Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 30270 ggr
Mande
25

Hjälp! 1 år och inte rumsren!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte vad jag ska göra snart. Vi har en blandrastik(stövare/finnspets) som blir 1 år snart. Men hon är fortfarande inte rumsren! Är det normalt att det tar så lång tid innan de blir rumsrena? Finns det nån som har nåt tips hur vi ska göra så att hon blir rumsren, eller är det bara att vänta så blir hon det av sig självt?

Hon får gå ut regelbundet, men om hon blir "nödig" däremellan så säger hon inte till, utan smyger å gör det inomhus. Det är så jobbigt, för vi måste gå å vakta henne hela tiden, så att hon inte gör inne. När vi är ute så rastar hon sig, så hon gör inte bara inne. Hon hade urinvägsinfektion när hon var mindre, kan det ha med det att göra att hon inte blir rumsren? Vi har en till hund, men det är inga problem med henne.

Hoppas att nån har nåt tips, för snart så får vi bygga ett hundhus åt henne så hon får vara ute dygnet runt..

KindredCold
0

Är det en sådan hund du kan vara ute dygnet runt?
Annars är det inte att rekomendera..

Det jag har lärt mig om att få hunden rumsren är att ta ut hunden efter den har ätit, druckit, sovit och busat.. Så det är 24/7-jobb i början.
Det brukar hjälpa när valpen är liten.. Du kanske ska testa det med din ettåring?

Annars vet jag tyvärr inte. Aldrig haft en hund som inte vart rumsren..

spikes
0

låter konstigt, men jag skulle nog börja med att kolla hos vet om det är nått som inte stämmer, annars finns det inte så mycket mera att göra än det ni redan gör,man kan ju köpa ett fy spray och tvätta rent just där hunden sätter sig och sedan spraya på, hoppas det löser sig….

Mande
0

#1: Det är klart att jag inte vill att hon ska få lov att vara ute dygnet runt, men det känns ganska hopplöst nu. Men jag vet en del som har sina jakthundar ute jämt.

Vi hade en del problem med henne när hon var liten, eftersom hon hade UVI så kissade hon hela tiden, inte bara efter hon hade sovit, ätit å busat. Men det tog ett tag innan vi fick veta att hon var sjuk, så hon kunde få penicillin. Inte vet jag om det påverkar, att hon kissade inne mycket när hon var liten. Jag vet några som hade en vuxen hund som inte var rumsren. De hade tidningspapper på golven överallt. Jätteäckligt! Så vill jag absolut inte att det ska bli här.

#2: Jag fattar inte hur fy-spray funkar.. Ska man spraya på hunden när man ser att den gör nåt inne?

Tezza
2

Bestraffning tror jag inte på här!

Är ni säker på att hon är frisk? Kissar hon stora pölar, eller går hon och småkissar? När ni vaktar henne så hon inte gör inne, vad gör ni när ni ser att hon tänker kissa?

KindredCold
1

#3 Som jag sa, klarar hon av det.. Alla hundar klarar inte av det.
Nej nej, jag skulle inte vilja ha en icke-rumsren hund..
Kolla med Vet. något kanske är fel..

Mande
3

#4: Hon var nyss till veterinären, men jag glömde att fråga om det här.  Kanske jag kan fråga hos veterinären i morgon (jag ska dit med en katt då), vad de tror.

Hon kissar inte bara inne, hon bajsar också. Ibland är det stora pölar, och ibland små. Nej hon går inte å "stänker" överallt.. Å det är inte så ofta pölar, inte flera gånger i timmen, utan nån då å då. Oftast så märker vi inte att hon vill ut, utan vi hittar bara en pöl i ett rum. Ibland så gnäller hon när hon vill ut, så då fattar vi ju att hon vill ut. Men oftast så säger hon inget.

Vi "vaktar" väl inte henne precis, utan försöker bara ha lite koll på vart hon är, för hon brukar oftast kissa i nåt rum längst bort, hon kissar inte där vi kan upptäcka det på en gång. Men vi kan ju inte se efter henne precis hela tiden..

spikes
0

3,fyspray är inte en bestraffning, det är en spray som man kan spraya på just fläcken där hon satt eller sätter sig,dom tycker alltså inte om det,du ska inte spraya på hunden.

synd att du inte kom ihåg att fråga, för det kan ofta vara så att har dom haft uvi ett par ggr så brukar det mycket lätt komma igen, annars är det bara att hård vakta henne som gäller, och ta ut henne utan betstraffning men med mycket beröm som gäller…hoppas det löser sig….

