Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 2837 ggr
Ricko
0

Om hunden bet/dödade nån?

Vad skulle ni gjort om er(a) hund(ar) bet eller dödade en person? Och hur skulle ni känt för hunden. Skulle ni älskat den lika mycket, hata den eller ja?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

destroyed
0

Jag skulle blivit extremt förvånad och undersökt min hund mycket noga av vet. Men jag hade fortfarande tyckt om den lika mycket

[jakke94]
0

om dem dödat en person så hade dem blivit avlivade direkt!

hade dem bitit en person så hade vi nog sett över situationen och om det inte var pga av rädsla eller att den kom i panik för någonting eller gjort det i självförsvar hade vi nog övervägt avlivning, en hund som biter utan orsak mår oftast inte spec. bra.

dock är alla situationer där hundar bits unika, så svårt att säga

[Hilo]
0

Hade gjort allt för att ta reda på varför.
Haft hund som dödat så jag vet precis hur jag skulle göra.

Var det ett solklart fall att det var min hund som var problemet och ingen som triggade den, eller hetsade hunden skulle jag välja att ta bort den för andras säkerhet.
Beroende på om det var ett bett och hur allvarligt bett, eller dödsfall.

[Hilo]
0

-Tillägg: Hunden dödade ingen person!

Ricko
0

Om den bet så h*n nästan dog, eller ja han skulle bitit i strupen omm det inte varit för h*n hållt för armen eller något liknande? för t.ex en familjemedlem klappade den när den åt mat osv? Eller att hunden morrade när man klappade den när den åt och då tog man bort matskålen för den t.ex inte fick morra och när man tagit bort matskålen anföll den en?

Ricko
0

Okej, men jag menar att hunden dödade en människa inte ett djur. Djur 'är väl ganska vanligt att en hund brukar döda`:P

[Hilo]
0

#6 Beror på vad för djur, och det ska inte vara vanligt. Inte ens jakthundar dödar ju djur bara sådär.. Dock kan jag tycka att beroende på orsak till dödandet, så är det lika allvarligt om det är människa eller hund, eller katt..

Ja, om det var p.g.a. mat skulle jag inte ta bort den.
Människor ska ha vett nog att låta en hund äta ifred.
Var den ute efter att döda eller markera - Kan ses på många sätt.

Många faktorer spelar in.

Ricko
0

Jo men den ska ju heller tycker jag inte döda sin flockmedlem för man klappar den. Dock tycker jag man itne ska avliva den men kanske omplacera den till nån utan barn eller träna bort beteendetr.

[Hilo]
0

#8 Klappar hunden nej, men du skrev klappade när hunden åt.

Har man lite vett så låter man hunden äta ifred, även om beteendet inte är okej för mig, men sen måste man ju också förstå hur hunden känner.
Vem vet, kanske den vart med om saker inne..
Nej, lättast tycker jag att låta hunden äta ifred så slipper man ev. skador.

Ricko
0

Jag menade klappade när den åt. Jo men t.ex om den aldrig nånsin varit mataggressiv, man tidigare kunnat pilla i maten och ta bort matskålen fast det var mat i och den aldrig gjort nåt men plötsligt "nu" gjorde det.

[Hilo]
0

#10 Ja, då gjorde väl jag något fel och skulle inte klandra hunden.
En hund kan regera på många sätt, och först och främst ska man kolla
-"Vad gjorde JAG som fick hunden att eventuellt reagera så"

Ricko
0

Okej. Ja om hunden bet dens ägare, nästan dödade personen för den klappade den när den åt skulle jag nog omplacerat den till nån utan barn eftersom om man hade/har barn så ja barn klappar väl hunden när den sover, äter ja det går liksom inte att hindra barnet från att klappa hunden.

Ricko
0

Och vad hade ni gjort om den hade gjort som jag skrev från och med #5 Men innan hade h*n bitit ägaren när en löptik kommit men hunden var 'ndå aggressiv mot andra hundar så den skulle ändå försvara ägaren och när ägare puttat bort tiken och hunden bet en, dock inte så stor skada att det behövdes sy.

[Hilo]
0

#12 Man kan visst lära barnet att inte klappa hunden när den sover eller äter.. Vad har du fått det ifrån?
Min grannes tvååring vet att man inte rör vovven när den äter eller sover..

#13 Hängde inte riktigt med där..

[Stampelina]
0

Om min hund bet ihjäl en annan människa skulle jag inte tveka en sekund, då skulle vi ta bort honom med en gång.

Utan tvekan.

