Sibbe & Alaskan Husky
Ja vad har ni för erfarenhet och uppfattning om dom raserna(Eller ja ras och ras ang AH men)?
Själv har jag haft en Alaskan husky, en go och glad tik som enligt standarden(på huskys) i princip alltid ska vara snälla och vänliga vilket hon var, men en annan sak som dom säger i rasstandarden så ja hon var väldigt rymningsbelägen. Hon hette iallafall Sakura och vet inte nu vad teckningen heter men hon hade husky teckning och var svart/vit med lite gråa inslag och hade 2 bruna ögon (se bild). Känner även en renrasig husky med ungefär samma teckning som inte alls är rymningsbelägen utan stannar alltid på gården, skit fin är han! Brukar passa han ibland. Och anser ni Husky ägare/älskare att man måste dra släde med dom? Det gjorde/gör då inte vi och inte dom vi känner heller. Vi gick, cyklade, åkte skidor med henne och dom andra hundarna varje dag istället och sen på kvällen fick dom vara lösa i skogen i 1-2 timme.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Släde måste man ju inte dra med dom. Pappa hade en grönladns/alaskan malamute hund när jag var liten dock är det ju inte dom här raserna då. Men den hunden var han är cyklade med osv och sen drog den oss på sparken. Det är ju en draghund så jag tycker ändå det är viktigt att dom får dra nått lite då och då och springa mycket osv.
#2 Jo det är självklart det fick Sakura också göra. Vi cyklade med henne varje dag, sen så fick hon sprina lös i skogen ca 1 timme per dag och på vintern drog hon på sparken, skidor och sen fick hon springa lös då också. Sen vanliga promenader såklart ;) Hon passade ju välidgt bra där vi bor då det blir ca 30 minus om vintrarna. (PS: Hon hade bruna ögon, bilden är redigerad)
Sambon har haft en malamute.
Inte drog han släde eller.
Han levde gott familjeliv, med mycket skogsaktivering..
#5 Nej, tyvärr.
Det finns bara vanlga fotografin.
Ska se om jag kan scanna in någon dag :)
Han var stor dock.
Vägde närmare 70 kilo och när han stod på bakbenen med tassarna på sambons axlar så mätte han närmare 1,76 cm lång..
#6 Ja gör det ;)
En riktig flodhäst ;)
Såg nyss Snow dogs och Eight below, och gud vad jag blir sugen på att skaffa en AH, Sibbe eller AM igen!
Fråga: Anser ni att nån hund av polarhundraserna måste ha sällskap av annan hund?
#8 Alla hundar mår ju bra av sällskap, men mest är det ju individuellt.
Men har man bara en så räcker det nog med mänsklig kontakt.
Dock beror det på linjer skulle jag tro.
Hur stor flockkänsla hunden har och hur "vild" den är..
Om den bara är ett dragdjur eller om det är någon som engagerar sig i hunden på annat sätt en bara vintersport..
Men jag säger väl det är väl bra om de har det, men något krav tror jag inte det är :)
Okej. För om jag skaffar en AH, SH eller AM så kommer jag troligtvis iallafall börja med bara 1hund. Eftersom jag nog inte kommer ha råd eftersom jag ska skaffa en egen hund när jag flyttar hemifrån. För om vi ´skaffar en hund när jag bor hemma koimmer det nog inte bli en polar/slädhund då min pappa inte vill ha en till, tyckte våran AH var ganska krävande osv. Men just nu bor vi där det är 30 minus på vintern, men när jag skaffar en bor jag troligvis i umeå eller malmö (1 av mina drömmar) då jag har släkten där. Men kan ju komma och hälsa på mina föräldrar osv ett par veckor på vintern så man kan dra släde eller nåt liknande? ;)