Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 3280 ggr
Banankaka320
0

Dum eller envis tax?

Mamma passar en Taxvalp, jag har en löptik i andra rummet och nu passar jag hunden. Han struntar i tiken, men varit på dörren lite och gnällt men jag har jagat bort honom några gånger och nu är han inte där.

Min systerdotter och systerson springer runt här och han hoppar upp på dem (De är 2-3år) och juckar på dem.

Jag skäller på han och lägger han på rygg, då börjar han streta emot och bita mig men jag håller ansiktet och kroppen fast tills han är lugn sen släpper jag men då försöker han bita mig igen och försöker leka eller något och sen tar jag ner honom igen. Har gjort detta hundra gånger, varför lyssnar han inte? Aldrig träffat en Tax innan och jag undrar om taxar är så envisa eller är han bara dum valp som inte bryr sig? xD

[Hilo]
0

För det första. Tryck inte ner honom!!
Varför ska du göra så?
Det gör mer skada än nytta att hålla ner en hund på det viset.

Det är en valp.
Var lugn men bestämd på honom.
Lyft bort honom från barnen och avled honom med något annat.
En leksak till exempel..

Banankaka320
0

Jag gjorde det, men jag får ingen kontakt från han. Han var så hyper och man fick verkligen ingen kontakt med honom. Han har slutat nu, men jag är fortfarande nyfiken om Taxar är så envisa

Emma-K
0

#1 varför gör det skada? kan du påvisa en källa? tycker det är mer folk som säger dettta och förstår inte varför, men ingen har kunnat tagit fram en källa än?

Man ska inte trycka ner hunden men eftersom han "juckar" visar han ju dominans betende mot barnen, så tycker du kan lägga han lungt på rygg tills han slappnar av och sen låta han gå.

Men det är en sån grej jag gör när det absolut gått för långt annars så är det envishet och skarpa nej.

Tror inte det är så ras specifikt utan att det är en liten kille som vill testa gränserna ^^

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

Banankaka320
0

#3 Det har alltid funkat för mig att lägga dem på ryggen, dem bruka jämt visa respekt direkt då och slappna av.

Men den här valpen gjorde mig galen eftersom han började bita mig (osäker om det var lek eller fräckhet) så jag höll fast nacken och baken tills han blev lugn och flyttade på mig lugnt och då reste han sig långsamt och gick därifrån, vilket är mycket bättre nu än vad han gjorde innan då reste han sig upp och började jucka på mig och bita mig och försökte leka men då la jag ner honom igen.

Nu lyssnar han på mig direkt när jag säger nej :)

Kan verkligen inte tro på att det skulle skada hunden att man lägger ner den på rygg, skulle en hund i lägre rang jucka på en ledare skulle den bli vansinig och morra och förmodligen ta ner den hunden på rygg.

Banankaka320
0

Förresten när jag säger "trycker ner", mennar jag att jag lägger hunden på ryggen och  håller fast hunden tills den är lugn.

Emma-K
0

#4 jag brukar köra på samma sak och tycker inte de har skadat minahundar på något sätt :)

[Hilo]
0

#3 Jag har aldrig upplevt något positivt med den manhandlingen.
Det är något jag själv inte pysslar med då jag tycker metoden hör till den föråldrade skolan om dominans och nedtryckning av hunden.
En hund som man gör detta på fel sätt på kan mycket väl uppfatta detta som ett hot..

Behöver ingen vetenskaplig källa för att detta kan vara skadligt.
Har själv upplevt det med en hund, och detta slutade mindre bra..
Hon lever inte idag..

TS skrev att "jag håller fast kropp och ansikte"
Det lät för mig helt fel sätt att utöva denna metod på.
Jag tycker inte vem som helst ska springa runt och trycka ner en hund varje gång den gör något fel.
Jag har lyckats få mina hundar lugna utan att behöva lägga några som helst händer på dem och det har funkat kanon, utan hundar som hugger efter en m.m.

Men det är min åsikt.

Förövrigt, ja taxar kan uppfattas som envisa, men vet inte om det är något rastypiskt.

Banankaka320
0

#7 Vem som helst? Jag har haft hund i hela mitt liv och denna metoden har funkat utmärkt alla gånger, och jag har träffat hundar som jag vet skulle bli rädda för mig om jag hade gjort de och då har jag använt andra metoder.

Ex. Min syster köpte en jack russel som hade bott i en bur hela tiden liv (någon man som stal hundar och sålde dem, polisen hade omhändatagit dem.) Den hunden skulle jag aldrig trycka ner på rygg, den hunden får man lätt kontakt med och behöver bara titta in i ögonen och säga "Nej" med mörk röst och då lyssnar han.

Jag tycker du behöver en vetenskaplig källa för det eftersom vargar gör detta i sin flock, och då är det helt naturligt att de borde funka för stabila säkra hundar. Det du säger är bara erfarenheter och behöver inte betyda att alla hundar skulle bli rädda.

Karizma
0

Håller med Hilo, vill man ha fakta så finns det bra hundböcker att läsa. Kan ta reda på vilka om det är intressant? ne jag tor inte en Tax är mer envis än nån annan ras.

[Hilo]
0

#8 Att du haft hund hela livet säger inte mig ett piss. Bara för att jag haft hund och katt hela livet vet jag knappast allt. Du kanske vet mer än mig, eller vise versa. Inget jag vet och tar knappast det som någon garanti bara för att du råkat haft hund hela livet..

