Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 3294 ggr
[lottaeriksson]
0

Rätt eller Fel?

Jag satt nyss och kikade på en kennels hemsida, de hade lagt upp en kommande parning där ena hunden hade D-höfter och den andra hade B-höfter. Vad tycker ni om detta, ska man avla på hundar med D-höfter?

AnneN
0

Jag tycker absolut att det är totalt oseriöst att avla på hundar med höftledsfel eller andra defekter! Oavsett om det är ett rasproblem eller inte, om det inte är det ännu så lär det ju bli om folk avlar på dessa fel!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gluskap
0

Jag anser det inte ok att avla på osunda hundar!

Sambon satt och tittade på olika kennlar en dag som föder upp stora hundar, så kom han och sa att nästan alla kennlarna hade fler hundar med D-höfter än med A, och de med D avlas det på…

Zandrinos
0

Jag hade inte köpt hund från den kenneln, förstår inte hur man tänker!! Ändå är hundaveln väldigt på tapeten nu om sunda hundar och hur domarna ska bedömma på utställningar. Uppfödarna har ändå det största ansvaret, när dom väljer avelsdjur.

embla2
0

Hej.

Är det ej avelsförbud på dom hundarna?.Vad jag har hört så får man ej regga dom i skk.Har haft schäfer i många år och i måndags hämtade jag en valp.Enligt uppf så får man ej regga om dom visar det minsta.Hade en hane som var mycket lite svag i ena bakbenet och det var alvelsförbud direkt.Tyckte det var bra eftersom det är en hund med taskiga höfter för jag ville ej bidra med fusk.Cool

GLAD PÅSK

Från mig.

AnneN
0

#4 har för mig att det beror lite på vad det är för ras, tror att det enda SKK kräver är att man följer rasklubbens regler… är dock inte helt säker

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

embla2
0

#5.Tack..Ursäkta jag är bara inpräntad på schäfer.Som sagt så vet jag ej vad dom andra raserna har för regler..Flört

Yessica
0

Jag tycker det är oansvarigt och taskigt mot dom kommande hundarna att avla på så taskiga höfter. I vår rasklubb, svenska briardklubben, måste hunden som ska avlas på ha A eller B höfter. Dom andra kommer inte godkännas tror jag. Det tycker jag är bra. Glad 

Men dom som avlar på D-hundar kanske inte är uppfödare "på riktigt" utan bara har som hobby och inte bryr sig? Eller så finns det helt enkelt inga krav inom rasen och så struntar dom i det… Ansvaret ligger på uppfödarna att försöka få fram friska hundar, inte fler sjuka hundar. Förstår inte hur man är funtad om man väljer att avla på D-höfter… Obestämd

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[lottaeriksson]
0

Jag tycker också det är helt åt helsike. Denna kennel stod med på uppfödarlistan på rasklubbens hemsida.. Egentligen borde man kanske tipsa rasklubben om detta, så de kan ta sig en titt på saken? :/

gejsa
0

#6# Nyfiken som jag är och också är schäfertokig. Varifrån köpte du valpen?

Zebben
0

Vissa raser är det ok att avla på D höfter. Men jag skulle personligen inte köpa från en sån kombination. Vissa raser har väldigt snäv avelsbas och behöver då och då blanda in en och annan D höft. Men jag skulle alltså hellre vänta på en annan kull alt. ta en annan kombination.

embla2
0

#9.Hon kommer från Näckrosen`sFlörtVäldens underbara

[lottaeriksson]
0

Enligt denna rasklubben ska man som valpspekulant vara noggrann med att ta reda på avelsdjurens AD/HD status, och enligt RAS är detta något som ska förebyggas. Då måste ju denna kennel göra väldigt fel? :/ Jag är själv inte ute och letar valp, utan satt endast och kikade för skojs skull :) Hakade dock upp mig på detta eftersom jag tycker det är dumt att avla på hundar med dåliga höfter :/

ingann
0

Jag skulle aldrig köpa en valp från någon som avlar på D-höfter…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bleenda
0

Det låter ju helt vansinnigt.

Vi avlar bara på helt hd fria. Vi har blivit rekomenderad en hane en gång med en anmärkning, men vi nobbade den direkt. Men det var så lite så det var helt ok, men vi vill inte ha in det i våra hundar.

gejsa
0

#11# Har du en valp vars pappa heter Yasko wom uckerstrom?

Isf har vi samma pappa till våra hundar. Min bessie har också det. Hon fyller 1 år i morgon den 10:e. :)

embla2
0

#15..Nej hennes pappa heter Mischaland`s O`Lars

gejsa
0

#16# Jasså, trodde du tog en liten valp som var född i januari.

embla2
0

#17.Nej hon är född i slutet på nov 08.

gejsa
0

#18# Ja, jag såg det på hemsidan. 26/11. Flört

embla2
0

#19..Är det från ö-kullen du köpt?Glad

gejsa
0

#20# Jag har inte från näckrosens kennel utan en annan men han använde samma hanne.

