osäker hund, behöver tankar och "råd".....
osäker och ostabil hund.
behöver få ut mina tankar runt denna lilla tös…. vet inte vad jag ska ta mej till…
jag har fått en förfrågan att hjälpa en familj med deras 2åriga tik som är osäker och ostabil som satan.
vi gör en lång saga kort……
*Hon har och är vaktig med sina ben och leksaker, det ÄR hennes och ingen annans… har huggit för att försvara det som är hennes.
*Hon har huggit 3 familjemedlemmar enligt dom helt oproviserat. dom har till ex suttit i soffan och hon bredvid och sen har någon lagt sin arm på henne då har det smällt.
*Hon tål inte andra tikar.
*Hon har huggit sambon i foten (som tur va hade han stålhätta då) och markerat honom i ansiktet samt benet. Detta hände när vi var där på besök, utan förvarning och utan att det var fram proviserat.
* Hon kan inte gå lös pga för hög jaktinstinkt. utan på tomten deras går hon i kätting löplina. inga längre promenader görs… div enligt mej understimulerad och ej tillräckligt med motion…
*Hon är nu i veckan veterinär besiktad och blivit "friskförklarad" hon har inga fel någonstans….
*busar man med henne så kan det gå till annat enligt henne…..
hon ska nu antingen omplaceras eller få somna in, då familjen som har henne har 5barn och kan inte lägga ner den tiden på henne som hon behöver….
kan ju tillägga att hon ska inte bo med barn, pga hennes nuvarande beteende.
Hon har aldrig "bott" någon annanstans än där hon bor nu… tar timmar för henne att varva ner på andra ställen när dom hälsar på någonstans.
hundvakt mm har alltid kommit hem till henne.
hon bor på landet och klarar inte direkt av stan, och lägenheter.
utan ska till någon med hus som inte bor med alltför för mkt trafik utanför….
som ni ser så är det väääldigt mkt runt denna tös…….
skulle vara guld värt att gå o lösa, men känns som om man måste vara realistisk…..
vet inte om jag ska prova ta hem henne hit och se hur hon anpassar sej på ett nytt ställe….. (då självklart ha mina hundar på annat ställe under dom dagarna…)
vad anser ni är rätt för denna tös?
tacksam för brainstormande och bara små kommentarer om vad ni skulle göra…. eller inte göra….
Får man fråga vad det är för ras?

Jag skulle nog rekomendera att omplacera henne till någon hundkunnig som har erfarenhet av hundar med denna typ av problem eller ta dit en problemhundsutredare (sk hundpsykolog) som kan se vart felet ligger och ge tips och råd på hur de kan träna bort problemen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#2 jo absolut är det tanken….. såklart det ska vara någon som Kan detta med hundar, som vet hur man jobbar med hundar i alla lägen….
med omplaceringen vet vi redan precis vad vi ska kräva, det var mer tankar runt om det kan vara värt det…. för hennes del som redna är osäker så kommer det ju bli jätte jobbigt men som sgat funakr det så vore det guldvärt…. men ja, jag är lite velig som sgat med vad som är bäst i detta läge…
undrar också vad det är för ras först och främst

Hon är Amstaff/Pitt/Rottis… syster till mina egna här hemma….
Eftersom det är en sån ras skulle jag övervägt att avliva den.
Har själv en amstaff/pitbull och skulle han någonsin bita mig eller någon i familjen så kommer vi nog ta bort honom sorligt nog. Men har hunden bitigt en gång kan man inte lita på den något mer.

#6 varför har det betydelse vad det är för ras för att fatta ett sådant beslut? Beteendet är ju det samma oavsett vad det är för ras, hade lika gärna kunnat vara en bichon frise och beteendet hade ändå varit exakt detsamma
_**/Mvh Anne
Jo, men det är ju lite skillnad på storleken på hunden :)

#8 jo skillnad på storleken ja, hade du även sagt samma sak om det var en golden?
_**/Mvh Anne
Lurar på om hon får vara ifred något med 5 barn o hur dom är emot henne.
Har ju själv 4 barn som turligt nog är riktigt duktiga. Även om man ibland får sätta stopp på goset när tex valpen sover han är ju som en magnet…
Det var bara en tanke om det kan ha blivit för mycket för henne?

