Bullterrier?!
Jag är 24 år och har tidigare haft en vovve av okänd ras, då hon kom från Spaniens gator, men hundar har funnits runt omkring mig i hela mitt liv, min äldsta syster har idag en Irish soft coated weaten terrier (har tidigare haft en border collie-blandning och golden) och min andra syster har nu två stycken dobermann (tidigare har hon haft irländska varghundar, podenco ibicenco och schäfer). Hon leder även hundkurser på brukshundsklubben.
Som rubriken säger så förstår ni säkert att jag är intresserad av den undderbara rasen bullterrier. Jag har sökt information om rasen på internet, men eftersom hundar är individer så stämmer ju personligheten, från hund till hund, inte alltid överrens med den information som finns tillgänglig på nätet. Jag undrar därför om det finns någon här (kanske till och med i närheten av Skellefteå?) som har, har haft eller känner någon med, bullterrier. Jag skulle bli oerhört glad och tacksam om jag fick så mycket information om rasen, hur är det att leva med en "Bulle"?, tips på uppfödare och annat som kan vara bra att veta/tänka på.
Passar en Bullterrier mig?
Jag vill gärna ha en mellanstor hund som inte kräver särskillt mycket pälsvård, en ellerett par gånger i veckan.
Tyvärr har jag dåliga knän så mycket mer än 2 - 3 timmar/dag kan jag inte lägga ner på promenader och hunden bör kunna lämnas ensam i några timmar om dagen. Jag har inte någon annan hund/barn/katt själv, men syskon/vänner, passar "Bullen" ihop med dessa?
Jag söker i första han en sällskaps hund, men agillity och lydnad är kul träning. Är dock inte intresserad av att tävla. Om inte "Bullen" passar, har du/ni något/några andra förslag på hund som kan tänkas trivas tillsammans med mig?
Tack på förhand!
Mvh/Bunn

Jag känner bara en med bullterrier, han har en hane på 1 år. Jätte mysig hund när han har fått rätt aktivering, annars är han väldigt naffsig.
Gå in på Svenska bullterrierklubben och kolla deras uppfödarlista, kanske finns där någon i närheten som du kan hälsa på och träffa deras hundar, även om de inte har valpar!

Jag vet faktiskt inte hur mycket och vad de gör med honom. Men jag vet att när man är i studion (han har alltid sin hund med sig) och han inte har aktiverats ordentligt så märks det…

#3 Okej! Tack för ditt svar. Kan du ta reda på vad de gör med hunden och hur mycket? Absolut inget krav!!
Tack på förhand!
Mvh/Bunn

Var en artikel om bullterrier i härliga hund för ett tag sen. På uppfödaren som dom intervjuat så lät det som dom inte säljs till vem som hellst då dom är krävande hundar och så klart är det terrier så dom är ju inte som vanliga sällskaps hundar. Ingenting jag skulle ge mig på som första hund, då jag själv skaffade en terrier som första hund och kommer ihåg hur besviken jag blev. Min lillebror då 6 år frågade vår mamma om vi inte kunde skicka tillbaka honom till uppfödaren 

#5 Jag tycker det är bra att uppfödare inte säljer sina hundar till vem som helst, oavsett ras. Terriers kräver sitt, så väl som en bruks-, jakt-, vall- eller en vinthund gör.
Har haft hundar runt omkring mig i stor sett hela mitt liv och min första egna hund var någon typ av terrier-mix. Själv tyckte jag att det funkade kanon och med tanke på att det var min första hund och jag tränade ALL lydnad själv så måste jag faktiskt medge att jag blev mäkta stolt över resultatet :)

Jag tycker det låter som att Du kan erbjuda bullen ett bra liv. De är inte så krävande motionsmässigt, så 2-3 h om dagen duger utmärkt.
De behöver en del aktivering precis som alla hundar, men återigen, inte heller här är de jättekrävande. Lite agility, lydnad och gömma godisträning räcker fint. Det är en väldigt envis ras så räkna med att behöva gå kurs om Du inte har stor hundvana sedan innan. De är visserligen terriers men jag anser att de är av den mildare varianten. De är vänliga och brukar fungera fint med andra hundar.
Jag pm:ar över hemsidaadressen till en tjej som har en bulle. Hon svarar nog säkert på Dina frågor och Du får nog en hel del svar på dina frågor bara av att läsa hennes sida.

