Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2981 ggr
Ascot
0

Frågor ang Frontline Spot-on

I bipacksedeln står så här: Undvik shamponering under hela behandlingstiden för att uppnå maximal effekt.

1. Hur gör man då om man har en pälshund som skall schamponeras 1 gång i månaden?

Behandlade djur bör inte hanteras förrän applikationsstället har torkat. (Helt OK) Det rekommenderas därför att djuren behandlas under kvällen och att behandlade djur inte tillåts att sova med människor till dess applikationsstället har torkat.

2. Det blir ju inte lätt när de är vana att sova i sängen, eller det torkar fort?

Någon som vet?

emmeb
0

Fråga ett har jag ingen aning om. Måste men verkligen tvätta hunden så ofta? Mår inte pälsen bra av att få behålla sina naturliga fetter? Jag har ingen erfarenhet av långhåriga hundar så jag vet inte.

Fråga två. Ge hunden dosen på eftermiddagen då och låt bli att peta på den så mycket så hinner det ju torka. Krångla inte till det så mycket. ^^ Jag har nyss behandlat min lilla med Stronghold och hon fick minnsann sova i sängen den natten. ;)

Linda-A
0

Jag skulle tro att om du badar hunden en gång i månaden får du helt enkelt sätta på nytt medel efter varje bad.

Jag hade på frontline på eftermiddagen och nog fick tiken sova i sängen. Det torkar faktiskt rätt fort! Det är väl mest så att de inte ska ligga hud mot päls med tex små barn då det finns risk för biverkningar när det inte har torkat ordentligt

Ascot
0

Tack för svaren. Långhårsraser skall schamponeras så ofta för att hålla pälsen lättskött och tovfri. Det blir ju dyrt i längden. Jag har min nerklippt just nu och badar honom inte så ofta som tur är.

Elmis
0

Det är detta som är nackdelen med Frontline. Fördelen med halsband är att om du badar hunden ofta är det bara att ta av halsbandet före doppet och sätta på det igen efter. Sen har ju halsband andra nackdelar.

Ascot
0

#3 Fel av mig. Han skall schamponeras var 14e dag.

Strumpan
0

vad jag förstår så behandlar man med frontline 2ggr med en månads mellanrum (använder det just nu på mina illrar pga loppor =urk…). Under den tiden ska hunden inte schamponeras och inte heller duschas på 48h. Att ha honom i sängen är inga problem, det torkar på nga minuter. Gnugga in det i huden, i nacken och skulderbladen (eller ngn annanstans hunden inte kommer åt att slicka). Det är viktig bara att det verkligen kommer ner PÅ huden, inte i håret

Mvh Jenny

Strumpan
1

Förlåt, det var skillnad på hund och iller. Hunden ska ha allt på ett och samma ställe, sorry

Här kan du läsa

http://frontline.se.merial.com/html/protection/product.asp

Mvh Jenny

Singo-Torpet
0

1. frontline står väl att de ska hålla 2mån? men de gör de iaf inte om man bor där de finns mycket ohyra utan då 4-6v och då får du helt enkelt göra om efter varje bad.

2. sätt på det på eftermiddagen och undvik att klappa så mycket på hunden m.m.

halsbanden tycker ja personligen är skit..