Mande
0

#7: Fast jag fattar ändå inte hur fy-spray funkar. Det är väl inte säkert att de sätter sig å pissar på exakt samma fläck varje gång.

Jag tror inte att hon har UVI, för hon uppför sig inte som när hon hade det. Å isf skulle hon väl inte bajsa inne, bara pissa. Vi berömmer henne alltid när hon rastar sig ute. Vi ska köpa såna där "kompostgrindar" å sätta för de rummen där hon brukar pissa, så att vi kan se efter henne lättare. (Vi har nästan inga dörrar, så vi kan inte stänga för på nåt annat sätt).

spikes
0

8, det är ju från hund till hund om dom gör det, men sätter dom sig på samma fläck alltid så är det ju en lösning, jag sade inte att det skulle funka men man kan ju testa….

Låter bra med grindar tycker jag får då har du så mycket lättare att se vad hon gör, hoppas det funkar i alla fall…..var envis det brukar löna sig;-)

nush
0

Hur har det gått? Har ni fått henne rumsren, eller fått reda hos veterinär om något är fel? Har samma problem med min hund, som är 9månader!

rackartyg
0

TS

Det låter himla konstigt.

Att det tar ett år att bli rumsren är absolut inte "normalt"
Mina hundar har varit rumsrena på några veckor.

Hur gör ni när hon gör ifrån sig inne?

Kissar hon bara inne, eller bajsar hon med?

Karmatarerskanise
1

#11 Det har hon skrivit i andra inlägg. Att den bajsar också.

Tina-A
3

#11: Som du säkert vet är det fysiskt omöjligt för en valp att hålla sig förän i samband med könsmognad. Så att skaffa en valp som blir rumsren på några veckor är tyvärr inte fysiskt möjligt. Att däremot ha en valp som inte kissar mer än varannan, var tredje timme kan fungera om man nu går ut med den hela tiden, vilket man såklart gör. Har du skaffat vuxna hundar är det såklart möjligt då de redan passerat könsmognaden.

#0: Hur ofta går du ut med din hund? Hon kanske inte fattat grejen. Om du kollat att hon är frisk så skulle jag börja om med hunden. Gå ut varannan timme med hunden och även efter att hunden ätit och sovit.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

rackartyg
1

Sedan när betyder rumsren att valpen kan hålla sig i flera timmar?!

Givetvis rastar jag mina valpar ofta…

Med rumsren menar jag att dom säger till när dom behöver komma ut.
Nån olycka händer väl om dom har varit kassa i magen.. men inte annars.

Min sista valp var rumsren när han var 3 månader gammal. 

Mina hundar har verkligen inte kissat och bajsat inne tills dom blev könsmogna=)

Gör dina det menar du?!

spikes
1

14, du kan aldrig komma och säga att det finns en tids ram för när dom blir rumsrena….en del är tidiga en del väldigt sena…men har det gått så långt som till året så ska man först kolla så hunden är frisk, sedan får man gå om och göra samma sak från valpstadiet, någonting kan man ju ha missat, så det är bara att köra på….

rackartyg
0

Öh ha?

Vart har jag skrivit att det finns en tidsram för när hundar blir rumsrena?!

Jag har skrivit att det inte är normalt att det tar ett år för en hund att bli rumsren. En hund som bajsar och kissar inne vid ett års ålder bör man kolla upp.
Antingen så har man slarvat med rumsren-träningen eller så är det något medicinsk som är fel. 

Jag skrev inte att ALLA hundar blir rumsrena på några veckor, men jag skrev att mina har blivit det.

Hur snabbt en hund blir rumsren beror givetvis på hur duktig man är på att rasta och träna hunden när den är valp.

Men att säga att en hund inte kan bli rumsren innan den är könsmogen är ren BS

spikes
2

16, så bra att du förtydligade det då…ditt inlägg tolkade jag mera som om det skulle varit käpprätt åt helsike,sedan finns det faktiskt hundar som har svårt att bli rumsrena innan dom blir könsmogan, men då handlar det oftast om återfall i rumsreneht, så helt bs är det inte…

RobFrazie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund är runt 16 veckor gammal, Han är inte rumsren och går gärna ut i köket och kissar o bajsar, han är dålig på att säga till när han vill ut!