#7 Otroligt mycket jätte-tack!! =)

ja tycker de låter som att bullen skulle passa dig utmärkt.. och de verkar inte göra dig så mycket att de är en terrier (som många ser som ettriga påfrestande svåra att lära) ja har en terrie (jack russell) som första hund och ångrar mig inte en sekund… han är bäst :)
tror också en bulle skulle passa dej, har ingen själv men skulle gärna vilja ha en när jag flyttar hemifrån :P har varit i kontakt med några uppfödare och dem jag kan rekommendera är en i eskilstuna som heter Mad abouts som finns på rasklubbens hemsida .. sen finns det en i klippan nere i skåne som har väldigt fina hundar fast har hört att det är ganska svårt att få lov att köpa en hund därifrån, vet ej varför då jag ej varit i kontakt med dem själv :P

#9 Tack, tack. Min första hund, Marta, var troligen en terrier-mix. Jag har alltid tyckt om terrier, så det är absolut inget problem! =)
Marta var också min första hund och jag ångrar mig inte en sekund, jag heller.
#10 Tack så hjärtligt för ditt inlägg!
Otroligt fina hundar :)
Tack för tipset om hemsidan, ska kolla dessa.
Mvh/Bunn
Som jag nämnde tidigare så har jag dåliga knän, så en bra dag är två-tre timmar inga problem, men har jag en sämre dag så kanske det blir en - två timmar på sin höjd. Funkar det med en Bulle eller blir hunden vansinnigt understimulerad då?
Även fast jag inte klarar att gå längre promenader så kan jag givetvis aktivera hunden på andra sätt, tex. att träna lydnad (som går att göra även inomhus), leta godis, kast boll m.m.
#11 Jag skulle tro att det är tillräckligt. Att promenera en hund trött är ju i princip omöjligt, medan det är desto lättare att trötta ut och göra en hund nöjd mentalt. Springa av sig, leka och busa kan man ju låta hunden göra utan att man själv behöver kuta runt så mycket. Ett alternativ istället för långpromenad är ju att cykla ibland.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#12 Tack för ditt inlägg!! :)
Du har helt rätt att det är, så gott som, omöjligt att motionera en hund så den blir trött, men vissa hundar kräver ju dock mer motion än andra.
Har du Bulle själv eller känner någon som har?
Har du tips på tricks och annan aktivering som passar rasen?
så vitt jag kan förstå så är kamplekar inget att föredra…
#13 Nej, jag har ingen bulle själv dock en bekant som har, men därför jag skrev att jag skulle tro att det är tillräckligt
Spår eller sök är ju alltid kul. Ute på promenaderna kan man hitta på mycket skoj med lite fantasi. Vill man ha lite ny inspiration så kan jag tipsa om denna bok.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#11 Det räcker alldeles utmärkt. Har Du en dålig dag, så lägg dessa dagar på lite mer mentalt aktivering. Självklart behöver en hund röra på sig och springa av sig ordentligt, men då kan Du ju dessa sämre dagarna cykla alt. gå till en inhägnad och låta hunden springa av sig lite mer med några kompisar.
Det är den mentala biten som hundar har större behov av. Lägg spår, kör lite sökövning, lydnad, rallylydnad, klick- och trick träning, agility, skogsagility…det finns mängder av mental aktivering som en hund blir toktrött av.
Känner ingen som har en och jag har ingen heller men min mamma älskar dem hundarna ochjag gillar dem verkligen också! Men jag tkr du låten som en perfekt Bullterrier ägare ;)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Har haft en bullterrier som var väldigt cool.. =0) Han var bra med andra hundar och katter. Snäll och glad mot människor.
Problem som han hade var att han var väldigt envis och redan som valp ville göra allt på sitt sätt….galen i alla hjul som snurrade….ville jaga cyklar eller bilar och när jag var ute och gick med honom och barnvagnen , fick han för sig ibland att han ville bita i hjulen.
Han fick också för sig att sno kuddar och jucka mot….blev riktigt arg när jag tog kudden tillbaka. Elmer var min första hanhund som jag hade för 10-år sedan och jag vet nu att jag skulle ha kastrerat honom på en gång när han blev könsmogen men det var inte så vanligt då så det gjorde jag inte….tycker att vi fick lite hanhunds problem.
En bulle hårar väldigt mycket =0) men är man beredd på det så är det en väldigt rolig ras…. Väldigt mycket terrier också på gott och ont, terrier är smarta!
Har nu en jack russel och två pudlar (som inte hårar alls ) perfekt =0)
Jag köpte min bulle av en väldigt känd bullterrier uppfödare Gunnar Strömberg. Har läst i hundsport att han tyvärr gått bort.
Jag har alltid sagt att någon gång i fram tiden vill jag ha en bulle en brindel, hade en helvit förra gången.
Lycka till om du köper en och jag tror alldeles säkert att det skulle passa dig….de är inte överaktiva utan tycker om att hänga med på allt likaså sova =0)