usch det var hemskt att höra……
ja ja jag tittar inte till rasen när jag ska hjälpa hundar…. synd att andra gör det, och som tillomed äger en…
misstag gör alla, hundar som folk, har man dessutom inte rättat till problemen från början så vet inte jag om man kan anse att det är hundens fel helt och hållet…
förstår inte hur fasen man kan ta ett sånt beslut pga av raserna….
hade också låtit den somna in, kan ju varit något som inte står rätt till i den huvud =/
#7 en forntida kamphund har ju ett anorlunda bett också, den är ju så otroligt stark i dens käftar och släpper ofta inte..
sen det att den vaktar tycker inte jag är så konstigt eftersom den har rottis i sig, vilket är en vakhund.. kan ju bli fel om man tar valpar med en vakhund och en kamphund.. tyvär =/
men som sagt, tycker att det är bäst om den får somna in..
Det låter faktiskt inte bra.
Visst skulle hon kunna vara hos någon kunnig person som enda hunden. Men hon verkar väldigt opålitlig om hon biter oprovocerat.
Själv skulle jag låtit henne somna in. Jag skulle inte kunna förlåta mej själv om hon bet någon mer. Tragiskt öde. Men nog skönast för den lilla "tösen"

#10 bra tanke! men barnen är där på "deltid" så hon får vara själv, smat att abrnen är lite äldre så när hon går och lägger sej elelr sätter sej i hennes egna fotölj så låter dom henne vara….
#14 Ok då så :)

#12 fransk bulldog och engelsk bulldog har också historiskt sett använts i kamp men jag tvivlar på att någon hade reagerat lika dant om det var någon av de raserna.
Snälla försök se till individen istället för till vad det är för ras/raser! Att dömma en hund pga ras är lika rasistiskt som att dömma en människa pga hudfärg! 
_**/Mvh Anne

#12 vaktandet beror ju på hur man uppfostrar då jag som sagt har två syskon till den hunden här hemma och dom vaktar ingenting…….
och att hunden inte släpper sitt bett är, ursäkta språket men det är rent skitsnack…. visst har dom en annorlunda kapacitet i sina bett men dom släpper…..

#13 lite åt det hållet jag lutar, tänk om….. finns alltid lägen som man inte kan se över med en sådan hund….
och som sagt kommer bli otroligt svårt att placera om henne om ens möjligt…..

just pga av detta jag inte ville skriva raserna…. ville att ni skulle fundera på situationen och till individen jag skriver om inte grunda era åsikter pga av raserna hon är…….
#16 … fransk bulldog har inte en bakgrund med kamp dock har engesk bulldog det.. men dock, om en fransk bulldog, golden retriver eller vilken ras som helst hade attackerat och bitit sina familjemedlemmar m.m hade jag avrådit dem att avliva den då det uppenbarligen är någon som itne står rätt till i huvudet!
sen i mitt inlägg förklarade jag bara att kamphundar har ett starkare bett och kan då vara farligare när dem hugger en person.. dock skrev jag aldrig att jag hade tyckt det var helt cool lungt om en engelsk bulldog gjort så!
#17 men det är ju blandraser.. det blir ju aldrig jämt utdelat.. dina två kan ha ärvt mindre vakt från rottisen än denna hunden ..

#20 nejdå, dessa två var små "monster" men som sagt med mkt jobb så vart dom bra…..
men skit samma inte detta det gällde, utan situationen med denna tik…. varesej hon är en liten mops, grand danois, eller annat så behöver jag fler tankar…
OCH vill INTE ha dom grundade på vad för raser hon är.
Ta hjälp av en duktig tränare. Dom verkar inte klara problemet själv eftersom dom har gjort då det blivit så.
Det finns ju massa duktiga tränare som säkert kan hjälpa till :)
#21 du har fått mina tankar.. jag tycker den ska avlivas varesig det är en mops, pitbull eller grandis..
är ju säkert så att dem inte haft tid att uppfostra dem så som du gjort med dina… och då kan det ju vara försent
hur gammla är dem?
(har själv erfarenhet av engelsk staffordshire bullterrier
#18 Det är alltid ett fruktansvärt beslut att ta.
Men ibland får man utgå ifrån hur hunden mår och att man till och med gör den en tjänst.
Du verkar väldigt kunnig med hundar och ser nog till "tösens" bästa.
Lycka till.
eller om ni hittar någon väldigt duktig människa som kan ta över hunden…. fast då tycker jag ni ska vara kräsna och verkligen hitta någon men mycket erfarenhet

#23 det står i inlägget att hon är 2år…..
ja med omplacering vet familjen och jag redan vad vi isåfall ska leta efter (och inte leta efter)… men tack ändå….