Det är jättebra att det funkat för dig, men aldrig i livet att du hade fått rört mina hundar (lugna, stabila individer) utan att du fått en riktig träning och var utbildad inom just den metoden. Det är det jag menar med vem som helst..

Jag är inte ensam om att tycka att denna metoden är ganska gammal och felplacerad..

Men men, starta gärna en ny tråd, detta var inte det tråden handlade om.

Emma-K
0

Jag ser inget fel i detta om man gör det på rätt sätt och inte missbrukar det. Man skall inte lägga ner hunden lite titt som tätt utan som jag sa innan för mig är detta slut metoden när det har gått förlångt.
Och är nog abslout så att vissa trycker ner dom i tid och otid och på helt fel sätt det förvånar mig inte.

Jag har aldrig haft en hund som huggt efter mig när jag lagt ner dem.
Men det är klart att du skall ju kunna läsa en hund såpass att du kan göra detta på rätt sätt och veta vilka signaler en hund kan uppfatta som hotande.

En instabil hund skulle jag aldrig lägga ner där skulle jag anpassa mig efter vad som får den hunden att känna sig trygg och ändå visa nej det där är inte tollerant.

Men även detta med att de kan vara skadligt, tror jag inte på då de utförs på rätt sätt. som #8 säger detta är ett grund beteende tar du en hund som försöker visa dominans över ledaren i en flock kommer den antagligen morra för att varna sen om den inte ger sig så går det inte lång stund innan det smäller..

Jag tror inte att denna ledare skulle kolla på den andre och säga nej nu försöker du inte med detta mer, om och om igen..

Vad är det för fel på den "uråldriga läran" eftersom den anpassar sig efter hundarnas egna beteenden. ledarskap är a och o i en flock och tar man inte ledarskap så kommer hunden ta det över dig och det är inte lätt för en hund att ha ledarskap över människor då människor titt som tätt lämnar sin flock vilket gör att hunden får ta på sig mer än den bör.

man hittar detta exempel överallt.

----------------

Sen är det klart att alla har rätt till olika åsikter och det skall respekteras Glad

[Hilo]
0

#11 Hmm, då är det ju himla konstigt att jag lyckas få hundarna lugna (inte bara mina egna) utan att lägga händerna på dem..

Och att jag utan dominans och nedtryckning lyckas ha en lugn harmonisk flock i min lägenhet.
Jag och min sambo är ledarna, och han har heller aldrig tryck (hållt) ner någon hund.
Sen så undrar jag om du ändå inte använder den metoden på andra rädda, hundar och det funkar ändå. Varför ha behovet att hålla ner de övriga om de andra metoderna funkar lika bra..?

Vet att alla hundar svarar olika på olika metoder, men jag har aldrig behöver hålla ner någon. Varken en testosteronstinn rottweiler eller en harig mops..

Men som sagt.. starta gärna en ny tråd, då detta är OT.

Banankaka320
0

#12 "Varför ha behovet att hålla ner de övriga om de andra metoderna funkar lika bra..?"

Eftersom vissa hundar är dominantare och mer respektlösare än andra. Ganska självklart.

Jag tycker inte detta är OT, det handlar fortfarande om Lydnad.

Vad är det för hundar du har då? Vad använder du för metod i vilken händelse?

Vad tycker du man ska göra om en hund börja bita och jucka på en och lyssnar inte varken på ett vrålande nej eller sitt namn.

Har du någon utbildning för dina metoder? Jag har gått kurser i min skola om hundbeteende och hur dem beter sig mot varandra och hur man beter sig mot dem, så ja, det kan man kalla utbildning?

Hur menar du med att man skadar hunden? Vad hände när du gjorde så mot hunden? Hur gjorde du exakt? Det man absolut inte ska göra är skrika och vara hotfull när hunden är underlägse, kanske det felet du gjorde?

Maddepadde
0

Beror väl på vilket sätt man lägger ner och håller hunden nere, men jag tror knappast att det gör mycket nytta med att kasta hunden på ryggen och vara "dominant".
Jag menar, jag tror ju knappast du skulle få förtroende för mig om jag suger tag i dig, sätter ett ben i dina knäveck, välter ner dig på rygg och därefter ställer mig över dig och håller dig nere, och när du i ren panik försöker ta dig upp så trycker jag ner dig ännu hårdare.
Men visst, förtroendeövning ;)

Och hur många hundar har du sett suga tag i en annan hund och med våld tvinga ner den andra hunden på marken?
Och hur många hundar som hamnat i underkastelseläge för en annan hund ser du streta och fäkta emot medan den andra hunden TRYCKER och håller ner den "underlägsna" hunden?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Hilo]
0

#13 För det första så gapar jag ALDRIG på mina hundar.. Att skrika kommer man ingenstans med..
Så är det något så säger jag lugnt nej.. Skirker aldrig NEEJ eller användes deras namn i negativa situationer som t.ex. när man skäller på dem för att de gör fel, eller dylikt.

Är de för upptagna med annat så hämtar jag dem lugnt genom att ta tag i halsbandet och leder dem bort (ej sliter och drar) från vad det nu är de har fastnat vid..
Platsar dem på den plats jag vill ha dem och väntar helt enkelt tills de har lagt sig ner, avslappnade och ibland somnar de.
Sen går jag därifrån, problemet löst..

