Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 7428 ggr
[SusannaK]
0

När har ni betalat...

Ja, en snabb fråga. När betalade ni tingningsavgiften? Var det när ni tittade på valpen för första gången kring 3-4 veckors ålder. Eller gjordes det direkt när ni bestämt er för o köpa valp?

LinaK
0

Vi betalade den när vi var där och kollade på valparna för första gången. När dom var 5 veckor ungefär.

Går du i valpköpartankar? Skrattande

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[SusannaK]
0

Ok…nån mer? Jag lurar bara tycker det verkar konstigt att tinga valpen innan man ens sett den "live"? Nån som gjort så?

Vattnadal
0

Har aldrig betalat tingningspeng!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[SusannaK]
0

Inte jag heller….därav funderar jag.

SaraC
0

Undrar lite samma sak. Min kompis funderar på att köpa en osedd valp. Hade tänkt råda henne att inte betala någon handpenning förrän hon fått valpens regnr/stamtavla.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[SusannaK]
0

Ja…man vill ju inte bli blåst om man säger. :-/…

Det kanske inte är så ovanligt att man gör så iaf?

alphinna
0

Jag har heller aldrig betalat en tingningsavgift. Självklart vill man väl se valpen innan…..för mig låter det liiiiiiiiiiiiiiiiiiiiite oseriöst

Xondah
0

Jag betalade när jag hälsade på valpen första gången.

Vet inte om jag skulle betala tingningsavgift utan att ha sett valpen.Obestämd

Det beror väl kanske lite på hur långt bort valpen finns.

[SusannaK]
0

Ett kontrakt kanske kan vara något?

Leorag
0

Jag betalade handpenningen första gången jag träffade valparna när de var lite mer än 3 v. Jag visste inte vilken av dom som skulle bli min då när de var så pass unga men då var jag i alla fall garanterad en valp.

[jakke94]
0

en av våra valköpare som bor 82 mil härifrån tingade sin valp innan hon sett den.. sen när den var 8 veckor åkte hon ner och hämta den :P .. dock har hon forksat igenom både tiken och hanens gener och sett massivs med bilder m.m :P

[SusannaK]
0

Tack för alla svar…om fler vill svara så får ni gärna göra det :)

[SusannaK]
0

#1 Missade din fråga……….mjo det gör jag ;)…..Vill höra mig för lite så man inte klantar sig för mycket här *he he*

Singo-Torpet
0

det är väl lite olika ex så som  jakke94 skriver så har ju inte alla möjlighet att se valpen vid en viss ålder och uppfödaren i fråga vill nog ha något som säkerhet men självklart skriver man ju ett tingningsavtal då.

jag betala hela valpen när ja hämta honom men de beror på att ja känner uppfödaren.

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har ni kommit överens om en ras ännu ??

Flört titta gärna på bilden Oskyldig

[SusannaK]
0

#15 Jodå vi har allt kommit överens :). Vi har kikat på Shih tzu….lhasa apso….Fransk bulldog…mm

Så det blir en mindre hund iaf :)

[SusannaK]
0

#15 ….o bilden är bedårande ;) sötnosen!

destroyed
0

vi betalade tingningsavgiften när hon var 3 veckor, det var första gången vi träffade sindra 2,500

MarHai
0

Jag skulle inte betala förrens jag hade träffat valpen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

emmeb
0

Då uppfödaren till vår bebba bor 63 mil härifrån så betalade vi tingningsavgiften fastän vi inte hade sett henne. Första gången vi såg vovvsan var då vi skulle hämta hem henne. Visst, det kanske var att köpa grisen i säcken, men vad göra?

ingann
1

Om man betalar handpenning på en valp man inte sett så kan man kräva tillbaka den om man ångrar sig när man ser den "live" första gången. Hundar räknas som en vara och handpenning räknas inte som bindande om man inte sett/tagit i varan den vid betalningen.

Dock måste man ångra sig vid första besöket om man ska kunna kräva tillbaka den…

Källa: KO

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Linda-A
0

Jag betalade handpenning när jag träffade min valp vid 5 veckors ålder.

Singo-Torpet
0

#21 på alla avtal ja sett (tingning/handpening) står de alltid att dem inte återbetalas.

ingann
0

#23 ja, det skriver säljaren alltid in, men har man inte träffat valpen så är det inget giltigt avtal…

Detta fick vi veta när min kompis som bokat en hund ville ha tillbaka sin handpenning eftersom uppfödaren sagt att han dött när han var 6 veckor. Säljaren ville att hon skulle välja en annan hund ur en annan kull h*n hade istället för enligt säljaren var handpenningen förbrukad när min kompis sett och gillat andra valpar där.

Vi ringde då konsumentverket och frågade vad som gällde och fick veta att avtal med handpenning är ogiltiga vid en tvist om man som köpare inte tagit i och/eller sett "varan" live.

Att hon skulle vara tvungen att välja en annan valp var också fel så efter mycket tjafs fick hon tillbaka sin handpenning.

/Ingalill

Singo-Torpet
0

#24 ja i det fallet du nämner ser ja också det som en självklarhet om valpen dör..

men är ju bra att veta dock vet ja inte om ja skulle våga tinga en valp "på bild" om man inte känner uppfödaren och dess linjer väl.

