Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 1901 ggr
SparklingTindra
0

På grund av fodret?

Min 4-åriga tik Tindra har ju haft problem med torrfoder, att hon blir hård i magen av det. Jag har testat olja på maten, vitaminer på maten, blötlagd mat m.m. utan resultat.

Så bytte jag till Klass färskfoder. Det funkade bra till hennes mage. Men det är omständigt när man åker bort, det är geggigt och det luktar illa och så måste hon äta sån liten mängd för att hon har lätt att gå upp i vikt trots mycket vardaglig motion så hon är alltid lite småhungrig (kurrar i hennes mage och hon har börjat tigga).

Då fick jag tipset att testa Eukanubas Sensitive Digestion, av expediten på affären där jag köper färskfodret. Jag fick en gratis 2,5 kg säck att testa med.

Jag bytte till det fodret på bara Tindra för att säcken skulle räcka längre och för att jag skulle hinna se om det var ett bra foder utan att behöva köpa en ny säck. När den tog slut så var Tindra fortfarande bra i magen, så jag köpte en ny säck i samma storlek.

Men den senaste veckan så har hon spytt på natten 3 gånger och igår spydde hon igen medans jag ännu hade henne på trimbordet. Även min andra tik som nu också har fått testa fodret spydde igår.

Nu undrar jag: tror ni att det kan ha med fodret att göra, att dom spyr så där? Det går för länge mellan gångerna för att jag skulle misstänka typ magsjuka, men nog ofta för att jag ska tycka att det är lite märkligt..

Vad tror ni?

Karizma
0

Färskfoder funderar vi på med här :) Vi får se hur det ser ut efter flytten (1 dec) hur det är med frysplats :)

SparklingTindra
0

Putt*

Mischa
0

Lukta och kika på fodret så att det inte är dåligt på något sätt.

≧◔◡◔≦

SparklingTindra
0

#3 Det luktar som vanligt..

Mischa
0

Jag skulle nog fortsätta ett tag till och utvärderat fodret innan dommen kommer, blöter du upp det också?

≧◔◡◔≦

SparklingTindra
0

#5 Nej, jag blöter inte upp detta foder.

Mischa
0

#6 kolla om det blir lättare för magen att ta hand om uppblött torrfoder än torrt, bara en spontan tanke som kom var om både käkat färskfoder en tid kanske det kan vara en omställning att få det torrt(?)

≧◔◡◔≦

SparklingTindra
0

#7 Jaa, fast nu har hon ju ätit en hel 2.5 kg säck innan med torrt foder, och jag har blandat ut fodret succesivt..

Soffe
0

Men om det är fodret borde hon väl reagerat innan när du gav henne från 2.5 kilos påsen. Och om du köpte en ny påse vore det konstigt om det är fel på just det innehållet. Hoppas det ordnar sig iaf.

Vattnadal
0

Spyr de upp mat eller spyr de galla?

Spyr de upp maten kanske det är fel på fodret, eller så tål de bara inte det.

Spyr de galla förbränner de maten för fort, och behöver mer eller att få det fördelat på fler tillfällen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SparklingTindra
0

Jag frågade en vet. igår när jag träffade henne och hon sa att det var mycket möjligt att det berodde på fodret men att jag skulle fortsätta med fodret så att jag ser om det fortsätter en längre tid.