Hen kissar och bajsar varje gång vi går ut, så han är mycket duktig även ute! Jag behöver inte ens gå en längre sträcka med honom förens han både kissat och bajsat.

Men Varför är han så dålig på att ssäga till när han beöver gå ut?

rackartyg
0

Du har kanske inte fått honom att förstå att han kan säga till?

Beröm honom när han visar minsta tecken på att han "behöver"
Alla hundar visar att dom "behöver" på olika sätt.

Mina hämtar sina koppel=)

Bogart
0

#18 Låter ju som att han säger till! Du har ju märkt att han ofta går ut i köket, så om jag var du så skulle jag skynda mig ut om hunden fick för sig att traska in i köket. =)

Han verkar inte riktigt ha fattat att han ska göra det ute än, men fortsätt och träna så gör han nog det. Han är ju bara 16 veckor, du ska inte ha för stora krav. Vissa hundar tar längre tid på sig än andra.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

gejsa
0

Hunden måste vara sjuk på något vis. Kanske inte känner att den är nödig. Och så kommer det bara.

Min Bessie blev rumsren väldigt snabbt. Men så var det sommar och vi hade dörren öppen och hon fick gå ut och kissa ofta.

Bara en gång till kissade hon inne och det var när urinvägsinfektionen hade börjat och det var som värst.

Hon är nu 8 månader och det är minst 4 månader sedan som hon gjorde något inne.

Din hund kanske visar att hon vill gå ut men du kanske inte förstår det annars.

rackartyg
0

Hunden måste vara sjuk!?

Vems hund? Den 16 veckor gamla valpen?!

gejsa
1

#22# Ge dig! Jag skriver givetvis till trådskaparen.

RobFrazie
0

Men min hund har mat/vatten skål ute i köket, den kan gå ut dr bara för att äta lite eller dricka och eter den gjort det ibland så bara sätter han sig och kissar eller bajsar!

Jag hör väldigt väl när han är i skålarna för att äta eller dricka, precis efter att han gjort det så tar han några steg ifrån skålarna och kissar/bajsar.

Han har inte mat i skålen hela tiden, men ändå hör jag att han är i den skålen och kollar sen kan han bara sätta sig…

Visst ibland vet jag att det oxå är mitt fel om man inte hunnit gå ut med honom, han är ju bara valp så han kan ju itne hålla tätt.

Men finns det något bra sätt att få honom att säga till?

Han har lätt för att lära sig sitt och ligg, tog bara några få godisar innan han kunde det. Men jag vet inte hur jag ska lära han säga till bättre!

Är han duktig ute får han godis när han kommer in, men vet inte om det hjälper…

Bogart
0

#24 Om du flyttar på skålarna kanske det blir lättare att märka om hunden vill gå ut? =)

Varför ge hunden godis när den kommer in "när han är duktig ute"? Hunden kommer aldrig koppla det, man måste belöna saker vid rätt tillfälle. Belöna hunden med rösten när han gör ifrån sig ute, så kommer det säkert lösa sig snart…

Min hund sa aldrig till att han ville ut på något tydligt sätt, så som att sätta sig vid dörren och gny. Man får lära sig att se hur ens egna hund säger till.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

RobFrazie
0

#25 han får beröm ute!

Ger honom inte godis när han bajsar o kissar, men jag berömmer honom! Likadant när vi kommer in! OM han varit duktig.

I samma veva pasar jag på att träna lite sitt och ligg!

Jag kan tyvärr itne flytta skålarna,

har inget bättre ställe att ha dem på!

Jag ska bättra mig när det gäller att ha koll på när han går ut i köket!

Men han har även bara ställt sig bakom mig ibland när jag sitter vid datorn osv! och även i sängen vid 2 tillfällen och då stog jag ändå o pratade med en vän! Och hunden lekte lite och så slutade han abra leka och allt fick rinna ut!

