Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 20168 ggr
Royalz
0

Utslag på valp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp har haft som utslag en tid nu. Men det har bara varit enstaka små utslag. Men märkte igår att det har kommit ett rätt stort utslag. Nån som vet vad det kan vara för något?

Karizma
1

det kan inte vara av foder då foderallergi eller viss känslighet mot något i fodret? Just liknande utslag fick min systers hund med o då var det foder som spökade.  Ser du om han kliar/tvättar dom mycket?

Royalz
0

Han har tvättat sig mycket mellan benen men det har varit för han har haft förhudsinfektion.

Han har superblank päls och är fin i hullet.

Har dom foderalergi brukar väll inte pälsen vara blank? :)

Ricko
0

Njae vet inte riktigt, men i HUNDliv var det 2 hundar som fått utslag av ett foder. Testa byt foder?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Bogart
0

Tycker att du ska ta valpen till en veterinär. Det är nog i princip omöjligt för oss att säga vad det kan vara. Kan mycket väl vara någon allergi, så uteslut inte det så lätt. Raserna i din hund har mycket hudproblem och allergier, så var väldigt uppmärksam.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Royalz
0

Han kliar sig inte något. Det gör dom väll med alergi? Tror faktist inte det är det, eller hoppas inte det.

Utslagen kommer och går, men det är aldrig mer än 2 samtidigt.

Nikkis
0

Det där är väldigt vanligt på valpar, och totalt ofarligt för det mesta. Dermatit heter det.

Min hade det också som valp, ibland kan det återkomma i vuxen ålder.

Man kan tvätta det där med något uttorkande och sedan smörja in.
Men det är bäst att gå till veterinären för salvan man får är på recept, det är endera en gel eller någon annan form av salva.Glad

Royalz
0

Okej vad skönt att det inte är något farligt.

Ska smörja honom då och se om det blir bättre :)

Zebben
1

Denna typ av utslag, är som skrivet, väldigt vanligt på små valpmagar. Håll det lite rent och torrt så går de väldigt snabbt över. Det brukar vara några st utslag och lagom tills de försvunnit så har det kommit nya.

Inget att ta sig till veterinären för om det inte blir infekterat alt. irriterande för valpen.

Yessica
1

Vad är det för typ av utslag då? Tänkte eftersom det är vanligt på valpar, var kommer det ifrån? Glad *nyfiken*

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Nikkis
0

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kallas det där för Dermatit. Tillåt mig att….

Flört

Ricko
0

#10 haha vad coolt XD ^^

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Yessica
0

#10 Haha! Vilken rolig grej det där med google Skrattande Men okej, så någon form av allergiutslag "bara"? Skummade igenom lite snabbt bara den första på wiki..

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Royalz
0

Det har kommit några fler utslag nu. Men ska åka till apoteket imorgon och få en salva att smörja med :)

Han verkar inte ha ont utav utslagen. Pälsen är blank och fin.