Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1204 ggr
[IsabelleA]
0

Ben blir tonåring?

Under en vecka har jag och min valp Ben gått igenom blod (!), skratt och tårar. Det är givande att vara hundägare, speciellt första gången men sammtidigt väldigt jobbigt. Jag har nu stött på några problem som jag aldrig trodde skulle uppstå. Hur kunde jag ens tro att jag hade den perfekta valpen? … Som var rumsren redan första månaden, som lärde sig allt så otroligt snabbt, som stog fast vid alla regler i hemmet. Ja, jag trodde ärligt att han aldrig skulle visa minsta "aggressivitet". Jag vet att agrressiviteten finns i alla hundraser och jag har ändrat min syn på Ben sedan han bet mig "på allvar" första gången. Hans pupiller vidgades och han gick rakt till attack för att försvara sin mat.

Den första händelsen skedde då jag hade honom kopplad vid matplatsen. Jag hade honom mellan mina ben sammtidigt som jag stog upp och ställde ner maten åt husets andra hund (jag sov hos en kompis, därav den andra hunden som var hennes). Jag tog då Ben och gick för att låta Bosse (kompisens hund, en havanais hane, okastrerad på 6 år) äta. När jag tog ett steg för att gå undan med Ben började han skrika, morra och bitas något förfärligt. Han var fast bestämd att maten var hans. Dock gjorde han inga utfall mot Bosse utan endast mot mig. Jag har sår och stora blåmärken på benen efter betten. Jag försökte genast lugna honom och bryta beteendet men jag visste inte vad jag skulle göra. När jag tog honom i nackskinnet för att gå igen högg han som aldrig förr. Men han lugnade sig ganska snabbt när jag fick bort honom så att skålen var utom synhåll.

Jag skulle sedan visa min kompis mamma beteendet så att hon kunnde hjälpa mig. Det var bara hon och jag i rummet och Ben såklart. Jag ställde ner matskålen somvanligt och gick med honom i kopplet. Jag hade honom mellan mina ben denna gången också mest för att kunna styra hans beteende. Han bet mig ännu mer än förra gången och det går inte att beskriva hur hemskt det var. Jag har aldrig sett något liknande och framförallt inte på en valp som är ½ år, alltså 6 månader.
Sara (kompisens mamma) bad mig lägga ner honom. Jag la honom på sidan oavsett hur ont betten gjorde eftersom att han fortfarande kämpade emot. Men tillsist fick jag honom att ligga stilla på sidan med huvudet mot golvet. Jag tittade inte på honom och reste mig sedan upp och han låg kvar i samma ställning. Jag tog upp matskålen på bordet och när han var helt lugn fick han gå sin väg.

Jag har alltid gjort så att jag ställt ner matskålen och han har sedan fått vänta på ett "varsågod".
Hur kan jag få bort detta? Jag kommer att bo på internat med många andra hundar och elever och det sista jag vill är att detta beteende utväcklas.
Redan vid 9 veckors ålder tränade jag med honom på olika sätt. Jag tog ibland upp matskålen medans han åt och satte ner den igen, jag lät honom äta medan jag höll i matskålen osv. för att flrhindra mataggressivitet.

_______

Jag har sedan stött på ett annat problem som visade sig idag faktiskt. Vi var utanför McDonalds och åt, jag hade ätit färdigt så jag gick en sväng med honom då det kommer en gammal sheltie på 5 meters avstånd och går förbi oss. Ben gör utfall mott denna, han drar och skäller osv. och visar dominans. Svansen stog högt och öronen var riktade frammåt. Han har alltid varit underlägsen, oavsett om vi träffat en Chihuahua eller om vi träffat en annan hund. Alltid har han krypit ihopp och slickat den andra hunden i mungipan.
Han skällde med sin mörkaste stämma och morrade.
Jag befallde honom att sitta men detta fungerade inte, därför tog jag honom och gick bort 2 meter och plockade fram godiset, då satte han sig ner men fortfarande med fokus på den andra hunden.
Sedan såg vi den andra hunden igen, då satte jag ner honom och då var han tyst. Jag undrar bara vad jag kan göra mot detta? Om det händer igen och om det kommer att utväcklas? Jag vill ju stoppa beteendet eftersom att jag vet att om man har en valp på 6 månader så blir det värre om man inte gör något mot beteendet.

