Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 5330 ggr
Rafflan
0

Aktivering i snö?

Tips på bra aktivering vintertid?

Innan snön kom brukade vi cykla kortare sträckor så han fick springa av sig, köra spår och agillity när vi kunde ta oss ut till skogen och till banan.
Annars var det mest lydnads träning och trix ;)

Vi bor i stan, dålig tillgång till skog att spåra och träna i, och inga parker.

Behöver även hjärngympa tips han kan göra när han är ensam hemma, lättare saker ;)

Är en lagotto hane å 1 år ;)

[Hilo]
0

Well, lagottos är ju sök- (tryffelhundar) hundar..
Varför inte lära honom att söka godis inne när ni är borta.

När ni går säger ni sök och ha en del godisar undangömda?
Det gjorde vi på en hund vi hade och hon gillade det Glad

Annars finns ju jättebra aktiveringsleksaker - Nina Ottosson
Något sådan kanske kan vara något? Finns ju massa olika, googla.

I snön - Det är ju lätt! Skrattande
Göm godsaker under snön och ta ut honom på lite sök - det är ju det han är avlad för, hehe.

Rafflan
0

#1 Tack för tipset, vi har ju endel saker redan

Ute å går:
Balans övningar
Kasta iväg eller göm en leksak å låt honom leta upp den

Aktivering utomhus;
Gömma godis utomhus (tex i snö)

Aktivering inomhus;
Gömma godis inomhus
Hopvikta toarullar med godis i
Aktiveringsboll med godis i
PET-flaska med godis i

Någon som har fler tips? :)

Nikkis
0

Missuppfattade jag dig nu, eller låter du hunden få aktivera sig själv när den är ensam hemma? =S

Den ska ju liksom vara färdigaktiverad när du lämnar den, och hunden ska då ligga och sova.

Annars är det väl bara att köra på som vanligt?
Jag har dragit fram stubben nu när snön har fallit, som hunden får dra. Det är suberb träning som gör hunden trött samtidigt som den bygger upp sig själv.

Jag skulle inte direkt rekomendera att man letar godis/föremål när det är snö.
Dels så sjunker godiset/föremålet in i snön (inte ens jag kunde hitta en Stor orange leksak som jag kastade åt hunden i snön, den ligger fortfarande kvar där ute någonstans, haha! Men sen har vi fått närmare 1 meter snö nu också) och hunden kan tappa vittringen samt bli förkyld av att sniffa upp för mkt snö.

Finslipa på lydnadsmoment kan du ju också göra.

Annars så är det ett perfekt tillfälle för lite (vinter)vila där hunden bara får vara hund och lattja.Glad

Rafflan
1

#3 jo vi aktiverar och tröttar ju ut honom innan vi lämnar honom men tex när man bara är hemma på lunch å rastar dem brukar vi kunna lägga godis i en petflaska och låta honom roa sig med när vå går hemifrån.

Han blir tröttast å lugnast efter fysisk aktivering och efter ett spår. Men det är svårt nu med alla snö.

Vad är "stubben"?

Vinter vila, hahaha denna hunden vill INTE vila, låter vi inte honom göra jobba så hittar han på dumheter själv ^^,

Marylojs
0

Ta bilen någonstans och låta vovven busa loss i snön!

Rafflan
0

#5 jo vi brukar ibland när min kompis kan följa med ta en sen promenad i en skogs slinga och går man sent är man oftast ensam så vi kan släppa hundarna ;)

Men när man går där ska man vara minst 2 stycken. Och det blir svårt att ta bilen och åka ut varje dag utan körkort ;)

anaprincess
0

Låt inte hunden ha petflaskor när den är ensam. Biter hunden i den kan den bli vass och skära hunden i munnen eller så kan den svälja vassa plastbitar.

lennartsdotter
0

Har du tillgång till skidspår? Isf kan du åka skidor med vovven, det gör jag :)

Nikkis
0

Men det är(kan bli) livsfarligt att lämna hunden med en petflaska som den ska underhålla sig själv med!
Hunden ska alltid, alltid vara under uppsikt när den leker med något föremål. Sånt där kan sluta riktigt illa.Förvånad

Stubben är just vad det heter, en bit stubbe - trä, som hunden får dra. Vissa använder bildäck, kättingar osv.