Tina-A
0

Rackartyg - Rumsren betyder att de kan hålla sig, i alla fall i min värld. Och även forskningens uppenbarligen, då den säger att en valp kan ej bli rumsren förän i sambad med könsmognaden eftersom de innan saknar förmåga att hålla sig. Som jag tidigre skrivit.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Dama
0

18:

Din hund ser köket som sin avföringsplats oftast har hunden ett rum i huset eller lägenheten som den gör till sin egen avföringsplats .

Stäng av in till köket och låt hunden vara på mindre område så hoppas jag det ska funka det gjorde det för mej med min Lapphund

Dama
0

Hjälp! 1 år och inte rumsren!

Jag vet inte vad jag ska göra snart. Vi har en blandrastik(stövare/finnspets) som blir 1 år snart. Men hon är fortfarande inte rumsren! Är det normalt att det tar så lång tid innan de blir rumsrena? Finns det nån som har nåt tips hur vi ska göra så att hon blir rumsren, eller är det bara att vänta så blir hon det av sig självt?

Hon får gå ut regelbundet, men om hon blir "nödig" däremellan så säger hon inte till, utan smyger å gör det inomhus. Det är så jobbigt, för vi måste gå å vakta henne hela tiden, så att hon inte gör inne. När vi är ute så rastar hon sig, så hon gör inte bara inne. Hon hade urinvägsinfektion när hon var mindre, kan det ha med det att göra att hon inte blir rumsren? Vi har en till hund, men det är inga problem med henne.

Hoppas att nån har nåt tips, för snart så får vi bygga ett hundhus åt henne så hon får vara ute dygnet runt..

När hon blir lämnad själv se då till att hon inte har för stora utrymmen att vara på stäng av in till vissa rum och helst om hon har en viss plats där hon gör sina behov för en hund kissar och bajsar inte där den själv måste vara

RobFrazie
0

#28 27.

Ser bara ut som om jag får vänta tills han blivit könsmogen med andra ord! Får väl testa mig fram med lite olika knep o knåp, men mamma har 2 bröder till min hund och dom är heller inte rumsrena. Så kanske bar å vänta tills dem blir könsmogna!

Vattnadal
0

Vissa hundar är svåra att förstå när de säger till. Om de gnäller, går till dörren, börjar springa runt i cirklar, se allmänt oproliga ut, kan det vara lätt att förstå. Men en del kanske bara stannar upp och tittar på dig en kort sekund, reagerar man inte då, så kissar de inne. Har haft såna, som gjorde så upp i hög ålder, så jag vet hur det kan vara.

Om man sitter vid datorn, och hunden smyger upp och står bakom en en liten stund, så är det ett sätt att säga till. Vissa är mer försiktiga och puffar inte på en för uppmärksamhet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

rackartyg
0

Vilket av mina inlägg svarade du på nu, samma som du svarade på förra gången eller?

Ordet "rumsren" betyder att djuret har lärt sig att göra sina behov på en lämplig plats. Det har ingenting att göra med hundens slutmuskel eller hur många timmar en hund kan hålla sig.

Ex så är en katt rumsren när den har lärt sig att göra sina behovi kattlådan  - och inte när den kan hålla sig i ett X antal timmar.

Och en hund är rumsren när den har lärt sig att visa för matte och husse att den behöver komma ut! Hur många timmar det går mellan hundens "behov"har ingenting med "rumsrenhet" att göra.

Antalet timmar som en hund kan hålla sig har att göra med hundens slutmuskel! En vuxen hund har en starkare slutmuskel än vad en liten valp har och kan därför hålla sig längre.

Tänk till lite nu.
En vuxen hund - men möjlighet att hålla sig i flera timmar men som ändå kissar inne… Är den rumsren?

Förstår du skillnaden på slutmuskel och rumsren nu?

rackartyg
0

OM du inte tränar hunden så blir den inte rumsren.
Det kommer inte automatiskt när hunden blir vuxen. Så om du inte lär den att säga till nu - så får du lära den det sen.

Givetvis händer det lättare olyckor med en valp - men det är aldrig för tidigt att lära hunden att säga till när den behöver komma ut.

RobFrazie
0

Nej givetvis får jag ju inte bara gå å vänta tills han blir rumsren!.

Men Det kanske blir enklare när han är könsmogen att få han rumsren, så får ha tålamod tills dess o fortsätta försöka!