Mischa
0

Nej, Nej, sponsra inte den typen av avel oavsett hur snäv avelsbasen än må vara eller hur mycket uppfödaren menar på att röntgenmetoden inte är framtagen för just den rasen, eller att hunden inte lider av det.

Inom många molosserraser är det mer eller mindre vanligt att hundarna har måttlig till grav HD och därmed ok att avla på bara för att "många endå har det" (ja, jag har hört den ursäkten från en valpköpare av DDBX)

≧◔◡◔≦

Bogart
0

Det där låter ju inte alls rimligt, även om avelsbasen kanske är liten för rasen. Vilken ras gäller det?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[lottaeriksson]
0

Näe det verkar ju inte speciellt seriöst.. Egentligen vill jag inte säga rasen ifall jag hänger ut någon, men ok, det rör sig om staffar. Mer än så vill jag dock inte säga. ;)

Friida
0

när jag var i rottisköpartankar så kollade jag vis av erfarenhet noga på ha/ad på föräldradjur och avkommor. Såg en annons där de skrev "säljes enligt SSK rekomendationer! Tryggt tänker säkert många, men då föräldrarna hade både hd och ad fel så kontaktade jag ssk och påtalade detta, de sa då att de ska vara röntgade men behövde inte vara fria!! AFR har högre krav men hur många "vanliga" köpare kollar det? Likaså finns det några uppfödare som bildat en egen klubb - House of rottweiler, de är överhuvudtaget inte kopplade till SSK, allltså får du ingen riktig stamtavla, de uppger heller aldrig hd / ad staus och frågar man får man inget svar, sen att de är dyrare ( 11900:-) än riktiga uppfödare gör ju inte saken bättre, men många tror ju att ju mer du betalar ju bättre vara…

Nej att köpa en sund hund är ett vågspel då SKK har så låga krav!

[lottaeriksson]
0

Nu nyss gick jag in på denna hemsida igen, kikade denna gång på deras tidigare kullar. Det visade sig att många av hundarna i vissa kombinationer saknade höft- och armbågsstatus, i alla fall på hemsidan. Sen fanns det en kombination där hundarna hade statusen C/C och C/D. Sen förekom det andra hundar med sämre höfter än B. Jag tycker detta är helt sjukt! För det första avlar de på sjuka hundar, och för det andra verkar det ju som att de avlar på hundar som de inte ens kollat!

fredrikaa
0

Som sagt vi har nyss skaffat hund och jag är inte riktigt så kunnig detta med höfter, vad är det med B och D höfter? Det verkar vara nått som inte alls verkar bra för att ni ´beskriver det så…

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[lottaeriksson]
0

#27 A=Normala höftleder (= nuvarande ua)- Hundar med normalt utvecklade höftleder får diagnosen "A", tillägget "utmärkta höftleder" får de hundar som har speciellt välutvecklade och fasta höftleder jämfört med övriga inom rasen. B=Nästan normala höftleder (=nuvarande ua)- Hundar med nästan normalt utvecklade höftleder får diagnosen "B". C=Höftleder lindrig dysplasi (=nuvarande grad I)- Är den lindrigaste formen, höfthålan har nästan normal storlek och form men ledhuvudet passar inte in exakt in i ledhålan. D=Höftleder måttlig dysplasi (=nuvarande grad II)- Är en måttlig dysplasi, höftledshålan är märkbart grund. Ledhuvudet passar in dåligt och går lätt att skjuta ur läge. E=Höftleder kraftig dysplasi (=nuvarande grad III och IV)- Är en kraftig dysplasi, ledhålan är mycket grund och ledhuvudet ligger ofta och rider på ledhålans kant. Luxation menas då Höftledshuvudet ligger helt utanför ledhålan. Ledhålan är mycket grund.

[lottaeriksson]
0

Riskerna med att hunden ska utveckla HD är till stor del ärftligt. Detta innebär att hundar som själva har HD oftare producerar avkomma med HD än hundar med normala höftleder.Hundar som vid röntgen visar HD bör därför inte användas i avel.Detta gäller alla grader av HD oavsett om hunden inte visar vare sig smärta, hälta eller har nedsatt rörelseförmåga.Hundar med normala leder (UA) kan också producera avkomma med HD. Riskerna ökar om föräldrar eller kullsyskon har HD.Därför bör man endast använda hundar i aveln vars HD är UA.

[lottaeriksson]
0

#27 Där har du lite fakta :P Blev dock lite rörigt eftersom jag sitter och surfar via mitt Playstation 3 och måste skriva via en handkontroll.. Faktan är i alla fall tagen ifrån Aktivhund.se

TereseE
0

Jag tycker det är så fel det kan bli att avla på djur som inte är testade eller som i det fallet, är testade och inte lämpliga för avel!

fredrikaa
0

#28 Tack för ditt svar ska kolla med mamma vad vovven har :D tack så hemskt mycket!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Friida
0

om du har reg nr på hundarna kan du kolla på SSK hemsida hundens status, ev valpar, kullsyskon mm http://kennet.skk.se/hunddata/