En HEL chokladkartong!!!
Hejsan, nu är det så här att min hund Smilla, nio år har lyckats sätta i sig en hel alladin-ask! Den stod på TV-bordet och jag trodde aldrig smilla skulle få för sig något sånt! Är choklad farligt för en hund? Det är vad jag har hört iallafall.. Någon som vet och som kan hjälpa mig?

Jo choklad är giftigt för hundar i stora mängder, en hel chokladask Är en stor mängd. Så jag skulle ringa vet!
Vi hade en blandras gråhund/pointer förut. En jul hade vi fått en massa chokladkartonger vi hade hemma. Hunden var en sån som tuggade på allt, men han var väldigt kräsen och åt i princip igenting.
Han var ensam någon timme och när vi kom tillbaka hade han rivit upp varenda chokladask och tuggat på ALLA praliner. Men de flesta hade han bara sugit av chokladen på och spottat ut igen..
Hursomhelst, han blev inte ett dugg dålig av det. Men tycker som #1 att du ska ringa och rådfråga en vet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Helt klart veterinär, det var väldigt mycket choklad och Aladdinaskarna innehåller ju dessutom många mörka bitar, vilket är värre.

HUr har det gått för Din hund?

Ja, det är farligt. Vissa hundar blir knappt sjuka av choklad medans andra hundar kan dö av samma mängd. Så äter hunden choklad ska man åka in till veterinären så fort som möjligt!
Chokladförgiftning

Det är inte bara människor som tycker om choklad, även våra hundar äter med förtjusning choklad om de kommer åt. Choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hundar. Även små mängder som ges vid upprepade tillfällen kan ge förgiftning eftersom teobromin bryts ned mycket långsamt hos hund. Ju finare och mörkare choklad desto farligare, eftersom halten teobromin är väsentligt högre än i ljus choklad.
Även i den mörka chokladen varierar teobrominhalten, mellan 4,5 till 16 milligram per gram choklad. Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt och dödlig dos är 90 till 250 milligram per kilo kroppsvikt. Det innebär att en liten hund som väger 5 kg, kan bli förgiftad av 1 1/2 gram riktigt fin mörk choklad med hög teobrominhalt. Samma hund kan i värsta fall avlida av 6 gram.

taget ifrån veth.se
min hund åt som valp en marabou choklad kaka men han blev aldrig sjuk/dålig.
jag hade köpt två choklad askar som julklapp, och så hade jag slagit in dom och lagt dom i en påse bland massa andra julkappar..och så på morgonen när jag vaknade så låg det massa papper i hallen .. vad har hänt hät tänkte jag en halvmeter bort från pappret låg askarna .. våran schäfer såg väääldigt skyldig ut med papper i mungipan och chocklad på nosen .. hahah det var en rätt så rolig syn :p
han mådde inge dåligt alls efter det :p
Att vissa hundar inte mår dåligt gör det ju inte mindre riskabelt. En annan hund kan äta en mindre mängd och ändå dö av det, så faran ska inte förringas och pratas bort. Har ens hund satt i sig en hel ask choklad så ska man oroa sig.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Precis #9. Det kvittar egentligen att vissa hundar inte blev sjuka för en annan kan dö.

Exakt, detta är mycket alvarligt. Man åker till veterinären på en gång. För om man väntar kan det vara för sent. Att vissa hundar klarar av det är inget som man ska känna sig lugnad över.
Hoppas att allt går bra med vovven.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Mörk choklad är mycket giftare än den ljusa för hundar och det beror också på storleken på hunden.
Äter en hund mycket choklad eller annat som inte är bra ska man nog ringa en veterinär för rådgivning på engång..och inte avvakta och se vad som händer,.
Klart det är allvarligt, skrev också att jag tyckte hon skulle kontakta vet.
Berättade om episoden med vår hund pga av att det var ganska komskt i efterhand :) Den hunden hade vi både mycket roligt och jobbigt med..

