Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7616 ggr
Bunn
0

Importera hund?

Hitade en annons om hundvalap på blocket, blev nyfiken och slängde iväg ett mejl. Det visade sig då att valparna finns, och är registrerade, i Spanien. Dessa hundar, påstås i alla fall vara, renrasiga och ha papper från veterinären samt att det är ID-märkta med chip.

Jag undrar nu om det finns någon här som vet hur det fungerar med import av utländska hundar?

Tack på förhand!
Mvh/Bunn

Mischa
0

Hade varit extremt kritisk till en annons om hundvalpar i spanien.

För importregler kolla på SJV

≧◔◡◔≦

Kalli
0

Jag hade också varit skeptiskt men all information finns som sagt på SJV. Ska också tillägga att man har möjlighet att söka dispens från rabiesvaccinationen om hunden importeras före 3 månaders ålder. För att kunna få dispens från rabiesvaccinationen krävs ett intyg från uppfödaren, där det framgår tydligt att valpen ej varit i kontakt med vilda djur eller individer som kan ha burit på rabies. Det behövs även en god förklaring till varför man vill ta hem valpen innan 3 månaders ålder.

Bunn
0

Känner mig aningen skeptisk också, om jag ska vara ärlig.
Dock är jag nyfiken på hur det går till.

Dispens, vad menas med det? Skäms

Tack för snabba svar!
Ska kolla på SJV.

Bunn
0

Låt säga att jag ska importera en hund, är det då jag eller uppfödaren som har ansvaret för allt "pappersarbete" och måste hunden registreras i Sverige om den, som uppfödaren påstår, redan är registrerad i Spanien?

Mischa
0

#4 om hunden i reggad i spanien via spanska kennelklubben så kan hunden omreggas till SKK samt att hunden måste ID märkas.

Sen är det ju i grund och botten du som är ansvarig för att hunden har genomgått vad den behöver för att komma hit, annars blir det ju en smuggelhund.

≧◔◡◔≦

Kalli
0

#3: Dispens betyder ungefär undantag. Man kan alltså slippa vaccinera valpen mot rabies om den är under 3 månader annars krävs vaccinering, vänta minst 3 månader och sedan ett godkänt blodprov.

Angående de andra frågorna gissar jag att det viktiga inte är vem som skickar in papperna utan att de kommer in till SJV. Om de inte är i sin ordning skulle jag dock gissa att du som importör åker på det.

Hunden måste i vilket fall regristeras i Sverige.

[jakke94]
0

varför skulle en spansk uppfödare annonsera i svergie egentligen ?

Bunn
0

#5 Om hunden är ID-märkt innan den kommer in i landet och det är uppfödaren själv som ser till att hunden anländer till Sverige är det fortfarande jag som står ansvarig då?

Lek med tanken en stund…

Jag köper en valp, ifrån denna annons, i tron om att allting är i ordning, hur vet jag att det är en smuggelhund? Att den inte är chippad/tatuerad? Att hunden inte har pass/papper från veterinär? Annat?

Om det visar sig vara en smuggelhund, vad gör jag då och vem bär ansvaret? Kan jag få "böter" eller annan typ av "straff"?

[jakke94]
0

#8 om du misstänker att det är en smuggelhund så ska du absolut inte ta hem den, det förstör bara för hundar och hundägare i svergie med smuggelhundar eftersom smuggelhundar kan ha med sig sjukdommar m.m

Kalli
0

#8: Antagligen skulle du bli undersökt för brott men gissningvis inte hållas ansvarig och därmed unkomma straff. Hunden kommer dock avlivas.

Sen antar jag att det som ska finnas är en märkning (chip/tatuering), pass (med korrekta vaccinationer m.m.) samt något slags införseltillstånd.

Bunn
0

#6 Okej. Tack!

#7 Bra fråga…

#9 Jag säger inte att jag ska ta hem den, eftersom jag själv misstänker att det rör sig om smuggelhundar/annan skum verksamhet. Jag är bara nyfiken på hur det fungerar.

Ber om ursäkt för mitt sätt att skriva, jag menar absolut inte att låta uppkäftig på något sätt. Är dock lite trött och kan, för tillfället, inte hitta bättre sätt att formulera orden.

Mischa
0

Jag tror dock inte att mysko annonser där valparna är i hemlandet handlar om smuggeldjur utan mer om folk som är ute efter betalning men inga djur har.

Som sagt, har också svårt att tro att en spansk uppfödare skulle annonsera i sverige ens om dom vore desperata.

≧◔◡◔≦

Bunn
0

#12 Uppfödaren har skickat bilder på valparna, dock så är det ju ganska lätt att fixa på annat sätt än att fota själv.

Annonsen var utlagd under Stockholms län, men i själva annonsen stod det att valparna var från Skottland. Nu när jag har fått svar från uppfödaren så påstår han att han befinner sig i Spanien.

