Recept på hundgodis!
Tänkte att vi här kan skriva in dom recept vi har på hemagjort hundgodis!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Torkad lever
Köp hem vanlig nötlever (brukar vara ganska billigt).
Lägg den hel på en tallrik och kör den på max effekt i micron tills den blivit grå på ytan, ta ut den ur micron och skär i lämpliga godisbitar. Sätt sedan in det i micron på max effekt igen tills dom små bitarna är helt torkade kolla dom ca varannan minut så märker du när dom är torra. Låt dom svalna och sedan är det bara att sätta i en plastpåse eller bunke och använda som lyxgodis till vovven.
Det går även bra att frysa den torkade levern så den inte hinner bli dålig mellan varven.
_**/Mvh Anne

Leverkex
1/2 kg lever
2 äggulor
1 liter filmjölk
1,5 dl majsolja
1,5 dl vetekli
1,5 dl vetegroddar
1,5 dl majsmjöl
1,5 liter vetemjöl, eller mer beroende på hur hårda man vill ha kexen. Mal eller mixa levern och tillsätt övriga ingredienser. Rör och knåda tills degen är fast. Forma till längder. Sätt in i ugnen på 250 grader i ca åtta minuter, beroende på storleken. Skär i bitar. Torka i 50 grader i ugnen i ca fyra timmar. De är färdiga då de är torra på ytan. Kan frysas.
_**/Mvh Anne

Kokt lever
450 - 500g lever som du kokar i 1 timme. (Gris el nöt.)
Du kan kolla att den är ordentligt kokt genom att sticka i den och då ska det inte rinna ut blod.
Skär sedan till små lagom godisbitar.
Sist in i ugnen i 75 grader i 30 - 45 min.
Det beror lite på ugnen och hur pass torra du vill ha bitarna. Rör om då och då.
Portionera upp bitarna och frys in det som du inte ska använda.
_**/Mvh Anne
Jättebra Biobio!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Har ni fler recept så kan ni väl dela med er av dom =)
_**/Mvh Anne
Torka blodpudding är ju också lätt och uppskattat. Bara att skära i bitar, lägga på en plåt/fat och torka i ugnen eller micron :)

vilken temp ska man ha ugnen på och ungefär hur länge?
_**/Mvh Anne
När jag gör i ugnen brukar jag köra 30 min på 100 grader. Vet inte hur länge som är lagomt i micron, för de har jag inte provat :)
Däremot brukar jag skära korv i slantar och lägga på en tallrik, köra i micron på full i effekt i 5-10 min. Så får man korv som är lättare att ha med i fickan :) Går även att göra samma sak med bacon.
Jag brukar köra det här receptet som en grund och sedan lägga till lite olika smariga saker så som morötter (vovven älskar morötter), eller mixad lever, eller något annat det är bara att testa.
1 liter A-fil
1 1/2-2 kilo rågsikt
och lite vatten om det behövs.
Sedan skär jag upp små, små rutor och lägger på en plåt och slänger in i ugnen på 200 grader tills dom ser klara ut och sedan tar jag ut dom och låter dom svalna. Det blir MASSOR av godis på det receptet och mycket billigare och bättre än att köpa vanligt godis i affären (då man vet vad hunden får i sig).

minja hur ska dom se ut då dom är klara?
_**/Mvh Anne
Müslipinnar
2 dl grhamsmjöl
1 dl A-fil
2 dl müsli
2 rivna morötter
Tillsätt vatten om det behövs.
Knåda ihopp allt, och bred ut smeten på en plåt. Gör smeten ca 1/2 cm till 1 cm tjock och skär ut mönster eller vad du vill ha. Grädda i 5-10 min i 225 grader.
Eller koka lite kyckling hjärta (jag nästan kräks när jag gör det, men vovven älskar det). Och dela dom perfekt att ha som EXTRA GOTT någon gång under ett träningspass. Spara vattnet och gör något gott till hunden av det.
Grishjärta går också bra men det är ju lite större.
# 10 OJ!! Såg inte ditt inlägg föränn nu
sorry. Dom skall ha fått lite färg och dom skall vara hårda.

