Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1398 ggr
Magdalena12345
0

Vad kostar det?

Hej! Lite frågor här! Funderar på att skaffa en egen hund! Jag har inte riktigt koll på allt sånhär eftersom jag aldrig har haft en hund helt själv, alltså föräldrar som skött nedanstående. 

Och då undrar jag det här:

• Vad kostar en försäkring, vet att det kostar olika från ras till ras men försök svara ändå!
  • Får man betala per år eller i månaden?
  • Vad kostar mat till en lite mindre hund? Som en tex shetland sheepdog eller tex en Cavalier? (som exempel).
  • Vad kostar vaccinationerna på ett ungefär!

Jätte tacksam för svar:)

minja
0

Försäkring varierar mycket. Men är det en valp du köper från en uppfödare så brukar den ju ha försäkring mot dolda fel. Jag betalar 1337 kr i halvåret för min. Då har jag ingen bonus och seniortillägg.

Foder är också en sådan grej som uppfödaren brukar ha vant valpen med innan du köper den, och om den mår bra så rekomenderas det ju att man inte byter foder direkt då det kan bli för mycket för valpen. Men jag som har en stor hund på 30 kg betalar 120 kr säcken för fodax färskmat, och en säck håller i nästan en månad så jag kommer grymt billigt undan och hunden är enormt matglad och mår super på det fodret.

Vaccination kan man kolla runt på, det kan vara olika för olika kliniker, har ingen direkt summa i huvudet just nu men jag skall in och vaccinera mitt monster i morgon så jag kan återkomma med summan efter det Skrattande. Lycka till med vovveköpet och hoppas du hittar en vän för lång tid framöver.

Magdalena12345
0

Tack skit bra med såna svar som du gav!:)

taack!:)

[Vargnatt-]
0

Nu har jag en stor hund, väger runt 45-50 kilo. Hans försäkring går på 3000 per år, betalar en gång per år.

Hans mat köper vi en säck Royal canin som kostar 500 ungefär och den räcker i lite mer än en månad :).

Men det beror ju mycket på hur stor hunden är och så, försäkringen varierar väl också beroende på om det är en hund som har lätt för att få sjukdomar osv, min berner är nog ganska dyr i försäkring eftersom rasen lätt får cancer och kan ha problem med leder.