Ricko
0

#14 du missuppfattade det nog. Om man har massa småbarn den minsta några månader, ja jag tror itne den förstår att den inte får röra hunden. Alltså att hunden tidigare bitit ägaren när en löptik kom fram men inte likastort så det behövdes sys.

[Hilo]
0

#15 Tror inte någon annan tänker göra på något annat vis.
En hund ska inte vara så ostabil att den dödar.

Undantag finns ju i självförsvar, men tror inte man kan tänka så när det kommer till våra hundar i hemmiljö..

Ricko
0

#17 hur menar du i "Tror inte någon annan tänker göra på någat annat vis"

[Hilo]
0

#16 Man lämnar aldrig ett barn ensam med en hund så det scenariot blir en omöjlighet för mig..
Hanhundar kan bli otroligt frustrerade med löptikar, så jag skulle själv inte ta bort den om det var ägaren, mig, den bet i samband med löptik.
Dock skulle jag def. göra något åt beteendet, och hände det fler gånger trots kastrering och uppföstran så skulle jag nog välja att ta bort hunden, för då är det med största sannolikhet något annat som är fel.

[Hilo]
0

#18 Ja, om hunden dödar en människa. - Jag tror de flesta väljer att ta bort hunden. Vad var det du inte förstod?

[Stampelina]
0

#18 - Skulle du ha kvar en hund om den bet ihjäl en människa?

Ricko
0

#19 har man hunden inne och massa småbarn så jo jag tror att nåt av barnen hinner avra ensam med hunden nån gång då och då.

#21 troligtvis skulle det polisanmälas och jag måste vara tvungen att ta bort den, annars vet jag itne men troligtvis det beror på varför hunden gjorde det. Har själv varit med om en sån här sak(klarade sig men hade hon aggerat 1 sekund senare hade hon varit död nu) så ja, därför jag undrar hur ni skulle gjort.

[Hilo]
0

#22 Anser att ingen ansvarsfull förälder har hunden i samma rum då som småbarnen.. Nu räcker det med scenarion, börjar bli lite drygt att svara på om det hände, eller på det viset.. Finns en miljon olika sätt att se på hur eller om det hände.
Förklarat i stora drag, tycker du fått bra svar.

Ricko
0

#23 Man kan inte leva med att man måste stänga in hunden eller hålla barnen borta från hunden när det ska äta :S Den akn ju göra utfall andra gånger också och itne bara när hunden äter, bara för att den gången den bet en person gjorde det när den åt. barnen kan vara ute och leka och hunden rymmer och det kommer en löptik eller vad som helst och vips så är barnet dött. Tråden är ju liksom till för att diskutera så? Men vill du inte prata mer om det så okej.

Ricko
0

#23 Man kan inte leva med att man måste stänga in hunden eller hålla barnen borta från hunden när det ska äta :S Den akn ju göra utfall andra gånger också och itne bara när hunden äter, bara för att den gången den bet en person gjorde det när den åt. barnen kan vara ute och leka och hunden rymmer och det kommer en löptik eller vad som helst och vips så är barnet dött. Tråden är ju liksom till för att diskutera så? Men vill du inte prata mer om det så okej.

[Hilo]
0

#25 Ja, men det är ju det jag menar. Tänk om, tänk om. Såfort man säger något så kommer det in ytterligare en grej hela tiden. Blir lite långdraget tillslut. Jag lämnar det här nu, då jag tycker du fått bra svar, samt att det blir lite långdraget när man lägger till först mat, sen barn, sen löptik o.s.v.

Ricko
0

#25 eftersom mat-barn-löptik hör ihop eftersom det första gången hände när det var en löp tik, andra gången när det gällde mat och barn kom in eftersom en "sån" hund kan vara farlig för barn. Och det är inte "tänkt om" eftersom det hänt. Men jag undrar vad ni skulle gjort. Men nu vet jag att du tycker man får skylla sig själv.

[Hilo]
0

#27 Nej, men får inte skylla sig själv på det viset, men man får väl se till att ha uppsikt över bran och hund. Kastrera hunden så slipper man löptiksproblemet och man får väl ha vett att låta hunden vara när den äter. Har man en hund som är så ostabil att den hugger när man rör den vid utfodring borde man väl också veta att hålla barn på avstånd..
I första hand tänka på vad och hur man själv gör, inte anta att hunden är problemet i första hand.

