Tik som sticker
Vi har en tik som sticker när de passar henne och som kommer när de passar. vi har 3 dansk svenska gårdshundar. Hon är den som bestämer över dom andra 2 så sticker hon så kan de hända att dom andra 2 följer med.
De käns lite jobbigt att inte kuna låta dom va ute och springa fråt utan att man ska behöva hålla koll så dom inte sticker

När sticker hon, från tomten eller på promenad?
#1 På tomten.. Har alltid henne kåplad på promenaderna.. Annars så hade hon stuckit då med om hon set något kul

Sätta upp staket kanske?

Jag skulle nog se till att ha henne under konstant uppsikt eller som nr #3 skrev sätta upp ett staket. Eller en lina eller vad som helst
Hon kan ju bli påkörd eller springa vilse.
~Quila Roze~
Men man ska inte behöv ha staket eller ha sin hund bunden.. Hon är heltänkelt olydig och desutom ledar hunden.. Någon som har några bra lydnads övningar och dominans övningar som jag kan öva?
staket är ju inte bara för att hunden ska stanna på tomten utan det är ju även en säkerhet mot oönskade besökande djur eller människor…
lina skulle jag inte ha om hundarna är ute mycket då det endast är tillåtet 2 timmar per dygn…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#6b staket tar hon sig över lätt.. Och de är desutom inget min mamma läger pengar på..
#7 din mamma har ju ansvaret för att era hundar är säkra, så något måste hon ju göra… att ha en rymmare är inte säkert vare sig för hunden eller omgivningen. Dessutom är det koppeltvång från mars-augusti så då FÅR hundarna inte springa fritt…
/Ingalill
#8 mitt ute i skogen bryr sig ingen om man har koppel eller inte..
Hon springer inte långt utan typ till ängen på baksidan men hon lyssnar inte när man ber henne komma utan då springer hon runt och låsas som att hon inte hör att man roppar

#7 Ett lite högre staket då? Så att hon verkligen inte kan ta sig över.
Är hundarna ute hela dagen eller bara vid korta tillfällen? (på tomten alltså)
Hoppas ni får bukt med det iaf.
~Quila Roze~
#10 Dom är ute när vi håller på med hästrna.. Enligt mig så ska man inte behöva ha stacket och med tancke på att hundarna får springa på stal planen oxå så är de lite svårt att ha stcket..
#9 det är just ute i skog och mark det är förbjudet enligt lag att ha hundar lösa den här årstiden! det är för att skydda alla vilda djurbebisar…
för den kollen på hunden så att den lyder er till 100 % har ni ju absolut inte eftersom hunden sticker!
/Ingalill
#12 Men varför tror du jag skriver här för? Naturligt vis för att få lite tips så vi kan få en lydig hund.
#13 du skriver ju att ingen bryr sig om koppel ute i skogen… det är ju för att skydda skogens djur som lagen finns så självklart finns det många som bryr sig.
ni får låta bli att ha henne lös alls tills ni fått sådan lydnad på henne att hon lyssnar på era kommandon. börja med att få henne att lyssna när hon har vanligt koppel och ju duktigare hon blir så utökar ni hennes frihet med en längre och längre lina.
låt de andra hundarna vara inne medan ni tränar för annars kommer de störa hennes koncentration. När hon lyssnar tillräckligt bra tar ni ut en av de andra och tränar henne att fortsätta lyda er. när det går bra så tar ni ut dej tredje hunden..
men ni måste räkna med att det kommer att ta tid…. det är inget som kommer ske över en natt…
/Ingalill
Ingen här jag bo bryr sig…
Mycke medveten om att de kommer ta tid.. Men vill man ha en lydig hund som jämt kommer när man roppar så får man jobba
#15 jag förstår att ingen runt er bryr sig om alla släpper sina hundar lösa utan koll… men faktum kvarstår att det är olagligt… även om du äger skogen så är det olagligt…
/Ingalill
# 16 Fålk kör fortre än 90 på 90 väg också.. Men de viktigaste är väll ändå att jag försöker fixa så vi får lydiga hunar som inte sticker så man kan ha koll på dom.

Även om ni får lydiga hundar som lyssnar så kan de ändå sticka.
Sätt upp ett högt stacket så slipper ni oroa er!
#17 ja, och när de blir upptäckta får de böter och kanske indraget körkort… för det är inte acceptabelt att bryta mot lagen!
Håller helt med Gluskap!
/Ingalill
Ni kan inte ha hunden lös om den sticker iväg! Som en del redan sagt så finns det lagar och regler om att hundar ska hållas kopplade eller under sådan uppsikt att de är som kopplade. Att skylla på att inte göra det för att alla andra inte gör det eller för att det finns folk som kör för fort, var det dummaste jag hört. Det är förbjudet att mörda folk också, men en del gör det ändå - betyder det att det är okej? Nej. Dessutom kan man ju tänka på sin egen hund också, det är många tusen hundar som varje år blir överkörda. Och även om man är ute i skogen så kan hunden snabbt hinna lååååångt ifrån en.
Börja med att ha hunden kopplad på promenader och sätt upp ett staket kring tomten/låt hunden sitta i löplina om den ska vara ute på gården. Sedan måste ni träna inkallning om ni vill ha hunden lös.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Om du vill träna inkallning med din hund så ta med dig hunden till en inhägnad plats, träna först med ensam hund och när det funkar så kan du lägga till störande momennt i from av andra hundar och människor. Hur gammal är tiken? Du kanske får börja om helt från början och träna på liknande sätt som man gör med en valp eller unghund.
Håll hunden kopplad eller bygg staket staket så länge. 
#12 Hon är ca 1-1½år
Vi har också en tik som sitcker från gården om hon är lös ute själv. Jag började träna hon från början som sitt ligg och sånt. nu kan jag ha hon lös på en äng brevid gården. men det tog tid.