Vattnadal
0

#34 Ibland blir det bakslag i all träning, och då får man börja från början igen. Gå ut så fort han ätit, lekt eller sovit. Sen får du börja titta noga hur han betett sig alldeles innan en olycka. Han kanske visar det geom att titta på dig, gå ett varv, titta på dig igen, eller bara en snabb titt, sen går han till köket.

Om han någon gång visar dig att han går till dörren, beröm och skynda er ut och beröm massor när han kissar ute då.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

RobFrazie
0

#35 tack för tippsen!

Berömer honom gör jag alltid när han gjort något bra!

Vare sig det är mkt bra eller lite.

rackartyg
0

Varför skulle det vara enklare att vänta tills han blir könsmogen menar du?

Det är inte lättare att lära gamla hundar att sitta.

RobFrazie
0

Men läser du vad jag skriver?

Om han ine blir rumsren nu, så kanske det blir aningen lättare när han är könsmogen! Eftersom att några här har skrivit att vissa hundar inte blir rumsrena förens dem är könsmogna! och givetvis får jag ju ha tålamod och verkligen anstränga mig för att han ska bli rumsren!

Är ju inte så att jag bara sitter o väntar på att han ska bli könsmogen!

Men han är bättre nu än innan, så börjar kanske bli bättre!

KerstinP
0

Jag föreslår också att du måste börja om lite. Passa honom noga. Gå ut efter sömn och matdags. Eventuellt får du ta med dig hundens avföring och lägga det ute på en speciell plats så han vet att det är där han ska göra sina behov. Begränsa även området han vistas i innomhus. Men glöm inte bort att det är med hundar som med barn att de utvecklas väldigt olika. En del är väldigt tidiga och några är sena.

Lycka till!

rackartyg
0

Jag försöker förklara för dig att hundens känsmognad inte har någonting med rumsrenhet att göra.

En vuxen hund kan hålla sig längre - men både valpar och vuxna hundar kan vara rumsrena. Alltså tala om när de behöver gå ut.

Om du är observant och har en stor portion tålamod så är han snart rumsren.
Det vill säga - han lär sig att tala om när han vill komma ut.

Sen underlättar det väldigt om man alltid rastar hunden efter lek, mat och sovstund.

En hund gör bara saker om den "tjänar" på det. Så massa beröm när han "vosar" dig att han vill ut.

Dama
0

När hon blir lämnad själv se då till att hon inte har för stora utrymmen att vara på stäng av in till vissa rum och helst om hon har en viss plats där hon gör sina behov för en hund kissar och bajsar inte där den själv måste vara

Du kan inte vänta på kösnmognad det har inte med rumsrenhet att göra .

RobFrazie
0

Tack för tipsen!

#40 Okej, nej jag har bara läst vad andra skrivit, dem har ju skrivit att vissa hundar har svårt att bli rumsrena innan dem är könsmogna. Att dem innan det skulle ha svårt att hålla sig! så jag har bara gått efter det! Men jag lyssnar givetvis på vad du oxå säger! jag gör mitt bästa för att han ska bli rumsren, och han är mycket bättre nu än han var innan.

Han vet om att han ska kissa ute, det är bara att det även händer inne.

Men han både kissar och bajsar i stort sätt varje gång vi är ute!

Jag vet oxå att han vet att han gjort fel när han gjort inne! För om jag går o torkar efter honom och i samband med et lägger upp lite mat till honom så går han inte ut i köket förens jag går därifrån eller verkligen visar att han får gå dit! så han vet att han gjort fel när han gjort inne!

Vill bara få honom att säga till!

Dama
0

Gör han ifrån i ett rum bara eller i flera rum? Vill så gärna hjälpa dej med detta och hoppas att du vill ta åt dej detta och pröva iallafall har själv 22 års erfarenhet av både valp och vuxen hund och rumsrenhet kommer inte självt av sig utan man måste hitta på nya ideer om hunden inte lär sig.

Hoppas du förstår

RobFrazie
0

#43 Det har hänt att han gjort ifrån sig i vardagsrummet oxå!

Men den är mycket sällan, det är mest i köket!

Vill tillägga att inatt har han varit mycket duktig!