[lolo8453]
0

Då jag bor i malmö och valpen jag skulle köpa bodde i göteborg så betalade jag tingningen innan jag sett valpen. Tror det är rätt vanligt. Men det kan ju klart vara en risk.

ingann
0

#25 det värsta är väl att vi tror att den inte dog… vid besöken hos min valp efter kompisens valp "dött", så fick jag bara träffa min i köket utan syskonen vilket jag reagerade lite på men inte så pass att jag frågade om de andra. 

om han dött skulle säljaren besiktiga 12 valpar (3 kullar) men när jag hämtade min så sa h*n att h*n haft trångt i bilen med 13 valpar och 3 tikar… troligtvis fick h*n ett bättre pris eller hade nån bekant som ville ha just den valpen som var ensam svart i kullen:/

/Ingalill

Singo-Torpet
0

#27 de var ju lite fullt gjort vart med om liknande på kattsidan men dock sas de inget om någon död kattunge utan de kom på dagarna innan lev (tingning erlagd långt innan)  att de nog ville sälja katten till avel och inte sällskap.. och de tyckte ja var fullt gjort är man osäker på "kvaliten" så får man gott vänta och utverdera längre och säga att ev köpare får återkomma… dock sluta "sagan" lyckligt och dom tog sitt förnuft till fånga efter mycket om och men…

kattungar brukar tingas bort vid runt 4-10v. lev vid 12.

SaraC
1

I kompisens fall så kan vi inte åka och titta på valpen först, eftersom det är långt ner i Skåne, typ 8-9 timmars bilresa bort.

Jag tycker inte att det är oseriöst att ta en tingningsavgift. Förstår att uppfödare tröttnar på folk som säger att de ska ha valpar, uppfödarna håller dem och sedan drar de sig ur i sista sekunden.

J-Parnebo
0

Vi tingade en valp, men va jag kmr ihåg har vi aldrig behövt betala för de.

kerstinjo
0

Jag tingade Amos utan att betala något.

Kerstin 

Soffe
0

När jag tingade min valp så betalade jag 1000:- En annan uppfödare jag pratade med skulle ha 2500:- för att det skulle täcka mat och veterinärkostnader.. Då hade hon 2 valpar.. Jag undrar hur man har råd att ha kennel när man inte kan ligga ute med köpsumman tills man levererar valparna.. Att tinga ser jag som att man bokar en valp med en liten summa för att man vill ha just den valpen så att ingen annan kan köpa den före mig.. Men det är ju upp till var och en som uppfödare hur mkt man vill ta för att tinga..

ingann
0

#28 vi tog handpenning när vi hade kattungar på min skogis. Men bara vid personligt besök… den sista ungen såldes vid 15 veckor men på honom tog jag ingen handpenning för de ringde från skövde och kunde inte komma upp före:)

/Ingalill

ingann
1

#29 jag tycker också det är helt ok med handpenning. Och med en registrerad uppfödare är det nog ganska säkert att betala valpen osedd också:) De är ju måna om sitt rykte och vill inte riskera det pga en handpenning…

Däremot brukar jag reagera på alla blandisannonser där de vill ha nästan halva köpesumman i handpenning. Det mest normala med handpenning är 10-15% av köpesumman…

själv betalade jag 1500 kr i handpenning på Åskar:)

/Ingalill

[jakke94]
0

#34 kan hålla med dej om det.. vissa som har blandisar för 6000 kr vill ta 2500 kr i handpenning.. det värkar endå lite skumt tycker jag och den handpenningen hade jag ej vågat betala innan jag sett valpen då jag hade misstänkt luredrejeri.

våra valpar som kostade 10.000 tog vi 1000 kr i tingavgift.

SaraC
0

#34 Ja, man får ju som köpare själv avgöra om man vill betala något i förväg eller inte och hur mycket. Om man vet vem personen är, har namn, personnummer och så vidare så är det ju hyfsat säkert, men man vet ju såklart aldrig. Är det stora summor folk vill ha i förväg skulle jag bli misstänksam.

KickanW
0

Jag har inte betalat någon handpenning för min valp. Jag och uppfödaren kom överrens om det tillsammans eftersom vi båda skulle kunna ångra oss om något händer eller så. Men jag tingade ändå en valp.

achibaldsminiatyrer
0

jag betalade när jag va och kollade första gången, valpen va då 5veckor

Royalz
0

Vi betalade tingningsavgiften när vi var där andra gången. Bara för att det var en som var intresserad av samma valp som mig.

Gluskap
0

15% är vanligt eftersom det är det man som uppfödare har rätt att behålla om köparen skulle ångra sig innan leverans

Vi betalade tingningsavgift när vi var och tittade på valparna när de var 5 veckor. Eftersom vi hade 80 mil tor, så var vi bara och hälsade på en gång innan vi hämtade hem henne.