När jag säger vila så menar jag vila från en massa hjärngympa, hundar kan behöva pauser dom med och bara ta in allt.
Däremot ska dom absolut kunna få utlopp för sin fysiska energi. Bara att få vara just en Hund.
Det ska även din hund kunna klara av att nöja sig med, likaså inse att det inte sker ngt Varenda eviga dag, passivitet kallas det för.Flört

Eriiccaa
0

Det går väl fortfarande att spåra när det är snö på marken?

Nikkis
0

Ehe…?
Ptja, man Kan väl göra det, men hunden kommer väl ganska så garanterat gå på syn än doft.
Såvida det inte är HELT upptrampat av Massa olika människor och snön är helt tillplattad och inte lämnar ett enda avtryck efter spårläggaren som gör att hunden går på synretning…

tsset
0

#0 Låt inte snön hindra er, ut och jogga! Med hunden i snön i diket blir det extra mycket arbete.

Eller, passa på att lära hunden att man inte måste göra något hela tiden, han är bara ett år nu men att hålla igång hela tiden hela livet och alltså behöva öka mer och mer hela tiden kommer förmodligen göra honom väldigt stressad vilket kan leda till stora problem. Och tro mig, jag vet precis vad du menar med att "vilja jobba hela tiden", men även dessa hundar behöver vila och främst träna på att vila då det inte är något de gör frivilligt bara sådär. Lär de sig inte att ta det lugnt kan det bli stora problem, tokpanik vid träningar, tävlingar, börja hitta på eget att göra som inte uppskattas av oss(vi kan ju faktiskt inte hålla hunden igång hela tiden)… Börja nu medans det inte är helt omöjligt! Väääldigt ansträngande träning för dessa hundar kan jag lova dig.

#10 Oja! Spårade bortsprungen hund i veckan och det gick alldeles utmärkt… jag såg tydliga spår och min hund spårade med nosen. Min andra tog dessutom upp våra spår på promenaden efter så det vart varsin tur samma dag :)

godis/föremålssök är lite svårare då det bara blir en nedslagsplats och det gräver ner sig en bit under snön oftast, men det går utan tvekan. Man får ju akta sig för förkyldningar men kör man små lätta på hundens nivå så är det inga problem. Jag satsar på några få markeringar så hunden ser nedslaget, kanske något sök i lättare terräng(mindre snö) och liten yta och sedan får den leta där. Så blir sökytan lite mindre än "någonstans i denna skog" ;)

Eriiccaa
0

11# Det kanske beror på hur duktig/van hunden är också.
Inga av mina hundar går på synen ( dom har lärt sej att andvända nosen i spåret )
Men man kan ju också göra det svårar och lägga det på promenadvägar där inte så många går.

tsset
0

#11 Mja, där håller jag inte med (för en gångs skull! ;))

Jag spårade som sagt bortsprungen hund i veckan med ena hunden, och han ser nästan ingenting så ingen synretning där. Bara nosen användes och det utan problem! Tror inte heller att snön tar bort så mycket andra dofter som man tror, min yngre spårade glatt ett spår det hade fallt lite snö över… lite drygt 30 cm snö. Inga problem!

Fast då har jag ju jaktlabbe som har ett otroligt luktsinne, som bara använder nosen och aldrig någonsin går på synretningar. Med honom kan jag utan tvekan lägga ut ett sök med tennisbollar, inga spår till dem alltså, på helt oupptrampad mark med massa snö(eller ja, oavsett terräng) och jag tvivlar inte en sekund på att jag får tillbaka alla tennisbollar jag kastat ut.