Kalli
0

#13: Låter som en typisk bluff, de får pengar men köparen får ingen valp.

Bunn
0

#14 Håller med. Min magkänsla sa att det var något som inte stämde redan när jag läste annonsen, men kände ändå att jag var tvungen att undersöka saken lite närmare. Oskyldig

[jakke94]
0

man kan anmäla annonsen till blocket om man misstänker bedrägeri

[Wera]
0

Jag hämtar hem hundar från Mallorca/Spanien ibland.
Då vaccinerar vi först hunden mot rabies, vänta 120 dagar och tar ett blodprov. Och samtidigt ordnar vi pass samt chip. Hunden måste vara över 7 månader för att få vaccineras mot rabies har jag fått veta av en veterinär där nere i Mallorca då jag har en hund där nere som skulle vaccineras mot rabies men var för ung för det och jag har fått lov att vänta då :) Men inte säker nu eftersom det skrivs att de behöver vara över tre månader?

Vi åker själva dit och hämtar hunden, då bokar vi en hundbiljett för 450 kr och då får vi ha hunden hos oss bland passagerarna (det är små hundar under 8 kg vi tar hem)

Vi har tre bokade flygbiljetter till hundar (en i mars, en i april samt en i juni) och har möjlighet att hämta upp hundar från Mallorca för omplacering/elr hundar åt andra och även från Barcelona i Juni.

På så sätt blir man inte lurad då vi själva hämtar upp :)

Bunn
0

#17 Hämtar du hunden/hundarna från hundhem, uppfödare eller annat?

Jag har själv en spansk hund (från ett hundhem) så när det gäller sådant så vet jag, på ett ungefär, hur det fungerar, men vad gällande annonsen (som inlägget handlar om) så påstår sig denna person ha valpar som han skickar med flyg, från Spanien till Sverige.

Dama
0

Varför importera en hund då man kan få Leischmania på köpet om man tar den från Spanien.

Har själv en Spanks hund som tyvärr har Leischmania som det  visade sig efter hon kom till Sverige och med denna sjukdom kan det komma mer som hjärtmask.

Så tänk er för och i Sverige finns det många hundar som behöver nya mattar och hussar

vallhund
0

#17, vetten har fel, åldern är 3 månader:

"Grundimmunisering:

Hund och katt: Kan vaccineras från 3 månaders ålder. Två injektioner ges med 3-4 veckors intervall." http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060511000214&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Det är en av anledningarna till att man kan få dispence för import av valpar under 12 v ålder från vissa länder, är valparna äldre så hinner de bli ca 7 månader innan de är fullvaccinerade o titrerade så de kan importeras.

Måste fråga varför du inporterar småhundar från Spanien? Tydligen flera o då knappast för eget "bruk"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Kalli
0

#19: Man tar helt enkelt ett medvetet beslut huruvida man vill adoptera en hund trots risken för Leischmania. Förhoppningvis hade du läst på innan du skaffade hunden och visste att det var en möjlighet?

Hjärtmask är en helt annan sjukdom som man kan testa för innan man importerar, den hänger inte ihop med Leischmania.

[Wera]
0

#20 Du får PM:a om det om du måste veta det för det hör inte till tråden.

Bunn
0

Känns lite grann som att tråden har tappat sitt urprungliga ämne.
Därför ber jag, som trådskapare, er att följa trivselreglerna, dvs håll er till trådens ämne eller PMa som #22 skriver!

Tack för alla era inlägg!

Dama
0

Beslutet togs då de sa att de annars skickar henne tillbaka med flyg.

Jag har en lång erfarenhet av dessa hundar då jag haft två spanka hundar tidigare

Alla tester var tagna innan hunden kom men negativa även för hjärtmask

Prata med SVA om hjärtmask och leischmania då får ni höra

Karizma
0

24 mycket bra info detta gäller väl alla importet ovasett land.

Dama
0

Ja så här är det med vuxna hundar

Chipmärkningen ska vara satt före  första rabies sprutan .

Sedvanliga vacinationer ska finnas i pass och även avmaskning av hund som bör göras inom en radie av 10 dagar innan den kommer till Sverige tror jag det var då använder de flesta drontal.

Blodtest göres på hundar innan leverans och skall även det skrivas i pass.

Spanien hundar har nog även de andra testerna fast på papper som man får med.

Själv tog jag hundar från Ungern där det inte finns leischmania och behövde då inga sådana tester på hundarna.

Men som sagt för valpar under tre månader tror jag att kan uppfödaren intyga att valpar och tik ej träffat andra hundar under denna tid så kan det skickas med ett intyg om detta och då behövs inte rabies sprutan som man börjar ge hundar i åldern tror det var 6 eller 7  månader gamla och sedan får man vänta på blodtestet i 120 dagar sen kan hunden komma till Sverige

Mer info finns även på jorbruksverkets hemsida där man får leta sig fram lite men det går bara man vet vad man letar efter