Jag har aldrig använt den metoden.
Jag tog över en hund från en familj som gjorde så..
Slutade med att hon vart livrädd när man närmade sig henne för att sätta på ett halsband eller dylikt.. Detta fick vi jobba bort, men andra problem hon fick under tiden hos de förra ägarna gjorde henne så stressad att vi valde att skona henne..
Och som jag tidigare skrev så skriker jag aldrig på hundar.. Varken mina eller andras..

Så du är utbildad instruktör och fått en speciefik utbildning i just den metoden..?
Du har alltså rätt att kalla dig instruktör och lär ut den metoden till andra? Isåfall, fine då har jag inget mer att säga..

Spelar det någon roll vilken typ av hundar jag har/jobbar?
Alltså gör det någon skillnad för hur man behandlar en hund, efter ras menar du?
Problem kan alla hundar ha, och jag har även förklarat hur jag gör över..

[Hilo]
0

#14 Hmm, det undrar jag med.. Jag har aldrig upplevt att en annan hund tar tag i en annan och trycker ner den, mer än i blodsvite…

Maddepadde
0

Kan en hund vara respektlös? Jag skulle vilja ha en lite närmare beskrivning på det du anser är en respektlös hund, eller om det är så att du bara inte kan använda ordet i rätt mening?

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Precis, och det är knappast något som händer hela tiden bland friska och normalt funtade hundar bara för att hunden juckat.

Men börja grina då!

[Hilo]
0

#17 Tror bara det är en liten förmänskling..  Jag tror knappast att hundar är respektlösa i vår benämning, eller "jävlas" med oss..
Okunnighet och instinkt från hundens sida som vi missuppfattar..

Det är ju en teori..

[Hilo]
0

#18 Min lilla tik säger ju åt små snorungar (unghundar) ganska ordentligt. Men aldrig sett henne suga tag i, eller trycka ner någon, och ändå tycker jag hon kan vara extremt hård mot andra hundar ibland..
Men de hundarna lyssnar bra ändå..

Maddepadde
0

Just precis vad jag också antar, men jag ser inte riktigt grejen med att använda sådana termer. Jag har då aldrig sett en hund vara "respektlös" eller "jävlas". Nog har jag sett (och upplevt med min egen) hundar som kan uppfattats som att de jävlas, t.ex. när man sagt NEJ och hunden fortfarande är där och ska hålla på. Men det ligger snarare i vad jag satt gränserna tidigare och hur konsekvent jag varit med det. Eller en hund som inte kommer på inkallning efter att ha stuckit utan står 10 meter ifrån ägaren och pendlar mellan "lekinvit" (blandat med flyktstart) och stillastående - en osäker hund som vet att matte eller husse är förbannad förmodligen ;)

Konstigt att våra hundar aldrig alfarullar varandra eftersom det verkar vara svaret på allt enligt vissa! Cool

Men börja grina då!

Banankaka320
0

#14 HAHA Du förstår väl att hundar och människor inte har samma kroppsspråk?

Jag har sett många hundar som gjort så, ex en gång när jag och min syster satt på mitt rum med två hundar, dem var i samma ålder och vi ägde en hund, Vit kallar vi henne. Den andra hunden kallar vi Brun. Vit ägde vi och hon var ledare över alla hundar i huset, sen kommer Brun och försöker ta över hennes plats och när jag och min syster tittar bort hoppar Brun på Vit och lägger henne på rygg och morrar.

Vit visar nacken och jag och min syster blev först rädd att Brun skulle skada Vit så vi särade på dem och då var Vit påväg att ta ner Brun men vi särade på dem sedan.

[Hilo]
0

#22 Varför särade ni på dem om det är så normalt att hundar gör så mot varandra?

Om det är så naturligt att ni måste göra det på dem, men två hundar kan skada varandra?
Om ni var oroliga att de skulle hända något, men ändå ser ni det som naturligt beteende.

Återgår till mitt uttalade att jag har bara sett sådant beteende mellan två hundar i blodsvite..

Maddepadde
0

Grattis, du har nog sett en av få alfarullningar i hundvärlden! Dessutom kan jag nog inte påstå att jag är helt säker att den hunden som hoppade på den andra verkligen gjorde en alfarullning i den meningen. Speciellt inte med tanke på att den hunden som hamnade på rygg blottade strupen och därmed sin underkastelse. Även om det ser ut som att hunden som flög på har tvingat ner den andra hunden med våld så kan det gott vara så att den påflugna hunden lägger sig själv. En hund som inte accepterar att bli påflugen av en hund tar troligtvis upp kampen - vilket hon inte verkade göra.
Svårt när man inte sett situationen, som dessutom verkar helt otroligt fantastisk om man pratar ur en etologisk synpunkt ;)

Och HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA jo självklart inser jag att vi har olika språk, och det är väl lite det som är poängen också - för hundar alfarullar inte varandra med våld, åtminstone inte de normalt fungerande hundarna jag sett under mina år då jag hållt på med hund.

Men börja grina då!

SaraC
0

Jag vet inte om det gjorts någon forskning på om det är skadligt för hundar eller ej att bli nedtryckta. Däremot är det ett faktum att så gott som all nyare forskning visar att begreppet dominans är helt missuppfattat. Det existerar inte alls i den mening som man tidigare grundat träning där man bland annat trycker ner hundarna, tror att hunden har som mål i livet att ta över i hemmet, inte låter hunden gå före eftersom man då riskerar att den tar över ledarskap och så vidare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Hilo]
0

#21 Vi har väl tre av de få stabila hundarna som klarar att säga till utan en nacksving.. FlörtObestämd

Banankaka320
0

#15 Nej man behandlar inte hundar olika pga ras. Utan beteende och dominans, hur väl man känner hunden. Om jag inte hade känt taxen hade jag inte rört honom.