Bara en liten pöl i köket! och var precis ute med honom och då både kissade och bajsade han och det tog inte lång stund! så jag tror han börjar bli mycket bättre! har inte varit borta så mkt de senaste dagarna.

Det händer mer att han gör innen när jag inte är närvarande! tex om jag åker iväg en stund o handlar eller gör något annat som tar kanske 2-3 timmar då blire mer att han gör ifrån sig inne!

KerstinP
0

Då kan det vara en protest om han gör det när du inte är hemma. Det vet jag flera hundar som gjort.

RobFrazie
0

#45 Okej. Hmm ja det kan mkt väl vara sant!

För han vet att han gjort fel när han gjort i köket. Och ibland kan han ha hunnit kissa bara jag gått ut o rökt lite så kan mycket väl stämma att det är i protest!

Singo-Torpet
0

min hund var iprinsip rumsren efter ca 2v, ja hämta honom när han var ca 12-13v.

vet inte om ja tycker min hund säger till nu (ca 9mån) men han kanske inte hinner han är ute en del mellan våra promenader nu med..

de hundar ja vet (hanar) som inte blivit rumsrena innan könsmognad har fortsatt kissa inne, markerar livet ut. kissar och bajsar ute men fortsätter markera innne.. vet inte varför men 3 st sådana käner ja nu, dock bara hanar.

tror som många säger öva öva, hll koll gå ut så ofta ni kan mellan vanliga promenader, bara ett varv på tomten räker.. ja var nog ute en gång i timmen de första 3veckorna och extra om han lekt/sovit. bakslag:börja om, kanske tidningstricket.

[randi]
0

#0 Skönt att det går åt rätt håll. Det handlar egentligen inte om könsmognad utan en annan sorts mognad. Det är som med barn en del blir fortare "mogna" och kissar på pottan medans andra behöver  längre tid på sig. Ibland så kan man ta bort vattnet för hunden på kvällen, så att den inte går och dricker i tid och otid. Hunden kommer i olika könsmognadsstadier. Man brukar säge att hunden kommer i en fysisk och en psykisk könsmognad. Din hund saknar kanske den mognad som gör att han inte kan hålla sig mellan varven. Försök att gå ut med honom kanske var tredje timme, se till att han inte kan vara i något annat rum när du är hemma så att han inte kan smita ut i köket. Du kan också sätta upp ett kompostgaller tillköket så att han inte kan gå dit ut. Lycka till och du skall se att han kommer att mogna och sluta att kissa inne.

Mysan59
0

Sen finns det ju raser som är extremt svåra att få rumsrena, bl.a. Jack Russel, vet inte hur det är med stövare och finnspetsar…

Singo-Torpet
0

#49 tänkte prisis skriva hur lätt JRT enligt mig blir rumsrena.. alla i kulle vart de efter bara ett få dar i sina nya hem och så har de vart med all JRT här runt oss..

flikkan77
0

Min Lillskrutta var det lite krångel med att få rumsren. Tills vi kom på att hon drack för mycket. Trodde hon hade UVI och åkte till veterinären som konstaterade att hennes urin mest var vatten. Så när vi började begränsa hennes vattenintag så blev det bättre, men vi fick börja om lite från början. För då hade hon kommit på att det gick att kissa inne. Eftersom vi hade två hundar så var det svårt att se att Lillskruttan drack för mycket.

Dessutom så kissade hon inne om hon hade tråkigt. Sen satt hon en bit från pölen och blev jätteglad när man kom för att torka. Nu är hon ett år och har varit helt rumsren i nästan en månad. Inte lätt att vara liten! Glad

Men det kan ju vara en sak att kolla med, hur mycket hunden egentligen dricker. Fast det hjälper nog bara för kissandet förstås.

"You just have to belive…"

Mysan59
0

#50 Ja det är väl lite olika. Men av alla uppfödare av JRT som jag känner, från klubben JRTC of GB, så säger dom alla samma sak, så det verkar som om det är nåt med det.

Det finns tydligen nån ras som är ännu värre, men vet inte vilken.

ingann
0

#49 min kompis dotter har en JRT o han var rumsren vid 13 veckor…  o min gamla granne säjer att alla hans hundar alltid varit tidiga, han har nog haft 6-7 JRT genom åren iaf…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Singo-Torpet
1

min var helt rums ren 15-16v men han kissa inne kanske 5ggr totalt sista gångn var han 15-16v och är nu 9mån.. ja hämta honom när han var 13v.

chiwawa är svåra är min uppfattning vet många som aldrig blivit rums rena..