#24 tack och ja det är tufft när det blir fel……
Att ge det ett försök tycker jag oftast det är värt, men det hänger helt på ägaren - om det så blir de som redan har henne, du eller någon annan. Om inte ägaren är beredd att jobba hårt så kommer det inte att gå. Gör klart vem som ska ta ansvaret över hunden, är familjen beredda att lägga ned tid, pengar, svett och tårar på hunden eller ska den omplaceras till någon som är det.
När det är klart kan man börja jobba. Jag skulle rekommendera att ta kontakt med en duktig instruktör/psykolog som är van att jobba med "problemhundar".
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#28 ja alltså som det står i inlägget om henne så ska familjen inte behålla henne själva just nu då dom inte har tiden eller möjligheten att jobab med henne så mkt som hon behöver….
ja det är lite därför dom kontaktat mej, dom behöver hjälp….
saken var ju den att jag funderar lite på om det överhuvudtaget är möjligt att hitta ett hem till en sådanhär hund med alla hennes problem….
#29 Okej. Men förstod det som att du övervägde att ta henne också? Det går alltid att hitta hem, men lätt är det inte alla gånger och det kan ta tid, eftersom det är superviktigt att hon hamnar i rätt händer.
Men så säger jag i alla fall, ta först beslutet om du vill ge det ett försök eller om ni vill försöka hitta en lämplig ny ägare.

ja nej då skrev jag luddigt……
jag ska hjälpa familjen med lite träning och beslut samt ev ta hit henne för en kort utvärdering samt se hur hon reagerar i ett annat hem, eftersom hon inte sovit eller "bott" någon annanstans än hemma

tack för tipsen….
#31 Okej, då förstår jag. Lycka till hursomhelst!

#33 tack!
Det var kanske jag som startade ras snacket med min fråga…men jag tänkte absolut inte så som det kanske lät, utan jag tänkte mer på hur stor hunden var…..inte för att det är bättre med en liten som bits, men det orsakar ju värre skador o så om det är en stor hund….det blir ju lite farligare för familjemedlemmarna om man säger.
Hur som helst så hoppas jag det ordnar sig till det bästa.

Det är ju inte det lättaste att omplacera en hund och absolut inte en problemhund som dessutom är Pb-mix…
Men hon är absolut värd en andra chans hos ett hem som förstår sig på henne och kan ge henne vad hon behöver!

#35 nej då att bara fråga för att veta storleken är en sak, att fråga för att veta vad för ras för att döma till döden är en annan….

#36 tack för tankarna!

Utan att ha läst dom andra svaren.
Har hunden alltid varit såhär?
Om inte, i vilken ålder började det?
Hur bor Du - långt ute på landet i hus, eller i lägenhet?
Har du tikar?
Har du verkligen den tid, tålamod, kunskap (alt. kunnigt folk i din närhet som kan ställa upp) och Viljan till att göra ett försök med den här hunden?
Hur är de eventuellt övriga personer i din familj inställda till detta?
Vad är det för ras?
Jag Personligen hade Inte tagit en sådan hund, varför skaffa sig problem liksom?
Jag har själv tagit en äldre omplacering som var en problemhund, och han var inte ens Hälften såsom hunden i din beskrivning och det krävdes bokstavligt blod, svett och tårar för att få honom att fungera Någorlunda i vårt liv/i samhället.
Jag säger bara - Aldrig mer igen!
Med en hund med dessa problem så är jag tveksam till om det ens är värt besväret… Men det är upp till var och en att avgöra.
Sen måste man fråga sig, Hur mår hunden i övrigt genom att vara på det här sättet?
Om den blir såpass stressad i nya miljöer och är såpass labil i sig själv och ja faktiskt - en fara för andra.
Är det då verkligen rätt och schysst gentemot Hunden att utsätta den för en "rehabilitering" med allt vad som krävs?
Hunden kan mkt väl helt enkelt vara såpass dåligt mentalt att det är så hunden är, och då finns det inget man kan göra.
Visst kan man "göra det bästa av situationen" och leva med en sån hund, men då pratar vi om att ha båda tumamrna i ögonen på den 24/7. Och hur kul är det på en skala, både för en själv men också för hunden…. ?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

tack för tankarna…!!
#39 otroligt bra tankar!:)
Om du känner dig kunnig och har tid så är det alltid värt ett försök! :)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

