Hundar iFokus

Hundar

Etikett: presentationer
Läst 1917 ggr
Facklan
0

Jag har skaffat en lite valp

Morrn morrn !

har nu en lite Vizsla tik hemma som jag får rasta flitigt, hon har skött sig super bra är klart tydlig det känns skönt

Jag har aldrig haft nån korthårig hund innan vill gärna komma i kontakt med likasinnade mycket eftersom kläder kommer behövas o jag har ingen koll på sån't.

Jag har även en gammal Bordercollie/bland tik som är lagom glad över valpen

Arbetsnamnet är Chilli det är ju så att man inte vet hur det blir om nånn månad !

hoppas på bra feedback.

Jag hänger sporadiskt i Kolhydrat forument o hittade hit via Marsvin

ha en bra dag

ophelia
0

Grattis och lycka till med din lilla valpGlad

empan-hampus
0

Åh, vizslor är så fina! Lycka till med henne! Lägg gärna in någon bild på henne också Glad

[SusannaK]
0

Grattis till valpen! Vad menar du med kläder? Det räcker gott med ett täcke till vintern skulle jag vilja säga. Möjligen ett regntäcke också.

Vi hade en grandis  o han hade ett vintertäcke men det var när det verkligen var bitande kyla ute.

Lycka till o visa gärna bilder på henne :)

Facklan
0

#1 tackar det är super skoj !

#2 vart ska jag lägga bilden ? jag har henne på flicker i trapparn

vet inte hur det är med bilder här berätta gärna så jag inte trampar i klaverat

# 3 ja jag menar täcke typ .. just nu har hon en liten "tröja " jag har styckat en gammal yllekofta hon klart gillar

tog ärmen o klippte i vinkel vid armslutet klippte av mudden o gjorde hål för framtassarna o det gillar hon nu när det regnat kallt det är ju inte lönt med nått permanent hon kommer ju växa så det knakar *ler heller hur ?

empan-hampus
0

#4 Guuuuuuud vaad sööööt!!!! Vill ha, vill ha, vill haa!! Skrikandes
Bedåårande! <3

Bleenda
0

#0 Du har en ljuvlig liten valp. Var rädd om den.

Sätt för guds skull inte kläder på valpen! På vintern när det är svinkallt kan du sätta ett täcke på den. Men absolut inte nu.

Är inte det här en jakthund. Då ska den tåla en hel del.

Mina korthåriga jakthundar har täcke endast när dom kommer från skogen och är våta, och ska vara en stund i bilen. Då åker täcket på, men åker av när dom torkat igen.

Börjar man med täcke tål inte hunden någonting. Pälsen blir ju fruktansvärt dålig och till vintern sätter dom inte vinterpäls som är deras naturliga skydd.

[jakke94]
0

väldigt söt valp! :P

Facklan
0

#6 ok bra jag ska inte bekymra mig så mycket då det är mest för jag är helt främmade för skakningar jag har ju jämt haft långhåriga hundar innan .. det känns super bra att kunna ställa alla frågor o få dom besvarade Skäms jag kan hund en hel del men inget om kortpälsade !

tsset
0

OJ så söt! :D

Beroende på vart du bor och hur vintrarna ser ut skulle jag säga att det inte behövs något täcke… och något jag lärt mig är att det bara är bra om hunden skakar, då det gör att den håller upp värmen! Den skakar alltså inte för att den fryser utan för att den håller upp kroppsvärmen.

Mina korthåriga har aldrig behövt ett täcke, är det riktigt kallt är vi ute en snabbis, hundarna brukar vara riktigt snabba då det är kallt, sen in igen. Lyckligtvis/tyvärr är det ju en kort vinter i Sverige.

destroyed
0

Gullunge!!!!

monicany
0

Men guuuu vilken sötnos, vill se mera bilderSkrattande

Facklan
0

Är det ok att länka så som jag gjort?

Vizsla tik Chilli

Bokskogens
0

Så otorligt söt! Kyss

empan-hampus
0

Så söt!!

Ziggi
0

Hon är verkligen jätte söt Kyss

[SusannaK]
0

Mmmmm mycket valkar o klämma på ;)…underbar!!!

Bleenda
0

Genom gullig. Jag skulle inte ha något emot att själv äga en sådan liten krabat.

Ett råd till i all välmening. Bada inte hunden för ofta.   Och här vänder jag mej till alla som gör det. Då tar man bort det naturliga skyddet som finns mellan hud och päls. Det skyddar mycket bra till vintern. Vi badar aldrig våra hundar från sensommar tills våren kommer och jaktsäsongen är slut. Och inte luktar hunden dåligt för det. Sen kan ju hunden "råka" rulla sej inte något spännande. Då är man ju piskad att bada den. Men aldrig annars.

Facklan
0

#17 ja jag har inte för avsikt att bada för ofta dock är jag van att mina hundar har blivit avspolade med ljummet vatten när dom varit blöta o sandiga /leriga .. det tar ju bort skiten o det är lätt för dom att torka inne i värmen … nu har jag bara tiken kvar o hon är halv lång i pälsen.

Idag fick hon åka cykel när barnen skulle hämtas o hon vart så trött efter denna upplevelsen

destroyed
0

17# Jag håller inte med. Nu kanske du menar raser som inte kräver mycket pälsvård.

Så länge man använder ett bra schampo, balsam och har ett bra foder så återfuktas pälsen automatiskt. Fodret ger så mycket fett och stärker håret iaf och om man använder ett bra schampoo och balsam så återfuktar du väldigt mycket där också.

Jag har en Pudel och hon ska vara i utställningsfrisyr. Jag måste sköta pälsen väldigt bra för att den ska vara i perfekt skick vilket innebär badning varje vecka istortsett vissa gånger kan man dra ut det till varannan vecka. Helt beroende på hunden och behovet. Min kille är dessutom lite allergisk mot hundar så där av måste jag bada henne minst en gång varannan vecka.

Jag har hört att man inte ska bada hundarna mer än en gång i halvåret eller när det behövs av en vet. men av flera andra har jag fått veta att Det gäller många raser men just Pudel som är en badande ras kan badas varje dag om man använder bra kvalité schampon och balsam samt att man ger ett bra foder så fixar det sig.

Bleenda
0

#0 Ursäkta TS om det blev en annan riktning på din tråd. Det var inte meningenFlört

Jakthunds raser och raser som är ute mycket i ur och skur behöver sitt naturliga skydd. Speciellt korthåren. Men visst ska dom spolas av om dom är skitiga. Det händer ju att någon av våra vovvar rullar sej i vildsvins skit och då vill man ju helst sälja hunden på platsTungan ute  Billigt.