Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 446 ggr
Surviver
0

Vad tycker ni?

Jag ska börja från början:

Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hund, min familj har haft hund i hela mitt liv till och från men jag har aldrig haft någon helt egen.
Nu har vi inte haft hunddiskussionen uppe på ett tag men nu har vi hittat en annons som verkligen intresserar! Jag tittar på hundannonser i stort sett varje dag men just den här lilla vovven har verkligen fått oss fast, han är precis vad vi vill ha, blandras mellan de raser som vi funderat på att köpa och så söt så man kan inte sluta tänka på honom.
Nu till problemen, klarar vi av en 14 veckor gammal valp? vilka kostnader förutom försäkring, inköpspris, mat och koppel/leksaker bör vi räkna med? Som det är just nu kunde det inte vara bättre att skaffa en hund, jag är arbetslös och har all tid i världen för honom. MEN man vet ju inte när jag får ett jobb, min mamma bor inte så långt ifrån oss och han får vara hos henne på dagarna isf.
Det är så svårt att veta hur vi ska göra?

Jag vore jättetacksam för era tankar och ideer kring detta, är det något vi helt missat att tänka på? alla synpunkter är välkomna!

Stj3rnfallet
0

Vad kul att ni funderar på att skaffa hund!=) Har ni ringt och pratat med "uppfödaren"? Det kanske är det allra bästa, för att de kan ju säkert svara på om du har några speciella frågor. Om ni klarar av en valp eller inte är nog mer upp till er och om du är arbetslös och har tid, så varför inte?=)
Det enda problemet jag kan se är väl om du får ett jobb.. Det är ju jättebra att du har din mamma att lämna hunden till!=) Men de första veckorna är det väldigt viktigt att valpen känner trygghet och att den vet var som är hemma, annars kan den bli väldigt förvirrad och börja må dåligt.

Bara ni har ekonomisk trygghet så att ni kan ge hunden allt den behöver och att ni har tiden så tror inte jag att det blir några problem för er att skaffa den där valpen. Tid är ju väldigt viktigt när man har hund och det är nog den bästa tiden i världen måste jag säga!=) Jag skulle inte tveka en sekund att köpa en till hund, om det nu inte vore för min mamma som tycker att jag ska vänta tills jag flyttat hemifrån :P
Tid och ork ska man väl ha för en liten valp, speciellt under första tiden man har hunden. Man ska få den rumsren, lära den saker osv. Enligt mig är allt sådant roligt, men kan vara jobbigt ibland om man t ex jobbar.

Jag tycker att ni ska köpa hunden om ni har pengar till det, tid, ork och energi att lägga ner på en liten valp, även om du också får jobb!=) Om ni vet helt säkert vad ni vill så ser inte jag något som skulle hindra er från att skaffa en valp alls! Lyd vad hjärtat säger, då blir det bäst!=) Jag lovar att ni inte kommer ångra er om ni skaffar hund, för de är verkligen underbara vänner =) Första tidfen med Ginza så blev jag väckt varje natt för att hon ville ut och nog var man trött när hon ville ut ofta, men nu efteråt så tycker jag att allt det där var värt det helt klart!=) Jag tror att ibärjan blev jag väckt 03.00 (om hon fått vara ute 12) sedan 06.00 osv. Allt det där försvinner ju allt eftersom de växer och blir äldre. Om ni verkligen vill ha hunden så köp den!=)

nä, such nu ska jag inte skriva mer och tjata om samma sak, är ändå väääldigt trött :P Lycka till iaf!=)

TinaH
0

Du kan räkna med i snitt med mat, försäkringar och kurser, tillbehör, typ…1000kr /månad.

dem pengarna som inte går åt, ha det som ett kapital, fall det skulle hända nått, om ni har råd. Lägg på gärna en 500-lapp efter alla utgifter på kapitalet i månaden, händer det nått så är det skönt om man slipper leva på vatten och knäcke bröd! =)

vad är det för raser?

Tänker ni gå kurser?
Varför en blandis?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Surviver
0

Tack för era svar,

#2 Han är en blandras mellan Golden/Berner sennen och Rottweiler. vi har tänkt gå kurser med honom och vi var ju egentligen inne på en renrasig av någon av hans raser men, min erfarenhet av blandisar är enbart positiv så varför inte när vi får alla drömraser i samma hund? ;o)

TinaH
0

# 3
Tack för svar! =)

Himla stark blandrashund för att vara en första hund, må jag ju säga….

en golden som är apporterande fågelhund.

Berna Sennen:
Ursprungligen vakt, drag och boskapsdrivande hund på gårdar.
Numera även sällskapshund och mångsidig nyttohund.

Rottweiler
boskapsdrivande hund på gårdar, vaktade heden, och är brukshund.

Hunden kan bli hur trevlig som helst, och bra psyke, men var berädd på att den kan bli stark, och har man ingen bra pondus bakom sig och hunden lägger benen på ryggen och drar så är man som en vante….*S*
Lika så är det 2 dominerande vaktande raser.

Hoppas dú har tänkt och arbeta med hunden via BK, eller nått liknande hos någon instruktör.

På en sådan här blanding så skulle jag inte rekomendera detta som en första hund.

visst har själv bra erfarenheter av blandisar, och jag ser åsså folk som har stora tunga rasblandisar som inte heller klarar av sina hundar.