GuUuLd
0

Jag köpte min vovve helt osedd, jag hade bara sett lite bilder på honom. Betalade honom även några dagar innan hämtning (han var 4mån då och den överblivna valpen i kullen p.g.a ögonsjukdom)

Kände att jag verkligen kunde lite på uppfödaren därav betalade jag innan vi hämtade honom.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Houdini
1

#5  Ja, det är ju bara att gratulera om du hittar en uppfödare som lämnar ut stamtavlan redan efter handpenningen..

Ang handpenning så har säljaren rätt att vid bokning av valpen ta 20 % av köpesumman. Denna del återbetalas inte om det inte är något fel på valpen (eller det är en snäll säljare som återbetalar av sympatiska skäl vilket ju kan bero på orsaken till att de inte kan/vill ha valpen).
Du kan alltså inte boka en valp, betala handpenning och sedan ångra dig utan skäl och få tillbaka handpenningen.. då faller ju liksom vitsen med handpenningen!! (alltså: att folk inte kan "boka" valp och sedan strunta i att hämta den, vilket inte händer allt för sällan).

Trollhassel
0

Jag betalade när Prillan var 5 veckor.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

SaraC
0

#42 Blev lite snurrigt, menade föräldrarnas reg.nr och stam Skäms

Zebben
0

Jag har aldrig betalt handpenning och skulle nog heller inte göra det.

Royalz
0

När man betalar handpenning betyder ju att man paxat just den valpen man vill ha. Då kan ingen annan välja den. Men om man inte betalar handpenning så kan ju någon annan välja den valpen istället.

Handpenning är ju också en säkerhet för uppfödaren så den vet till 99% att dom ska ha valpen. Betalar man ibget och sen avbokar valpen så står ju ägaren där med en otingad valp.

rebecca-g
0

Seriösa uppfödare brukar inte ha tingningsavgift då de är noggranna med val av valpköpare, och då behövs inte det.

[SusannaK]
0

#47 Nja håller inte med dig. Det finns massvis med seriösa uppfödare som tar tingningsavgift.

Emelie-tex
0

Hej hej.

Svar till "alla"

Man kan tinga en valp allt ifrån innan den föds tills 1 dag innan man hämtar den. Vanligast är att man hälsar på 1-2 gånger och tingar när man bestämmt vilken valp man vill ha.

Skall man tinga eller köpa en hund osedd. Då skall man få stamtavla på hunden INNAN man betalar. Får man inte det är det något fuffens.

#47 Finns massvis som har tingningsavgift. Även seriösta. Tingningsavgift är inget mått på hur seriös man är.

ingann
0

#49 stamtavla ska aldrig lämnas ut innan djuret är fullbetalat! Att inneha stamtavlan innebär att du äger djuret…

Man ska inte få stamtavlan om man är fodervärd heller innan foderavtalet är fullföljt och hunden ägarändras…

/Ingalill

Emelie-tex
0

# 50 jag glömde ordet SE Flört lägger till det nu, så kanske det stämmer bättre för dig? Skrattande

Skall man tinga eller köpa en hund osedd. Då skall man få se  stamtavla på hunden INNAN man betalar. Får man inte det är det något fuffens.

Nu vart det bättre :-)

ingann
0

#51 det lät bättre Flört även om jag inte håller med riktigt.. har man väldigt långt till uppfödaren (som några här på sidan haft) så kan man betala handpeng osett.. själv huvudsumman betalar man ju aldrig förrän vid hämtningen. Och köper man från en registrerad uppfödare så är man nog ganska säker på att få sin hund oavsett… jag tror inte de riskerar sin kennel för att lura någon.

/Ingalill

Emelie-tex
0

# 52

Givetvis så skulle jag med lätthet kunna föra över tingningsavgiften till en uppfödare med bra rykte och en kennel.

Dock inte till en privatperson som säljer. Och jag skulle aldrig rekomendera en nybörjare att göra det. Då många har blivit lurade av dels en person med initialerna P.S . . . .

grinar
0

Har aldrig betalt eller hört talas om tingningsavgift. Låter skumt tycker jag. När vi har bestämmt oss för en valp så har vi bestämmt ett datum när vi hämtar och betalar för en valp som genomgått vet.undersökning och vacc.

KickanW
0

#46: Jag fick välja en specifik valp och kände mig helt säker med uppfödaren trots att jag inte betalade tingningsavgift.

Houdini
0

#49  Nej, du har FEL!!!

Kolla fakta innan du berättar hur det är!

Stamtavlan kan ju givetvis ALDRIG lämnas ut förrän hunden är till fullo betald.

Emelie-tex
0

#56 du har inte funderat på att läsa vidare innan du börjar gorma?

Karizma
0

de uppfödare jag känner gör som #1 säger man åker tittar betalar o tingar sin valp. Bor man långt bort så lägger man den osedd, eftersom man ska vara säker på att den öär tingad. men jag råder någ alla att titta ut sin egna valp dels för att det är svårt o kolla in bilder kanske blir den sötaste dålig på kort o tvärtom.

Betiz
0

jag betalde tingningavgiften första gången jag tittade på min lilla kille =). men valet var upp till mig, men gjorde jag det senare, kunde inte heller uppfödaren garantera mig hunden, om någon annan skulle komma som exempel, så jag tingade direkt