Smilla mår bra. Så skönt! Upptäckte också att hon "bara" fått i sig det översta lagret, alltså en halv chokladkartong, inte en hel. Vi pratade med en vän till oss som kan mycket om hundar och hon kollade Smilla igår och sa att allt verkade okej. Hon äter som hon ska, dricker som hon ska och är lika pigg som vanligt.
Det konstiga är att Smilla, som är så matglad, inte alls gillar godis i vanliga fall. Jag försökte nämligen ge henne det när jag var liten några gånger men upptäckte att hon spottade ut på mattan. Så att hon tryckte i sig all chokladen förstår jag inte…

14# förbjudet är alltid gott ;)

#14 Håll nu koll på henne ett tag framöver. Giftet från chokladen lagras i kroppen och det tar lång tid innan kroppen transporterat bort det, så en chokladbit till kan vara nådastöten.
Skönt att det gick bra i alla fall.
Vilken tur att allt ordnade sig! :)

skönt att höra,,, oftast brukar det gå bra, kanske dom känner hur mycket kroppen klarar av och inte äter mer än det.. ett önske tänkande kanske.
Irma fick tag på en alvedon.. sån som smälter i munnen… shit alltså… ringde vet. direkt och det var på håret att hon skulle klara av det.. dom räknar ut med krippsvikt hur mycket dom tål och hon låg på gränsen. Snacka om att jag hade henne under superuppsikt, men märkte inget på henne som tur var. Nu är man noga med att sånt inte ligger inom räckhåll.
Denna (2-pack, den dena var kvar i förpackningen) låg på köksbordet som dottern skulle ha med sej till skolan, en stol var inte ställd mot bordet så hon hade hoppat upp på bordet och tagit den.
inte kul när dom ska ta sånt dom INTE får ta och det som inte får hända… men man lär sej på misstagen :-)

Choklad är väldigt farligt för en hund!! det är för mycket socker! har ni åkt till veterinären???
#19 Fortsätt läs i tråden, så får du se att det verkar ha gått bra.
Det är inte sockret som är det farliga, läs inlägg #6.

Ett urklipp från Giftinformation
Choklad - husdjur
Publicerad: 2004-12-09
Choklad innehåller kakao som bland annat innehåller teobromin, ett ämne som många djurslag är känsliga för. Hundar och katter verkar vara extra känsliga.
Symtom kommer som regel efter 4-24 timmar. Kräkningar, buksmärtor, törst, inkontinens, skakighet och rastlöshet, riklig salivering och hjärtklappning är vanligt. Vid större mängder kan allvarligare symtom tillstöta.
Vår erfarenhet är att hundar utan svårighet kan sätta i sig en farlig mängd choklad medan katter mycket sällan får i sig sådan mängd att det blir frågan om någon förgiftning.
Hur mycket kan min hund få i sig innan det blir farligt?
Att räkna ut hur mycket teobromin som ingår i olika chokladkakor och praliner är svårt. Både mängden kakao i chokladen och halten teobromin i råvaran, kakaobönan, kan variera.
Mörk choklad innehåller c:a 5-15 mg teobromin /g choklad.
Ljus choklad innehåller c:a 2 mg teobromin /g choklad.
Vit choklad innehåller ingen eller mycket lite teobromin.
Mer än 20 mg teobromin /kg kroppsvikt kan orsaka förgiftning hos hund.
Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg
En hund kan äta 15 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.
Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.
Åtgärd:
Om du misstänker att din hund ätit farlig mängd choklad eller har symtom, kontakta veterinär eller djursjukhus.

Bra TinaH, där har vi svart på vitt att det är kakaon och att det kan orsaka förgiftning,,, folk verkar inte förstår hur farligt det är med att ge sina djur choklad. Jag har i bekantskaps kretsen som inte bryr sej och ger sin hund choklad i alla fall. Som tur är har det gått bra och det har varit stora hundar uppåt en 20 kg.