Hoppas du har läst på om dessa raser och att du är med´veten om att det är en stark hund du köper, så kommer det nog och gå bra. Glad

Mvh TinaH

Surviver
0

Jodå, jag är medveten om att det är starka raser, utom berner sennen är det är dock de raser som jag är van vid hemifrån. under min uppväxt har vi haft fyra hundar som varit sk. problemhundar som vi tagit hand om. En renrasig schäfer, en Golden/Schäfer, en schäfer/rottweiler, en rottweiler/dobbermann/schäfer. Alla har med rätt träning och en fast hand blivit superbra. Vi ska givetvis gå valpkurser mm. hos brukshundsklubben men jag hoppas att jag har med mig iallafall lite hemifrån.
Jag har pratat med uppfördaren nu och hon verkar toppenbra, vi ska åka och titta på honom ikväll, hälsa på i hans hemmiljö och se hur han är och träffa hans föräldrar. Är det något speciellt du tycker att vi ska kolla på? tips mottages tacksamt!

mvh. Eva

AgnetaK
0

Kul med hundtankar!

Bara ni har läst på om att ha hund och om hunduppfostran så brukar man känna om man är redo att ta hem en valp, tycker jag. Boktips: Kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt. Finns många andra också.

Jag blev också tveksam till den blandningen, TinaH skrev ett bra inlägg #4 tycker jag.

Edit: okej, missade ditt senaste inlägg, Surviver, du verkar ju ha erfarenhet av den typen av blandningar.

Alex
0

Tycker du har fått bra svar redan, men vill bara påpeka en liten sak.. Har du otur kan valpen få alla "negativa" sidor från de olika raserna, och det blir inte alls en sån trevlig hund som ni väntat er. Dessutom kan du ju tyvärr inte vara 100% säker på att hunden faktiskt har de raserna i sig, eftersom den inte har någon giltig stamtavla. Finns många som ljuger om sånt, det kan finnas dolda raser i hunden, som kanske inte alls passar erat liv..

Sen så är det en sista sak, och det är hundens bakgrund. Hur släktingar och liknande har vart i psyket, sjukdomar/andra fel mm är något ni inte vet. Även om ni får träffa föräldrarna, och vet att de är friska behöver inte det betyda att det kan finnas "sjuka" individer längre bak i stamtavlan som ärver ner defekter till valparna.

Jag vill inte vara någon olyckskorp eller så, vill bara göra dig riktigt medveten om riskerna med att köpa en blandrasvalp. Med en renrasig är det ju så mycket mer man kan kolla upp, och dessutom finns i stort sett alltid uppfödaren där hela hundens liv (med förutsättning att det är en seriös uppfödare) och kan hjälpa er vid behov.

Men väljer ni att köpa den här valpen önskar jag er lycka till! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

TinaH
0

Är inte bernasennen en stor stark hund?
då heter jag kalle anka! Räcka ut tungan

Håller med Alex till 100%.

Mvh TinaH

AgnetaK
0

#8 Jo, hon menar ju att hon har erfarenhet av alla raserna utom den.

Tycker också att Alex gjorde ett mycket tänkvärt inlägg.

TinaH
0

Hon har erfaren heter av dem som blandis, men inte som ren ras, och det är lite skillnad.
För blandar man så vet man inte vilken av raserna som slår igenom.Glad

Mvh TinaH

AgnetaK
0

#10 Javisst, jag håller definitivt med, ville bara säga att det inte stod att berner inte var en stor stark hund. Flört

TinaH
0

Tack agneta ! Glad
Förlåt jag missuppfattade dig…glömde lliksom och läsa alla bokstäverma i det du skrev….. Som kan vara bra och göra här iforumet i bland…..så kanske det kan bli så att man slipper missuppfatta varandra, som folk tyvärr mer än ofta gör…..Generad

Mvh TinaH

AgnetaK
0

#12 Det är helt okej, Tina! Jag läste också fel först själv i det inlägget… och jag skulle kunna ha varit mer tydlig själv med vad jag menade, ibland låter det så bra i ens huvud men blir inte likadant i skrift. Förvånad

Sådär, nu ska jag inte bli mer OT i denna tråd. Glad

TinaH
0

# 13

kan du ge mig en förklaring….

hur det kan låta bra i huvvet och bli helt knäppt när man skriver …..vad händer där emellan ?? Fot i munnnenFörvånad

har funderat själv många gånger. Skrattande

Mvh TinaH

Zebben
0

Jag ställer mig frågan varför den är 14 v och de ska sälja den nu? Har de inte fått den såld eller blev det bara en valp? Hade de tänkt behålla den först, men ångrade sig, varför i så fall?

Har de både mamman och pappan hemma? Vad har föräldrarna gjort och är de röntgade, ögonlysta? Har de några meriter eller vad har de gjort i sina liv? Varför blev kullen till, planerat/oplanerat?

Det finns massor av frågor….

smurfan-13
0

Har inte orkat läsa alla inlägg, men tänk på att kolla upp att föräldrahundarnas leder är friröntgade! Så stor hund är inte alls kul om det senare visar sig att den har nån leddeffekt (vilket inte är allt för ovanligt).

Har själv en blandis av okänd härkomst som vi kämpat enormt med pga hans armbågsleder. Det blev för oss en mycket dyr & enormt känslomässig process.