På helgen antar jag att det blir mer aktivitet för många, vad gör ni då? När det är högsäsong tävlar vi agility nästan varje helg. Just nu är det ingen agility alls, har blivit nån enstaka utställning och lydnadsprov. Så just nu är det nog inte mer på helgen (eftersom jag ganska ofta jobbar helg och ibland är ledig på vardagar) utan ganska jämnt fördelat under veckans alla dagar.
eller hur många tar först ut sina hundar på första rastning efter dom själva ätit frukost?
Det är väldigt olika här. Jag är en roligare matte att gå på promenad med om jag fått äta frukost först, så oftast får de gå ut och kissa först, sen äter vi frukost och sen går vi ut. Och ibland går vi ut på promenaden först och äter sen, det beror på vad klockan är, hur nödiga hundarna verkar och hur hungrig jag är när jag vaknar…

Det beror helt på, har jag bråttom en morgon så rastar jag hunden mm innan jag äter frukost och det är bara för att annars får inte hunden den ro den behöver att göra sina behov om jag ska stressa den hela promenaden, så då får hunden gå först. Men har jag hela dagen att planera som jag vill så får hon gå ut efter min frukost..
Min hund får inte mat regelbundet för att jag är en människa och inte en robot, alltså jag ska få ha sovmorgon ibland och min hund som snarkar minst lika högt som jag lider inte av det…hon väcker mig inte förrän runt klockan 10-11.
Det du säger om motion och mentalträning håller jag inte med om, hunden får mentalträning under hela tiden du motionerar den, om den går lös så undersöker den dofter och spår som den hittar. Den får mentalträning i kontakt med andra människor i stallet och när den till och med går i koppel för då får den koncentrera hela sig på att hålla ditt tempo och arbeta mot sin instinkt att inte gå med nosen i marken, hälsa på hundar osv..

Min hunds veckor ser lite olika ut. Han är en liten blandras på 5 månader.
På morgonen kliver han antingen upp med sambon, ca 04.30-05.00 och följer honom på jobbet. En timmes bilresa, sedan åker dom grävmaskin och är mycket ute på dagarna.
Eller så följer han mig på jobbet, då kliver vi upp ca 07. Han följer med till stallet och släpper ut hästarna, och sen åker vi till mitt jobb, ett kontor. Då sover han mycket på dagarna, vi tar kortare lekpauser och små kisspauser ute på gården, samt en ca 30-minuters promenad på lunchen.
När vi kommer hem på eftermiddagen är vovven ute och leker, vi kastar boll och tränar på inkallning och sånt.
Någon kväll i veckan hälsar vi på kompisar com också har hundar så vår vovve får busa och träffa andra hundar.
Helgerna är vi mer ute, åker på skoterutflykter och sånt, då är Morris ofta helt slut efteråt!
Mat är olika, aldrig på exakta tider. Morgon, mitt på dagen, eftermiddag och kväll. 3-4 gånger om dagen äter han oftast.
Än så länge är det inte så långa motionspromenader, då vi bor på landet och hunden alltid är ute lös, och springer mellan stall, garage och gårdsplanen behöver han inte så mycket mer. Vi har även 2 katter, och katterna och hunden leker gärna, både ute och inne.
Vad kul det är att läsa hur ni gör. Dock undrar jag lite hur man ska kunna lösa det om den ena jobbar normala tider och den andra sedan får ett jobb. Men det finns nog sätt, beror ju på vad sambon får för jobb och vilka tider.
Ung gymnasietjej som jag är bor jag fortfarande hemma tillsammans med min familj (föräldrar + en äldre bror). Det är jag och mamma som står för hundintresset i familjen och vi har två hundar. En Lancashire heeler (mammas) och en sheltie (min).
Varken pappa eller storebror bidrar med hundpromenader förutom vid nödfall. Så en typisk vecka ser ut som så att…
Mamma tar morgonpromenaden, hon jobbar natt och kommer hem ungefär halv åtta. När dem kommer in äter mamma och hundarna frukost, då har dem varit ute i 45min. Jag går till skolan och mamma går och sover, likaså hundarna.
Jag har ett väldigt bra schema och slutar aldrig senare än 2 de flesta dagar. Jag tar hundpromenad så fort jag kommer hem, tid är olika. Men aldrig mindre än 50min.
Sedan blir det aktvering i någon form, spår står högst upp på listan när vi är hemma, annars är lydnadsträning väldigt uppskattat. Vid middagstid går jag en kort promenad med hundarna och sista promenaden är 8 på kvällen. Mellan middagspromenaden och den sista får hundarna middag,
När det blir ljusare ute kommer mer timmar att spenderas ute på klubben. Just nu har vi tillgång till ridhus oftast varje söndag. Ibland varannan. Så denna vinter har det "bara" blivit aktivitet hemma och utanför huset. Klubben är snötäckt.
När snön är borta spenderas 100% av helgerna på klubben eller på tävling. Däremot så har vi alltid vilodagar. Men allt beror på hur veckan har sett ut.

#24 Jag och min sambo går också i köpa hund-tankar. Han jobbar 7-16 vardagar och jag kommer jobba skift när jag är klar med skolan i juni.
För oss blir det ungefär var 3e vecka som blir problematisk - då också jag jobbar dagtid. Antingen får sambon ha hunden med till jobbet, annars funderar jag på att hitta någon som kan rasta hunden medan vi båda jobbar.
Som jag tänker just nu så ser jag helst att hunden är hemma och att någon kommer och rastar den, än att den ska vara hos dagmatte/dagis. OM inte den perfekta dagmatten skulle finnas, förstås…jag är dock rädd att någon skulle försöka "dressera" hunden…vilket jag vill göra själv, på mitt sätt. 
Tycker det är jätteintresant at läsa om era liv med hundar =)
Några tipps på bloggar eller andra sidor där det skrivs om hur det är att leva med hund?