Halsband gick sönder
När Cornelia var mindre köpte vi ett halvstryp-halsband till henne på Arken. Det funkade bra i början, men efter bara någon vecka gick ringarna som håller ihop kedjorna sönder.
Vi var på en stor parkering utanför en affär, och Cornelia slet sig alltså. Tänk då att hon verkligen inte var särskilt stor eller stark, och ändå gav halsbandet vika.
Hon kunde ha blivit påkörd, vi hade tur som fick tag i henne efter ett tag. Hon hade sprungit upp på en cykelväg och jag fick locka in henne med mitt tuggummi (tur att hon älskade tuggummi!).
Men det hade kunnat sluta riktigt illa, det halsbandet köper vi inte igen. Det hade verkligen dålig kvalitét.
Jag berättade om händelsen för min kompis som har två dvärgpinschrar. Hon sa att hon också hade köpt såna halsband, och att båda hade gått sönder kort därpå.
Hennes hundar är inte heller särskilt stora.
Nu undrar jag om det finns fler som har dåliga erfarenheter av detta halsband?
Det är gjort i läder, finns i svart och brunt, och är alltså halvstryp.
Här är en bild.
Har samma el liknande, men mina har aldrig gått sönder.
Har klarat 40 kg hund som stuckit efter en älg, och att matte sen lyckats få runt kopplet runt en stolpe… det är kraft! Men det höll utan problem… får väl också lägga till att den händelsen var en engångshändelse där stolpe var enda alternativet för att få stopp på hund och matte som satt fast i kopplet mot bilväg.
Hundarna brukar lätt kunna "hänga sig" i halsbandet när de sitter fast och vill någonstans, har aldrig hänt något.
ni kanske fick måndagsex? ;)

Jag har sånna halsband till båda mina hundar. Ett 45cm och ett 50cm. Det på 50cm har töjt sig lite (vilket läder faktiskt gör). Men inget har någonsin gått sönder och då drar och rycker mina hundar (främst den ena) ganska mycket. Håller väldigt bra och jag är jättenöjd med mina köp.
Synd att du och din kompis fått dåliga halsband… 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Har du meddelat Arken om det?