Beagle och svensk gårdshund
Okey, har tittat runt lite mer på internet och hittat de här två raserna.
Jag har tänkt att ha hunden till endast sällskap och skogspromenader, skulle det funka med de här raserna? Jag vet att beaglen är framavlad till jakt, men är verkligen alla det? Finns det nån annan ras som liknar beaglen, men utan jaktinstinkten?
Tack tack, igen=)
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av nån av de raserna, men att ta kontakt med uppfödare är ett sätt att få reda på om någon av dem passar dig. :)
Annars, om du är osäker på ras, kan du göra det här lilla testet. Det finns många skit-test på internet när det gäller rätt ras, men det här är faktiskt riktigt bra. Så kanske du hittar några fler raser som skulle kunna passa om inte annat. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag bor granne med en sällskaps Beagle, och gubben jagar men kan inte ha med sig hunden för att den är skotträdd, men den verkar ju vara lugn i alla fall, vi pratar inte så ofta med varandra eftersom han visar min hund sådana signaler så min blir skogstokig bara av åsynen på den….Beaglen skäller aldrig, men ylar fasansfull när den är själv hemma.

Jag tror av min effarenhet av Beagel, att du ska nog skippa den om du inte vill ut och jaga hund på långa sträckor, för dem kan rymma.
men Gårdshunden är mer "familje-tam".
rätta mig om jag har fel nån =)
Beageln är en utpräglad jakthund, så har du inte tänkt jaga så skippa den ! Visst finns det dom som köper en Beagel ändå, för dom är ju så söta och fina , men då får man nog räkna med att dom rymmer till skogs ibland. Dansk Svensk gårdshund vet jag inte så mycket om !
4, Ja det tror jag med för dom har aldrig den Beaglen lös

Beaglar är trevliga och söta.! =)
Några grannar hade två beaglar, fy 17 vad det lät ^^
- Mvh Emma

Min mamma och pappa har en beagle som är 9 år. Pappa jagar och hon bara älskar att få springa i skogen och spana. När pappa har tagit fram jaktryggsäcken springer hon runt runt och vägrar släppa pappa i sikte, så han inte skulle glömma att ta med henne också!
Hon ligger mitt emellan mamma och pappa i sängen med huvudet på en egen kudde (hahaha).
Annars är hon den mest tjuvaktiga hund jag träffat. Skulle hon råka få tag på ett paket havregryn(till exempel) så skulle hon mula i sig hela påsen. ALLT som hon kan få tag på som går att äta, äter hon upp.
Hon och min lilla hund går jättebra ihop, och min hund brukar ligga med huvudet på beaglens mage och sova.
#8 vilken sötnos! Skoj med tjuvaktiga hundar
Är det inte så att stulen mat smakar bäst?
#9 Tycker Alfons ja…hur är det med dig?

Dansk svensk gårdshund är en perfekt familje hund, som passar till sällskap och promenader… Men dom bör få motionera hjärnan i mellan åt oxå.
Har själv haft en och träffat många.
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Precis d jag menade. Men vågade inte säga för mycket för att folk har olika åsikter här. Men jag håller med dig fullt ut!
"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"
#14 Men vågade inte säga för mycket för att folk har olika åsikter här.
blir lite nyfiken, varför skulle du inte våga d? alla har ju olika åsikter o man måste ju respektera varandra, klart du ska skriva vad du tycker, d e ju d forum går ut på¨=)
Ja det är jag helt enig med Malin om, ingen behöver bli osams för att man byter åsikter med varandra, så kom igen och säg vad du tycker
Det finns ju faktiskt ingen hund som inte kräver motion i ngn form eller träning. Så är man en soffliggare ska man helt enkelt inte ha en hund.

En jakthund (beagel) sak få jaga, annars ska man inte ha någon. Så se Dig om efter en hund ur sällskapsgruppen. Även dessa behöver mycket motion och aktivering, men det är lite lättare att aktivera dessa än med jaktträning som Du måste göra om Du köper en Beagel.
Alla hundar är trevliga och harmoniska hundar om de bara får jobba i stt rätta "yrke".
Som andra påpekat så är detta ett forum där alla får ha olika uppfattning om saker och ting. Så tycker man nått annat så säger man det..och det gör inget för vi har nog delade meningar om mycket men vi blir inte osams för det =)
Eftersom beageln ska jaga, undrar jag lite. Min sambos bror köpte en beagle som han jagade med ett litet tag men kunde sen inte ha den hemma pga separationsångest. Och nu sitter hunden mest i hundgården…
Jag hade tänkt ta över hunden för att kunna ge honom ett lite mer aktivt liv, få bo inne i våran lägenhet, få promenader och gå kurser (agility o liknande), är inte dte bättre än att den sitter där i hundgården i alla fall. Ska träna honom med ensamhetsträning o sådär när vi får honom. Han får ju ändå inte jaga nu så det är bättre än inget…
Men, kan inga beaglar lära sig lydnad att vara lösa ( t ex när man kör agility ) utan att sticka iväg om dom ser en hare eller rådjur??
För många år sedan blev beageln väldigt populär på grund av den tecknade serien "snobben".
Många blev då sällskapshundar i en så stor utsträckning att det jaktliga nästan avlades bort.
Ta kontakt med beagel klubben och hör dej för om vilka linjer som passar dej bäst.
Hopps, såg nu att det är en gammal tråd. Men jag skickar i väg i alla fall.
Ingen av raserna passar för det liv du beskriver, ta en titt på rasgrupp 9. De är avlade för just att vara sällskap och soffvärmare.
Jag är själv beagleuppfödare och det är en jakthund men den är inte så präglad på jakt som många tror, den funkar även som sällskapshund. Dom behöver självklart aktivering som alla andra hundar, både med huvud och kropp men jag har mina hundar lösa utan att dom sticker. Man får lära dom att när man tex har vissa kläder på sig så är det okej att jaga men inte annars. Beaglern är väldigt envis och den behöver en mycket konsekvent ledare, dom är kända för att vara matglada och många beaglar blir odrägliga om man inte är ''hård'' mot dom från början.
lycka till!
#1 hade absolut inte litat på ett sådant test alls.. jag gjorde testet för skojs skull .. och blev rekomenderad dessa raser:
American Akita
Amerikansk bulldog
Grosser schweizer sennenhund
Rhodesian ridgeback
dessa hundar är icke något för mig.. även om jag tycker om dem utseénde mässigt..