Hur lär jag Hannibal dra? =P
Jag har en eurasier som älskar att va ute nu när de är kallt och snö. När jag va hos min mamma nu under jul och nyår testade vi att låta honom dra en pulka. De gick bra bara man fick lite fart på honom :P Han verkade gilla de och jag tycker att de verkar kul också.
Nu undrar jag om de är någon som har tips på vad vi bör tänka på? Skulle vara kul om han så småning om kunde dra mig.
Hannibal är 1½ år och vi har röntgat både höfter och armbågar. Så vi vet att han är "frisk".
Skaffa en bra sele, nome-sele tror jag dem heter. Var försiktig och låt honom inte dra så mycket som dig på en gång utan trappa upp vikten.
#1 Jag fick en sele av mamma vad den heter vet jag inte. Den är iaf till för att ha när man drar pulka eller någon vagn eller liknande. Den har två metall ringar typ på sidorna.
Nej självklart börjar vi med lite lättare saker tills han har vant sig med att dra och byggt upp rätt muskler =) Hos mamma fick han dra lite ved :P Man vill ju inte ha pulkan helt tom för då låter den och far runt mycke lättare.
Är de föresten någon som har nått bra tips på vad man kan lägga i pulkan så den är lite lagom tung?
Nu har jag tänkt göra två hål i pulkan där man kan fästa snörena. Men vi funderade på om man kan dra snörena genom sånna plaströr som man kan ha sladdar i för att få de lite mer stabilt? De blir ju lite mer likt skaklar då. De kanske inte alls är någon bra ide vad tror ni?
Låter ju toppen att han verkar tycka det är skoj, det är en väldigt bra bit på vägen iaf.
Du kan läsa lite mer om inkörning av hundar HÄR, Detta gäller nordisk stil, alltså dra pulka, men inkörnings sättet är lika som att dra typ släde förutom att man brukar använda lina vid slädkörning och skackel vid pulka.
Det kan underlätta om ni i början är två st.
Önskar er verkligen lycka till!
#2 Det är nordisk sele du menar när man anväder skacklar 
#3 Det beror ju på vad du har tillgång till. Antigen kan du ju fylla vatten i plastdunkar, sandsäck, nu när det är vinter så kanske du kan sätta stora isklumpar mm.. det finns mkt du kan använda som tyngder som sagt.
Det bästa är ju givetvis skacklar då dom har den bästa stabiliteten, men i början kan du nog göra som du tänkt. Se till att hunden kan arbeta bra framför lulkan, alltså att du inte gör för korta "skacklar". Se även till att plaströren är lika långa som snöret (förutom där haken ska sitta fast, annars får du ändå en ostabilitet som kan skrämma hunden.
#4 Tack för tipset på sidan ska läsa lite mer noga ikväll.
Har sett att de finns olika slags vagnar och liknande man kan ha på sommaren också. Om de nu skulle visa sig att både jag och Hannibal tycker att de är lika kul är de någon som kan tipsa oss om vilken "vagn" eller skrinda eller så som är bra utan att kosta allt för mycke. Vi tänker ju bara hålla oss på hen hobby nivå så de behöver ju inte proffs grejer :P Bara så man håller musklerna igång lite.

En sak att tänka på när man drar pulka utan skakel, är att pulkan kan åka på hunden bakifrån. När jag låtit Vidar dra pulka utan skakel fäster jag ett koppel fram i pulkan så att jag kan bromsa och styra den lite.
Vi har köpt billigaste möjliga skrindor och kört sönder dem. De finns på leksaksaffärer od, och är nog gjorda för att dra på asfalt. Grusvägar skakar sönder dem totalt. Vi ska köpa en dyrare och stabilare eller bygga egen, tror jag.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Sand va ju ett bra tips. Har en hel hink med gammal akvariegrus kanske ska använda de.
#7 Ahh ja än så länge har vi bara tagit de ganska lugnt och i lite uppförslut då vi inte hade någon plan väg. Men de där med att ha ett snöre som jag kan hålla i va ju jätte smart. =)

Många hundar går att peppa mer om de får "jaga" något, tex husse eller matte framför dem, en annan hund som drar något ed.
Sen triggas faktiskt väldigt många av att det är tufft oxå, dvs uppförbackar, tyngre last ed.
Testa för att se vad din hund reagerar bäst på.
Felr tips finns i en artikel här inne någonstans. Ska se om jag kan putta upp den åt dig.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#9 Ok att jaga är inte riktigt hans grej om de inte är en fågel han ska jaga. Han springer hellre med en än jagar. Han är lite egen :P Tog jätte lång tid innan jag kom på hur jag skulle göra för att han skulle tycka att de va kul att leka med mig. Men han är nöjd bara han får springa å ännu bättre är om man springer med honom :P Så jag tror inte att de är så svårt att motivera honom =)
Ska kolla artikeln också. =)
Ryggsäck med vikter i är ett hett tips. Jag slängde i vedträn och fågelfrömat på totalt 5 kg i en plsatåse som i sin tur fick ligga i en ryggsäck. På det sättet är det lättare att få med sig vikten om hunden inte skulle vilja, orka eller man helt enkelt tycker att det räcker för dagen.
Jag föredrar iaf att kunna lyfta upp allt på ryggen istället för att dra pulkan själv, gör så ont i armarna efteråt!
Lär honom ett kommando som betyder "framåt", det har jag haft stor användning av denna vinter. Min ville också helst springa med mig i början, men sen förstod han vinken och nu tuffar han glatt på framåt på "framåt" och i gångtakt på "sakta". "Stanna" kan också vara bra att få in.
Något du kan göra är att jobba i en svag uppförsbacke. Lämna hunden nere och gå själv upp, så får han dra i sin takt utan att det blir jobbigt för dig (jag tycker iaf att det är riktigt jobbigt att springa med i denna kyla) eller att ni behöver vara flera. Är han mutbar kan du ju också lägga godisbitar eller en leksak en bit fram eller kasta dem framåt när du lär in att han ska dra utan att du går bredvid. Det går, gäller bara att hitta rätt motivation! ;)
#11 Kan nog va bra att ha en ryggsäck vi bor ju i lägenhet så de är sandat så om inte annat för pulkans skull :P
Jag har funderat en del kring de där med bra komandom så tack för tipsen.
Mutbar vet jag inte riktigt om han är :P Så vi får nog vara två eller så får jag helt enkelt springa :P Tror iofs att jag kan behöva de haha lite motion skadar nog inte om man säger så.
Ska försöka se om han vill dra våran pulka imorgon berättar hur de gick när vi kommer in. Men nu ska jag sova så god natt! =)
Nu har vi precis kommit in =) Hannibal har fått dra hundmat och mjölk från ica. De gick jätte bra =D
Men gud så skoj att det gick bra