En annan sak att tänka på är att en hund som börjat bita ofta tar till den utvägen igen. Om man får vara ifred när man bits, så blir det ett bett ännu snabbare nästa gång.
OM du vill försöka, skulle jag försöka hitta någon som är en bra problemhundsutredare. Dvs inte någon som bara kikar på symptom, utan även ser till att göra en grundlig hälsokoll och ser till bakomliggande orsaker. Att de sen har koll på rasen/hundtypen är oxå nödvändigt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#42 tack för tankarna….
2 år är ingen ålder o bör ju kunna styras in rätt rikting. Men som sakt det krävs kunskap för detta helt klart. tycker du har fått bra svar från flera :) och det finns hjälp man kan få och en tanke jag fick om hon nu ompleceras kan detta bryta med, jag skulle dok inte ta henne pga har barn o vill inte utsätta dom. Tycker att just rasen spelar ingen roll iaf. Lycka till hur du nu än gör :)
en fråga har dom själva tagit nån som kollat in läget hemma hos dom? tänkte kanske är så att de kan fixa detta lätt o behålla sin lilla tjej. :)
#43 jag tycker helt klart att det låter som denna lilla tjej är värd en chans till, du skriver någonstans att hon är understimulerad och får hon stimulering och vägledning av hundkunnig tror jag helt klart att det går att få bukt med hennes problem. Hon är ju bara 2år. Sen vet jag inte hur lätt det är att hitta ett nytt hem till en sådan hund. Men prova kan man ju alltid göra. Vad tycker du själv? Kankse en god ide att låna hem henne i några dar och se hur hon fungera då?
Lycka till i allafall till både dig, hunden och familjen.

sådär nu kan vi låsa denna tråd!!!
tack för alla tankar!

Hur har det löst sig/kommer det lösa sig nu då?

#47 vi kommer jobba med henne…. jag ger inte upp i första taget på denna hund…
människan har orsakat detta, vi är skyldiga att iaf försöka hjälpa henne….
#48 Jag håller tummarna
fint :)
Har inte läst alla svaren, bara ögnat igenom en del och förfäras av allas tankar om ras och avlivning. För mig låter detta som en hund som är mycket missförståd, osäker och dominant!
Visst kan det vara något fel på denna hund, men att inte ge henne en chans först tycker jag låter fruktansvärt.
Efter 20 år med hund, massor av hundar, kurser, tävlingar, träningar och en hel drös med valpar, så har jag lärt mig en hel del om hur hundar fungerar.
För det första - en hund behöver motion för att må bra. Om denna hund bara får komma ut på tomten så förstår jag att den inte mår bra!
För det andra - en hund behöver stimulans. Varför tror folk att de kan skaffa hund och sen ska hunden bara vara söt, go och snäll och sitta där i ett hörn och komma och gosa när det så husse eller matte behagar?
För det tredje - en hund ska vara lägst i rang!!
--------------------------------------------------------
Till TS
För mig låter detta som en mycket dominant hund som verkligen skulle behöva leva i en stabil flock som kan lära hunden det naturliga samspelet (kan vara antingen människor eller hundar, men hundar hade ju inte varit helt fel). En hund som skulle behöva massor av motion och stimulans.
Att lägga armen om en hund som inte är i balans låter livsfarligt! Dessutom ska inte hunden sitta i soffan när den är i sådan obalans.
Att hunden vaktar sin mat är en del av dess naturliga betéende. Att den gör det mot sin flock, innebär helt klart en risk och är något som skulle behöva arbetas med.
Att den hugger sina flockmedlemmar skulle jag fortfarande säga beror på att hon är högst i rang.
Att det tar timmar för henne att lugna ner sig är också pga människan. Hon litar helt enkelt inte på sin flock!
Mitt tips är att börja med motionen. Skaffar man hund så måste man lägga ner tid på den också! Cykla med henne, försök att trötta ut henne. Och då menar jag långt! Inte en kvart, inte 1 km, utan mil snarare. I lugn trav, inte galopp! Glöm inte att hunden aldrig får gå framför dig! Flockledaren går alltid först!
Ge henne stimulans. Låt henne lösa problem. Sånt som hon inte tidigare kan. Kan vara allt från att gå på rätt sida om dig, till att öppna burkar.
Och glöm inte det viktigaste! Korrigera felen direkt. Läs hundens kroppsspråk. Kan vara svårt i början, men efter ett tag vet man precis när det är dags att "säga till".
En flockledare är dominant, konsekvent och lugn! Stressa aldrig upp dig själv, det smittar av på hunden direkt!

#51 tack för dina tankar…
#52 Varsågod! Läs gärna mitt pm också. :-D
Du skrev att vi skulle läsa ditt pm men det vore väldigt
roligt om du ändå kunde hoppa in här och berätta lite
hur det går, både med framgångar och motgångar.
Lycka till !

#54 vet inte ritkigt vem du menar nu?? vem ska läsa vems pm?
jag fick ett pm av den som skrev #53, jag skriver inte någonstans att jag ska uppdatera i pm, du måste ha missförstått någonting!