Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 6714 ggr
EmmaLind
0

Hund kissar inne

Hej!

Jag har en hund tillsammans med min mamma som är en blandning mellan Pudel och pumi.

Han är 3, snart 4 år och är en hane.

Jag har tidigare bott tillsammans med min mamma och Atlas som hunden heter.
Men nu har jag flyttat till egen lägenhet och när han är hemma hos mig så kissar han nästan alltid inne.

Det kan inte bero på att jag inte går ut med honom eftersom han får springa med mig ut varje gång jag röker, som är en gång i timmen ungefär.

Tidigare hade jag lite problem med att han kissade inne när han var tillsammans med min bästa kompis hund. Men jag lyckades komma på honom mitt i kissande och sa till honom. Då slutade han ett tag iallafall.

Lägenheten som jag bor i har min kompis tidigare bott i med sin hund och mig. Men nu har dom flyttat ut och alla möbler är bytta. Så det kan väl inte vara att han fortfarande känner lukten av henne ?
För det var väldigt längesen hon bodde här och har inte varit här sedan jag flyttade in mina nya möbler.

Så jag undrar om det är någon som har någon aning om varför han gör så? Eller vad jag ska göra åt det ?

Mvh
Emma

Karizma
0

Kan vara så att han är lite osäker på sin omgivning har du märkt något sånt att han verkar vara lite mer osäker? Våran tik vart sån efter omplacering, ett nytt hem är ett nytt hem även om de trivs med en blir det ny omgivning? Sen kan dom känna av hunden som bot där innan med revirkissar det gör många hundar, finns skvättskydd o köpa till hanhundar.  Är han pigg o alert annars? tänkte så det inte var urininfektion? Hoppas du får bra tips o svar av andra Emma :)

EmmaLind
0

Nej jag har inte märkt att han har varit osäker eller inte känner sig riktigt trygg här.

Ja jag och mamma har funderat på att skaffa ett skvättskydd. Men jag vill helst försöka lösa det på annat sätt är klart. :)

Tack för ditt svar!

Karizma
0

Ja det bästa är att lösa det det håller jag med om :) hoppas iaf att fler svarar för det är någ rätt vanligt att de kan småskvätta.

tsset
0

När kissar han inne? Vakta honom, alltså ha översikt, och när du ser att han är påväg att kissa så tar du ut honom så han åter igen påminns om att man ska kissa ute. Backa några steg i träningen alltså.

Var kissar han? Är det samma plats kan det bero på att en tidigare hund kissat där, och det kan ta lååång tid innan den lukten försvinner. Vet att vi hade en tik som kissat mitt i en vägkorsning, den fläcken luktade i flera år och mina hanar luktade och kissade där varenda gång vi passerade. Kika efter kissluktborttagningsmedel, har för mig att det ska finnas sådant. Annars, gnugga gnugga gnugga med såpa eller så. Se till att storstäda, verkligen storstäda och tvätta av väggar och tak och allt, grundligt. Lukt sätter sig och hundar har ju ett otroligt luktsinne.

EmmaLind
0

Jag vet inte när han kissar inne. Antagligen är det när jag sover. För jag vaktar på honom hela tiden och jag har inte sett honom göra något på hur länge som helst!

Efter att jag tog tag i honom så har jag aldrig sett det mera, men det sker ju!

Nej det är inte på samma plats. Men oftas i vardagsrummet. Jag trodde att det kunde bero på att där inne hade vi en väldigt gammal soffa som många hundar har varit i. Men nu är det flyttstädat i hela lägenheten, alla möbler är bytta och vardagsrumsgolvet är bytt.

Så jag har svår att tro att det är för att det finns någon lukt där. :/

Jo jag har gjort det. Men det har inte fungerat heller att spring ut med honom. Det är aldrig några problem någon annanstans utan det är bara här.

Vi har katter hemma. Så vi torkar golven minst en gång i veckan och då har vi i piss off. Jag antar att det måste ta bort lukten av hundkiss med ? För det tar ju bort kattkiss.

tsset
0

#5 Det vet man aldrig, vi la nytt golv men lukt gick upp i en springa… alla hundar markerade där, tills vi satte garderob över platsen.

Är problemet bara hos dig så är det förmodligen något i lägenheten. Testa att markera på ett papper vilka platser han kissar på, och se om du hittar något mönster. Titta på var han går och luktar under dagen.

Är det dessutom bara under natten skulle jag testa att gå lite längre på sista promenaden, så han verkligen är färdigkissad, är kisset slut tar det lite tid innan det fylls på.

Jag skulle också testa att stänga av vardagsrummet om det är möjligt, för att se om det är något därinne som gör att han kissar. Tar kissandet slut om ni stänger av där så vet du ju var problemet är.

Karizma
0

ja Piss off kan du ha även till hundkiss det lukar ju fablans starkt :) jag tor lite detta har ändå med flytten o göra, nytt hem nytt sätt att markera. Våran tik kissa vid flytt i stora rummet med det var lugnt där trots man gick ut jätte sent och sen ut skapligt hade det hänt olycka inne. Ett sätt du kan göra isf bara gå ut o små pinka för röka ta en 15 min promenad samtidig. När vi var hundvakt åt en hanehund så revirrkissa han lite här o där och inte så jätte trevligt för han kissa på väggar vart en del o torka. Vi var hundvakt innan vi skaffa våran tik och totalrenoverad lägenhet, så det har inget med tik lr annan hund o göra. Men runtomkring finns det hundar han kissa väl in sitt hem antar jag även om det bara var tillfälligt :) (den vi hade allså)

EmmaLind
1

Ja fast vi har parkettgolv. ¨Så dom slipade ju bort hela ytan?
Då kanske det försvinner mera ?

Ja det har bara varit här och när vi har varit iväg med den andra hunden. Eller när hon har varit hemma hos mig och min mamma tidigare.

Det ska jag göra! Men jag kan nog inte ställa över något som du gjorde med en garderob för att han kissar ju på saker. Eller emot säger man väl!

Ja det gjorde vi! Men då kissade han i köket istället så det känns inte som om det är något speciellt i vardagsrummet ?

Jag ska pröva att gå lite längre med honom innan jag går och lägger mig. :)

EmmaLind
0

Jag skulle tillägga att han kissar gärna emot påsar som står. Kassar med saker eller med något som ska slängas. Först så kissade han emot den gamla soffan som är slängd. Men mest har det varit emot kassar när dom står. Inatt har det varit emot några kassar som står med allt julpynt som ska upp på vinden.

Jag kom på det när jag satt och tänkte lite!

När han kissade i köket så var det emot en gamal amerika koffert som jag hade hämtat ifrån ett gamal lantställe.

Jag skulle säga det också att vi har haft många katter här eftersom vi har omplaceringshem och det kan kanske vara så att dom har kissat någonstans där han kissar ? Men jag skrubbar alltid där sågott jag kan när jag städar. Men det kanske inte hjälper då!

Det är ju som sagt var så att dom har ett jätte bra luktsinne! :)

EmmaLind
0

Det är väldigt dumt om det är så. :(
Ja men jag brukar gå en sväng med honom då!
Runt kvarteren på kanske 10 minuter eller en kvart. Men jag kan försöka att gå lite längre!

tsset
0

#9 Innebär det att ni har många katter som kommer och går hela tiden? Det kan mycket väl göra honom osäker, eller att någon katt har kissat eller strykit sig mot något, som han då känner att han måste markera över.

EmmaLind
0

Nja, lite till och från. Men just nu har vi bara två katter och har haft det ett bra tag!
Men det kan säkert vara så.

Men vad ska jag göra åt det då?