Hur vet du att dem inte har sparkat sin hund? Det där var väldigt dåligt exempel att just den här metoden skulle vara orsaken till hundens rädsla.

Nej jag kallar mig inte instuktör, men däremot har jag haft lektioner om det här ämnet och har erfarenheter att min metod är bra för vissa hundar.

#17 Med respektlös menar jag att hunden inte lyssnar på mig, den skiter fullständigt vad jag säger eftersom den inte har respekt för mig. Den ser mig inte som ledare.

Ni förstår väl att jag inte bara tog hunden och la den på rygg direkt?
Jag ropade på hunden när han hoppade på barnen och juckade, han lyssnade inte. Jag gick fram och drog honom därifrån och sa Nej, sen förde jag honom till ett annat rum där jag var.

Han gick därifrån direkt till ungarna och lyssnade inte på mig att jag ropade på honom. Jag hämtar han igen och försöker klappa honom och försöker lugna ner honom och hoppas han ska lägga sig och vila, men då sprang han bort igen. Hämtade han igen och försökte leka med honom med ett gosedjur, tillslut hoppar han på mig och börja jucka. Där gick min gräns, jag är ledaren, han ska inte jucka på mig och tro att han bestämmer över mig.

Jag lägger honom på rygg och han stretar emot och biter mig så jag håller ner honom tills han är lugn och släpper han, då vänder han sig mot mig och försöker leka igen och jag säger Nej och då börja han bita mig, jag lägger han på rygg igen och släpper han när han är lugn. Detta gjorde jag flera gånger, nu respekterar han mig. Och han är inte rädd.

[Hilo]
0

#25 Tackar Sara!

Banankaka320
0

#25 Källor?

Jaså? Hundar och vargar är släkt, och har samma kroppspråk. Mennar ni att man missuppfattat vargens kroppsspråk? Eller att hunden har ett eget?

[Hilo]
0

#27 Tänker inte gå in närmare på vad de gjorde med hunden. Men sparkar eller slag förekom inte.. Det var psykisk nedtryckning och fasthållning som gjorde denna hunden till vad den vart..

Då undrar jag varför du frågade om mina hundar, eller var du bara nyfiken?

Maddepadde
0

Då är det snarare så att hunden inte ser dig som tillräckligt rolig eller att du inte uppfostrat hunden på det sättet som du borde.
En hund är enligt mig fortfarande respektlös eller rent av jävlig, utan det ligger något bakom, det iaf vad jag tror.

Det är så mycket som vi människor inte ser som hundarna gör.

Men börja grina då!

Emma-K
0

#14 Haha vet inte om jag hade vågat försöka ta mig där ifrån ;P hade nog varit ganska snopen ^^
sen är ju människans beteende annorlunda från en hunds.

Kasta ner hunden tror ja gör mer skada än nytta, men jag tror inte att lägga ner hunden på sidan eller på ryggen lugnt och stilla för att sedan säga varsegod när dom har lugnat sig är speciellt skadande för dom.
Som sagt jag tror det gäller att kunna läsa hundarna och veta vad som utgör hotfulla signaler och sedan lägga dom på rätt sätt.

När våran kompis har varit här med sin valp har han försökt visa dominans mot våran hane och det har smällt tre ggr nu (eftersom den lilla provar gränserna) och vår hane brukar ta tag i hans öra sen lägger sig valpen själv på rygg eller sidan och ner med huvudet.
Så går vår hane bort och det är det lugnt igen.

Men jag tror att vargarna är mycket hårdare än hundarna..

#12 "Varför ha behovet att hålla ner de övriga om de andra metoderna funkar lika bra..?"

Jag gör det inte med alla hundar och som sagt för mig så är det den sista metoden men jag tror inte det skadar dom. Men en harig hund tror jag inte försöker visa dominans eller ta ledarskap.

och den familjen du nämner verkar ha hanterat metoden helt fel.
tråkigt att det blir så :(

Maddepadde
0

Vi har avlat bort vissa av egenskaperna i spårket hos våra tamhundar som vargar har.
Jag tror faktiskt inte att många av våra hundar skulle klara sig länge i en vargflock.

Men börja grina då!

[Hilo]
0

#32 Precis, därför blir jag irriterad när outbildade människor inom området och utan lång erfarenhet springer runt och utövar detta. Mycket kan gå fel.. Kanske inte första gången, men kanske andra eller tredje.

[Hilo]
0

#33 Helt ärligt så tror jag att vargarna hade inte haft lika stor chans att döda så många hundar som de gör årligen om hundarna och vargarna var så pass lika som många tror. Men det är bara en liten tanke utan grund egentligen.. Dock värt att fundera över.

Maddepadde
0

Hahaha snopen och handlingsförlamad, eller undergiven för ens eget bästa och medvetet handlingsförlamad (ungefär samma reaktion som att ge upp) - ja det är väl en ganska bra och naturlig reaktion - också den reaktion som en mjuk och "lågrangad" hund ger en äldre eller en hund som är högre i rang som ger den andra hunden en tillsägelse, självklart har vi inte samma språk, men eftersom den formen av behandling eller lösning varken förekommer hos hundar eller människor normalt sett så tycker jag nog ändå att det var en ganska bra liknelse. :)

Men börja grina då!