Jag är otroligt tacksam för svar.

MVH

Vattnadal
0

En hund som vaktar mat har nästan alltid förtoendeproblem. Han vill ha maten och försvarar den. I hundarnas värld har han ju rätt oxå, den som har en sak har den, och ingen får ta den.
Han tror/vet att du kommer att ta den, men vill inte det och försvarar den. Ju mer man tränar på att kunna ta av hunden saker, desto mer kan den betee sig illa för att försvara det. Han lär sig ju bara att du inte är att lite på, för du tar saker fast han säger att det är hans.

Visst kan man, om man tycker det känns OK, knäcka hunden och lära den att den absolut inte får vakta saker. Ta av den saken med våld och lägg ned hunden sen, till han ger upp. På så vis får du troligen snabbt en hund som slutar vakta, men du vinner inget i fötretroende och förlorar massor i er relation.

Om jag var du, skulle jag snabbt börja med att som vanlöigt sätta honom, stälkla ner skålen och säga varsågod så att han får äta. Sen skulle jag gå förbi på ett avstånd han är Ok med, gäspa, titta åt andra hållet och kasta dit en korvbit eller annat megagott. Gör sen så, så att han lär sig att du har godare saker än maten, och att du inte är intresserad av maten. Sen kan man börja sätta sig nära, men inte titta hotande. Kanske även här gäspa och titta bort, och lägga ner korv nära skålen eller tom i den.
Vill du kunna ta av honom skålen, kasta då iväg en korvbit en bit bort, och försök med ren lydnad få honom att sitta, kliv in mellan honom och skålen, beröm massor och låt honom sedan få tillbara skålen. Gärna med något extra i, så att han inte gör en förlust på det. Kör hellre med byteshandel än bråk, det vinner du på i längden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ricko
0

Bet han dig så det behövdes sy eller ngt?? Jag har haft en hund som bet min syster när hon klappade honom när han åt så hon var tvungen att sy, jag var påväg till malmö den dagen så jag kan inte berätta detaljer. Hennes kompis var med så tur att han ej bet henne då hon förmodligtvid(hennes föräldrar) Ringt polisen.. ): Dock har han aldrig visat mat aggressivitet inte ngn slags aggressivitet! jag har klappat honom när han ätit ben eller ätit mat osv jag har tagit bort den fast det funnits mat kvar m.m och han har aldrig gjort ngt.. Fast det var min egen hund så han var fäst vid mig . Den lydigaste hund vi ägt/känt!! Fast om pappa t.ex sa sitt och jag ligg så la han sig ner utan att tveka. Men han lystnade på ALLA! Främmande också. Så han var den hund vi trodde minst om att han skulle försöka döda sin egen familjemedlem :/ Dock var han 1 år då vi fick han. Han var Schäfer/Vit herdehund

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Mistle
0

Som 1# skriver så håller jag också med om att det nog kan bero på förtroendeproblem och osäkerhet. Särskilt som du beskriver hur han tidigare har varit mot andra hundar och att han nu gjorde utfall..

Jag har inga tips på lösningar, 1#'s metod tror jag kan vara värd att testa. Eller så tar du kontakt med någon annan duktig hundtränare för det här lät som allvarliga problem.

Du ska nog även inte lägga ned honom på sidan, han lär inte få något ökat förtroende eller säkerhet för det!

[IsabelleA]
0

Tack för alla svar. Somsagt vet jag inte ett skvatt om vad jag bör göra när han visar beteenden som detta. Somsagt är detta ämne helt främmande för mig men jag tycker att dina, vattnadals, metoder värkar väldigt bra.

Först trodde jag allvarligt att det hade något med faserna i en hunds liv att göra, dvs. att han blir könsmogen eftersom att han aldig visat detta beteende förr ….