#15 Tack så mycket för ditt inlägg!
Jag har kikat på hemsideadressen du PMade, men tyvärr gick det inte att läsa under fliken fakta om Bullterrer, då denna sida, tydligen, är privat!?
Stort tack!!

#18 Ok, har inte varit inne på den sidan på jättelänge. Du kan inte fråga ägaren i hennes gästbok om Du kan få tillgång till sidan alt. om hon kan berätta mer om bullarna? Hon är jättetrevlig och jag tror hon mer än gärna berättar om rasen.

#14 Tack för tipset! Jag ska kolla på biblioteket om boken finns där så ska jag absolut läsa den!
#16 Tack och tack! Det värmer verkligen att höra. Kul att du tycker det :)
#17 Tack så mycket! Trevligt att höra :) Är det svårt att fostra en bulle? Med tanke på deras envishet?!
för- och nackdelar med bullterrier?
Hur såg en vanlig dag ut för dig och din bulle?
#18 Ska skriva i hennes GB och fråga!
Tack för tipset!
Svårt och svårt =0) …det gäller att vara envisare och konsekvent.
Med mig blev det lite tokigt när jag köpte min Elmer…..blev nästan samtidigt gravid och med ett konstant tok illamående och super trött så blev det inte riktigt som jag tänkt mig…..Jag var inte en sådan bra ledare som jag önskat.
Fördelar med en bullterrier är många…..nackdelarna tre…. =0)
Hårar mycket….typiskt terrier beteende…..och jag fick många arga blickar från folk….de trodde jag hade en kamphund, fick förklara att man inte har använt bullterriers som kamphund på flera århundraden. Många trodde att han var en pitbulll och jag fick förklara hela tiden att han var jätte snäll mot andra hundar och människor osv…..Det tycker jag var det jobbigaste.
Helt klart lättare nu när jag har pudlar.. =0) Typiskt tanthund…ha,ha,ha
Vet att jag läste om bullterriers att om man "överlevde" de tre första åren så blev allt bra….kommer också ihåg att de var dyra att försäkra eftersom bullar tycker om att äta upp saker =0)
Många får operera sina hundar flera gånger.
Jag hade Elmer som en vanlig familje hund, vi gick på promenader och cyklade. Gömde godis både ute och inne. Han gillade att sova och han snarkade som galning.
Antingen älskar man en bulle eller också hatar man dem….
Hoppas jag inte avskräckt dig….har man den tiden och viljan att fostra hunden väl så absolut rekomenderar jag en bullterrier!

