Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5031 ggr
MissMee
0

Höjdrädd hund??

Hur ska jag bota höjdrädslan hos min älskade collie Robin? hon är 1år och jag har tävlingsplaner för henne i agility :) alla hinder är hon skit duktig på förutom A:et bommen o vippen eftersom hon är höjdrädd, vet inte hur jag ska bota det här. hon vågar ente ens gå i trappor elr hoppa upp i sängen/soffan.

Tacksam för hjälp <3

destroyed
0

Marie hanssons böcker om agility(agility action, mera agility och ännu mera agility) går igenom momenten hur man ska få hunden att vilja gå på gungbrädan, A:et m.m dte är iaf ett tips.. mera agility är där jag har läst om det iaf så köp den!

Elmis
0

Det kommer nog att krävas en hel del tålamod, men det handlar om att få hunden att våga övervinna sin rädsla. Börja på låg höjd men ändå lite högre än hon är bekväm med. Se till att locka med något som är så gott att det är värt att ta steget upp för att få det t ex blodkorv. Se till att stötta henne med rösten och när hon väl har tagit steget upp skall du ge henne mycket beröm och försöka få henne att stanna kvar på höjden så att hon kan slappna av. Sen fortsätter man lite högre till hon förhoppningsvis har övervunnit sin rädsla. Kommer att ta tid, du lyckas kanske inte på första försöket och du får inte tappa tålamodet och bli arg för då är ni tillbaka på ruta ett.

Luddesmatte
0

Höjdrädd Collie känner jag igen. Dem andra har gett så bra råd men vlle önska dig lycka till.

MissMee
0

1# jag har dom böckerna hemma, men det var ett tagsen jag läste i dom nu, ska ta o kolla över dom igen :)

2# tacksam för hjälpen :)

3# haha ok övervann den collien sin rädsla? tack tack :) 

Jo idag börja jag med träning, hade mycket godis. jag börja med att lära henne vara i min säng eftersom den är rätt låg, så den vågar hon va i nu.

sen visa jag henne att det ente var så läskigt att vara i den låga soffan.

sen efter det så träna vi i trappan, innan våga hon ente ens vara i samma rum som trappan men det gör hon nu och hon vågar tillochmed klättra upp med frammtassarna till sjätte trappsteget, men bakbenen är kvar på golvet.

sen stack vi ut. jag lyfte upp henne på en låg släp den tyckte hon var skit läskig i början men sen var det ente lika läskig längre.

när jag träna henne så hade jag 2andra hundar med mig, dom är lixom inte alls rädda för något. när vi träna i trappan så satt den andra hunden mitt i trappan o kolla på eller så gick hon upp och ner i trappan, då blev robin lite modigare. o jag sa till en hund att ligga i sängen medans jag tränade robin, ja dom andra hundarna var lixom med hela tiden och visa att sakerna ente var så farliga.

men det är ju fortfarande långt kvar, jag tror att det kan ta en månad att lära henne att höjder inte är läskiga. men när jag har lärt henne gå i trappan så blir det nog inget problem med momenten på agilityn. men att lära henne gå i trappan kommer ta väldigt lång tid eftersom hon är skräckslagen för den.

Elmis
0

#4 GladVa kul att det går framåt. Alla framsteg är bra. Om hon nu märker att hon klarar av det kommer hennes självförtroende att öka. Jobba på och lycka till!

Luddesmatte
0

#4 Nej det gjorde hon aldrig. Hon blev 8 år och var alltid höjdrädd.

[randi]
0

det kan ju vara så att hon har problem med djupseendet, dvs att hon inte kan se var t ex ett trappsteg börjar och slutar.

MissMee
0

#7 jag tror inte det, hon hade ua på ögonen.

Jag har tränat henne varje dag sen jag la upp det här inlägget, men trappan blir det inga framsteg med.

Men efter en vecka åkte jag upp till bruks och där klara hon av A:et sen sprang hon upp och ner hela tiden fast jag ente sa något, hon tyckte det var jätte kul x) och när jag endå var där så börja jag träna henne på bommen och vippen, men en vecka till sen klarar hon dom säkert oxå.

Men man märker på henne att min träning har gjort jätte stora framsteg :D

Izmas
0

Schäfer/collie korsning här som var höjdrädd.

Men vi började att gå över en jätte liten balansbom som kanske är 30 cm hög bara det var jätte läskigt i början men vi var en på varje sida så hon skulle känna sig trygg sedan hade vi massor utav godisar och några "mysstunder" uppe på bommen. efter att ha våga gå över den var höjder jätte roligtsen=D

Lycka till och hoppas att du förstår min förklaring =)

Elmis
0

Vad skoj det är när det lossnar! Har de bara fått självförtroende genom att ha klarat det en gång så går det som en dansGlad.

ChallisQ
0

Kul att det går framåt så snabbt för er!

Om man har en höjdrädd hund som inte verkar bli bättre eller bara väldigt långsamt gör framsteg trots intensiv träning så kan man ta hjälp av homeopati. Det brukar lösa "problemet" rätt fort Glad