Nikkis
0

Svarar båda, blir enklare. ^^

Men faktum kvarstår att är det nyfallen snö och man då går i det så blir det väldigt synliga avtryck. Vilket då hunden följer, även om den nu Nosar i själva spåret, men går då samtidigt på synretningen.
Jag har sett detta hos erfarna spårhundar också. För hallå - målbilden lockar och man kommer "snabbare" utan något större arbete. *Katschiing tänker hunden*  ;-)
Men nu var ju TS hund väldigt ung också så jag tror inte heller att den har den erfarenheten…

Sen är det en helt annan femma om man har en hund som ser dåligt, då har den inget annat val än att använda snoken Fullt ut.
Till skillnad än en fullt frisk hund som kan(/har valet) kombinera syn + lukt.
Men visst, alla är ju olika, men jag vågar i det här fallet påstå att det i regel är de flesta hundar(säkert inte Alla givetvis) går på synretningen i spår i "färsk" snö eller vad man ska säga. ^^

Upplet kanske är en annan femma.
Men där måste jag säga att även Mina hundar(ffa gamlingen-slyngeln har en jävla näsa alltså!) hade lite svårt att hitta sina leksaker jag kastat ut.
Visserligen har vi som sagt närmare 1 meter snö och leksakerna hamnar väldigt, väldigt djupt och blir helt snötäckta och flyttar sig när man försöker dyka/gräva efter dom.
Inte ens Jag lyckades hitta den 20 cm stora Oranga(!) leksaken jag kastade ut.
Men den lär väl dyka upp igen då snön smälter bort. *asg*

Hum huum, hallåå dääär, Jaktlabbar är inte dom enda med otroligt luktsinne, fyy diig haha.Flört

tsset
0

#15 Mjäe, tror fortfarande fullt på att hundar kan skita i synretningen och bara gå på lukten… jag vet inte hur många gånger jag stått och dumförklarat unghunden för att inte ha sett dummyn en halv meter framför honom - och då har det visat sig att vinden legat åt "fel" håll. Puckomatte!

Håller självklart med om att det garanterat är många som tar lättaste alternativet och går efter fotspåren, något annat vore dumt att säga, men inte alla och det gååår fortfarande att spåra även om det är snö ute vilket var vad jag ville få fram Glad Man kanske inte ska börja med spår på nysnö däremot, om det inte är viltspår då (om blodet är tillräckligt intressant alltså, vilket det borde vara)….

Behöver du hjälp med att hitta leksaken är det bara att slå en signal, vi hittar! Har ju som sagt jaktlabbe :D Haha, nej, inte så jag menade, mer att de är ju avlade "bara" på jobb och "inget" utseende så det vore konstigt om näsan inte funkade ;)

Rafflan
0

#7 & #9 oj, det har aldrig hänt oss att han bitigt sönder den så det blivit några vassa bitar eller nåt han kan svälja, men det e ju inte ofta han får en sån men nu ska han inte få dem utan uppsikt, ibland får han typ en ihop vikt toa rulle med godis i ;)

#8 nej tyvärr :(

#9 jo jag har försökt få honom att dra nåt, typ en pulka, men han tycker det är jätte läskigt å känner sig jagad, har jag den i handen samtidigt som jag går med honom e det lungt, men får han dra kan han ibland bli jätte rädd för ljudet :(

Funderar på en sån där väska och sen lägga nåt lätt i så han får bära, vet ej dock om det får samma effekt?

Jo passivitet är nåt han är ganska dålig på -_-'

#10 jo men han är inte så jätte duktig på spår (ännu i inlärnings stadiet) och då att ha snö upp till magen blir nog lite jobbigt att spåra i ;)

#11 det är faktist fel, enligt 2 spår tränare jag haft har dom sagt att hunden kommer gå på lukten oavsett om det är snö eller ej ;)
Dock är han inte så duktig på spår ännu att snö upp till magen blir nog lite jobbigt att spåra i och upptrampad väg kan nog bli lite för många olika lukter och för svårt ;)

#12 Han är ju ensam hemma å sover då hela tiden när vi är på jobbet å liknanade ;)

Nikkis
0

Ååh, då får du hemskt gärna komma redan Idag och hitta våran leksak här på gården. Vi vill ha tbx den, NUU! Innan ngn snorunge hittar den i vår och tar den. *Morr, haha*

Den har visserligen legat där i några dagar nu, men det borde inte vara några problems för din vovve.Skrattande

Fast då får han inte göra så mkt ljud ifrån sig under arbetet. För pensionererna och småbarnsfamiljerna här uppskattar inte det, suck.