Pratar bara ur egen erfarenhet då jag själv haft hund som man var tvungen att hålla extra uppsikt över. Finns massor att tänka på om man tror sig veta vad hunden är benägen till.
Är det en första gångs händelse och allt sker utan trigg så är det ju din uppgift att kolla vad som hände.
Ofta har hunden ont, blir rädd eller känner sig trängd.
Då får man ju anpassa lite så hunden känner sig trygg och inte trängd.

Förstår du hur jag menar?

Ricko
0

#28 Jo jag förstår.

[Hilo]
0

#29 Bra det.

springXnicht
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om min hund hadde bitit någon hadde jag inte blitt så förvånad, men om hon dödade någon. Jag skulle bli helt paff :O Skulle typ blitt rädd för henne :X Hon är ju ingen hund som atackerra folk :S Hon är så snäll och sööt :) Men om hon dödade någon skulle jag nog fortfarande älska henne<333

Mischa
0

vet undersökning och munkorg på.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#32 Munkorg ja, bra att du sa det.
Själv haft det på en hund, så det är ett alternativ, dock inte permanent.

marinelady
0

Hund som utför oprovocerad attack (ur min synpunkt) skulle jag ta bort..så enkelt är det för mig.

Royalz
0

Skulle min hund döda någon skulle han avlivas direkt.

Sen om han skulle bita någon utan anledning så skulle vi nog avliva han, för går inte att lita på en hund som bitit.

[Stampelina]
0

#35 - Precis. Håller med dig.

ingann
0

Skulle min hund nafsa någon skulle jag träna bort det men skulle han hugga allvarligt/döda så är det avlivning direkt utan diskussion.

Oavsett om det inte var hundens fel vid just det tillfället så är risken stor att den skulle göra om samma sak så fort den kände sig hotad på något sätt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

oh-la
0

det krävs ganska mycket kraft för ett en hund ska döda en person, äen ett barn, genom att bita. ofta kräver det flera hugg eller hugg och ruska om ordentligt. det skulle altså inte vara ett hugg i typ "ge f*n i mig" utan det hade varit ett hugg och redan upprepade hugg eller ett hugg där hunden inte släpper taget. hade min hund bitit någon så svårt att denne dör hade jag inte tvekar en sekund. hunden avlivas.

Ricko
0

#38 Om den inte biter i strupen då.

oh-la
0

vadå om den inte biter i strupen. det gör ingen skillnad. även om hunden får ett grepp någon annanstans på kroppen så krävs det ganska mycket kraft för att hunden ska ha ihjäl någon. risken att det är en olycka är ju störst vid strupen eftersom det är så känsligt. så om hunden skulle lyckas ha ihjäl någon genom att bita någon annanstans skulle jag defenitivt avliva, eftersom det kräver ganska hänsynslöst våld, och då är det defenitivt ingen olycka. ett hugg i strupen skulle ju kunna vara en olyckshändelse eftersom vi har otroligt ytliga artärer just där. men oavsett, skulle min hund döda en annan människa så länge som det inte rör sig om att hunden fällt någon på översta trappsteget, så är det veterinären och en spruta.

Ricko
0

#40 Ja menar att om ett djur biter en i strupen dör man/förblöder ganska snabbt.

Nitro
0

Vår älskade vovve började hugga i alla möjliga olika sammanhang, när vi tränade, hemma i soffan osv. Den hunden undersöktes av vet. och togs sen tyvärr bort.

oh-la
0

#41 det gör ju ingen skillnad. om hunden biter i strupen är ju chansen att det var en olycka större eftersom det kräver lite, så om personen dör för att hunden biter någon annanstans på kroppen har ju hunden använt mer våld.

oavsett om hunden hugger i strupen eller någon annanstans på kroppen, men resultatet är att personen dör så hade jag ändå avlivat hunden snabbt som sjutton. jag hade aldrig kunnat lita på hunden igen, folk runt omkring mig hade aldrig litat på mig och om jag väljer att omplacera hunden är ju risken enormt stor att den blir en vandringspokal eller hamnar hos personer som tycker det är tufft att skryta med att hunden dödat en annan människa och det skulle jag aldrig vilja ha på mitt samvete. självklart kan hundar morra till eller naffsa, men om en hund vänder sig om och hugger en person så illa att personen dör, då anser jag att hunden är sjuk och ska tas bort.

Ricko
0

#43 jag menar inte att man inte ska avliva den om den biter i strupen jag svarade på "Det krävs ganska mycket kraft, och många hugg osv" då sa jag att det går dock väldigt snabbt om hunden biter i strupen.

oh-la
0

#44, jag skrev också att i halsen finns många ytliga artärer så där kan det hända av en olycka med ett olyckligt hugg.