Nu fick jag det bevisat..
Ecko är nog rätt mörkrädd ändå.. en propp eller nått har gått i vårat hus, så hela trappuppgången var svart.. och vi bor allra längst upp.. blev bara svartare och svartare.. Lille ecko skiten ville inte ens gå.. han stenvägra. Försökte en bit men sen la han sig platt på magen på ett trappsteg. =(
Fick bära honom upp och jag såg ju inget heller.. men jag kände desto mer hur ecko börja skacka.. lilla kraken då!
Så nu var de bevisat.. ute har han blivit bättre.. är jätte kul att vara ute nu även när de är mörkt.. men trappen Usch!
kan också tillägga en sak;) nu har han börjat skälla åt allt som ser suspekt ut och ifall en annan hund skäller.. Jag vill absolut inte att han ska börja med de. men han lyssnar tyvärr bara på "nej" några sekunder då.. vad är bästa sättet att få tyst på honom??
Sätt dig ner och lägg händerna på varsinn sida om hans huvud. Försök håll ögonkontakt och få honom att lyssna på dig. Prata sedan lugnt och bestämt. Säg t.ex. "Hörrudu, nu var du olydig. Matte vill inte att du skäller på andra hundar. Det är inget farligt med den där prylen" osv. Spelar ju ingen roll vad du säger, men du fattar principen :)
Att ha godis i fickan kan ju också hjälpa. Meningen är att han ska koncentrera sig på dig istället för den andra hunden eller vad det nu kan vara. Försök lek, spring, busa och vara jätterolig och kasta lite godis osv.
Så har iaf jag gjort med Eros och han har nästan helt slutat bry sig om andra hundar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Okej, får börja locka lite mer med godis igen då.. har inte haft nått i fickorna på ett tag;) tack
Stackars lille söte "grisen". Det är inte så att du är lite mörkrädd också, så att du förde över det på honom?
Hum.. kanske liiiite??
jag försökte ju hitta upp mest.. tror inte jag tänkte jätte mycket på hur läskigt de var.. men de kan hända:P
Hur gammal är han? Han kan inte ha kommit in i "spökåldern"? I så fall är det råd jag har lärt mig att strunta i hunden om den t ex skäller på en brevlåda som verkar farlig.
Säger som AgnetaK, kan nog mycket väl vara spökåldern. Mexx var helt hopplös då i alla fall.. Är det så, så har du en spännande tid framför dig. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Agneta, spökåldern???
Spökåldern, eller det kan väl komma och gå under en tid, det där. Det är som en mental utvecklingsfas hos unghundar, vanligtvis mellan 6 och 12 månaders ålder skulle jag tro. De liksom testar sig fram om vad som är farligt och inte här i livet. Därför kan ens unghund som gått förbi grannens brevlåda varje dag plötsligt blåstirra på densamma och börja skälla. Eller bli misstänksam mot en buske. Eller mot ingenting rätt ut i luften, därav uttrycket spökålder, antar jag.
Av den anledningen har jag förstått att det är viktigt att inte underblåsa denna "testrädsla" hos hunden. Man ska uppträda som att "vad du än har reagerat på så har jag då inte märkt nånting farligt alls".
Man kan förstås inte skylla alla dumheter på spökålder eller spökperiod, men det är bra att ha i åtanke om hunden gör helknäppa grejor plötsligt. Med bägge mina hundar har detta främst märkts i skymning och mörker och kring 7-10 månaders ålder.
Rätta mig gärna, lägg till eller dra ifrån, någon som kan detta bättre. 
#8 Det enda jag vill lägga till är att det kan hålla på längre än 12 månaders ålder. Min hund började då nån gång.. Annars tycker jag det var bra. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 Ja, man kan nog förresten säga nånstans kring 6-18 månader kom jag på. Fast inte hela tiden, observera! hihi
Okej? ja det kan det vara också.. han är snart 5 månader. Fast att han skäller åt en hund som skäller åt honom lär väl inte vara de?
Att han skäller mot en plastpåse eller en människa helt i svart.. det kan jag hålla med om med spökålder:P hehe
#11 Nej, annan hund behöver inte vara det, men plastpåsar och sånt är troligtvis det. :) Bara ignorera honom då, och fortsätt gå. Då visar du att det inte är nåt att bry sig om. Börjar du prata med honom, eller sätter dig ner för att ge honom trygghet, så visar du bara att det är farligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Stackar lille Ecko, med om du är mörkrädd så känner han ju av det på dig, i ditt kroppspråk osv.
Lycka till