Hjälp ang ev diskbråck
familjens colliehane rex är 10½år och har haft väldigt mycket sjuka i sitt liv. dom senaste åren har han mått kanon och vi har hittat ett foder som hans mage tål så bra.
men på senare tid har han kännts stel och klumpig i bakbenen. vi provade ge glucosamin för att se om det kunde hjälpa men det tycker jag inte riktigt att det gjort.
fick bokat en tid hos vetrinären som drog och slet i honom och tyckte även vi skulle röntga. han fick en sov-spruta och blev röntgad. vet kunde inte se nåt fel på hans höfter men tyckte sig däremot se nåt krux vid ryggraden, hon trodde det kunde vara diskbråck.
hon gjorde även ett test med hans baktassar genom att sätta ner "tårna"/klorna mot golvet och då ska han reflexmässigt sätta tassen rätt igen, men tramdynan mot golvet. han gör det med sin högra tass men inte med den vänstra och han stödjer mest på sitt högra ben och orkar därför inte röra sig så hemskt mycket…
sen vetrinärbesöket har han blivit mycket sämre tycker både jag och mamma. han rör sig mycket mindre och hänger ner mer med baken typ som en schäfer^^
han har fått ordinerat kortison som han ska ha i ett par veckor och vi har börjat med en stark dos för att trappa ner och han har nu fått det i tre dagar och enligt vet ska han ju ha blivit bättre dag tre…vilket vi inte tycker…
någon som har någon erfarenhet av detta eller någon idé om det kan vara något annat än diskbråck?
för att vara säker på att det är diskbråck måste man göra en magnetröntgen (tror jag det var) och då måste hunden sövas. med hans storlek (han är en väldigt stor collie, på 30kg) och hans ålder så är det inget vi vågar oss på och dessutom skulle dom isf operera det eventuella diskbråcket när han ändå var sövd vilket skulle resultera i en lång tillfrisknadsperiod med simning och smärta m.m…..
känns väldigt hopplöst just nu och detta har varit ett riktigt crappy år hittills och jag orkar inte förlora honom nu<3

Om jag ska vara helt ärlig vilket jag tycker man ska vara i en sådan här situation. Så borde han nog få somna in. Om ni ser att han mår dåligt så gör han det, och hundar döljer oftast sådant tills det blir outhärdligt så han mår nog mer dåligt än han visar. Och har han så ont att han inte orkar röra sig som förr så är det inte ett roligt liv för honom. Man ska inte vara egoistisk i sådana här situationer utan göra vad som är bäst för hunden, även om det gör ont i hjärtat.
grejen är att han inte har ont, utan ingen känsel el reflex i benet =/ det är det som är så svårt! han är en pigg frisk hund i övrigt och det känns så nedrigt att en sån "liten" grej ska avgöra mellan liv el död. han vill inte dö, inte än iaf. han har livsgnista kvar och än är inte tiden inne…. han har varit så sjuk förr och vi hade bokat tid för avlivning när han var 4 år. men han blev bättre precis veckan innan vi skulle åka in med honom och har sen dess levt fullt frisk. nu är han gammal och har givetvis inte oddsen på sin sida som förra gången men än är han inte redo för att lämna oss känner jag. sen om det handlar om en vecka en månad eller ett halvår vet jag inte :S
Jag har ingen erfarenhet alls om diskbråck lr vad det kan vara. men tycker inte att man ska ta bort han om han är som du säger #2. Hur länge har han haft kortison? för vänta o se 5 dagar då bör det ju vara bättre iaf. Han var himmla fin det måste jag med säga :) Hoppas du får bra svar av kunninga personer om detta med bråcken
#3 tack för ditt svar! Han har gått på kortison sedan i söndags! så det är inte så många dagar, ska minska dosen from imorgon.
idag har han mått mycket bättre. enligt mamma (som han ju bor kvar hos) var han riktigt risig igår… men idag har han gått bra och varit pigg men mamma ville ändå kolla upp honom hos vet pga att hans öga såg konstigt ut och det kunde vara en biverkning av kortisonen. vi fick en annan vetrinär (den vet vi brukar ha egentligen) och hon gick igenom och förklarade så himla bra så vi blev mycket lugnare och mer positivt inställda till behandlingen :)
hon berättade att det kunde ta väldigt lång tid, typ månader, för en nervskada (som det ev blivit om nerverna blivit klämda i det eventuella diskbråcket) men att svullnaden borde lägga sig och sedan bör han långsamt bli bättre. vi är positiva för han är en riktigt fighter :) men om någon har erfarenhet av diskbråck eller något liknande/som vet trott varit diskbråck men visat sig varit något annat får gärna hojta till :)
#3 rexe tacka för komplimangen :)

