Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 579 ggr
MsNattiz
0

Hjälp med frågor, tack :)

Jag har äntligen fått tillåtlse att skaffa hund för mina föräldrar, och har hittat några anonser jag är intresserad av. jag tänkte ta och ringa upp några utav valpägarna och prata med dem imorgon. men jag vet inte riktigt vad jag borde fråga om. jag har suttit och klurat på det här hela dagen, och endast kommit på 2 ynka frågor.
jag hoppas att ni kan hjälpa mej med några förslag på vad man bör fråga uppfödarna om?

tack på förhand.

emmeb
0

Det man absolut ska fråga om är:

Registrerad/ID-märkt?

Vaccinerad?

Avmaskad?

Besiktigad? (Inte äldre än 7 dagar gammalt.)

destroyed
0

vad har du för frågor? kanske är bra att veta för att ge dej förslag..

MsNattiz
0

#1 tackar, viktiga frågor det där :)

#2 de frågor jag tänkte fråga var; hur föräldrarnas temprament var, samt hälsa, och om dom har någon annan ras inblandad i sig.

emmeb
0

Ta och läs på massor innan du börjar ringa runt. Då märken man ganska snart vad som är viktigt att fråga om och vara uppmärksam på. Om du hör av dig till en "riktig" uppfödare så kommer du få massor av frågor tillbaka. Ringer du däremot på någon blandis från en inte lika seriös uppfödare så får du ha extra kritiska glasögon på dig då du kikar på valp. Mamman ska du absolut träffa, gärna pappan också om det går. Se upp för sådana som vill stämma träff någon stans. Ha gärna en hundvan och kunnig person med dig. Och kom ihåg! ALLA valpar är söta så fall inte för den som kan tyckas vara första bästa bara för att den är söt. ;)

Zandrinos
0

Fråga om uppfödaren har båda föräldrarna till valparna. Tiken måste du få träffa om du ska hälsa på dom. Hanen bor ju inte alltid hos uppfödaren.

Du ska vara beredd på att du också blir utfrågad. En seriös uppfödare är mån om att valpen kommer till ett bra hem.

Lycka tillGlad