Min bästa vän höll på att dö
Jag vet inte i vilket forum denna tråd tillhör, så jag chansar på denna.
Igår höll min älskade hund på att kvävas till döds av ett getingstick i munnen. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv.
Vi var ute och solade och helt plötsligt skriker hon för allt vad hon har. Jag känner genast igenom henne för att se var smärtan sitter - tyvärr tänkte jag aldrig på att känna henne i munnen, utan kollade bara..
Jag tog in henne på mitt rum (som är det svalaste i huset) då hon började flåsa, tänkte om hon hade fått värmeslag.
Hon ville inte dricka och satt bara upp och flåsade. Så jag baddade hennes panna med vatten och då märkte jag att något inte stämde. Hon gillar INTE vatten om hon inte själv väljer att vara i det.
Två sekunder senare sprang hon 1 m och kissade på sig, då började varningsklockorna ringa på riktigt. Hon stack sedan bakom soffan och vägrade komma fram, hon bara låg där och flåsade. Under tiden ringde min pojkvän till min mamma för att höra vad det kunde vara. "Stick ner 2 fingrar i halsen på henne och se om det har fastnat något!" så, det gjordes. Men där var ingenting. Det var då jag upptäckte att hennes hals svullnat något in i he*****.
All panik vi gick igenom här emellan behöver jag nog inte skriva, ni förstår nog själva.
Ringer mamma igen som säger att vi ska ta in henne i duschen och kyla av halsen och ringa jourhavande veterinär.
Veterinären undrar om vi kunde möta upp henne någonstans, men.. ingen av oss har körkort och ingen i min familj var inom 5 mils avstånd.
Det fick bli att ringa min kusin som körde hit och hämtade oss.
Vi mötte upp veterinären på en parkering och hon gav Suki en spruta med kortison. Efter några minuter började min älskade hund andas lugnare men drägglet fortsatte att forsa.
Efter en halvtimme blev vi hemskjutsade igen och resten av dagen låg jag bredvid henne. Hon släpte inte mig med blicken en enda gång, förutom när hon lyckades somna… Hon var så utmattad, den stackaren, att hon kissade på sig 2 gånger i sängen också..
Vid 22.00 var hon lite mer alert och satte sig upp och gick rundor lite i rummet. Tog ut henne för en kort rastning som gick bra.
Hela dagen idag har hon varit mig i hälarna 100 %
Hon är precis som när jag precis fått henne. Följer mig överallt, går ingenstans utan mig och har stenkoll på vart jag är..
Tillbaks på ruta 1, och jag hoppas att hon snart blir sitt självsäkra jag som sticker iväg på upptäcksfärder.
Förlåt för det långa inlägget, behövde bara skriva av mig lite..

Fy tusan vad läskigt!
Be vetirinären skriva ut recept på Betapred som du kan ha hemma.
De tabletterna kan man även själv ta om man blir stungen av geting.
Det var.. hemskt. Så.. hemskt.
Tack för tipset! Det ska jag göra.
Du behöver inte ursäkta för ett långt inlägg. Har också skrivit av mig här om jag varit orolig för min lille goding. Har också funderat på om Silver skulle bli getingstucken eller ormbiten vad jag ska göra. Ska man få utskrivet olika saker av veterinär tycker ni för både getingstick och ormbett om det skulle hända?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
Det tycker jag verkligen att du borde! Man vet aldrig när det kommer.
Om jag bara haft något sådant hemma.. Uschnej, jag klandrar mig själv en hel del. ^^

Åh, vilken hemsk upplevelse! Stackare!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
nej usch vad hemskt! bra att hon mår bra nu :)
Sen när du får Betapred så är det smart och alltid ha med sig det när man e ute i skogen om ngt då händer :).
Usch vad läskigt! :S
Tur att allt gick bra!:)
Hur gammal är din hund?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Hon är 1 år och 3 månader
#8 okej alltså en ung söt vovvsing:)!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Huh så läskigt!
Åh vad skönt att hon hämtade sig. Hon blir nog snart sig själv igen….stackars liten.
Men jag måste fixa så jag har betapred hemma också vi har både huggorm och mycket getingar mm. Ska ta Gustav på en veterinärs koll för o kolla så allt är ok med honom i veckan då ska jag fråga om dom inte kan skriva ut så man har hemma. Man bor ju inte precis nästgårds med veterinären heller.
Nej, vi bor 7 km från närmaste veterinärklinik och minst 6 mil från närmaste djursjukhus. Det är värdelöst.
#6 Betabred Är det för både insektsstick och ormbett?
Jag styr själv mitt liv med mina tankar o känslor.
#13 japp, till ormbett och insektsstick :)
#12 Gulle då så skönt! 
Åh vad bra att hon är sig själv igen! 

Usch blev helt tårögd när jag läste inlägget. Vilken panik du måste känt!
Och stackars vovven :(
Förlåt om jag tar över tråden lite, men jag har Betapred utskrivna för min egen allergi, men hur doserar man till en hund?
Sambon hade dessutom läst någonstans nu i dagarna att man absolut inte skulle ge en hund Betapred!?
Någon som vet?
~Quila Roze~
Jo, jag gick som sagt rundor och skrekgrät..

2mg/kg har jag för mig!
Fy sjuttsingen vilken fasa.
Vet hur orolig jag blev när Grosan tog en geting. Som tur var klara hon sig utan nånting. Den smaka inte gott i alla fall och hon har inte försökt att ta nån efter det.
Oh gud vad laskigt! Usch jag vet intes lls vad jag skulle gora, jag skulle borja grata och fa panik!
Ursakta stavningen jag e utomlands.

Uch vad hemskt!
Är själv livrädd för att min ena tik ska bli stucken, hon älskar att jaga getingar o hummlor suck!
Har dock klarat sig i 6år så håll tummarna att hon slipper uppleva det.
Skönt det gick bra med din lilla söt nos.
Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute
Utan djur är livet inge kul!Glad