Banankaka320
0

#23 Läs nogrannare så kanske du ser. Eftersom vi trodde hon skulle bita henne, vi var rädda
men förstod efteråt vad hon höll på med.

#24 Om du vet att vi har olika språk, varför jämnför du då med människors språk?
Hon tog upp kampen senare, dem kom aldrig överens igen.

#27 Du kan ju inte prata om en rädd hund och sedan inte kunna berätta vad som hänt?
Då kan du definitivt inte förvänta att jag ska tro att den metoden skaddade hunden? Dem måste gjort fel.
Jag var bara nyfiken :p

#31 Hur ska jag uppfostra en hund som inte är min? Jag ville visa hunden att jag bestämmer och inte han, han gör inte vad han vill med mig.

Maddepadde
0

Precis, du skrev det jag tänkte ;)
Och dessutom har vi ju gett tamhunden så många nya, extra, egenskaper som vargar absolut INTE har.

Men börja grina då!

[Hilo]
0

Förövrigt så har vi människor över 50% gemensamma gener med potatisen Cool

Aporna är ju närmast släkt med oss. Men nog har de en massa beteenden som vi inte har "kvar" idag..

Maddepadde
0

Läs inlägg #36.
Ptja, jag anser att man inte ska springa runt och uppfostra andras hundar, men det finns vissa saker som är värda att göra - och det är att vara konsekvent och inte acceptera allt. Om hunden inte lyssnar, säg till hunden då.

Men börja grina då!

Banankaka320
0

#39 Potatis? Eh va?

Vi är mer utvecklade än apor, förstår du väl?

Maddepadde
0

Och är det inte bananflugan och elefanten som har typ 99% eller nåt sånt? Eller är det bara en skröna? Cool

Men börja grina då!

Banankaka320
0

#40 Det var precis det jag gjorde :P

SaraC
0

#29 Nämner några, både forskare, etologer, hundpsykologer och författare. Finns hur mycket som helst att läsa.

• Lars Fält
  • Ray Coppinger
  • Barry Eaton
  • Anders Hallgren
  • Per Jensen (En artikel kan läsas på nätet här)
  • Åsa Ahlbom

[Hilo]
0

#37 Av den enkla anledningen att det är en rättsfråga.
Haha! Klart som sjutton de gjorde fel! Om du läser mitt inlägg i #34 Så förstår du varför jag vill ha en speciellt utbildad instruktör inom det området och erfarenhet innan någon ens kommer inärheten med den metoden kring mina hundar..

Jag har en retriviermix 45 kilo tung, ca 60-65 hög.
Samt en liten gatumix, ca 27 cm hög och ca 4 kilo tung.
Jobbar med rottweilers, men också ibland schäfer och dobermann.

Maddepadde
0

Förstod du varför jag tog exemplet som jag gjorde?
Man kan ju säga till på olika sätt… Mer rätt och mindre rätt och sen finns det mer fel. Om min kompis hund inte lyssnar på mig så trycker jag knappast ner honom, utan jag ger honom ett nyp i ljumsken och berättar för honom att sådär gör man tamejfan inte.

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Grymt!Cool

Men börja grina då!

Banankaka320
0

#44 Tack. Läste texten lite snabbt, jag kan tänka mig att det är så. Men jag tror fortfarande att det beror på vilken hund man pratar om, vilken individ.

Ex. Min hund, som jag lagt på rygg, har aldrig visat dominans, rädsla eller självförsvar mot mig.

[Hilo]
0

#41 Yepp men vi är fortfarande släkt. Poängen med det hela var att bara för att de är släkt innebär inte att 100% av kroppsspråk m.m. är att tillämpa i dagens samhälle.

[Hilo]
0

#48 Jättebra, men du gör inte så med mina hundar för då åker du ut fortare än kvickt. Glad

Alla har sina metoder, och vissa tycker andra är bättre än vissa.. O.s.v.
Bara att acceptera och sköta sina hundar på det sätt man tycker är bäst, och ta emot råd i den mån man tycker sig behöva dem.

Banankaka320
0

#45 Spelar ingen vilken ras, individ.

#46 Nej det gjorde jag inte. Om du har läst min inlägg så har jag skrivit allt jag gjort
innan jag la hunden på rygg. Och eftersom jag kommer få passa den hunden fler gånger tycker
jag att han ska veta att jag inte tolerar juckning och bitning :P

#49 Nej, eftersom hundar har inte haft så lång tid på att utvecklas sig som vi har.

SaraC
0

#48 Vad bra att du läste. Läs gärna mer!

Emma-K
0

#35 Jag tror inte heller att hunden skulle klara sig särskilt bra för vi har för mänskligat den i så många år nu..

Men eftersom den härstammar ifrån varg tänker väll många liknelser mellan bettendena och vissa av dom borde finnas kvar men det kan inte va så många.
Jag tror att rang har en betydelse för hundarna (men detta är min åsikt och den behöver inte delas om ni inte vill ^^)

#34, Ja det förstår jag, sådant gör mig otroligt arg och besviken på människor. Tycker man borde vara mer påläst för att få skaffa hund idag eller åtminstone ha viljan att lära sig mera om hundarna.

------------------------
sen små pikarna är väldigt onödiga, alla har rätt till sina åsikter. känns bara dåligt att håna dom

[Hilo]
0

#51 Nope, men du var ju nyfiken sa du, eller menade du hur mina hundar är i lynnet?
Trygga, stabila, lugna och välfostrade utan alfarullningar.

Banankaka320
0

#50 Varför skulle jag göra så med dina hundar? Hade ägaren varit i närheten hade jag sagt till ägaren att säga till hunden, eftersom jag aldrig träffat ägaren har jag ingen aning hur han uppfostrar hunden och tog eget beslut.

Maddepadde
0

Jag kan ärligt säga att min hund dimpt i backen några ggr då jag gått på henne handgripligen, men det är inte i många fall och det är i ytterst pressade och totalförbjudna handlingar. Hon har aldrig heller visat dominans, aggression, försvar eller rädsla i den situationen, däremot ser jag på henne hur otrevlig hon tycker det är, och jag vet ju själv hur otrevligt JAG tycker det är.

Har även gått på en annan hund som jag tränade väldigt mycket handgripligen och faktiskt dängt ner honom i backen och sedan hållit honom nere för att få honom medveten om vad det var han höll på med eftersom han var så pass högt upp i varv som han var.

Men det viktiga där är att jag uteslutit alla andra metoder och att det faktiskt bara är den som finns kvar, alltså knappast något jag gör dagligen.

Men börja grina då!

Emma-K
0

haha jag är alltid så efter i disskusionen (mina inlägg kommer så sent :P) >_<

[Hilo]
0

#53 Om det är mig du menar med små "pikar"?
Jag har aldrig gjort något i den stilen. talar bara om mina åsikter..
Ärliga och utan försköning på något vis.
Sen är det ju upp till var och en om de tar åt sig det som pikar eller ej.Glad

Banankaka320
0

#56 Jag gör inte det här dagligen heller! På min hund har jag gjort det 2 gånger i sitt liv, nu skulle jag aldrig behöva göra det eftersom hon lyssnar på mig direkt.

Taxelina
0

En Tax är varken dum eller envis. Den är Smart.

[Hilo]
0

#55 Du gjorde ju så mot en annan hund.. Varför inte så mot mina om du blir ensam med dem.. Av vilken anledning jag ni skulle låta dig vara det.. men vi låtsas. Jag försöker i alla fall få tag på ägaren om man ska göra något mer "vågat", eller se till att få all info innan jag ger sig på andras hundar.

Banankaka320
0

#60 Med "dum" mennar jag att den inte förstår vad jag menar. Inte att den är helt trög i  rent allmänt, inte envis? Envis dem vara, beror på individ.

Maddepadde
0

Jag tror också att det finns något som kallas dominans och rangordning, men jag tror dock inte att det enda en hund har i skallen är att ta över ledarrollen här hemma - vilket många tror.

Men börja grina då!

Maddepadde
0

Finns väl raser som klassas som mer eller mindre envisa. Egensinniga kanske är ett bättre uttryck?

Men börja grina då!

Emma-K
0

#58 Det är inte bara dig det är riktat till, tycker bara det är onödigt att lägga till som nedanför:

"#20 Konstigt att våra hundar aldrig alfarullar varandra eftersom det verkar vara svaret på allt enligt vissa! "

50# Det tycker jag är allmänt folkvett att man anpassar sig dit man kommer eller efter andra personer.
Jag skulle bli fly förbannad om någon annan kom och skulle fostra mina hundar på sätt jag tycker är obehagliga och helt fel.

Emma-K
0

#63 nej det är klart att det inte är det enda dom tänker på. kan ju helt klart säga att vår hane tänker nog betydligt mer på mat än rang ordning Tungan ute

Tror det finns mycket som rör sig i våra hundars huvuden som vi inte har en aning om ^^

Banankaka320
0

#63 Det tror inte jag heller att dem försöker hela tiden, dem mår ofta bättre att leva i underlägelse och då behöver dem inte ha en sån "koll".

#64 Ja det gör det, men det beror på individen också. Man kan ju inte klassa runt ex Chihuahua är rädda eftersom dem är små, Nakenhundar är också rädda eftersom dem skakar för hålla upp kroppen, Rottweiler är mördare eftersom dem har svårt att acceptera nya medlemmar och är vaktiga av sig (Vad jag har hört, har inget emot dem. Tycker dem är väldigt fina) Collie är världens snällaste hund för lassie var det. xD

[Hilo]
0

#67 En rottweiler ska inte vara främlingsfientlig.. De rottweiler jag har jobbat/jobbar med har accepterat nya människor och hundar som ska in i flocken.. En rottweiler ska dock uppfatta sin omgivning med stor medvetenhet.. Men knappast ha svårt för att acceptera nya medlemar Glad

Ville bara rätta lite av det du hört Glad
Ingen utskällning eller så alls.

Maddepadde
0

Knappast en pik till någon här, snarare till den del av hundvärlden där man anser att alfarullning är lösningen.

Men börja grina då!