Min ena hund har gjort omfattande ryggundersökningar i nästan två års tid innan vi fick löst vad det var. Han röngades och sattes sen på kortison, blev bättre, men sämre igen när vi skulle minska dosen. Vi testade akupunktur som funkade super till en början, men sen blev han hastigt sämre igen och då fick vi fixat en remiss till strömsholm som gjorde både MRI och CT på honom. Då kunde de se att han har flera buktade disker och en förändring i ländryggen. De ansåg inte att de kunde hjälpa honom med operation då utan vi fick rådet att massera, täcka och ta kontakt med en duktig sjukgymnast för att se om han kunde bli bättre. Vi bytte även bort kortisonet mot smärtstillande, vilket funkade mkt bättre.
Felix fick sen lära sig simma, jag fick lära mig stretcha och massera honom och han har en uppsjö med täcken och overaller nu. Han är bra så länge vi sköter det som behöver skötas och jag räknar med att ha honom i mitt liv många år till. Nu var han bara 4 år när han var som sämst, så då kändes det riktigt att kämpa, vilket det kanske inte hade gjort om han var betydligt äldre.
#5 tack för ditt svar! "skönt" o höra att det finns fler med samma problem (missförstå mig rätt^^ hehe)
vetrinären var inne på smärtstillande först men eftersom rex är så känslig i magen så vågade hon inte ge honom det då det kunde påverka magen mer än kortisonet….
varför ska han ha täcke/overall?
har funderat på det här med massage alt simning (det är nog ingen idé dock, han har gigantisk päls som tar tre dagar att torka och han hatar/är livrädd för vatten^^) men ger massagen något, om det är problem i själva ryggraden? eller det kanske är så att muskulaturen runt om är spänd pga överansträngning eller smärta?
det är ju just rex ålder som är honom emot, men eftersom han är så pass pigg o i bra kondition i övrigt så vill man ju inte ge upp i första taget!

Vad jag hört så ska man aldrig manipulera en skada i i rygg hals osv. Alltså inte massera runt eller på det område som är skadat, det kan förvärre skadan. Prata med en veterinär eller sjukgymnast som kan sådana skador innan du gör något sånt.
#7 absolut! vågar mig inte på nåt hemma-fix :P dessutom ska hans rygg vila från långas promenader och allt annat jobbigt, skulle gissa att massagen kan ingå i 'jobbiga grejer'.

#8 Det beror helt på hur illa det är i ryggen. Massage släpper ju lös mycket i kroppen bland annat endorfiner vilket kan har en bra effekt på människor men vet inte med hundar. Men sammtidigt släpper det lös slaggprodukter som kroppen tar hand om, men vet inte hur det reagerar med mediciner och sånt. Så bra att du kollar upp innan du gör nått :)
#9 så sant så sant :) han ska på återbesök om en månad, tar upp det då :) tack för svar och tips :)

#6 täcke/overall är för att han INTE får bli kall. Väder och temperatur/fukt är det som påverkar honom mest idag.
Felix avskydde oxå vatten och att simma, men fick snällt finna sig i det. Idag så följer han snällt med in i badrummet när vi fyllt upp badkaret för att simma (han är liten). Han tycker inte det är kul, men han får gott godis och en glad matte, så då kan det vara värt det. Har ytterligare en rehabhund som fick lära sig att bada. Han var hysteriskt rädd för vatten, men det var det enda som kunde rädda honom.
Massage är även dte guld värt, men som nämnts så är det bra att kolla innan vad och hur man ska göra för att inte förvärra något.
Oavsett så tycker jag att ni ska kontakta en sjukgymnast som är KUNNIG (finns många m väldigt bristfälliga kunskaper, erfarneheter och utbildning) och se vad de rekommenderar till er. Sjukgymnaster kan ofta hjälpa mer än en veterinär när det kommer till såna här grejer (iaf om det inte är aktuellt m att operera)
tack för alla svar i denna tråd.
igårkväll blev rex helt plötsligt jättedålig, han kräktes och verkade vara förstoppad. han gnällde och pustade och vi bestämde oss för att åka in till djursjukhuset.
fick en skitkass vetrinär som inte gav något bra intryck alls =/ innan han ens undersökt rex så frågade han hur mycket vi tyckte dom skulle göra för honom osv. ja, kanske allt? sen gick han fram o tryckte rex på magen vilket resulterade i att han högg^^ så han hade kanske ont….
vi fick lämna honom där inatt och imorse hade dom röntgat hans mage men det fanns inget i tarmen, men det fanns något som skulle kunna vara en tumör?
… vid halv tolv ringde vet mamma o sa att han kollapsat och hon borde avgöra ang avlivning inom 15 min!! jag tyckte det var helt vansinnigt att ens säga så men vi fick ju åkt dit iaf och mycket riktigt låg han och reagerade inte på tilltal.. så inom ett par minuter hade han fått sprutan och var alltså död.
det hade inte med ryggen att göra och det känns nedrigt att han börjat bli bättre i ben/rygg och så dör han av något annat!! :'(
vila i frid Rex 990309 - 091005

#12 Vad tråkigt :( beklagar. Sov gott Rex
Onej, :( Beklagar verkligen.
RIP Rex-
*tröst kramar*

Beklagar sorgen!
Sov gott fina Rex!
Beklagar verkligen:/
R.I.P Rex
tack allihopa..!

Beklagar *skickar tröstekramar till er*
Ha en bra dag!