Oki kan vara bra att veta om man ska prova nån gång
_**/Mvh Anne
haha! jaa han vart glad:)
tyvärr kan jag inga bra.. vanliga köttbullar i fikan brukar vara bra:P
men tack för alla tips
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Gu jag har mängder med recept, men bakar sällan tyvärr :(
Jag har hittat alla mina genom att söka på internet. Orkar inte leta reda på dem nu är jag rädd för :P

Vad e de för recept på dom?
_**/Mvh Anne

*putt*
_**/Mvh Anne
Hehe nu är vi redo att putta igen…eller hur?
Putt

*putt*
_**/Mvh Anne
Ja jag är ju inte sämre en att jag hjälper till att putta ;)
Var påväg att köpa lever igår på affären, tänkte prova Biobios recept. Men när jag höll i paketet med lever insåg jag att jag förmodligen skulle kräkas om jag skulle ta i det där.. Försökte övertala mamsen att hon skulle köpa hem o göra åt mej, men hon var inte med på det tyvärr..
Får kika efter andra recept.. ;)

*putt*
_**/Mvh Anne

Ludde är helgalen i torkad blodpudding, även jag smakar på det ibland när jag blir lite hungrig på promenaderna 

*putt*
_**/Mvh Anne
Jag puttar upp och meddelar att vi ska testa Muslipinnar idag! :)

Meddela gärna vad lille Aramis tycker om dom =)
_**/Mvh Anne
25,annars kan du skära levern rå i bitar då den är kokt, och lägga i småförpackningar i frysen ;-)
#31 Haha nej, usch. Det räckte med en blick på den där klumpen för att få nog.. ;) Han får nöja sig med köpt torkad lever i bitar och vanliga leversnittar :)
Aramis tackade och tog glatt emot ^^

Nån som har fler recept?
_**/Mvh Anne

KEX MED OST & VITLÖK
3 dl havregryn
50 gr margarin
4 dl buljong
2,5 dl riven ost (mager)
1 tsk vitlökspulver
1 ägg
2,5 dl vetegroddar
6-7 dl fullkornsmjöl
Lägg havregryn och margarin i en bunke. Häll över varm buljong och låt detta stå tills margarinet har smält. Blanda i ost, vitlök, ägg och vetegroddar. Tillsätt mjölet och arbeta samman till en deg. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord. Skär ut kex i valfri form eller använd kakmått och lägg dem på en plåt. Grädda i 150 grader i cirka en timme. Stäng av ugnen men låt kexen stå kvar för torkning, gärna över natten.

Vad roligt med hundgodis recept! Jag ska minnsan testa några sorter:)
MVH Isnornin

*putt*
_**/Mvh Anne
Hittade detta recept i en tidning! Gjorde degen och tog ut figurer i min hundbens-kakform jag har! :) Blev till Eros födelsedag och en påse i julklapp till Chicko från Eros! :) Både vovvarna tyckte det var kanongott och kakorna innehåller inget onyttigt för hundar.
RECEPT
(ca 60 små kakor eller 40 större)
Koka upp 2dl vatten och 1 buljongtärning. Låt svalna. Sätt ugnen på 225 grader. Blanda buljongen med ½ dl riven ost, ½ dl potatismospulver, 1 tsk olja, 1 ägg och ca 4dl lantbrödsmjöl. Arbeta ihop till en kavlingsvänlig deg. Kavla ut degen till en tunn platta. Ta ut figurer med t.ex. pepparkaksform. Grädda kakorna i ugnen i ca. 10 min.
putt
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har provat att torka lever, jätteäckligt men väldigt uppskattat.=)
Nu tänkte jag även prova att torka blodpudding, men alla jag kollade på innehöll lök eller lökpulver. Vet ni någon som inte innehåller nåt sånt eller spelar det nån om man bara ska ge det som belöning tillsammans med annat godis?