[jakke94]
0

kan egentligen inte svara på din fråga..

men vi har några "rasister" här hemma.. 2 clumber valpar som hatar alla hundar utom hundar av rasen Clumber spaniel (och våran flatt som dem bor med)

vi känner några med tre belgiska vallhundar så dem hjälpte oss.. det vi gjorde var att dem fick vara i deras trädgård.. sen släppte dem ut den minst rankade hunden .. och hon morrade när valparna kom fram och var kaxiga mot henne.. det hjälpte ej, då släppte dem ut den mellersta hunden och hon morrade lite mer, men våra valpar brydde sig inte.. och då släppte dem ut "flockledaren" och den hunden tryckte ner valparna ordentligt och dem är faktist mindre kaxiga nu..

OBS! detta gjorde vi med ägaren till dem belgiska vallhundarna och han har så pass bra koll på dem så dem skulle ALDRIG bitit våra valpar, dem bara markerar!
så detta ska man inte göra om man inte vet att hundarna alltid lyssnar till sina ägare till 110%

våra valpar är 5 månader

Vattnadal
0

När det gäller utfall mot hundar är det ofta rädsla bakom. Om man låter sin hund hälsa på allt och alla kan det bli fel. De tror då att det är deras uppgift att kolla vilka som är OK och vilka som är farliga.

Låt ingen, varken människa eller hund, hälsa på din hund utan att du hälsar först. Ta gärna i hand med människorna och klappa hundarna, så att Ben känner att du kollat av dem och bara släpper fram snälla till honom.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

pippa__
0

Det kan ju faktiskt vara så att han testar sina gränser också lite nu. Dock är det ju viktigt att att hans försök stoppas så inte beteendet befästs.

Det med att han vaktar matskålen låter som osäkerhet. Jag har fått lära mej nu i efterhand att man ska inte ta bort skålen från hunden. En hund har ingen tidsuppfattning och ser inte skillnad mellan att du tar skålen en stund eller helt och hållet. Tar du maten så måste man försvara den från dej.

Det här med utfall har min lilla pärla med sysselsatt sej med när hon var i Bens ålder. Även detta grundar sej i osäkerhet. Det som gäller är att få kontakt med sin hund innan den har upptäckt den andra hunden. Vi (Jag och Locca) brukar göra som så att vi tränar på att sitta och titta på förbipasserande hundar. Tittar hon bara är det lugnt, men börjar hon STIRRA så blir det korrigering.

Jag förstår dej precis hur du känner =) Detta är min första hund också och allt har gått galant, då blir man så paff när det plötsligt händer något ;)

Zebben
0

Håller med #1 helt och hållet. En hund har alltid rätt att försvara sin mat/ben. I en hund/vargflock så har den som fått mat rätt att försvara den mot äldre hundar och/eller hundar med högre rang. Det är helt naturligt.

Vi människor är ju inga konkurrenter till hundarna vad gäller deras mat/ben. Detta behöver vi lära våra hundar, för när de förstått detta så slutar de omedelbart med att vakta sin resurs. Man förlorar ingenting i "rang" om man backar för en hund som vaktar sin matskål. Det enda man förlorar är maten som ligger i skålen och det är ju ändå inget vi vill ha. Så träna så som Vattnadal skrivit så ska Du se att han snart lägger ner.

Du kan även erbjuda honom ett tuggben som han  tycker om och som Du lätt kan hålla i samtidigt som han äter på det. Eller håll i matskålen under tiden han äter. Se till att han inte får tag i tuggbenet utan Du ska hålla i det hela tiden. Efter en stund, och om han uppfört sig bra, kan Du släppa och gå därifrån. Likaså med matskålen.

[IsabelleA]
0

#9 Det har gått över mina förväntningar, men vi har fortfarande mycket träning kvar. Tackar som frågar.

Nikkis
0

Vad skönt att det iaf. går åt rätt håll.
Rom byggdes inte på en dags heter det ju, så skynda långsamt för det blir bättre i slutändan.^^

Lycka till.Skrattande