Gnällig och hittar på hyss
Xindy har bott hos oss en vecka nu. Ska ha henne på prov i månad. Hon är ca 1 år och tre månader.
Hon gnäller mycket. Vi vill t.ex inte ha henne i soffan och tv-hörnan så vi har skärmat av den delen. Då kan hon stå bakom en och gnälla. Hon gnäller när pojkvännen åker till jobbet. Men hon gnäller när han är hemma också. Försöker ignorera henne, men ibland måste man säga åt henne. Då kan hon va tyst i någon sekund och sedan börja igen. Ibland blir hon tyst och går och lägger sig.
Har även en förmåga att leva loppan här hemma.. I morse satt jag här vid datorn och trodde att hon låg snällt i hallen och tuggade på sitt ben. Men när jag gick och kollade henne hade hon dragit ut all lorttvätt på golvet och kastat runt lite här och var. Så hade hon hittat en burk med Body Butter och tuggat sönder..
Hjälp?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
min hund gnäller/piper me rätt mycke…

Jag har en som också gnäller mycket och ännu mer om hon är understimulerad, och kanske är hon det, inte hittat sin plats i floken än går runt och kallar på de sina, kanske vill och är hon van att det händer mycket runt henne, min biter sönder saker om jag inte gett henne till räkligt med motion och hjärngympa.
#2 Javisst har de säkert mycket att göra med flytten. Men vad kan man göra? Finns det för roligt att hitta på inne? Kan tyvärr inte göra så mycket med henne ute. Pojkvännen jobbar så vi tar de längre promenaderna osv när han kommer hem. Hon har ben och leksaker att tugga och greja med. Försöker att underhålla henne, men kan ju inte va med henne varje minut.
ne. eller så vill dem bara ha uppmärksamhet och om man liksom "tröstar"dem när dem gnäller så fortsätter dem ju gnälla få då tror dem att dem får uppmärksamhet…
hugo gnällde när vetten tog honom idag:(

När ni är ute å träna t ex på att gömma godis i barken på träd å de får använda huvudet, kasta boll o dyl stresar så det bör undvikas, utan träna på små kontakt övningar, sitt, stanna, ligg mm under promenaden så det händer nått, sen jag hade också sakerna framme hela tiden i början men sen la jag undan nästan alla leksaker som de nu får när jag ska gå ifrån dem , så nu förknippar de inte att jag lämnar dem som något obehagligt utan de ser fram emot att få sina leksaker, sen som #3 skrev att ta till vara på mjölkpaket, toa o papperrullar som man fyller med godis som hon kan få när hon ska vara ensam en stund, jag fick göra så att jag förminskade utrymmet de hade tillgång till detta vart lugnare för dem än att ha hela huste att hålla koll på, ibland kan en koja el bur vara lugnande för dem att de har en bestämd plats där de får vara ifred.
Det tar tid för hundar att anpassa sig till ett nytt hem, båda mina är omplaceringar och den yngre busan har vi haft i 1 år nu och först nu vet hon nog sin plats på riktigt. Lycka till och välkommen till vovve.net också såg att du va där med. Är sussie70 där.
Vad är hon för ras? Ser ut att vara vinthund. Är hon det?
En vecka är en kort tid, så förhoppningsvis slutar hon med gnällandet.
Min Alfons är en omplaceringshund och han var också gnällig i början. Allt var ju nytt för honom. Men nu är han lugn o go.
Tack för alla bra tips! Ska försöka hitta nåt roligt hon kan pyssla med hemma. Gnällandet lägger hon av med när pojkvännen säger åt henne eller om Eros gör det :) Så det är väl upp till mej då..
Det är en Grand Danois. Kanske lite bättre bild här
Ja, tråkigt kan dem ju ha. Men det verkar ju lite konstigt om hon har tråkigt hela tiden..
Hur var rutinerna hemma hos hennes förra ägare? Fick hon vara i soffan och så där? Då kanske hon är "orolig" p.g.a flytten och att vanorna är helt ändrade.
Ett ex. på tristess är en av mina hundar, en tik på 1 år. Hon har aldrig brutit mot mina "regler" och har alltid varit försiktigt och snäll. Men så hittar men henne med en klädnypa och ett lock till en burk! Hade väl tråkigt antar jag, men såg riktigt skamsen ut efteråt ;P