Emma-K
0

#69 ok då ber jag om ursäkt :)

Banankaka320
0

#68 Okej :) För många tycker rottweiler är så "farliga" och då har jag frågat folk vad som kan vara problemet och då säger dem ofta att dem har svårt att acceptera folk, men det är väl individuellt :)

[Hilo]
0

#71 Mjo, men av de 30-tal jag har haft chansen att umgås med och tränat så har ingen vart främlingsfientlig..
Inte mina två heller.
Tiken vart det efter svår sjukdom som hon fick avlivas för, men det var ju inget som hörde rasen till.
Ändå var tiken vakthund..
Det ses som ett fel hos rasen om de är överdrivet misstänksamma, eller aggressiva.

Nåja, nu vart det lite OT..

Banankaka320
0

#72 Aha okej, dumt att avla på osäkra hundar då och samtidigt få fram en "farlig" bild av dem med sin bredda mun :P

[Hilo]
0

#73 Hehe de ska ju ha en bred skalle, så käftarna ska ju vara där.
Men du kan ju faktiskt förstöra en rottweiler som kommit från ett bra ställe också.. Så det hänger ju inte bara på linjerna.

[Hilo]
0

#73 Hehe de ska ju ha en bred skalle, så käftarna ska ju vara där.
Men du kan ju faktiskt förstöra en rottweiler som kommit från ett bra ställe också.. Så det hänger ju inte bara på linjerna.

Banankaka320
0

Vill vara berätta att hunden springer efter mig runt lägenheten och tittar på mig hela tiden. xD

Kalli
0

#55: Jag orkar inte diskutera alfarullningens vara eller icke vara, men ett tips är att diskutera vad ägaren har för syn på uppfostran innan man passar deras hund. Jag hade exempelvis inte blivit glad om en okänd människa hade tryckt ner min hund på golvet på det sättet.

#72: Totalt OT har jag precis samma erfarenhet om än mindre. Av de 10-tal Rottweilers jag träffar har ingen varit fientlig mot främlingar utan tvärtom väldigt glada i människor (med reservartion om någon skulle komma inkrypande genom ett fönster kl. 2 på natten).

Banankaka320
0

#77 Har pratat med mamma och frågat hur han som äger hunden gör, och han trycker också ner han i golvet efter ha försökt med annat

Banankaka320
0

#77 Pratat med min mamma nyss, hon berättade att han använder samma metoder som jag. Och jag är ingen okänd människa för han

[Hilo]
0

#78 Då hoppas jag att ägaren vet vad denne pysslar med..

Banankaka320
0

#80 Självklart!

[Hilo]
0

#81 Knappast självklart för mig. Jag kan bara hoppas.

Banankaka320
0

#82 Bara för man använder en annolunda metod som du inte gillar är man ju inte dumihuvudet, hade man skadat hunden fattar du väl att man aldrig gjort så igen? Och man är ju inte så jävla dum och lägger en livrädd hund på rygg.

Nikkis
0

Har ännu inte läst alla svaren, men kände att jag behövde skriva ett inlägg under tiden.

Maria92;

För det första; Hur kan Du i hela fridens namn tro att Du har rätten att fostra och "alfrarulla" en hund som Inte är din?
Hade det varit min hund du gjort sådär med, så kan jag ju säga dig att du inte ens hade Vågat tittat åt mitt håll någonsin igen efter att jag varit "klar" med dig.
INGEN sate fostrar Mina hundar, INGEN och isynnerlighet inte med en "alfa rullning".

För det andra; Sen kan jag säga och därmed göra ett undantag, eftersom så många inkl Dig verkar tycka att detta är en välfungerande metod…
Så är du VARMT VÄLKOMMEN till att försöka dig på en Alfarullning med min snart 3 åriga 40 kg Schäferhane. Du kommer bokstavligt talat bli UPPÄTEN!
Ni andra är också välkomna till att bevittna hur sånt här kan sluta när man jiddrar med the wrong fu**ing dog som har lite mer stake i sig och som klarar av att stå upp för sig Själv, till skillknad från en liten Tax.

Nu ska jag läsa klart tråden och se om jag har något mer att tillägga annat än beviset för din totala okunnighet gällande hund. UH!

Banankaka320
0

#84 Moget att hota mig. Du kan inte skriva såhär om du inte har läst hela tråden så kanske du fått svar?
Jag tänker inte svara det här inlägget förens du läst allt och har något mer att säga.

Som sagt många gånger, det passar inte alla hundar.

Nikkis
0

Jag hotar inte dig, säger precis som det är. Det jag menar är att du hade fått dig en sådan verbal utskällning utav mig om du ens försökt dig på att fostra mina hundar. Så hade du förmodligen skämts ögonen ur dig och därmed inte Vågat titta åt mitt håll igen.

Däremot så skulle du absolut bli uppäten(Iaf väldigt allvarligt skadad) av min hund om du gav dig på honom.

Jag har snart läst klart hela tråden, och det enda jag ser är en massa ordbajseri och bortförklaringar….

Men mitt erbjudande kvarstår, jag skulle tycka att det vore Väldigt intressant att få se dig - som tämligen verkar vara ett sådant proffs på att utöva en alfarullning - att rulla runt med min hund och se hur du reder ut situationen.

Ni/du sa ju att det funkar prima, så be my guest. =)

Karizma
0

84, jag förstår vad du säger hade blivit skit pisst jag med. Sen vill jag säga med ovasett ras så anser jag detta FEL!

Nikkis
0

OJ vad motsägelsefullt!

I #55 skrev du;
"Hade ägaren varit i närheten hade jag sagt till ägaren att säga till hunden, eftersom jag aldrig träffat ägaren har jag ingen aning hur han uppfostrar hunden och tog eget beslut."

