Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 2927 ggr
canis
0

Senaste åldern på första kull?

Hej

Jag har en border-collie hona som nyss fyllt 7 år. Hon är mycket pigg och visar inga tecken på att hon börjar bli gammal (border collies kan ju bli väldigt gamla). Men iallafall, vid 4 års ålder svalde hon en boll och blev tvungen att operera magen.

Kan man ta en första kull på henne utan större risker för min hund?

Bleenda
0

Veterinären brukar rekommendera att inte ta första kullen efter 5 år. Men är du osäker så ta kontakt med din veterinär. Men jag tror nog hon är lite för gammal. För en först kull alltså. Annars är ju 7 år på en BC ingen ålder.

canis
0

okej, ska göra det!

tack för svar =)… läste också att man inte bör ta en kull på hundar när dom fyllt 8, men mycket måste väll bero på rasen eller?

Mischa
0

Rasen är ganska oviktig,  det är i såfall viktigare vilken kondition tiken är i rent allmänt.

≧◔◡◔≦

MagicPaws
0

#2 Ja fast det är skillnad på att ta kull och den första kullen… i och med att bäckenet stelnar vid en viss ålder och har de inte fått kull då kan det vara för trångt, om jag förstått allt rätt.

Jag tänker bara på katter men där hade man INTE parat en förstakullare på en hona som är 7år. Jag tyckte min hona som var 4år var för gammal för att få en första kull men visst det hade kanske gått bra… men jag skulle inte velat ta risken.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Mischa
0

#4 bäckenet är väl endå som det är fr.o.m att hunden är färdigväxt dvs ca 1år, samt att brosk i ex öron stelnar långt före hunden ens är vuxen.

≧◔◡◔≦

Dixxie
0

Kolla hos SKK. De har någon rekomendation gällade äldsta ålder för att para tik. Minns inte vilken ålder det var, men de borde kunna svara dig om du ringer/mailar. Annars kan du väl höra med din rasklubb? De borde veta vad som gäller. Min rasklubb ger inte valphänvisning om tiken är över åtta år vid parningstillfället, men det varierar säkerligen på vilken ras man har. Border Collie brukar ju bli äldre än Dobermann. Lycka till!

MagicPaws
0

#5 Nja just födselkanalen kan vad jag förstås vara mjukare på en yngre hund 1-3år(vet inte ålder) för att sen stelna lite mer, så är det ju med människor oxå… man är mer rörlig när man är ung än äldre.

Kan ju oxå ha med rörligheten på hunden oxå men det är då som jag förstått det, men jag är ju varken veterinär eller SÅÅ hundkunnig… kanske någon annan som vet bättre.

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

LinaIsabell
0

Det är livsfarligt att ta en första kull på ett marsvin som är äldre än 2-4 år (? Minns inte riktigt vad), eftersom bäckenet stelnar och det är sån stor risk att ungarna inte kommer ut och både mor och barn dör.

Detta är ju dock marsvin, men kan tänka mig att det finns en sån ålder på hundar också.

Kristina-
0

Det är för sent att ta första kull på en sjuårig hund!  Om man trots allt gör det så är risken mycket större att det blir komplikationer och det vill man väl inte utsätta sin älskade hund för ?  Bra ålder för första kull anses vara när tiken är tre till fyra år.

ms-mee
0

Vi hade en tik på foder förra året, henne parade vi med våran hane. Hon var då 8 år. Det var hennes första kull. Men vi hade då kollat upp så vi hade klartecken att det var okej.

Hon är storpudel, friska hundar som blir gamla. Va i jättebra kondition och var helt frisk. Jag tycker du kan ta en tur till en veterinär och kolla om det är okej :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ingann
0

Enligt SKK´s regler står det så här:

3:4 att för tik som fyllt 7 år skall veterinärintyg, som utvisar att tiken är i sådan kondition att inget hinder för dräktighet föreligger, kunna uppvisas. Intyget skall vara utfärdat före parningen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner