Vill inte äta tabletterna!
Våran schäfer på 12 år, har fått tabletter för sina våtexem, men han vägrar att äta upp dom, han har genomskådat våra knep.
vi har testat med att lägga dom i hund-maten, trycka i dom i en köttbit och även försökt öppna munnen själva på honom och "kasta" in den. Men hans humör är inte på topp, så det går absolut inte att öppna munnen på honom.
Så har ni några mer knep ?

ar du provat att lägga tabletten längs bak i munen och stänga munnen. Oftast måste hundarna svälja och då åker tabletten med.
Blir han aggressiv om du försöker få upp käkarna? Jag brukar helt enkelt öppna munnen på min hund och köra ner tabletten i svalget så att hon är tvungen att svälja av ren reflex. Visserligen är hon en dvärghund, så det är inte så svårt att få upp det lilla gapet. Men har du testat att trycka in tabletten i en ostbit för att få honom att gapa och sedan stoppa in den i svalget?

Försök att linda in tabletten i en skiva skinka.
använd tabletten som belöning :P det funkar på våran gammla flattetik :P
säg typ sitt och ge den som belöning.. våran är så lättlurad så hon tror det är godis :P
#4 Haha! Det måste jag prova nästa gång. :D Min hund är så glupsk att hon sväljer sina belöningar utan att tugga, så det skulle mycket väl kunna fungera.

När jag behövt ge tabletter så har jag delat dom i 2-4 delar, sen ger jag ett par korvbitar utan tablett, en korvbit med tablett, några utan, en med osv tills jag gett allt. Det fungerar jätte bra här.

På apoteket finns det en tablett spruta. man fyller den med vatten sätter tabletten i den lilla klon längst fram stoppar den i mungipan på hunden och sprutar in det i munnen då sväljer dom vattnet och tabletten följer med. Har inte själv provat den då min hund sväljer sin medicin utan problem men den ser ut att funka och den var inte dyr.

Jag brukar öppna munnen på mina dom få gånger dom käkat tablett, trycka ner tabletten i svalget på dom. Jag vill inte behöva ge massa köttbullar/skinkskivor för att få i medicinen då speciellt min ena hund inte vill äta vanlig mat sen då hon anser att hon förtjänar bara köttbullar och sån extra mat då.
Det funkar jättebra för mig. Hon kan vara lite besvärlig och inte vilja öppna munnen. Då sätter jag henne ner och ställer mig grensle över henne bakom så hon inte kan smita bakåt. Böjer mig över henne och öppnar munnen lite trycker snabbt ner tabletten och så brukar dom ju svälja några gånger själv.
Men är hunden aggressiv när man öppnar munnen är det ju inte så bra, är det bara att han inte vill öppna munnen eller är han dum mot er?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag trycker i tabletten i en köttbulle och den bara försvinner.

Jag smetade på lite bredbar leverpastej när jag skulle få i min unghund avmaskningstabletterna. Det gick kanon, till skillnad från när vi var tre personer som försökte få upp käkarna på honom…

Självklart är ju det bästa om man kan få hunden att svälja tabletten utan att behöva köra ner den i halsen eller kamoflera den i leverpastej, men när det inte funkar blir man tvungan att varsamt men bestämt öppna munnen, lägga tabletten så långt bak i svalget som möjligt, stänga munnen och helst smeka halsen så att man utlöser en sväljreflex. Många hundar genomskådar när vi försöker lura i dem sånt de inte vill ha.

Det brukar gå fint om man köper en burk katt- eller hundmat. blötborder alltså eller nötfärs.
Mosar tabletten och så blandar man ner det i en liten mängd gottigott. OBS! Kolla första att tabletten verkligen får mosas, en del tabletter ska sväljas hela.
Vi har testat med att rulla in dom i skinka och ost, det går inte, han spottar ut tabletterna, och vi kan inte öppna munnen på honom, för hans humör är inte på topp och då blir han aggressiv mot oss.
har testat med köttbulle,korv och kött. och delat dom i många delar. men han äter upp deet goda och "spottar" sedan ut tabletterna.
Jag är benhård då det kommer till att ge tabletter både till vovven och katterna. Upp med gapet, ner med tabletten då långt ner det går och igen med munnen. På någon sekund är den nere och beröm utdelas. :)
Då jag dessutom har råttor och det är aningen svårare att bända upp käkarna på dem så kör jag en annan metod. Där krossar jag tabletten och blandar dem med mosad avocado. Oj så gott för en råttmage! För att aplicera detta på en hund så gör som tidigare skrivits: Kolla att du får krossa tabletten, är det ok så blanda krosset i blötfoder så slinker det nog allt ner! :)
Ska testa att krossa tabletterna(om man får) imorgon och försöka få ner det. :)
Vad tycker hunden absolut bäst om??
Krossa och lägg i något flytande? Filmjölk? Vissa hundar är ju tokig i det.
Min hund skulle jag nog kunna ge tabletterna som de är, han äter allt, och lite till.
Pröva att träna att öppna munnen, öppna munnen och ge något gott, så att inte mun öppnandet blir till negativt med medicinen.
Ring vet och fråga om det finns annan medicin som du kan byta med, brukar kunna finnas vissa sorter med typ lever smak.
Hundar kan vara som barn, äter de mest konstiga saker i bland, men när man ska ha i dem medicin så är det tvär kört… konstig.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

du kan pröva med att öppna munnen på hunden och sätt tabletterna längst bak i munnen sedan håller du ihop munnen på hunden och stryker hunden på halsen då brukar dom alltid svälja
#17 gjorde som du sa, och nu är hans tablett tid slut :) men fick i alla tabletterna efter mkt om och men.