Kanske skulle du testa att sätta dig på golvet med henne & riktigt mysa. Kanske en lugnande massage är vad hon behöver?
Vet inte om hon är en gnällig hund (kanske ide att prata m förra ägaren?) eller om hon bara är orolig & osäker efter flytten. En vecka är ju ingenting! Vad hade hon för rutiner i förra hemmet? Sånt kan ju vara viktigt för er att veta & kan ju hjälpa både er & henne att komma till rätta.
Vill du dock inte behöva aktivera henne inne även i framtiden så tycker jag inte att det är det ni ska göra. Själv vill jag ha lugna & tysta hundar hemma & det får man ju inte genom att stimulera dem en massa inne. Däremot krävs det ju att de får vad de behöver när man faktiskt aktiverar dem.
Jag personligen tror på en lugnande massage på golvet! ;)
#9 Nej jag tror inte att detta bara handlar om att hon har tråkigt. Vi har haft henne så pass kort tid så det handlar nog mest om att finna sig till rätta i det nya hemmet och längtan efter sina kompisar.
Vi hämtade henne hos uppfödaren, hon hade haft henne ute på foder men tagit tillbaka henne. Tyvärr vet jag inte så mycket om hur hon hade det hos fodervärden, uppfödaren hade inte fått höra så mycket om det. Men hon hade ju bott ett tag hos uppfödaren nu och där bodde hon ute i "stallet" tillsammans med resten av hundarna och i samma "box" som sin mamma. Så det är klart att det har blivit en stor förändring för henne.

Vilken jättefin hund. Lycka till med henne!
#10 Aktivera henne ute ska vi också göra. Men det blir på eftermiddagarna eller förmiddagarna beroende på hur pojkvännen jobbar. Jag kommer plugga hemifrån snart, men kan ju inte underhålla henne hela tiden då. Hon måste ju få öva sig i att sysselsätta sig på egen hand eller bara ta de lugnt och vila.
Men är ju förhoppningsvis bara en tidsfråga nu innan hon kommer till rätta. Fast det är ju bra med lite tips på vad man kan göra tills hon gjort det om man säger så :)
Det om tidigare rutiner/boende kom med i inlägget jag skrev här ovanför

Jag tror gnälligheten kommer lägga sig, just nu letar hon säkert efter de andra, hundar har ju olika läten för olika saker o syften, mina låter olika beroende på vem de leker med, om de vill gå ut, om jag tar fram selen för att dra, om de är hungriga eller annat så kanske har hon också olika ljud, och 1 v är ju kort tid, och det blir en omställning från att ha varit i olika hem, och att ha bott i stall miljö ett litet tag där de inte har riktigt samma kontakt med människor som med andra hundar, men snart hittar hon en trygg vrå och lugnar sig, men rutiner är bra att ha då vänjer de sig lätare. Lycka till hon är verkligen fin.
#14 Ja, förhoppningsvis. Ska ringa och prata med uppfödaren/ägaren ikväll och höra lite.
Har provat lämna henne inne och stått utanför dörren och lyssnat och de har gått bra. Så idag åkte vi iväg, hann väl vara borta knappt en timme, sen ringde grannen och sa att hon satt här hemma och ylade. Känns ju väldigt tråkigt. En av orsakerna till att vi ville ha en äldre hund var ju pga av att vi inte har tid med "valpträning". Klart att man lär träna henne nu när det är ett nytt hem, men beror ju på hur illa det är så att säga. Enligt uppfödaren skulle hon inte ha några problem med att vara ensam några timmar så förhoppningsvis är det bara en vanesak för henne här hemma.
Vi har ju en till hund, men de verkar ju inte ha något direkt utbyte av varandra eller vad man ska säga. Det lugnar ju iaf inte henne att hon har honom till sällskap, ännu.