Varning för mycket oseriös uppfödning av cavalier!
Datum:
Tisdagen den 24 mars 2009, 20:16:58
Namn:
Nettan
E-post:
Nummer:
199
VARNING VARNING VARNING
I Taberg i Jönköpings kommun finns en sk. uppfödare, som säljer cavaliervalpar, ej registrerade. Tiken till valparna har avelsspärr pga faderns tidiga hjärtfel (bekämpningsprograsm i rasen), fadern till valparna är kryptorchid. Tiken parades innan 18 månaders ålder, sen direkt igen. En annan tik har fött en kull döda valpar, har parats om med en kryptorchid, den tiken har ett allvarligt ögonfel som ger nedsatt syn, såld med avelsförbud inskrivet i kontraktet.
Denna säljare annonserar på blocket och hon lämnar oriktiga uppgifter. Sprid denna information till de ni vet som söker cavaliervalp, eller hör av er till mig.
Senast redigerat av Baksidan av hundvärlden (2009-03-25 00:31:31)
Kopierat från gästboken på http://h1.ripway.com/baksidan/ med skriftligt tillstånd från skribenten.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

"Uppfödaren är anmäld till både länsstyrelsen och polis. De håller även på att samla ihop vittnen för att ställa henne inför tinget angående kontraktsbrott.
Tydligen har denna "uppfödare" även tagit valpar från tik innan 8 veckors ålder.
De som vill veta vem denna "uppfödare" är kan kontakta mig via PM eller mejla till personen som skrev inlägget.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Fy vad otrevligt!! stackars hundar och köpare…

Blir så j*vla förbannad!
Ja, man kunde ju önska att uppfödaren fick samma behandling som hon gett sina hundar och köpare..hehe
det är såna idioter som förstör för alla seriösa uppfödare 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fy fasiken att avla på hundar som har hjärtfel. Min cavalier hade ju hjärtfel så jag vet hur pass jobbigt det är.

#6 min hund har också hjärt fel och det har tagits många kullar på honom :( dock inte när jag ägde honom.

fy, stackars hundar :/

Ja, hundhandlare har det funnits länge och detta är säkert inte den sista. Så länge det finns pengar att tjäna finns det alltid folk som är beredda till vad som helst. Bra att det finns internet och vakna människor som varnar. Detta är också ett starkt argument för att köpa av SKK-regade uppfödare.

fattar inte varför man avlar på sjuka hundar. fy!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Man blir ju stum, finns det ingen spärr hos vissa människor ?

det är dessa saker som får mig att köpa en renrasig hund som man kan följa många led tillbaka… blir helt matt, stakars djur!!!!
Har köpt en hund från en seriös uppfödare som jag tycker är superbra, kan ringa henne vilken tid på dygnet jag vill, hon är supernoga med sina avelsprogram och väldigt insatt i sin ras hon har, men ändå har jag en hund med problem så tyvärr kan man ju också ha lite otur.
Han är min förstahund så även om jag haft otur med hans hälsa veterinärer osv så har jag lärt mig massor!! och har haft ett otrroligt stöd från min uppfödare:)
Inom seriösa rasklubbar finns det något som kallas RAS. Rasspecifik avels strategi. Den ska man avla efter så man får ner deffekter på hundar med ras specifika sjukdomar. Den är utarbetat för just din ras som du avlar på.
Genom såna här "skitstövlar" så spolieras detta arbete. Sjuka människor!