#21 Nej då, du har absolut inte avkräckt mig… men jag söker fortfarande svar på några frågo. Kanske du kan hjälpa mig besvara dem?!
* Bullar är otroligt envisa, en del säger att de knappt går att lära dem något, en del säger att det inte är några problem alls. Vad anser du?
* Jag har ocskå läst att Bullar har otroligt mycket rasbetingade sjukdomar, bland annat hudproblem och allergi. En kvinna, vars blogg, jag besökte skrev i ett melj att ( i alla fall så vitt jag kunde förstå) så har ALLA bullar kvalsterallergi. Stämmer detta?
* Tydligen så äter Bullar ALLT, men gör det det under hela livet eller bara under valptiden? Går det att få dem sluta äta möbler etc?
Tack på förhand!
Mvh/Bunn
Bullterrier är coola =0) de är inte några "svansviftande Ådi" (Katten Gustafs hund kompis). De går att lära men man får ta dem på rätt sätt = deras sätt…..eller i allafall göra så de tror att de är på deras sätt….de är smarta så lära sig vill de men tröttnar de så är det ingen ide att fortsätta "traggla".
Elmer hade problem med huden och något på tassarna….Kan nog vara så att de har rasbetingande sjukdomar.
Har aldrig hört det om kvalsterallergi.
Jag kommer mest ihåg att han åt saker när han var valp…..men aldrig så att jag var tvungen att operera honom.
Det värsta Elmer åt var en sacco säck….fick springa ut hela natten och han bajsade ut vita kulor i långa korvar…. =0)
Jag tror så här att om man passar valpen och tar bort allt som kan tänkas vara gott att tugga på så kommer man långt….Alltid ligga ett steg före bullen så att säga. Erbjuda ben och tåliga leksaker. Inte vänta på problem ska uppstå utan förebygga innan något händer.
Man får aldrig tråkigt med en sådan hund som en bullterrier.

#23 Stort tack för ditt inlägg!
Berätta gärna mer om dig och din Elmer. Om du vill kan du PMa mig.
Hur såg en vanlig dag ut för er?
Vilken/vilka aktiviteter ägnade ni er åt och vilka metoder använde du/ni för att lära Elmer?
Är Bullterrier en vakthund?
Halloj,
Vi är inne på vår andra bulle nu.. Om du är beredd att satsa, go for it.. Livet blir sig inte likt. En bulle är det envisaste som går på ett par ben, och första året kan vara ett litet helvete.. ;D Dom käkar upp allt, lyssnar inte, dom vet ofta vad dom ska göra eller vad man vill, men skiter i det.. :D Dom kan se ganska loja och soffiga ut, men skenet bedrar, dom har bra med energi! Köper man det här, grejar fösta året, har lite kunskap/erfarenhet, har du en kanonhund.. Dom är helt fantasiska. Beställ boken "Bullteriern i våra hjärtan" från svenska bullterrierklubben, den är bra och behandlar det mesta. 1-2/8 håller bullterrierklubben en stor utställning i eskilstuna, upp emot 200 bullar tror jag. Snacka med lite uppfödare också, dom är listade på svbtk.com.

#25 Tack för ditt inlägg!
Har kikat på hemsidan och ringt runt till uppfödare, så vi får se hur det blir :)

Man ska inte bara välja rätt ras… Man ska välja rätt valp ur kullen också… Någon är en "högenergihund" och en annan en "lågenergihund". Så att titta på en ras och säga att alla är precis likadana kan skeva rejält.
Tror att det kan vara vettigt att inte välja en högenergiare som första hund - oavsett ras…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

#27 Du har helt rätt. Oavset vilken ras det är och vilka tidiagre erfarenheter man har, tycker jag absolut att det är viktigt att välja den valp (om man nu är intresserad av att skaffa en valp, vill säga) som passar ens personlighet och vardagliga liv, men eftersom det är en självklarhet för mig så har jag inte tänkt på att nämna det.
Mvh/Bunn

#28 Har följt Cesar Milan på Tv och även läst hans bok… Rekomenderar boken enormt. Man fick sig både en och tio tankeställare… Tror alla hundägare skulle må bra av att läsa den.

#29 Vad heter boken och finns den på svenska?
Har sett några avsnitt av Cesar Milans Tvprogram och han har mycket bra att komma med. Det viktigaste, tror jag, är att lära känna sin hund och att, tillsammans med sin hund, hitta ett sätt som leder till gott samarbete. Det som funkar för mig, kanske inte funkar för dig…
Hundar, så väl som människor, är individer och fungerar på olika sätt.
En kompis kompis bekants mammas halvsysters…… har gått både valpkurs och en hel del övriga lydnadskurser med sin hund och med olika instruktörer, men Fido vill ändå inte lyssna på matte. Varför?
Jo för matte gör som kursledaren/kursledarna gör, inte på det sätt som gör att Fido och matte kan samarbeta.

#30 Den heter "Cesar och hans hundar" finns på svenska till bästa pris på: www.adlibris.se