Hundmöten
Har försökt söka lite på sajten innan jag skriver…men visste inte med vilket sökord riktigt….
Men hur sammanför bäst hundar med varandra? Jag är ju en "lätt nervös" typ och ser ju bara hundslagsmål, blod och mord framför mig….
Jag har en tik som jag egentligen vet funkar med andra hundar, hon säger ifrån om det behövs men sen är det lugnt. Nu ska hon få vara hos en dagmatte när jag ska börja praktisera. Dagmattens kompis har 2 hundar och det vore ju bra om dom funkade tillsammans. Men hur gör jag bäst för att det ska gå lugnt och smidigt till? Träffas ute första gången? Eller bara släppa ihop dom i lägenheten? Eller??? Tacksam för råd…
Ute hade jag börjat med, att bara släppa ihop i en lägenhet kan skapa mer problem än nödvändigt. Främmande hundar som inkräktar i hemmet är inte alltid okej för alla hundar…
Näe, hälsa ute, på neutral mark lugnt och sansat, gått en promenad och låta dem lukta på varandras revirmarkeringar, läsa varandras rörelser och så… och hålla sig själv luuugn främst så ska det nog gå bra, även om det kan vara svårt! Andas, andas, andas! ;)

Jag skulle rekomendera att först gå en promenad med alla och sen släppa ihop dom och sen testa i lägenehetn med om det går bra ute.
Först promenad utan kontakt, sen ihopsläppning på en helt neutral plats, funkar allt där kan man gå vidare till lägenheten.
Tackar och bockar! Det är ju tyvärr matte som är mest nervös….
Niki är ju inte det egentliga problemet….
# har du ingen sammbo eller kompis som din hund går bra i hoppmed som är lungn? vor kanske en bra ide om den personen kunde göra som #3 före slår. så du inte speglar din nervositet på gruppen av hundar som ska mötas, då de kan göra att gruppen blir osäkra på vad som ska hända
Jag kan säga att jag var lite som dig, nervös och orolig detta lede till att min hund då vart mer avaktande. Det smittar av så nu har jag valt att ta det lunkt o inte se sont framför mig. Sen är hon inte den som går fram iaf o hälsar på andra hundar utan hon struntar i dom helt undviker gärna att hälsa och inget jag tvingar henne o göra iaf. Men jag har gått med flera andra personer med hundar och det har vart ute i neutralmark där ingen har revirr-tänkande. Det har gått bra vi går med flera st hundar som är som hon i sättet. Nu ska vi ut o gå med grannens hundar den ena är lite avig mot nya hundar vi har gått promenad och kommer gå flera st för att kunna ha dom lösa när värmen kommit i trädgården (gemensam trädgård, lägenhet) Hoppas du förstår vad jag menar lite :D var lugn och avslappnad själv och ta neotral mark gå med andra hundar kopplade då ser de varandra mer gämnsides.
#5 Mitt ex är inte det minsta nervös vad gäller hundmöten med Niki och andra hundar… Hon har ett par hundkompisar som hon umgås med när hon är hos honom och det är ju inga problem.
#6 Förstår precis vad du menar. Niki är inte heller speciellt intresserad av andra hundar och bryr sig inte speciellt när vi möter andra. Fast jag har märkt att hon är valpintresserad!
Tack för tips och råd! Fortsättning följer…. 
#7 Våran föredrar tikar gärna äldre med så vi har promenadvänner (hundar) som är 6år-9år tikar hanar de är lite för på-isg enligt chanel. Valp har vi mött o det var en liten svart lurvig sak som hon tyckte var himmla intressand medans schäfervalp strök hon helt :) så det är någ lite olika vad de gillar därimor märker jag att Golden ritrever är en ras som många hundar trivs med likaså för våran tös, 6åringen som är våran promenadvän är en GB :) Vid löp var det en hane av alla som hon tyckte var intressant så det kvittar om hon löper ang hanar :D
kan bara säga att släpp inte in dem direkt i huset/lägenheten, det misstaget gjorde vi när jag skulle passa en staffe och våra hundar rök ihopa direkt .. ^^ .. fast vi lossade på dem och staffen gav sig direkt.. så efter det så viste staffen att den var väääldigt låg i rang här :P
#9 ja oja man ska inte vara på hemma plan alls :P det kan gå helt fel. Hur gick det med dom ingen skada sig?
Lämnade Niki hos sin nya hundvakt igår, hämtade henne på eftermiddagen idag. Klev in genom dörren 7 pers i lägenhetn, pepparkaksbak på gång…2 whippet sovandes i soffan och Niki i köket… Så allt hade gått bra!!!! Hundarna brydde sig inte om varandra.Dom hade varit på promenad tillsammans inna idag på dan. Matte är lugn och lättad….