Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3542 ggr
velepa1986
0

lugnare efter kastrering?

Min syster och hennes sambo har två rottisar, en äldre lugn och en 1 åring som är helt galen. 1 åringen accepterar bara familjen och folk han träffat förut. Igår flög han nästan på min sambos 5 åriga son, 1 cm till och han hade blivit biten. Jag vart livrädd och slet bort hunden, hade inte han suttut fast i en kedja i trädet så vet jag inte hur de gått. Men de är inte första gången han vart arg på barn!!
Han har bitit sönder en sele när den äldre rottisen fick all uppmärksamhet.
Han har flygit på den äldre rottisen vid ett par tillfällen så de blivit dyra skador på båda hundarna!
De är inte normalt! Han är helt enkelt för agressiv och för på.

Jag är rädd för att han ska göra illa någon människa eller ett annat djur! De skulle ju vara åt helvete, och de känns som de skulle kunna hända med tanke på hans beteende!
Min syster är väldigt bestämd och vill inte kastrera, han har tydligen fin stammtavla och säjer att en kastrering inte hjälper!
Men jag tror att de blir bättre, så min fråga är om en kastrering skulle lugna ner honom?

Min syster skulle inte skaffat en rottis, ännu ett exempel på någon som skaffat rottis för att de är en respektingivande hund som inte klarar av de.

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

minja
0

Det är inte säkert att det hjälper. Men varför skulle det vara uteslutet att kastera bara för att han har sådan fin härstamning?

Skulle aldrig avla på en sådan hund som visar sådana tendenser. Gör hon något med honom aktivering alltså? Det kan hjälpa en hel del bara att hunden får jobba med huvudet. Spår är ju enkelt och MYCKET effektivft om man vill trötta ut hunden.

Vart i landet bor ni? Det rådet jag ger er är att ta kontakt med en BRA hundinstruktör och om hon inte klarar av hunden och aktiverar den så den mår bra så skall den omplaceras då den antaligen inte mår så super utav att beete sig på detta sättet och behöver en trygg fast ägare.

Hoppas det ordnar sig, inte roligt alls att behöva gå runt och vara så otroligt rädd att något allvarligt skall hända.

enbartmalin
0

Jag säger itne så mycket, men det här: Kastrering kan göra stor skillnad eller ingen skillnad alls. Det är från hund till hund.

Hälsningar Malin

Linnda
0

Kastrering kan mycket väl hjälpa. Men en sak kan vara bra att veta att om hunden är osäker inför nya människor kan detta beteende blir värre av en kastration. Annars håller jag med oavstående, aktivering är viktigt. Och jag skulle inte heller vilja ha en valp efter en opålitlig far! Hoppas att det löser sig för din syster, jag förstår din oro,

Om hundarna slåss kanske en kastrering kan hjälpa mot det?

velepa1986
0

Vi bor i gästrikland. Nära Sandviken.

De kan mycket väl vara att han rör sej för lite oxå, jag är på henne varje gång hon kommer med hundarna och vill gå ut och gå eller springa med dom på åkrarna. Men hon låter dom inte göra de jämt, och om vi gör de är de för korta promenader tycker jag.

Jag har försökt luska ut någon aktivitet hon kan göra med honom för att han ska bli trött. Någonting som hon kan göra när dom helst eller nåt.
Såg en kille som gick förbi här hemma med en mastiff, med tyngder på ryggen. Men de kanske är väldigt dumt, om han blir starkare än han är nu.
Någon som kan hjälpa mej komma på en aktivitet?

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Fornarina
0

Jag har oxå två rottisar en tik och en hane,hanen är numera kastrerad,för husfridensskull och för att han skulle slippa bli så på vid löptider..

En kastrering bryter ju inte hundens invana olater,dom måste man själv jobba bort,men han kan bli lugnare..
Bara för man har en fin stamtavla betyder ju inte det att man ska avla på det djuret…Det är ju mer viktigt hur hunden är i psyket,än vad som står på ett papper… Nu är iofs hunden relativt ung,men det låter som han är i behov av en fast hand och träning i massor..

Jag skulle testa att spåra med honom,trötta ut han i hjärnan..Det funkar på mina rottisar..Dom sussar sött efter spårningen..passivitetsträna,miljöträna,finns massa saker man kan göra..

Jag skulle inte kasta boll och sånt,för det triggar och gör hunden ännu mer uppspelt och det är ju inte så bra i det här fallet..