Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 1880 ggr
anaprincess
0

Idag har det varit en bra dag

Idag har jag äntligen fått ihop både fysisk och psykisk träning :)

Gick en promenad på en timme i skogen och det var en helt ny slinga för honom så han var extra uppmärksam på mig :) Detta var det längsta jag gått på ett år. Fy farao vad ont det gör och knäna ser ut som över mogna tomater. Men den sista kvarten fick vi kontakt och han visade att han förstod vad jag ville för vi kunde träna lite utställning och gå på frittfölj även om det bara var några steg. Skrattande

Tog smärtstilande och somnade i soffan flera timmar. Gick sen kiss rundan och gjorde sen iordning lite sök i köket på svårare nivå, alltså inget godis på golvet. Gick ganska bra han hittade sina belöningar och stressade inte upp sig fullt så mycket.

En hyffsat bra dag trotts allt.

Vad har ni gjort idag med era hundar?

[Hilo]
0

Jag har lagt om min promenadrunda till en lite längre och en heltny för min tik.
Lagt om den först och främst då det på den gamla rundan kan komma en kvinna med en osäker schäfer, varav kvinnan inte har någon koll på då hon själv lider av psykiska hider.

Annars har vi gjort lite sök, lekt med bollen och tränat stanna.
Tjejen är polsk, så det blir lite vardagslydnad också med nygamla svenska kommandon, hehe.
Verkar ju bra om hon kan annat än sitt namn Glad

Annars har vi tagit det lugnt och myst i sängen framför TV.n mellan promenaderna.

Låter som om du haft en bra dag, trots smärtan. Cool

Ricko
0

Var hos kompis och då gick vi en skogspromenad och körde Agility. Men varför är det första gången på 1 år du går 1 timme? Jag brukade gå 2timmars skogpromenad per dag + sök, lydnad agility samt en cykel promenad? Ja alltså allt det på 1 dag.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

anaprincess
0

#2 ja jag har en sjukdom

[jakke94]
0

#2 alla hundar behöver ju kanske inte den aktiveringen, och sedan står det i inlägget att ts tar smärttillande, det gör ts säkert för en anledning.. kanske har hon inte fixat så mycket träning på en och samma gång ?

anaprincess
0

#2 Får inte dina hundar vila någon dag? Måste ju slita på hunden att göra så där mycket varje dag och allt under en dag.

#4 precis jakke. Sen ska inte en valp gå så långt varje dag.

Pia-Lena
0

Är det din lilla "jobbiga" valp du skriver om i tråden? I så fall grattis, ni verkar äntligen vara på samma linje. Roligt att höra. Var rädd om dina knän bara, de ska hålla i många år till.

anaprincess
0

#6 Jo det är det. Jo det är det som är kruxet, är som läkaren sa en gammal kropp i ett ungt sinne.

Pia-Lena
0

Det tycker jag var okänsligt sagt av läkaren för även om man själv kanske upplever det så,behöver man ju inte få det skrivet på näsan. Det är ungefär som när jag var 18 år och sökte för den migrän jag haft sedan 9-årsåldern. Efter ett antal undersökningar som inte gav något säger läkaren: "Du, det växer bort i 50-årsåldern. Kul att höra för en 18-åring att den huvudvärk som redan förpestat livet av och till under 9 år skulle fortsätta att göra det i 32 år till. Empati är inte alltid läkarnas starkaste sida.

Med ett sådant svar du fick är ju risken att man ger upp, tar fram stickorna och sätter sig i gungstolen och tror att livet är slut. Du verkar dock inte ha tagit det så och det är ju bra. Forsätt du med dina hundar, de är ofta räddningen när kroppen inte riktigt är med på noterna.

Karizma
0

#8 min syster har lidit med av migrän mycket sen hon var i tonåren, hon mår fint fint nu efter gått på hmm vad heter det "nålar i skinnet"??? jaja iaf det har hjälpt henne :)

Sen behöver inta alla hundar en massa aktervering utan nöjer sig med lite promenader som våran tös hon är nöjd med kli på magen o promenader men jag har försökt aktervera henne med "hitta mette" sök godis mm det är väl rätt kul men inte ett måste.

[Hilo]
0

#9 Akupunktur (stava?) heter det, när man sätter nålar i skinnet Glad

Ricko
0

Jaha, visste inte att du var sjuk/hade en sjukdom. Visste heller inte att det var en valp. Nja inte varje dag typ 5/7 dagar i veckan, dom andra dagarna gjorde vi bara lite träning och 1timmes skogpromenad+en cykeltur. Sen hade vi nog mycket krävande hundraser än du har.

[Hilo]
0

#11 Krävande eller ej, ingen hund mår bra av att vara på hela tiden, alla raser måste få vila ibland. Glad
Sen är ju 7 dagar i veckan alla dagan i veckan..

Ricko
0

Jo, men våra hundar behövde nog ändå mer motion än vad hon har nu. Jamen jag skrev att vi gjorde som i mitt första inlägg 5grr och dom andra 2dagarna tog vi det lite lugnare.

[Hilo]
0

#13 Jo, men nu pratade jag om dina hundar Glad

Jaha, tolkade det som att du menade 5 till 7 dagar i veckan.

Inte 5 av 7..

destroyed
0

Inte för att ta tråden ifrån TS men:

13# krävande hundras eller ej. Hundar ska inte cykla eller träna aktivt i agility så mcyket som du gjorde med dina. Det orsakar förslitningsskador. Plus att det ska vara en dags vila emellan om du har gjort en sådan ansträngning det gäller alla hundraser men polarhundarna har lättare att återhämta sig än vad t.ex. schäfrar har då det inte är några hundar som ska anstränga höfterna särskilt mycket pga deras jobbiga höftproblem. Vi kan inet ändra på det du gjorde med hundarna då men nu så du vet det till nästa hund.

Nu har det kommenterats färdigt

Grattis TS:) Det är skönt när man äntligen kan göra något och har bra sjukdomar:) Tur att du har lilla dex som inte behöver gå så långt ännu, sås slipper du må dåligt över att du inte orkar

Ricko
0

#15 Jag vilade ju med dom, och gjorde inte allt på samma gång såklart. Sen har inte alla mina hundar varit Schäfrar utan

• Vit herdehund
  • Siberian husky
  • Alaskan malamute
  • Papillon
  • Toy pudel
  • Rottweiler
  • Kuvasz

Sen hade jag inte Schäfrar med hoftproblem eftersom jag inte hade nån renrasig och doms mamma/pappa(vilken som nu var Schäfer) var av den gamla typen. 

Ja jag tycker då det är bättre med 2-3 timmar promenad en 45minuter. (Eftersom detta var första gången på 1 år, 1 timme hon ju gått ca 45min före) Men eftersom hon hade problem klandrar jag henne inte men en hund ska ha minst 2 timmars promenad. iallafall dom flesta av raserna jag hade. Och att jag cyklade, släppte dom i skogen och tränade med dom i sammanlagt 2-3 timmar är inte mycket enligt mig, sen gjorde jag det inte varendaste dag i veckan utan jag sa 4-5grr per vecka. Men Nu återgår vi, vill ni nåt så PM.a Och nej jag tänker inte ändra hur jag sköter mina hundar, och bara gå 1 timme per dag. Mina hundar mådde super och hade inga fel alls.

[Hilo]
0

#16 Fortfarande, det låter väldigt mycket.
Jag har haft en extremt skarp bruksrottweiler av heta linjer, och inte ens jag körde i det tempot så ofta..

Ricko
0

#17 Så du promenar, och tränar inte med dina hundar 2-3(alltså typ alla rastningar per dag bli 1½-2 timmar och träningen ½-1 timme) timmar per dag? 4-5Grr per vecka. Hur gör du då? Rastar du dom på 1 timme och tränar 20min per dag 4-5grr vecka, och 2-3 grr per vewcka(resten av dagarna som är kvar på veckan) nån halvtimme-timme mindre?

[SusannaK]
0

Härligt att höra, mycket glad för din skull!

Vi har haft en slappa dag idagSkäms….har busat i trädgården. Men när husse kommer hem tänkte jag ta mig en längre promenad i skogen innan det mörknar. Det är värst så mörkt det blir fort nu! Förvånad

anaprincess
0

#16 Varför skulle jag gå 2-3 timmar med en 8 månaders valp? Som dessutom är av dvärgras. Det mår varken han eller jag bra av. Sen är det inte speciellt konstigt att jag inte gjort det på ett år då valpen är liten och den förra hunden inte fick motioneras mer än max 15-20 minuter åt gången vilket passade mig utmärkt. Jag tycker iaf att det är bättre att ge mindre motion och ha ork över till att ge hunden hjärn aktivering än att gå flera timmar och inte orka göra något mer sen.

Men du sköter dina hundar så och jag sköter min på mitt vis, inget mer med det.

Ricko
0

#20 Självklart ska du inte det, det gjorde jag itne med vår pappis valp heller. Men somsagt visste jag inte att det var en valp.

Ricko
0

Men ja, nu återgår vi till ämnet och stryker ett streck över detta ;)

[Hilo]
0

#18 Inte dem jag har nu, då de inte kräver den motionen.

Dock rottweilertiken körde vi hårt med två ggr i veckan.
Då vart det fälttränaing, hård terräng i skogen samt spår.
Annars vart det promenader och mental träning som tröttar ut precis lika mycket men sliter inte på hunden.
Inkluderad lek, dock inte lika ofta under vilodagarna..
En dag i veckan vad det massage och lätt uppvärmning som gällde och ingen träning alls.

Ricko
0

Dock verkar ni inte förstå hur jag tränade dem, hur ofta osv. Men aja skit samma!

[Hilo]
0

#24 Vi läser hur du gjorde och hur länge, och i det du beskriver - LÅter det mycket. Glad

destroyed
0

24# förklara bättre då då att vi förstår.

tsset
0

Idag har vi inte gjort någonting! En vilodag, då matte har haft mycket att göra på annat håll.

Däremot hoppas vi på lite träning imorgon, troligen agilityträning. I helgen ska vi höstpromenera! OM nu löven behagar byta färg innan ;)

Taxelina
0

#0 Det värmer att höra att det går så bra för dej och din hund.

Det du skrev om att du gjort var enormt duktigt av dej. Att ha så ont och ändå kämpa vidare. TuffingFlört

SaraC
0

Vad skönt att höra att ni haft en bra dag! Hoppas att det håller i sig!

Vi har tråkigt! Försöker roa Eros med lite huvudarbete.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

anaprincess
0

Tack för era snälla ord :) Ska träffa delägaren i helgen också och få coaching, känns väldigt bra då hon är väldigt duktig, bra att få veta vad man gör fel och få någon annans syn på allt.