Jag bor i Tumba, är hemma hela dagen, så det är bara att komma förbi. ^^

Maddepadde
0

Så bara för att hunden är avlad på enbart arbetet så innebär det att hunden inte går på synretning, eller missuppfattade jag dig där? ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

tsset
0

#18 Inga ljud ALLS? Då är det ju kört :( Du får värma upp snön så den smälter och leta upp leksaken med egna ögon alltså ;)

#19 Självklart! Vad annars? Haha nej, jag driver med labbarna och deras uppdelning bara ;)

tillräckligt off topic nu för denna tråd känns det som!

Maddepadde
0

Okej, my mistake - såg inte humorn i det ;)

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Nikkis
0

Hmm… Jo kanske liite ljud då, får väl ta klagomålen om tanterna nu stör sig. Vill ha tbx min leksak. Hahah. xD

fredrikaa
0

vad använder ni för sele? inte en vanlig hoppas jag!:D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Nikkis
0

Ehh, Va?!
Sele till vad och vad är en vanlig sele samt vad är det isåfall för fel på en sådan då?

fredrikaa
0

Skrev inte du att dra stockar?

Om man har en vanlig sele som du spänner på ryggen så hamnar ju belastningen på ryggen

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Nikkis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jahaa, du menade så.
Jag fattade först ingenting då du svarade på fel inlägg, jag bara tänkte - "Vad tusan gubbar har min borttappade leksak med selar att göra?". Hahaha.
Men ja jag har en rätt sele för draget. Nomesele is da shet Flört

fredrikaa
0

#26 tyvärr så glömde jag bort att skriva vilket inlägg jag mena :D

Fast alla kanske inte tänker att en spc sele spelar roll, fast det gör det :D :D :D

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Karizma
0

Kasta godis i snö funkar med går på syn nja de åker ju ner i snön o de har lite o göra. Är inte en Lagott rätt aktiv ras? Du har fått jätte bra tips och ut o spring snön ska inte hindre det om det är skottat vill säga :D Har en träleksak man gömmer godisbit i (en platta med klossar kan man säga) den älskar våran hund hon blir rätt trött med i hjärnan av den. Vi kör lite allt mjöljigt ute balsnsövningar lite lydnad och sök. Inne lite godis-lekar.

marinelady
0

Hm eller så spårar ni faktiska djur ute i skogen… Min kerry och jag spårar rådjur och räv under kvällar, nätter när nysnön har fallit, bara på med spårsele och lina och hitta spår. Pannlampa är bra för hundägaren så man ser vart man går och min hund som har perfekt syn går inte på synen när hon spårar djur utan bara på näsan.

Men se till att din hund inte börjar spåra sorkar under snön..det finner många hundar mycket roligt och gott att äta :), om du inte nu vill desarmera beståndet lite.

Xondah
0

#29 Så gör vi med imellanåt, min jrt uppskattar de jättemycket. Glad Kul att variera de med blodspår tycker jag.

marinelady
0

#30 Jo också är det ganska spännande att se sin hund verkligen kunna gå på ett verkligt spår, med min brukar vi  också träna avbrott från spår och spårning med lös hund (enbart på räv då hon kan hinna ikapp ett rådjur och orsaka skada!) .. Mycket bra sätt att kolla om hunden kan avbryta och göra annat när den går efter djur :). Det garanterar dessutom för mig att hunden inte sticker ut på egna spår turer och alltid går att promenera med lös i skogen trots djur.

pippa__
0

Nikkis: Vad använder du för något att fästa i stubben?

Nikkis
0

Har en bindring med skruv. En sånhär;Bild

Sedan simpelt rep med karbinhakar på som jag fäster snabbt och enkelt i både sele samt stubbe.

pippa__
0

Ok tack! =)