Mysan59
1

#53 och #54:  Jo nog finns det undantag, men så många som jag känner som äger en JR eller föder upp såna och har gjort i flera år, så tror jag inte att dom skulle ljuga om en sån sak, det gör ju bara att dom blir mer svårsäljbara.

Och det kanske inte ens gäller dom flesta i rasen utan att många av just den rasen kan vara svåra… Har två själv och unghunden på 7 månader skvätter här och var fortfarande, superjobbigt!

Ja, chiuaua var det nog som jag hörde om.

Singo-Torpet
1

#55 kvätter är det inta för han markerar då, borde ju var köns mogen nu med tanke på rasen..  de blir ju köns mogna väldigt tidigt..

verkar dumt att ljuga om en sak tycker jag med… fast ja håller inte med iaf, inte enligt min erfarenhet.. peppar peppar har alla våra JRT vart rums-rena på nolltid.

Mysan59
0

#56 Jo, det är nog så att han håller på och blir könsmogen, hur som helst, jobbigt är det. Rynkar på näsan

Fast han är ju söt ändå Flört

Mysan59
0

#56 Jo, det är nog så att han håller på och blir könsmogen, hur som helst, jobbigt är det. Rynkar på näsan

Fast han är ju söt ändå Flört

Singo-Torpet
0

klart dom är söta ändå en av de bästa raserna ;) lite partisk är ja… min va könsmogen 5mån och han kastrerades ca 6-7mån.

Ladymon
0

jag har haft många hundar, Och en gång hade jag en cocker som inte blev rummsren och det berodde på problem med sköldkörteln /struma.

Kolla upp det !

Eriiccaa
0

Min yngsta hund har aldrig gjort ifrån sej inomhus. Hon är nu 8 månader.
Hon kissar/bajsar när vi går ut men annars håller hon sej.

Vi kan mer än gärna sova till tolv någon dag och hon håller sej.

exitingsvillemo
0

Vår tik var helt rumsren vid 12 veckor. Nemas problemas med den hunden, vår hane däremot… Suck. Tog jätte lång tid, har träffat veterinär men inget fel.

Han kissar ute, men bajsade ofta inne. När sommaren kom vände allt, gjorde ingenting på hela sommaren, sen blev det kallt igen och vad händer då? Jo då är det skönare att bajsa inne där det är varmt.

Han är 2 år nu och fortfarande händer det att vi hittar högar efter honom, men bara när det är riktigt kallt ute.

Det är riktigt att dom oftast håller sig till ett rum, rummet som vårhane utsatt till sin toalett är nu stängd med kompostgaller, vilket absolut har gjort saken bättre, men fortfarande, är det riktigt kallt ute så kan man hitta en bajja i ngt annat rum.

Det sägs att det är svårare att få en valp rumsren vintertid, eftersom dom oftast har svårt att hålla värmen och ibland ser det som ett straff när man tvingar ut dom i kylan, så var det med våran han satt på mina fötter och skakade och pep första vintern (han är född i November).

Han är hemsk på att markera också, inte inne hos oss, men gärna hos andra som har hanhundar. Vi kan komma från långpromenad men likförbannat så ska det lyftas på ett ben om han kommer hem till ngn med hanhund, har aldrig upplevt detta med ngn av mina andra hanar. Men så är han otroligt dominant öht.

Speciellt en hanhund vi känner, dit tar jag inte med min längre för dom är helt hopplösa, dominanta båda två och lyfter den ena på benet så måste den andra dit och markera över. Men det är ju just markering och beror inte på att han inte är rumsren.

TS skriver att tiken är runt året, har hon varit så här hela tiden, eller har det blivit värre nu? Kan det vara första löpet som är på G?

Tänker just på markering, tikar markerar ju också, när det är löptider. Min kan sätta sig och pinka varannan meter när hon ska löpa.

Gluskap
0

Tråden är ju ca 1 år gammal,  så det hade ju varit kul att höra hur det gått för TS och hunden Glad

exitingsvillemo
0

#63 Oj då Skäms var det en gammal tråd, missade det =)