Och sedan så skriver du i #79 ;
"Pratade med min mamma nyss, hon berättade att han använder samma metoder som jag och jag är ingen okänd människa för han."

HUR går detta ihop, När du Aldrig träffat honom och Du inte visste vad Han själv använde sig av för metoder, men att han sedan helt plötsligt Vet om vem Du är?!
Är du så (ö)känd inom hundvärlden eller?

"Vill vara berätta att hunden springer efter mig runt lägenheten och tittar på mig hela tiden. xD"

Det hade jag också gjort, hållit ett väldigt vakande öga över dig! Eftersom man uppenbarligen inte vet vart man har dig (Vem vet när du går till angrepp nästa gång liksom?) så är du inget att Lita på.

Hundar är mkt simpla djur…

Maddepadde
0

One true hallelujah moment!

Men börja grina då!

tsset
0

#84 Åh Nikkis, dig kan man alltid lita på! Jag orkade inte heller läsa hela tråden så noga utan började leta efter dig för att kunna göra ett enkelt "håller med", och så fanns du här nere med mina tankar! Glad (sen tänker vi väl inte hunda procent lika, men mycket är sånt jag bara kan markera och göra ctrl c + ctrl v på Flört)

#0 Ja, jag är ju inte förvånad över att du får göra om det hundra gånger… ska du absolut använda dig av att trycka ner hunden i marken tills den lägger sig så får du ju göra det ordentligt. Ställer sig hunden upp och leker har du ju inte lyckats med det du ville utan bara fått igång en helrolig lek.

Men tro nu inte att ovanstående ord också innebär att jag tycker att det är ett bra sätt eller att du ska ta i mer. Att ägna sig åt att trycka ner hunden i backen och korrigeringar i allmänhet visar bara på hur otroligt liten snopp ägaren har tänkte jag skriva… jopp, det tänker jag. Är det kul att trycka ner hunden i backen eller vad är anledningen? För du lyckas ju uppenbarligen inte.

Rätt använt så fungerar en korrigering i uppfostrande syfte, men det går utan tvekan att uppfostra en hund på ett genomgende positiv sätt också, dessutom med ett mycket positivare resultat!

Jag hade inte tryckt ner den stackars valpen i golvet för att den juckade på mig (vilket inte är dominant och att den vill klättra i rang över dig utan helt enkelt ett sätt att få ut lite sexuell spänning, en valp som troligen är i könsmognaden(?)). Istället hade jag ignorerat den och belönat så fort den gått ner. "juckar du så finns du inte, när du har tassarna i marken så leker vi". Svårare än så är det inte! Hundar lär sig snabbt vad de tjänar på, och jag föredrar när hunden tänker "ja får inet för att jag juckar, så det gör jag inte" än "juckar jag så får jag stryk".

Jag har aldrig någonsin behövt lägga mina hundar i marken för att få dem att göra som jag vill, inte heller korrigera med koppelryck eller slag på nosen, eller ryck i örat eller något sånt… inte ens mitt "nej" är negativt, det är positivt. Och vi har inga problem. Finns ingen anledning till att lära hunden genom att vara sur och förbannad och bara koncentrera sig på felen, snacka om att man får en negativ sinnesstämning då!

Och måste man trycka ner hunden i marken för att få kontroll över situationen kanske man ska fundera på en gosedjurs-vovve istället…

---

Nu ska jag försöka läsa igenom tråden lite bättre, fanns en hel del skitsnack såg jag… och riktigt bra tips från Sara såg jag också där jag bara håller med!

Banankaka320
0

#88 Haha herregud
Ja han vet vem jag är eftersom mamma har pratat om mig.
Hållit ett vakande öga? Hade han varit osäker på mig och rädd hade han inte sprungit
efter mig, det kanske är du som har dålig koll på hundar?

#90 Jag tänker inte ens läsa ditt inlägg ;)

Nikkis
0

Gud har absolut inget med saken att göra. =)

Jag antog att du inte kunde läsa hund med tanke på dina handllingar mot denna taxvalp, och därmed inte heller har du kunnat läsa av valpens avsikter med att "följa dig"…?
Han lär ju Knappast göra det för att han ser upp till dig, lugnande signaler kanske?
Kan tyvärr inte uttala mig med 100% säkerhet då jag inte sett detta.

Oj du, du vill nog Icke mäta dig med mina kunskaper. Flört

Jo läs Tsset's inlägg! Det är mkt Givande!

Tsset: Hell yeah! *High five* Cool

Banankaka320
0

#92 Nej :)

Nikkis
0

Men du Maria92, När kommer du förbi och demonstrerar en alfarullning på min hund?SkrattandeTungan ute

Banankaka320
0

#94 Ärlig talat, vad fan har du för problem? Jag vill inte röra din hund! Jag har inget med din jävla hund att göra och kommer förmodligen aldrig träffa dig heller.

Du verka inte förstå ett skit i tråden eller hur? Jag tänker inte förklara mig mer för någon som knappt orka läsa tråden innan man börja hota :P

SaraC
0

Den här tråden har totalt spårat ur. För att sätta P för fortsatt tjafs, svordomar och andra otrevligheter mot varandra låser jag den.

Jag tror att TS fått tillräckligt med svar på sin fråga. Den som vill diskutera ämnet (inte just den här tråden och medlemmen) vidare är välkommen att starta en ny tråd.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer