Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1668 ggr
Ricko
0

Hundens mat

Min morfar har gått nåt kurs på en dag eller vad man ska säga. Han fick iallafall lära sig om mat. Där sa dom att hundar aldrig ska äta foder eller nåt annat än rått kött! Sen ska dom få äta hur mycket dom vill, tills dom spyr så att säga. Och då klarar dom sig i 3 dagar eftersom dom gör/skulle gjort så i naturen. Men är ju lire svårt för dom som inte jagar.. Vad tycker ni om saken?

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[jakke94]
0

tycker det låter helt sjukt….

[jakke94]
0

tycker det låter helt sjukt….

tsset
0

Delvis låter det rätt, det är ju så de skulle gjort i naturen. Men samtidigt tänker jag att hundar(det som utvecklats till dagens hundar) ändå varit tama i hur många tusen år är det? På den tiden har ju matvanorna ändrats, och jag antar att även kroppen i sig förändrats även för dem. Vi var ju också jägare på samma sätt, men jag tror inte många av oss klarar att svulla oss mätta och sen gå omkring tomma ett par dagar. Vi har förändrats, och det har hundarna också gjort.

[jakke94]
0

vi människor äter väl inte samma saker som vi gjorde när vi var "en del av naturen"

tsset
0

#5 Lite har vi då kvar! Som jägare flyttade vi runt efter mat så att säga, köttet var en stor del men sen sånt som växte i närheten.

Största skillnaden är väl att vi nu behöver ha lite mat då och då för att hålla oss på en jämn nivå, så har jag uppfattat det iafoch jag tror att det är samma sak för hundarna. De har lärt sig av oss, vi ger dem mat när vi själva är hungriga och det måste ju ha förändrat även hundarnas kropp och förutsättningar.

Zebben
0

Låter rätt förlegat. Dessutom antar jag att kursledaren samtidigt upplyste om att det är olagligt att inte utfodra sina hundar varje dag.

Dessutom äter vargar, om vi nu ska jämföra, varje dag om de får välja själva. Det är bara när det råder matbrist som de inte kan äta på någon dag eller fler.

Hundars magar är anpassade efter att äta varje dag. Det finns några undantag, men då väljer ju hunden det själv. Alla har nog varit med om att ens hund valt att hoppa över maten någon gång. Många hundar som inte får mat reglbundet spyr galla.